黙示録の元型 Edward F. Edinger
最終的な感想
最後に、現代人が黙示録的な時代に生きていることの意味について、もう少し一般的に述べておきたい。
黙示録の元型が集合的な精神の中で非常に活性化され、人類の歴史の中で生きていることは、察しのいい人たちには明らかだと思う。元型的なダイナミズムはすでに始まっており、私たちの間で動いている。その点で、原理主義者たちがこの特殊なイメージに夢中になるのは正しいのですが、問題は、彼らが2000年前に有効で適切だった心理学で、つまり具体的な形而上学の予測で、時代錯誤的にこの現象にアプローチしていることです。彼らは本当に、時代の終わりに文字通りの携挙で空中に引き上げられると期待しているのである。しかし、心理学的データからは、黙示録が現在、集合的な精神の中で無意識のうちに、したがって破壊的な形で生きていることは疑いようがない。その証拠は至る所にある。自己が到来し、個性化の過程で個人が意識的に経験し統合されるべき現象が、社会全体では無意識的に集団的に起こっているのである。この事実は、意識的に実現されない活性化された心的内容が外界に現れるという心理法則に合致する。私たちは今、巨大な問題の時代の入り口に立っていると私は確信している。この大災害がどの程度になるかは、どれだけの個人が、何が起こっているかを知るために十分なレベルの個性化を達成したかによる。
この点で、私はユングの大著『ヨブへの答え』が重要なファクターとなると考えている。1955年4月2日、ユングは、その本を書いた理由を説明する手紙の中で、次のように書いています。
"ヨブが皆に聞こえるように声を張り上げたように、私も自分の甘さで物事を差し迫った世界破局に向かって漂わせるよりは、同時代の人々の無意識を揺さぶるために、危険を冒して最悪か最善の努力をした方がよいという結論に達しました。"
これは驚くべき発言だと思う。ユングは、50億人のうちの一人である自分が、『ヨブへの答え』で語ることによって、差し迫った世界の破局を回避したり、緩和したりすることができるかもしれないことを自覚していたのです。だからこそ、彼はそこで発見された情報を共有するのです。
- エドワード・エディンガー、黙示録の元型。神の復讐、テロリズム、そして世界の終わり』1999年
アート - 怒りの大いなる日(詳細)
ジョン・マーティン著
www.DeepL.com/Translator(無料版)で翻訳しました。
FINAL THOUGHTS
In conclusion, it remains for me to address in a more general way what it means for modern persons to be living in an apocalyptic age.
I think it is evident to perceptive people that the Apocalypse archetype is now highly activated in the collective psyche and is living itself out in human history. The archetypal dynamic has already started, is already moving among us. And, in that respect, the fundamentalists are right in their preoccupation with this particular imagery: the trouble is they are approaching the phenomenon anachronistically, with a psychology that was operative and appropriate two thousand years ago: with concretistic metaphysical projections. They really do expect to be caught up into the air in a literal rapture at the end of the age. Yet, there is no doubt from the psychological data that the Apocalypse is now living itself out in the collective psyche in an unconscious and, therefore, destructive way. The evidence is everywhere. The Self is coming, and the phenomena that ought to be experienced consciously and integrated by the individual in the course of the individuation process are occurring unconsciously and collectively in society as a whole. This fact is in accord with the psychological law that an activated psychic content not realized consciously manifests externally in the outer world. It is my conviction that we are at the threshold of a time of trouble of immense proportion. How massive the catastrophe will be will depend on how many individuals have achieved a sufficient level of individuation to know what is going on.
In this regard, I see Jung's great work, Answer to Job, as a crucial factor. On April 2nd, 1955, Jung wrote the following in a letter in which he was explaining why he had written that book:
"Just as Job lifted his voice so that everybody could hear him, I have come to the conclusion that I had better risk my skin and do my worst or best to shake the unconsciousness of my contemporaries rather than allow my laxity to let things drift towards the impending world catastrophe."
I find this to be an astonishing statement. Jung was aware that he, one individual out of five billion, could perhaps avert or mitigate the impending world catastrophe by what he tells us in Answer to Job. And that is why he shares the information found there.
