On June 5th, 1945, four hundred seventy-three B-29 bombers air-raided Kobe, one of major cities in Japan.  According to the “Records of the U.S. Strategic Bombing Survey ; Entry 53, Security-Classified Tactical Mission Reports of the 20th and 21st Bomber Commands, 1945”, held by Japan’s National Archive, into which I looked, 150 Japanese fighter interceptors tried 647 attacks to the huge bomber group, and 176 bombers got hit due to the attacks by fighters and anti-aircraft guns. 

 

One-legged Captain Yohei Hinoki with a prosthetic leg, on this day, jumped on an interceptor, Fighter Goshiki, or its cord name George, shot at one of the B-29s.

 

I wrote this article in the article below:

 

The five pictures below show a part of the “Records of the U.S. Strategic Bombing Survey ; Entry 53, Security-Classified Tactical Mission Reports of the 20th and 21st Bomber Commands, 1945”, held by the Japan’s National Archive in which the air-raid on Kobe was reported:

 

 

 

 

 

On June 5, 1945, during the air-raid on Kobe, 13 B-29 bombers were lost, and the “Missing Air Crew Reports” for 8 of them can be found probably because for the rest of them, the “Reports” for 5 bombers, were not created for the reason that the 5 bombers were destroyed and scrapped after they barely came back to their bases. 

 

This is the picture of the 1st page of the “Missing Air Crew Report” for Indian Maid which was one of the 8 bombers lost during the air-raid:

 

This is the picture of the 1st page of the “Missing Air Crew Report” for Acid Test Ⅱ which was one of the 8 bombers lost during the air-raid:

 

This is the picture of the 1st page of the “Missing Air Crew Report” for 44-69965 with no nickname which was one of the 8 bombers lost during the air-raid:

 

This is the picture of the 1st page of the “Missing Air Crew Report” for 44-69665, the aircraft number of which was similar to that of the above one but this was a different ship:

 

This is the picture of the 1st page of the “Missing Air Crew Report” for 44-70008 which was one of the 8 bombers lost during the air-raid:

 

This is the picture of the 1st page of the “Missing Air Crew Report” for the Rocket which was one of the 8 bombers lost during the air-raid:

 

This is the picture of the 1st page of the “Missing Air Crew Report” for Black Jack, too which was one of the 8 bombers lost during the air-raid:

 

This is the picture of the 1st page of the “Missing Air Crew Report” for Old Soldier's Home which was one of the 8 bombers lost during the air-raid:

 

 

 

 

 1945年6月5日、B-29爆撃機473機が神戸を空爆した。この日のアメリカ側「戦術ミッション報告書」(日本の国会図書館所蔵)によると、日本の迎撃機150機が647回、B-29に攻撃をしかけてきたとのこと。また対空砲・戦闘機による反撃で損傷したB-29は176機であったとのこと。義足のエース・檜與平大尉は、この日、五式戦闘機を駆ってB-29に一撃を加えている。

  わたしはこの記事を雑誌『丸』2023年3月号に書いた。

 

 以下写真5枚は、日本の国会図書館所蔵の1945年6月5日神戸空襲「戦術ミッション報告書」の一部である。

 

 

 

 

 

 この日の神戸空襲で、13機のB-29が失われた。そのうち8機分の「行方不明航空機乗員報告書」が現存する。残る5機は基地帰着時点で全損状態だったので、「報告書」は作成されなかったと思われる。

  この写真は、B-29「インディアン・メイド」号の「行方不明航空機乗員報告書」の最初のページである。

 

 B-29「アシッド・テスト・ツー」号の「行方不明航空機乗員報告書」の最初のページ。

 

 B-29、機体番号44-69965の「行方不明航空機乗員報告書」の最初のページ。この機体にニックネームはない。

 

 B-29、機体番号44-69665の「行方不明航空機乗員報告書」の最初のページ。前掲69965と数字が似ているが、異なる機体である。

 

 B-29、機体番号44-70008の「行方不明航空機乗員報告書」の最初のページ。

 

 B-29「ザ・ロケット」号の「行方不明航空機乗員報告書」の最初のページ。

 

 B-29「ブラック・ジャック・ツー」号の「行方不明航空機乗員報告書」の最初のページ。

 

 B-29「オールド・ソルジャーズ・ホーム」号の「行方不明航空機乗員報告書」の最初のページ。

Captain Yohei Hinoki, his right foot amputated because of being shot during a dogfight in Burma, now Myanmar, came back to Japan.  He then made a strenuous effort to make a comeback as a fighter pilot, putting a prosthetic leg on his amputated leg.

