人間とは何かという問い | 阿波の梟のブログ

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人間とは何かという問いかけは、古代ギリシャ・ローマ時代から続く根源的な問題です。哲学、宗教、宇宙論、神学など多岐にわたる分野で論じられてきましたが、ルネ・デカルト(René Descartes)による自我の発見を契機として、18世紀の啓蒙思想により人間学(anthropology)として体系化されました。ここでは、人間が自己に責任を持ち、主体的に考え行動する存在として認識されるようになりました。

イマヌエル・カント(Immanuel Kant)は『純粋理性批判』『実践理性批判』『判断力批判』の三部作を通じて、人間とは何かを探求しました。彼は哲学の基本命題として「人間は何を知ることができるか」(Was kann ich wissen?)、「人間は何をなすべきか」(Was soll ich tun?)、「人間は何を望むべきか」(Was darf ich hoffen?)を挙げ、これらの問いを通じて「人間とは何か」(Was ist der Mensch?)に迫りました。

カントは哲学を人間自身の探求に再定義し、彼の「コペルニクス的転回」と呼ばれる概念は有名です。これは、人間の純粋理性、実践理性、判断力、特に反省的判断力の性質と限界を考察し、三部作にまとめたものです。カントの「批判」は否定ではなく、吟味を意味します。

カントによれば、人間の認識能力には「悟性」(understanding)と「感性」(sensibility)の二種類の認識形式がア・プリオリ(先天的)に備わっているとされます。意識はこれらの形式に従って物事を認識します。悟性は原理を求める理性であり、対象に判断を加える「思考」と現象から得た情報を整理し判断する「悟性」に分けられます。

もう一つの認識力である「感性」は、純粋直感である空間と時間の形式を持ち、現象を捉えます。この認識力により、誰もが共通の認識を持てるとカントは考えました。感性が受け取った情報は整理されずに存在し、それを整理整頓し理解し、規則性を見出すのが「悟性」です。悟性には因果性などの純粋悟性概念(カテゴリー、範疇)が含まれ、情報は瞬時にカテゴリーに振り分けられ「概念」に置き換えられます。概念は想像力によりイメージに変換され、言語を通じて伝達されます。

カントはこうした認識作業をア・プリオリと呼び、これらは経験に先立ち、最初から人間に備わっているものであるとしました。

次に、愛や命や正義などについて考える時、思考の中心は悟性から理性に移ります。認識を超えた世界は理念の範疇にあり、理性で認識することはできません。しかし、理性があれば感性や悟性が認識できなかったものについて思考を巡らすことは可能です。カントは、行動(実践)を起こすことで理念という実態の世界に属することができると考えました。『実践理性批判』では、純粋理性が実践的であり、他のいかなる規定根拠からも独立して意志を規定するものであると示しています。

カントはこの理性から「道徳律」を引き出しました。人間は現象界に属するだけでなく叡智界にも属する人格として考えられ、現象界を支配する自然の因果性だけでなく、物自体の秩序である叡智界における因果性の法則にも従うべきとしました。彼の道徳は社会規範や時代の精神を超越した普遍的な道徳律です。カントは、意志の自律において純粋理性が実践的に実在的であることを主張し、そこから自由の理念もまた実践的に客観的実在性を持ちうるとしました。道徳法則に人間が従うことができるということは、叡智界にも属する存在者としての人間が自然的原因以外の別の原因を持ちうる、即ち自由であるということを示します。カントが考えた「人間は何をなすべきか」という命題の一つの結論がここにあります。

また、カントは判断能力についても考察し、その一種である反省的判断力を現実をあるカテゴリーの下に包摂する能力として定式化しました。これを美的(直感的)判断力と目的論的判断力の二種に分け、『判断力批判』で考察しました。これは実践論や美学の基礎となっています。

以上をまとめると、カント哲学は人間学の体系であり、哲学、心理学、精神医学、脳科学などの視点から人間の認識能力、理性、道徳律、自由などについて詳しく論じられています。彼の思想はドイツ観念論の起点となり、ヘーゲルなどに受け継がれていきましたが、どのような理論も批判からは逃れられません。