— Edward Edinger, Archetype of the Apocalypse: Divine Vengeance, Terrorism, and the End of the World, 1999
Art • The Great Day of His Wrath (detail)
by John Martin
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最終的な感想 その2
私が思うに、『ヨブへの答え』は、その集団的顕現の中で黙示録の試練に耐えなければならない(そしてうまくいけば生き残る)間、個人が持つ唯一無二の解毒剤なのである。この簡潔で情熱的な著作は、私たちが今、初期段階にある広大な集合的激変の意味、すなわち、集合的意識への自己の到来、その逆説的な両義性をすべて備えた「神像の化身」、自らの内に善と悪の両方を統合する神であることを教えてくれているのだ。ユングはこの短い著作の中で、集合的精神の中で展開される深遠な神のドラマを描きながら、そのことを明確に綴っている。
ちなみに、この英語タイトルは、ユングが「現在と未来」という、より明確に終末論的体験に関連したタイトルを好んだのに対し、出版社が選んだものです。これらの作品では、「自己」、つまり新しい神像がやってくるということが本質的な考え方となっています。それは地球を訪れ、人類を訪れ、個人の自我を訪れ、そして自らを受肉させるためにやってくるのだ。「ヤハウェ 」"は再び、より完全に人間になることを望んでいる。そして、『ヨブへの答え』は、その過程を乗り越えるためのお守りなのです。では、ユングに耳を傾けてみよう。
「ヤハウェが人間になるという決断は、人間が自分が直面している神のイメージのようなものを意識するようになったときに、必ず訪れる発展の象徴である。神は人間の無意識から行動し、彼の心が無意識から受ける相反する影響を調和させ、統合させることを強いる。無意識は、分割と統合の両方を欲している。それゆえ、統一を求める努力において、ヨブがはっきりと認識していたように、人間は常に形而上学的な擁護者の助けを当てにすることができる。無意識は光に到達するために意識に流れ込もうとするが、同時に無意識のままであることを望むために、絶えず自らを妨害する。つまり、神は人間になりたがっているのだが、なかなかならない。彼の本性における葛藤はあまりに大きく、受肉は神の暗黒面の怒りに捧げられた罪滅ぼしの自己犠牲によってしか買えないのです。"
その「贖罪の自己犠牲」とは、変容していない神像が自らの変容を求めて人間界に入り込む際に、人類が今受けなければならない試練のことである。何度も言うように、活性化した心的内容は意識的に統合されなければ、文字どおり具体的に外部に現れるというのが心理学の法則である。エマソンは、初めて出版したエッセイ『自然』の中で、この法則の一面を不思議な洞察力で見抜き、こう書いている。
「すべての人の状態は、自分がしたい問いかけに対する象形文字による解答である。彼はそれを真実として理解する前に、生命として行動するのだ。
このことから、もし私たちが自分の心理のある未知の側面の本質を知りたければ、私たちが直面している状況を調べればよいことになる。私たちの外的な状態は、実際には、まだ理解されていない心理的な実体の絵なのである。
逆に、起こるおそれのある不都合な外的事象は、その内的、心理的起源を意識することによって回避、軽減することができるとも言える。危険が心理的に体験できれば、その具体的な体験はしばしば免れ、一般に心理的な体験ははるかに扱いやすくなる。たとえば、交通事故を起こす夢を見る人がいる。実際、これは文字通り交通事故を起こすという重大な危険にさらされていることを意味しているのかもしれない--「交通事故」が意味するものがあまりにも無意識的で、注意を引くために事故を起こさなければならない場合。そのため、時には、分析者は患者に非常に熱心に警告しなければならない。「文字通りの交通事故に遭う危険がありますよ」。無意識はこの点で非常に愚かで、コミュニケーションを取ろうとする人間に対してどんな代償を払っても、自分の主張を通そうとすることがあるのです。
-エドワード・エディンガー、黙示録の元型。神の復讐、テロリズム、世界の終わり、1999年
アート - 怒りの大いなる日(詳細)
ジョン・マーティン
FINAL THOUGHTS — Part 2
As I see it, Answer to Job is the one and only antidote the individual has while obliged to endure (and hopefully to survive) the ordeal of the Apocalypse in its collective manifestation. This one terse and passionate work tells us what is going on, the meaning of the vast collective upheaval of which we are now in the beginning stages: namely, that it is the coming of the Self into collective awareness, the "incarnation of the God-image" with all its paradoxical ambiguity, a God who unites within himself both good and evil. Jung spells that out explicitly in this short work, describing the profound divine drama that is unfolding in the collective psyche.
Actually, Answer to job is part of a trilogy of works on the same topic: first, there is Aion; then Answer to Job which is the heart of the trilogy, and then The Undiscovered Self—which English title, incidentally, was chosen by the publishers while Jung preferred Present and Future, a title more clearly related to the apocalyptic experience. In each of these works, the essential idea is that the Self, the new God-image, is coming! It is visiting the earth, visiting humanity, visiting the individual ego: and it is coming in order to incarnate itself. "Yahweh" wants to become man again, more fully. And Answer to Job is the talisman to help us to get through the process. Let us, then, listen to Jung:
"Yahweh's decision to become man is a symbol of the development that had to supervene when man becomes conscious of the sort of God-image he is confronted with. God acts out of the unconscious of man and forces him to harmonize and unite the opposing influences to which his mind is exposed from the unconscious. The unconscious wants both: to divide and to unite. In his striving for unity, therefore, man may always count on the help of a metaphysical advocate, as Job clearly recognized. The unconscious wants to flow into consciousness in order to reach the light, but at the same time it continually thwarts itself, because it would rather remain unconscious. That is to say, God wants to become man, but not quite. The conflict in his nature is so great that the incarnation can only be bought by an expiatory self-sacrifice offered up to the wrath of God's dark side."
That "expiatory self-sacrifice" is the ordeal that humanity must now undergo as the untransformed God-image enters the human sphere in search of its own transformation. As I have said repeatedly, it is a psychological rule that if an activated psychic content is not integrated consciously, it will be manifest externally in a literal concrete way. Emerson recognized with his uncanny insight one aspect of this rule when he wrote in his first published essay, Nature:
"Every man's condition is a solution in hieroglyphic to those inquiries he would put. He acts it as life, before he apprehends it as truth."