 

Hinoki, flying a new type of fighter which was a remodeled type of Hien, or Tony, fought B-29 bombers and P-51 fighter escorts which air-raided major cities in Japan.  For Hinoki, this fight might have been an avenge because his foot was amputated because of an attack made by an P-51.

 

I wrote about this one-legged fighter pilot in the below article:

The magazine in which my article is publised:

 ビルマにおける空戦で右足を失った檜與平大尉は帰国、懸命のリハビリで、義足をつけ戦闘機パイロットに復帰する。本土防空戦で新鋭機・五式戦闘機を駆ってP-51Dマスタング戦闘機、B-29爆撃機と戦う。檜にとって、右足に重傷を負わせた相手P-51とのリベンジ戦である。雑誌『丸』に掲載された、わたしのこの記事。

 

 ご近所からネギをいただいた。

 

 チキンといっしょに炒めて食した。味つけは塩・コショウのみ。うまかった。

 ご近所からキンカンの甘露煮をいただいた。おいしい。

  最近、近所の家々、あちこちでキンカンがなっている。

On Nov 27th, 1943, B-24 bombers and P-51 fighters air-raided Rangoon, Burma, a B-24 of which was hit, and one of the engines of it burning over the target, according to a witness report.  It was 1st Lieutenant R. Meredith’s B-24 (42-73245), and it escaped to the location about 150 miles north-east of Rangoon where 8 crew members parachuted.  150 miles should be 240 kilometers if a mile is a land mile which is 1.609 kilometers per mile. 

 

According to “Bloody Battles of Wings” written by Yohei Hinoki after the war, he and his wingman chased a B-24 about 250 kilometers, his wingman being shot down by the B-24, and Hinoki shot one of the engines of this bomber, getting it crashed. 

 

And then, when Hinoki was aiming at another B-24, a P-51 attacked him.  He wounded his right leg, and later he got it amputated, going back to Japan.

 

The three pictures below are the "Missing Air Crew Report" for Meredith's B-24:

 

 

 

I wrote this episode in the below article:

 

Bloody Battles by Wings written by Yohei Hinoki.

 1943年11月27日、ビルマのラングーン爆撃に飛来したB-24爆撃機隊のうち、R・メレディス中尉機(42-73245)は目標上空で被弾し、エンジン1基が燃えているのが目撃されている。しかしメレディス機はラングーン北西約150マイル(ランドマイル換算で240キロメートル)までのがれ、そのあたりで8名がパラシュート脱出した。

 檜與平が戦後出版した『つばさの血戦』によると、 戦闘機「隼」を操縦する檜中尉は僚機1機とともに、帰投中のB-24爆撃機1機を250キロメートルほど追った。が、僚機はB-24の火網にかかり墜落。檜はこの爆撃機のエンジンを撃ち撃墜した。

 しかし、もう1機のB-24をねらったそのときだ。檜はP-51に撃たれ、右足に重傷を負った。これが原因で右足の切断手術を受けた檜は帰国する。

  以下の写真3枚は、メレディス機の「行方不明航空機乗員報告書」である。

 

 

 

 わたしはこの記事に、メレディス機について触れた。

 

『つばさの血戦』檜與平著。

On Nov 27, 1943, US bombers & fighters air-raided Rangoon, Burma, and lost 3 B-24 bombers.  One of them was 2nd Lieutenant kellam’s B-24 which went down due to some mechanical troubles.  The bomber was on its way to Rangoon, and all crew members on board were captured by the Japanese Army. 

 

If you want to watch the crashed bomber and the captured crews, go to the following URL:

https://www2.nhk.or.jp/archives/shogenarchives/jpnews/movie.cgi?das_id=D0001300319_00000&seg_number=003

 

The corresponding scene begins 6 minutes after the start of this news film, showing clearly the bomber’s serial number, 42-73312.

 

The 10 pictures below are all pages of "Missing Air Crew Report" for Kellam's B-24:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This is the 1st page of the article I wrote about the B-24 and Yohei Hinoki's actions:

 

 

  1943年11月27日、米戦爆連合部隊はビルマのラングーン爆撃を敢行し、B-24爆撃機3機を失った。このうちN・ケラム中尉操縦のB-24は機体トラブルでラングーンへ向かう途中で墜落し、乗員10名全員が日本軍の捕虜になった。そのときの様子を「日本ニュース第191号、撃墜された米爆撃機B-24、ビルマ」https://www2.nhk.or.jp/archives/shogenarchives/jpnews/movie.cgi?das_id=D0001300319_00000&seg_number=003

でみることができる。映画スタート6分後からその映像がはじまり、機体番号(42-73312)もちゃんと映っている。

 以下はケラム機の「行方不明航空機乗員報告書」の全文である。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  わたしはこの記事の中で、ケラム機について少し触れた。