詳説【5分で解ける】共テ英語 2011本 第6問 解法解説&長文読解ポイント | 大学受験逆転合格法☆偏差値20台⇒80台へ

大学受験逆転合格法☆偏差値20台⇒80台へ

1年で、私が
偏差値20台の5教科を
すべて80台にした要領を公開します★★

東大、京大、早慶、国公立医学部、旧帝大、MARCH、関関同立すべてに通用する考え方を
本気で人生を切り拓くべく頑張ってる人に向けて発信しています

センター第6問は評論でしかも長いため

すべての英文を読みきっていては

時間が足りなくなります(←英語が得意な人はそうでもないかもしれないけど、、)

&内容の整理ができなくなります(←私大長文に慣れている人は簡単かも、、)




得意な人も、苦手な人も

こんな感じで「処理してる!!」という雰囲気をつかんでくださいね


それでは、はじめます!!!



(1) Rats, mice, hamsters, and squirrels belong to a large group of animals called rodents. It is estimated that there are about 2,000 species of rodent,and they are believed to be one of the most successful group of animals we know.They are considered successful because the rodent group accounts for over 40% ofall mammal species on earth. Of all the rodent the mouse-like rodents, such as those mentioned above, are probably the most successful, and it has been suggested that what makes them so is their teeth.


(2) Rodent' teeth enable them to eat a wide range of food, such as leaves, roots, nuts, and seeds. All rodents have four very sharp teeth at the front of their mouths-two at the top and two at the bottom. These teeth are called incisors, but unlike the incisors of most other mammals, they never stop growing.So whatever their age, rodents will always have fresh, sharp teeth to eat with. In additionthey also have extremely strong muscles around their mouths, which enables them to bite through the shells of nuts and seeds. Many other mammals and birds cannot do this, so the seeds they eat pass through their bodies undigested, and the nutrition within them is unused.



修飾部をとりあえず外しながら、骨格をとらえて読みつつ
(ムダ読み厳禁ですからね!)

結論、逆接、追加のマーカーに注目しておくこと!!!
(強調点ですから見落としのないようにね!)



何か書いてあって(→とりあえず不要)
Soで、これまでの結論…rodentsは●●を持っている

In additionで二つ目の意見…rodentsは○○持っている
以下は説明(→とりあえず不要)


問1は
パラ(2)の中心を聞いている(細かい指定がなされていない)ので
細かいことには目を向けず
中心の2つの内容にだけ着目すればオーケー!

(問1)
Paragraph(2) states that (            ).

よし、選ぶぞ!!!

① most birds and animals can also digest the seeds they eat
② mouse-like rodents are not as successful as other animals
③ mouse-like rodents cannot bite into the center of nuts and seeds
④ rodents have four incisors and powerful muscles around their mouths 


●●と○○を持つ

と書いてあるのは、④だけです → 正解!!!


ここまでの処理で、1分です!!!




次は設問の指示が細かいから
設問のリードを読んでから、本文チェックしてみるで!

(問2)
In paragraph (3), which of the following is NOT mentioned as a benefit of eating energy-richfoods?

エナジーリッチフードを食べる利点として述べられていないものは?

→他の3つは述べられている!!!

→パラ3から3つ探すぞ!!!


(3) Nuts and seeds are very nutritious. Some seeds, such as sunflower seed, sesame seeds, and peanuts, are very high in fat and protein. There are benefits of being able to eat these energy-rich foods: a lot of energy is gained in a short period of time; spending less time outside the home searching for food reduces the risk of being killed by other animals; and the time saved can be spent reproducing and looking after their young. 

:は、つまり→直前の言い換え説明
;は、仕切り→3つ書いてあるぞ!!


たくさんのエネルギーが短い時間で得られる  

家の外で時間を費やさない→殺される危険性へる

省かれた時間で、繁殖、世話ができる


① Eating food high in fat and proteinhelps rodents develop muscular bodies.
② It takes little time to get enoughfood to satisfy the body's energy requirements.
③ Less time is spent beingexposed to the dangers of being eaten by another animal.
④ The time that isnot spent searching for food can be used for raising a family.

①の後半(筋肉ボディーのこと)書いてないわ→正解!!!

名詞に着目すると、設問は速くさばけるよ!!!
(名詞はウソつけませんからね)


これも読む(探す?)量のバランス考えて1分処理やな!






(4) Successful reproduction is essential to the survival of a species. However,it can be a double-edged swordThat is, it has good points and bad points. Many rats and mice are eaten by other animals before they die of natural causes, so being able to reproduce quickly is a good thing as it increases the species' chances of survival. For example, a Norwegian rat could have 56 children and over 400 grandchildren within 20 weeks of being born. On the other hand, if reproduction is too successful and there is a huge increase in population in a short time, then there will not be enough food available for all of them to survive. When this happens, thousands and thousands die, resulting in a population crash.