It follows that if we wish to know the nature of certain unrealized aspects of our psychology we have only to examine the circumstances that confront us. Our external condition is really a picture of those psychic entities not yet understood.
Conversely, we can also say that an inimical external event which is threatening to happen may be averted or mitigated by one's becoming conscious of its inner, psychic origin. If a danger can be experienced psychologically, one can often be spared the concrete experience of it; and generally the psychic experience is much more manageable. There are people, for instance, who dream of having car accidents: indeed, this may mean they are in grave dan ger of literally having car accidents—if what the "car accident" signifies is so unconscious that it has to stage an accident to get attention. And so, sometimes, the analyst must very earnestly warn the patient: "You're in danger of having a literal car accident!" The unconscious can be very stupid in this regard, getting its point across at whatever cost to the human being with whom it is trying to communicate.
—Edward Edinger, Archetype of the Apocalypse: Divine Vengeance, Terrorism, and the End of the World, 1999
Art • The Great Day of His Wrath (detail)
by John Martin
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最終的な感想 - Part 3
これらの事柄は、終末論的な時代と関係があります。自己の到来」は間近に迫っており、集団的な「個性化」のプロセスが人類の歴史の中で生き続けています。いずれにせよ、世界は一つの全体的な存在になる。しかし、それは相互の大量破壊か、相互の人間意識によって統一されるだろう。もし十分な数の個人が、自己の到来を個人的、内面的な経験として持つことができれば、その外的な顕現の最悪の特徴を免れることができるかもしれない。私はその可能性を確信を持って述べることはできませんが、すでに述べたように、いくつかの心理学的データがあることから、仮説として述べるにすぎません。しかし、これによって、「黙示録」を最も極端な形で集合的かつ具体的に顕現させようとする集団心理の動的衝動を軽減することができるかもしれない。
自己が登場するとき、それは必然的に「反対」を連れてくる。なぜなら、反対はその本質的な内容だからである。しかし、「自己」が無意識である限り、これらの対立物は平和に並んでいる-「ライオンは子羊と一緒に横たわる」-なぜなら、それらの区別や分離の意識はないからである。しかし、この本質的な内容が意識の領域に触れると、対立するものは分裂し、個人の自我は「葛藤」に直面することになる。そこで、自我が対立物の衝突を、意識で対応すべき心理的問題として封じ込めることができるかどうかという重大な問題が生じる。残念ながら、その作業は非常に困難である。ユングはこう書いている。
「すべての対立は神のものである。したがって、人間はこの重荷に屈しなければならない。そうすることで、彼は自分の「対立性」の中に神が自分を所有し、自分の中に自分(神)を受肉させたことを知る。彼は神の葛藤で満たされた器となる」。
通常起こることは、個人がこの「争い」を自分自身の中に収めることができず、対立するものの対立が投影によって外界にこぼれ落ちてしまうことである。そして、その対立は、個人の心の器ではなく、社会という器の中で生きていくことになる。これがまさに今日起こっていることである。この原稿を書いている時点では、ソマリアの紛争中の氏族間、ルワンダのツチ族とフツ族、ユーゴスラビアのセルビア人とボスニア人、中東のパレスチナ人とイスラエル人、そして言うまでもなく、アメリカの政治舞台で互いに争っている狂信的政治活動集団の間で、神像がその対立性を生きているのである。このように数え上げればきりがないし、年ごとに名前も変わるかもしれない。しかし、この「紛争」という厄介な短いリストは、簡単にまとめることができ、ヘラクレイトスの「戦争はすべての父である」という言葉を思い起こさせるものである。これらの多くの派閥は、ユングの言うところの惨めな「イズム」であり、しかもすべてが黙示録の現象学の一部である。
私たちはどうすればいいのだろうか。もう一度、『ヨブへの答え』からユングの話をじっくりと聞いてみよう。
「今本当に重要なのは、人間がより高い道徳的水準、より高い意識水準に到達して、堕天使たちが手にした超人的な力に対抗できるかどうかということだ。しかし、人間は自分自身の本性をもっとよく知らない限り、自分自身と一緒に進歩することはできない。残念ながら、この点については恐ろしいほどの無知が蔓延しており、彼の本質的な性格についての知識を深めることも同様に大きな嫌悪感を抱いている......。
もちろん、私たちの祈りを聞いてくださる神様の無償の恵みに期待することはできます。その目的のために、神は聖霊を通して、闇に満ちた被造物としての人間、すなわち原罪に汚染され、堕天使から神の芸術と科学を学んだ自然人を選ばれたのです。罪のある人は、この世から遠ざかり、生命に敬意を払おうとしない罪のない者ではなく、受肉し続けるための器として選ばれたのである。なぜなら、彼の中に暗黒の神が入り込む余地はないためです。
黙示録以来、私たちは、神が愛されるだけでなく、恐れるべき存在であることを再認識している。神は私たちを善と悪で満たすが、そうでなければ恐れる必要はない。神は人間になろうとするのだから、その二律背反を人間の中で統合しなければならない。このことは、人間に新たな責任を負わせることになります。闇の神は原子爆弾と化学兵器を彼の手に滑り込ませ、同胞の被造物に対する終末論的な怒りの小瓶を空にする力を彼に与えたからである。ほとんど神のような力を与えられたので、彼はもはや盲目と無意識のままでいることはできない。彼は自分自身を理解し、それによって神のグノーシスを達成しようとするならば、神の性質と形而上学的なプロセスについて何らかのことを知らなければならない。"
-エドワード・エディンガー『黙示録の元型』。神の復讐、テロリズム、世界の終わり、1999年
FINAL THOUGHTS — Part 3
These matters are relevant to our apocalyptic age. The "coming of the Self" is imminent; and the process of collective "individuation" is living itself out in human history. One way or another, the world is going to be made a single whole entity. But it will be unified either in mutual mass destruction or by means of mutual human consciousness. If a sufficient number of individuals can have the experience of the coming of the Self as an individual, inner experience, we may just possibly be spared the worst features of its external manifestation. I cannot state that possibility with certainty but merely as a hypothesis for which we do have, as already noted, some psychological data. Yet this is how we might lessen the dynamic urge in the collective psyche to manifest the "Apocalypse" collectively and concretely in its most extreme form.