このように、カントの哲学は人間の認識と行動、道徳と自由を深く探求するものであり、現代の心理学や精神医学、脳科学の知見とも照らし合わせることで、より一層の理解が深まります。

The question of what it means to be human has been a fundamental issue since the times of ancient Greece and Rome. This inquiry has spanned various fields such as philosophy, religion, cosmology, and theology. However, it was not until René Descartes' discovery of the self in the 18th century Enlightenment that anthropology emerged as a systematic study. This marked the recognition of humans as beings who bear responsibility for their own thoughts and actions, existing as autonomous entities.

Immanuel Kant explored the question of what it means to be human through his trilogy: "Critique of Pure Reason," "Critique of Practical Reason," and "Critique of Judgment." He identified three fundamental questions for philosophy: "What can I know?" (Was kann ich wissen?), "What should I do?" (Was soll ich tun?), and "What may I hope for?" (Was darf ich hoffen?). Through these questions, he sought to address the overarching question, "What is the human being?" (Was ist der Mensch?).

Kant redefined philosophy as a pursuit focused on the human being itself, a shift famously known as the "Copernican Revolution" in philosophy. He examined the nature and limitations of human pure reason, practical reason, and judgment, particularly reflective judgment, and consolidated his findings in his critical works. Kant's "critique" aimed at examination rather than mere negation.

According to Kant, human cognition comprises two a priori forms: "understanding" (Verstand) and "sensibility" (Sinnlichkeit). Consciousness recognizes objects through these two forms. Reason, in a narrow sense, seeks principles and applies "thinking" to objects, while "understanding" organizes and judges information gathered from phenomena.

Another innate cognitive ability is "sensibility," which involves pure intuition in the forms of space and time, enabling the perception of phenomena. This capacity allows for shared understanding among individuals. Sensory information, in its raw form, is disordered and must be organized by "understanding," which identifies regularities. Understanding includes pure concepts (categories), such as causality, which classify and transform sensory data into "concepts." These concepts are then converted into images through imagination and communicated via language.

Kant described these cognitive processes as a priori, meaning they precede experience and are inherent in humans from the beginning.

When considering ideas such as love, life, and justice, the focus shifts from understanding to reason. The realm beyond cognition falls into the domain of ideas, which reason cannot fully comprehend. However, Kant argued that reason allows for contemplation of what cannot be perceived by sensibility or understanding. By acting (practicing), one can belong to the world of ideas, which constitutes reality. In "Critique of Practical Reason," Kant posited the existence of pure practical reason, asserting that pure reason is sufficient to determine the will independently of other grounds.

Kant derived the "moral law" from reason, suggesting that humans, as beings belonging to both the phenomenal and noumenal worlds, should adhere to the laws of causality in the intelligible realm, not just natural causality in the phenomenal realm. His concept of morality transcends societal norms and the spirit of the age, proposing a universal moral law. Kant argued that pure reason's autonomy demonstrates that freedom, as an idea, can have practical and objective reality. The ability to follow moral law indicates that humans, as beings belonging to the intelligible realm, possess a cause other than natural causality, signifying freedom. This conclusion addresses Kant's question, "What should I do?"

Furthermore, Kant explored judgment, particularly reflective judgment, which categorizes reality. He distinguished between aesthetic (intuitive) judgment and teleological judgment, which he examined in "Critique of Judgment," forming the foundation of his theories on practical philosophy and aesthetics.

"Because one is aware that one ought (soll) to do something, one judges that one can (kann) do it, recognizing within oneself a freedom (Freiheit) that would remain unknown without moral law."

Kant taught that everything lies within human reason. German idealism, originating from Kant, continued through Hegel, yet no theory escapes critique.

Thus, Kant's philosophy is a comprehensive system of anthropology that delves into human cognition, reason, moral law, and freedom. This exploration, viewed through the lenses of psychology, psychiatry, and neuroscience, enhances our understanding of these concepts and their implications for contemporary thought.