Howeverで反転させて主張…諸刃の剣
That is,で「つまり」…良い点悪い点あり
so 「結論」
良い点…繁殖速い
On the other hand 「一方」
悪い点…十分な食べ物がないだろう→死ぬ→人口クラッシュ



文頭の副詞節(導入または前文までの内容を受ける)
文末の副詞節(条件設定なので必要なときは読む)
や、つまらない具体的な説明の部分はカットして

骨格だけでとらえてみました!!


助動詞のwillまで選択肢に反映されている点も見逃すなよ!!

あくまで、筆者サイドの予測だよ!

(あとの選択肢は「is」という断定になっているのって、おかしいよね)


(問3)
According to paragraph (4),(     ).

① the good point of having many young is that they exhibit different traits

② the increase in the population of a species may lead to food shortage
(プラスとマイナスを含んでいるのはこの選択肢だけですよ
→ということは最初の2行でこれを選択できるよね)

③ the Norwegian rat is a good example of surviving food shortage
④ the population of rodents is kept down by natural death


というわけで、正解は、、、②でした!!


これも1分で片付けたいところやね!!!





続いて(問4)に行くで!!!

設問のリードを先に見てみると、、、

(問4)
Paragraph (5) discusses (         ). 

discuss
「~について議論する」
とあるので
5パラの中心、方向性だけ見定めたら解けることを
確認する

(ちなみにstateなら「~をはっきりと述べる」
という意味なので、内容が必要となりますよ)


(5) The survivors often survive, not always by chance but because they are slightly different from the general population in some way. Perhaps they can run faster or further and so get to food before the other; or they have a better sense of smell and find food that others cannot; or they have stronger jaws and sharper teeth and can open nuts that others cannot open. Which of these slight advantages they have over those that die is not clearly understood; however, those that do survive have the opportunity to reproduce and pass on their advantageous traits to a new generation.


パラのアタマとオシリは重要(←パラの流れをとらえる基本)

一文単位でも、オシリは重要

セミコロン直後のhoweverは直前の文に対してだけの反転
→パラの流れをくつがえす逆接ではない!!!

not A but B 「AではなくB」   
Bが伝えたい内容!!!



ということで
生存できる理由がメインのパラなので


① the breeding habits of rodents and other methods of reproduction
② the different kinds of successful rodent subspecies
③ the disadvantages that the surviving rodents face
the possible reasons why some rodents survive population crashes 

④が正解です!!!

possibleは本文の次からの説明の
perhaps(おそらく)に対応させて入れています



ここは30秒で解ける問題やったな!






さあ、ラストパラの処理をしましょう!!!

(6) So together with their highrates of reproduction and the survival of those that have adapted in some beneficial way, mouse-like rodents are in a strong position to survive well into the future. Ultimately, however, what probably enables these mouse-like rodents to reproduce so successfully is the fact that their teeth allow them to eathighly nutritious nuts and seeds so they do not have to spend most of their time engaged in the dangerous activity of gathering food.




マーカーに加え
that節(筆者の思考を表すもの)をチェック!!!


パラ構成に注目すると、、

があって、So(だから)rodentsは生存に強い立場

しかし、究極的には

があって、so(だから)rodentsは危険な活動に従事するのに時間を使う必要がない


要因の違い逆接で結んで同じ結論に持ち込んでいるのですね!



(問5)
The theme of the passage is about (         ).

① the advantages of using incisors for eating high energy food
② the mouse-like rodents and the reasons for their success
③ the relationship between the rodent population and the food supply
④ the rodents which account for the 40% of mammal species


ということで、正解は②でした!!!


これは、本文の構成を見抜くのに時間が少し必要なので
2分で解く問題ですね







ラストの問題は
各設問を解きながら同時処理
をしていき
選択肢のならびにも注目しておくと
ムダが減り
逆にパラの内容を大づかみするヒントにもなりますよ!!!

早稲田、慶応を受ける人は
ざっと英文を読んだとき
すぐに選択肢なしで解けるなら
読み方としては整理した読み方ができていると確認できて
オーケーだとおもいます


確実な割りふりができるパラで勝負しましょう!!

(問6)
The contents covered in the passage are listed at random below.

(a) Sharp teeth and a powerful bite
(b) The likely explanation for survival→5パラ
(c) Reproduction and population crashes→4パラ
(d) A background to mouse-like rodents
(e) The advantages of high energy food 
(f) Conclusion

Which of the following best reflects the flow of the passage?

①(b)→(a)→(c)→(d)→(e)→(f)
②(b)→(a)→(e)→(c)→(d)→(f) 
③(d)→(a)→(c)→(b)→(e)→(f) 
④(d)→(a)→(e)→(c)(b)→(f)  

ということで、正解は④でした!!!





「処理する」という見方

理解していただけたでしょうか??

パラの構成に着目しながら

読みを最小限に抑える

という考え方をマスターしていただけたら

この問題は処理だけなら

トータル5~6分で終わりますよ


余った時間で、精読しながら

確認をしていただけたらベストだと思います







 

 








英語の最効率の解き方を販売してます
勉強に苦手意識はあるけど...何とか逆転合格を果たしたい人向けの教材を販売しています!
過去問に直接アタックできる教材の数々です☆
これで実力アップの効率化をはかりましょう!