When the Self comes, it necessarily brings the "opposites," since they are its essential content. As long as the Self is unconscious, however, these opposites lie side by side peacefully—the "lion lies down with the lamb"—because there is no consciousness of their distinction or separateness. But once this essential content touches the area of consciousness, the opposites split apart: and the individual ego is confronted with "conflict." Then, there arises the crucial question question whether or not the ego is able to contain the conflict of opposites as a psychological problem to be met with consciousness. Unfortunately, that task is very difficult. Jung writes:
"All opposites are of God, therefore man must bend to this burden; and in so doing he finds that God in his "oppositeness" has taken possession of him, incarnated himself in him. He becomes a vessel filled with divine conflict."
What usually happens is that the individual is not able to contain this "warring" within one's own self, and the conflict of opposites spills out into the outer world by way of projection. And it is then that the constellated opposites live themselves out not in the vessel of the individual psyche, but in the vessel of society as a whole. This is precisely what is happening today. The God-image is living out its oppositeness in the bitter factional disputes breaking out all over the world: at this writing, among warring clans in Somalia; between Tutsis and Hutus in Rawanda; Serbs and Bosnians in Yugoslavia; Palestinians and Israelis in the Middle East; not to mention our own fanatical political-action groups at war with each other on the American political scene. The list could go on and the names might change from year to year. But this troubling short list of "conflicts," which is so easy to compile, reminds us of Heraclitus's remark, "War is the father of all." These many factions are what Jung refers to as the wretched "isms"–and yet all are part of the phenomenology of the Apocalypse.
What are we to do? Let us listen again to Jung at length from Answer to Job:
"The only thing that really matters now is whether man can climb up to a higher moral level, to a higher plane of consciousness, in order to be equal to the superhuman powers which the fallen angels have played into his hands. But he can make no progress with himself unless he becomes very much better acquainted with his own nature. Unfortunately, a terrifying ignorance prevails in this respect, and an equally great aversion to increasing the knowledge of his intrinsic character....
We can, of course, hope for the undeserved grace of God, who hears our prayers. But God, who also does *not* hear our prayers, wants to become man, and for that purpose he has chosen, through the Holy Ghost, the creaturely man filled with darkness—the natural man who is tainted with original sin and who learnt the divine arts and sciences from the fallen angels. The guilty man is eminently suitable and is therefore chosen to become the vessel for the continuing incarnation, not the guiltless one who holds aloof from the world and refuses to pay his tribute to life, for in him the dark God would find no room.
Since the Apocalypse we now know again that God is not only to be loved, but also to be feared. He fills us with evil as well as with good, otherwise he would not need to be feared; and because he wants to become man, the uniting of his antinomy must take place in man. This involves man in a new responsibility. He can no longer wriggle out of it on the plea of his littleness and nothingness, for the dark God has slipped the atom bomb and chemical weapons into his hands and given him the power to empty out the apocalyptic vials of wrath on his fellow creatures. Since he has been granted an almost godlike power, he can no longer remain blind and unconscious. He must know some thing of God's nature and of metaphysical processes if he is to understand himself and thereby achieve gnosis of the Divine."
—Edward Edinger, Archetype of the Apocalypse: Divine Vengeance, Terrorism, and the End of the World, 1999
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最終的な感想 - その4
今始まる黙示録の試練は、聖書のヨブの試練に対応し、さらにキリストの試練に対応する。キリストは、神像が受肉し、自らを変革しようとした最初の試みであった。二度目は、一人の人間ではなく、人類全体がその対象となる。神は人類全体の中に受肉し、その受肉した姿で、キリスト個人に対して行ったように、自らの変容をもたらすために自己犠牲として自らを捧げようとするのである。この問題は、ユングが1956年6月にエリニッド・コットシュニグに宛てた古典的な書簡の中で、濃密ではあるが明確に表現されている。
「キリストは...予測不可能で無法な神に立ち向かい、その怒りを鎮めるために最も思い切った犠牲、すなわち自分の息子の殺害を必要としたのです。不思議なことに、キリストの自己犠牲は一方では父の非道徳的な性質を認めることを意味し、他方では神の新しいイメージ、すなわち闇のない愛する父を教えたのである。この巨大な二律背反には何らかの説明が必要です。それは、彼が父の子であること、すなわち、人間の中の神の受肉であることを主張する必要があったからである。その結果、犠牲は死を免れない肉体に受肉した無道徳な神の自滅であった。"
この箇所は、まさにヤハウェの人類全体への受肉という第二の行為に当てはめることができる。人類は今、"神の子 "の役割を担っている。そして神は、人類という "死の体 "に受肉しながら、もう一つの自己破壊によって、自らの変容をもたらそうとしている。そこには、必然的に、元型的に、一個人の生涯で起こったのと同じ一連の出来事が、今度はより大きな舞台で起こることになる。そして、この第二の受肉行為も同様に、神像の変容という同じ目標をもたらすでしょう。完全に善良な神のイメージは、分離した悪のサタンに悩まされているとはいえ、もはや通用しません。その代わりに、意識的に実現される新しい神像は、相反するものの逆説的な結合であり、それに伴って、キリスト教の全時代を特徴づけてきた形而上学的分裂が癒されることになるのです。
これは、潜在的に起こりうることです。しかし、神像を変容させるプロセスは、人間の参加者が何が起こっているかを *意識して* いる場合にのみ起こり得ます。なぜなら、意識は神と人間にとっての変容の機関であるからです。もちろん、もし私たちが廃墟の山に囲まれ、未開人の集団が文明への苦難の道を再び歩み出すだけなら、神像の変容はあり得ません。しかし、私たちの前に展開する元型的なドラマに気づいている人が十分にいれば、神像は大規模な破壊を回避する形で受肉することができます。
神像の変容は最終的に確実であるというのが私の見解であることを読者と共有しなければなりません。なぜなら、ユングという一人の人間が、すでにそのことに気づいているからです。しかし、私の仮説は、破壊的な集団プロセスがどの程度になるかは、ユングのような意識レベルに到達できる個人がどれだけいるかによって決まる、ということに尽きます。この違いを生み出す臨界量に達するには、どれだけの人が必要なのだろうか。黙示録は「144,000」という数字を示唆している。しかし、その象徴的な数字が文字通り何を意味するのかはわからない。
ここで、やや個人的なレベルに戻って、『ヨブへの答え』のユングのコメントに、その意味を問うてみよう。「人類はほとんど神のような力を与えられたのだから、もはや盲目や無意識のままではいられない。もし彼が自分自身を理解し、それによって神のグノーシスを達成しようとするならば、彼は神の性質と形而上学的プロセスについて何かを知らなければならないのです。形而上学的プロセス」と「神のグノーシス」を理解するとはどういうことだろうか。この言葉を私たちの生活にどう生かせばいいのだろうか。その答えは、すべての深層分析、つまり、実際に「深さ」に踏み込んでいく分析に関係していると私は考えています。あらゆる深層心理分析は、ミニチュアの「黙示録」です:個人は、(ある種の)対立物の衝突、解決の挫折、敗北、士気低下、絶望を経験し、リビドーの流れの障害や麻痺につながります(まるで、意識的「文明」がもう一度やり直さなければならない「自分の世界の破壊」があるかのように)。これらの体験はすべて、分析の前や分析中に起こる標準的な症状です。しかし、癒しが行われ、人生が充実していくためには、状況の本質が理解されなければならない。*意味を見出さなければならない。痛みを伴うプロセス自体に意味を見出さなければならない。そうすると、分析作業の中で自然にこういう疑問がわいてきます。「ここで何が起こっているのだろう?なぜ、こんなことが私に起こるのだろう?責任はどこにあるのだろう?そして、それは何を意味するのだろうか?
- エドワード・エディンガー『黙示録の元型』。神の復讐、テロリズム、世界の終わり、1999年
アート - ソドムとゴモラの滅亡(詳細)。
ジョン・マーティン著
FINAL THOUGHTS — Part 4
This ordeal of the Apocalypse—beginning now and to which all of humanity is being subjected—corresponds to Job's ordeal in the Bible yet even more pertinently to Christ's ordeal. Christ was the first attempt of the God-image to incarnate and transform itself. Now, the second time around, humanity as a whole and not just one person is going to be the subject of that process. God is going to incarnate in humanity as a whole and in that incarnated form offer himself as a self-sacrifice to bring about his own transformation—just as he did with the individual Christ. The matter is put clearly if densely by Jung in his classic letter to Elinid Kotschnig in June of 1956:
"Christ... was up against an unpredictable and lawless God who would need a most drastic sacrifice to appease His wrath, viz. the slaughter of His own son. Curiously enough, as on the one hand his self-sacrifice means admission of the Father's amoral nature, he taught on the other hand a new image of God, namely that of a Loving Father in whom there is no darkness. This enormous antinomy needs some explanation. It needed the assertion that he was the Son of the Father, i.e., the incarnation of the Deity in man. As a consequence the sacrifice was a self-destruction of the amoral God, incarnated in a mortal body."
This passage can be applied precisely to Yahweh's second act of incarnation in humanity as a whole. Humanity is now in the role of the "son of the God." And God is bringing about his own transformation by another self-destruction while incarnated in the "mortal body" of humankind. There will follow necessarily, archetypally, the same sequence of events as occurred in the life of a single individual but now in a larger arena. And this second act of incarnation likewise will bring about the same goal, a transformation of the God-image. The image of a totally good God—albeit pestered by a dissociated evil Satan—is no longer viable. Instead, the new God-image coming into conscious realization is that of a paradoxical union of opposites; and with it comes a healing of the metaphysical split that has characterized the entire Christian aeon.
This is what can happen potentially. But the process of transforming the God-image can take place only if its human participants are *conscious* of what is happening, because consciousness is the agency of transformation for God and man. There is, of course, no transformation of the God-image if we end up with nothing but a heap of ruins and a group of savages having to make the laborious climb to civilization all over again. But the God-image can incarnate in a way that averts massive destruction if there are enough individuals aware of the unfolding archetypal drama that is before us.
I do have to share with the reader that it is my view that the transformation of the God-image is ultimately certain: because one person, Jung, has already realized what is going on. I believe that is all it takes in principle to bring about eventually a positive outcome (but then, "eventually" can be a long time). My hypothesis remains, however, that the extent of the destructive collective process will depend on how many other individuals can achieve Jung's level of consciousness. How many will it take to reach this critical mass that will make a difference? The Book of Revelation hints at the number "144,000"—but what that symbolic number means literally cannot be known.
Let us return, somewhat more on a personal level, to Jung's comment in Answer to Job and ask what it means to say: "Since [humanity] has been granted an almost godlike power, he can no longer remain blind and unconscious. He must know something of God's nature and of metaphysical processes if he is to understand himself and thereby achieve gnosis of the Divine." What does it mean to have an understanding of "metaphysical processes" and "gnosis of the Divine"? How can we apply such phrases to our own personal lives? I believe the answer is relevant to every depth analysis—that is, to analysis that actually goes into the "depths." Every depth analysis is a miniature "apocalypse": the individual experiences a conflict of opposites (of one kind or another), the frustration of their resolution, defeat, demoralization or despair—leading to an impairment or paralysis of libido flow (as if there were a "destruction of one's world" from which conscious "civilization" has to start all over again). All these experiences are standard symptomatic events prior to and during analysis. But if healing is to take place and life is to go on in fullness, the nature of the situation has to be understood. *Meaning* has to be found; the painful process itself must be found meaningful. And so these questions naturally arise in the analytic work: "What's happening here? Why does this happen to me? Where does the responsibility lie? And what does it mean?"
— Edward Edinger, Archetype of the Apocalypse: Divine Vengeance, Terrorism, and the End of the World, 1999
Art • The Destruction of Sodom and Gomorrah (detail),
by John Martin
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最終的な考え
結論として、現代人が終末論的な時代に生きることが何を意味するかについて、より一般的な方法で取り組むことは私に残っています。
私は、黙示録の元型が集合的精神の中で高度に活性化され、人類の歴史の中で生きていることは、知覚力のある人々には明らかだと思います。原型的なダイナミクスはすでに始まっており、すでに私たちの間で動いています。そして、その点で、原理主義者はこの特定のイメージに夢中になっています。問題は、2000年前に有効で適切だった心理学で、時代錯誤的に現象に近づいていることです。具体的な形而上学的な予測です。彼らは本当に、時代の終わりに文字通りの歓喜に巻き込まれることを期待しています。それでも、心理学的データから、黙示録が無意識に、したがって破壊的な方法で集合的精神の中で生きていることは間違いありません。証拠はいたるところにあります。自己がやって来て、個性化の過程で個人が意識的に体験し統合すべき現象が、社会全体で無意識に集合的に起こっています。この事実は、意識的に実現されていない活性化された精神的内容が外界に現れるという心理学的法則と一致しています。私たちは、私たちが莫大な割合のトラブルの時期の限界にいると確信しています。大惨事がどれほど大規模になるかは、何が起こっているのかを知るのに十分なレベルの個性を達成した個人の数に依存します。
この点で、ユングの素晴らしい作品、ヨブへの答えは重要な要素だと思います。 1955年4月2日、ユングは手紙の中で次のように書いています。その手紙の中で、ユングはなぜその本を書いたのかを説明していました。
「ヨブが声を上げて誰もが彼の声を聞くことができるように、私は自分の肌を危険にさらし、怠惰に物事を漂わせるよりも、同時代の人々の意識を揺るがすために最悪または最善を尽くしたほうがよいという結論に達しました。差し迫った世界の大惨事。」
これは驚くべき発言だと思います。ユングは、50億人に1人の個人が、ヨブへの答えで私たちに語ったことによって、差し迫った世界の大惨事を回避または軽減できる可能性があることを認識していました。そしてそれが彼がそこで見つけた情報を共有する理由です。
—エドワード・エディンジャー、黙示録の元型:神の復讐、テロリズム、そして世界の終わり、1999年
アート•彼の怒りの大いなる日(詳細)
ジョン・マーティン
最終的な考え—パート2
私が見ているように、「ヨブへの答え」は、その集団的顕現における黙示録の試練に耐える(そして願わくば生き残る)ことを義務付けられている間、個人が持っている唯一の解毒剤です。この簡潔で情熱的な作品は、何が起こっているのか、私たちが現在初期段階にある広大な集団的激変の意味を私たちに教えてくれます。 -イメージ」とその逆説的な曖昧さ、善と悪の両方を自分の中で団結させる神。ユングはこの短い作品でそれを明確に綴り、集合的精神の中で展開している深遠な神のドラマを説明しています。
実際、「ヨブへの答え」は、同じトピックに関する3部作の一部です。まず、アイオーンがあります。次に、三部作の中心である「ヨブへの答え」、そして「未発見の自己」という英語のタイトルが出版社によって選ばれ、ユングは終末論的な体験とより明確に関連するタイトルである「現在と未来」を好みました。これらの作品のそれぞれにおいて、本質的な考えは、新しい神のイメージである自己がやってくるということです!それは地球を訪れ、人類を訪れ、個々のエゴを訪れています:そしてそれは自分自身を具現化するために来ています。 「ヤハウェ」は、もっと完全に人間になりたいと思っています。そして、「ヨブへの答え」は、私たちがプロセスを完了するのを助けるお守りです。それでは、ユングの話を聞いてみましょう。
「人間になるというヤハウェの決定は、人間が直面している神のイメージのようなものを意識するようになったときに克服しなければならなかった発展の象徴です。神は人間の無意識から行動し、反対の影響を調和させ、団結させるように強制します無意識は、分裂と団結の両方を望んでいます。したがって、団結を目指して努力するとき、ヨブが明確に認識しているように、人間は常に形而上学的な擁護者の助けを頼りにすることができます。光に到達するために意識に流れ込むが、同時にそれはむしろ無意識のままであるため、それは絶えずそれ自体を妨害します。つまり、神は人間になりたいのですが、完全ではありません。彼の性質の対立はとても大きいです化身は、神の暗黒面の怒りに捧げられた呼気の自己犠牲によってのみ購入することができるということです。」
その「償いの自己犠牲」は、変容していない神のイメージがそれ自身の変容を求めて人間の領域に入るときに、人類が今受けなければならない試練です。私が繰り返し言ったように、活性化された精神的内容が意識的に統合されない場合、それは文字通り具体的な方法で外部に現れるという心理的ルールです。エマーソンは、彼の最初に出版されたエッセイ、ネイチャーで書いたとき、彼の不思議な洞察でこの規則の1つの側面を認識しました:
「すべての人の状態は、彼が出すであろうそれらの質問に対する象形文字の解決策です。彼はそれを真実として理解する前に、それを人生として行動します。」
したがって、心理学の特定の未実現の側面の性質を知りたい場合は、私たちが直面している状況を調べるだけで済みます。私たちの外的状態は、実際にはまだ理解されていないそれらの精神的実体の写真です。
逆に言えば、起こることを脅かしている非現実的な外部の出来事は、その内面の精神的な起源を意識するようになることによって回避または軽減されるかもしれないと言うこともできます。危険が心理的に経験されることができるならば、人はしばしばそれの具体的な経験を免れることができます。そして一般的に、精神的な経験ははるかに扱いやすいです。たとえば、自動車事故を夢見ている人がいます。実際、これは、文字通り交通事故を起こすことに深刻な危機に瀕していることを意味する場合があります。注意を引く。そのため、アナリストは患者に「文字通りの自動車事故の危険にさらされている」と非常に真剣に警告しなければならない場合があります。無意識はこの点で非常に愚かである可能性があり、それが通信しようとしている人間にどんな犠牲を払ってもその要点を伝えます。
—エドワードエディンジャー、黙示録の原型:神の復讐、テロリズム、そして世界の終わり、1999年
アート•彼の怒りの大いなる日(詳細)
ジョン・マーティン
最終的な考え—パート3
これらの問題は、私たちの終末論的な時代に関連しています。 「自己の到来」が差し迫っています。そして、集合的な「個性化」のプロセスは、人類の歴史の中で生き続けています。どういうわけか、世界は単一の全体の実体になるでしょう。しかし、それは相互の大量破壊または相互の人間の意識のいずれかによって統一されるでしょう。十分な数の個人が個人としての自己の到来の経験を持つことができれば、私たちはおそらくその外部の現れの最悪の特徴を免れるかもしれません。私はその可能性を確実に述べることはできませんが、すでに述べたように、いくつかの心理的データを持っている仮説としてのみ述べています。しかし、これは私たちが集合的精神の動的な衝動を和らげ、「黙示録」を最も極端な形で集合的かつ具体的に明示する方法です。
自己が来るとき、それは必然的に「反対」をもたらします。なぜなら、それらはその本質的な内容だからです。しかし、自己が無意識である限り、これらの反対は平和的に並んでいます-「ライオンは子羊と一緒に横たわっています」-それらの区別や分離の意識がないためです。しかし、この本質的な内容が意識の領域に触れると、反対のことが分裂します。そして、個々の自我は「葛藤」に直面します。次に、自我が意識に直面する心理的問題として反対の対立を封じ込めることができるかどうかという重大な問題が生じます。残念ながら、その作業は非常に困難です。ユングは書いています:
「すべての反対は神のものであり、したがって人はこの重荷に屈する必要があります。そうすることで、彼は彼の「反対」の神が彼を所有し、彼に転生したことに気づきます。彼は神の対立に満ちた器になります。」
通常起こることは、個人が自分自身の中にこの「戦争」を封じ込めることができず、反対の対立が投影によって外の世界に流出することです。そして、それは、星座の反対者が、個々の精神の器ではなく、社会全体の器の中で生きているということです。これはまさに今日起こっていることです。神のイメージは、世界中で起こっている激しい派閥論争の中でその反対を生きています。この執筆では、ソマリアの戦う一族の間で。ラワンダのツチとフツの間。ユーゴスラビアのセルビア人とボスニア人。中東のパレスチナ人とイスラエル人。アメリカの政治シーンで互いに戦争をしている私たち自身の狂信的な政治行動グループは言うまでもありません。リストは続く可能性があり、名前は年ごとに変わる可能性があります。しかし、編集が非常に簡単なこの厄介な「紛争」の短いリストは、「戦争はすべての父である」というヘラクレイトスの発言を思い出させます。これらの多くの派閥は、ユングが惨めな「主義」と呼んでいるものですが、それでもすべてが黙示録の現象学の一部です。
私たちは何をしますか?ヨブへの答えからユングの話をもう一度聞いてみましょう。
「今本当に重要なのは、堕天使が手にした超人的な力に匹敵するために、人間がより高い道徳レベル、より高い意識の面に登ることができるかどうかです。しかし、彼は作ることができます彼が彼自身の性質に非常によく精通しない限り、彼自身の進歩はありません。残念ながら、恐ろしい無知がこの点で蔓延しており、彼の本質的な性格の知識を増やすことへの同様に大きな嫌悪感があります。
もちろん、私たちの祈りを聞いてくださる神の不当な恵みを期待することもできます。しかし、私たちの祈りも聞いていない神は、人間になりたいと願っておられます。そのために、神は聖霊を通して、闇に満ちた生き物の人間、つまり原罪に汚染され、学んだ自然の人間を選びました。堕天使からの神聖な芸術と科学。罪を犯した人は非常に適しており、したがって、世界から離れて人生への賛辞を払うことを拒否する罪のない人ではなく、継続的な化身(神化)の器になるように選ばれます。彼の中には、暗い神は部屋を見つけることができません。
黙示録以来、私たちは今、神が愛されるだけでなく、恐れられるべきであることを再び知っています。彼は私たちを善だけでなく悪で満たしてくれます。そうでなければ、恐れる必要はありません。そして彼は人間になりたいので、彼の二律背反の統一は人間の中で起こらなければなりません。これには、新しい責任を負う人が含まれます。暗黒の神が原子爆弾と化学兵器を彼の手に滑り込ませ、彼の仲間の生き物の終末論的な怒りの小瓶を空にする力を彼に与えたので、彼はもはや彼の小ささと無さの嘆願でそれから身をかがめることができません。彼はほとんど神のような力を与えられているので、もはや盲目で無意識のままでいることはできません。彼が自分自身を理解し、それによって神の認識を達成するためには、彼は神の性質と形而上学的プロセスのいくつかのことを知らなければなりません。」
—エドワードエディンジャー、黙示録の原型:神の復讐、テロリズム、そして世界の終わり、1999年
最終的な考え—パート4
この黙示録の試練は、今から始まり、すべての人類が受けているものであり、聖書におけるヨブの試練に対応していますが、キリストの試練にさらに適切に対応しています。キリストは、それ自体を転生させ、変容させる神のイメージの最初の試みでした。さて、二度目は、一人だけでなく、人類全体がそのプロセスの対象となるでしょう。神は人類全体に転生し、その転生した形で、彼が個々のキリストと同じように、彼自身の変容をもたらすための自己犠牲として自分自身を提供します。ユングが1956年6月にエリニッドコッチニッヒに宛てた古典的な手紙の中で、この問題は明確に述べられています。
「キリストは...彼の怒りを和らげるために最も劇的な犠牲、すなわち彼自身の息子の虐殺を必要とするであろう予測不可能で無法な神に反対しました。不思議なことに、彼の自己犠牲は一方では一方、父の道徳的性質は、神の新しいイメージ、つまり暗闇のない愛する父のイメージを教えました。この巨大な反逆には説明が必要です。彼は父の息子であるという主張が必要でした。 、人間の神の化身。結果として、犠牲は、人間の体に転生した、道徳的な神の自己破壊でした。」
この箇所は、ヤハウェの人類全体における第二の受肉行為に正確に適用することができます。人類は今、「神の子」の役割を果たしています。そして、神は人類の「死体」に転生している間、別の自己破壊によって彼自身の変容をもたらしています。必然的に、典型的には、一人の個人の生活で起こったのと同じ一連の出来事が続きますが、今ではより大きな領域で起こっています。そして、この第二の化身の行為は、同様に同じ目標、神のイメージの変容をもたらすでしょう。完全に善良な神のイメージは、分離された邪悪なサタンに悩まされていたとしても、もはや実行可能ではありません。代わりに、意識的な実現に入る新しい神のイメージは、反対の逆説的な結合のイメージです。そしてそれとともに、キリスト教のイオン全体を特徴づけた形而上学的な分裂の癒しがもたらされます。
これは潜在的に起こり得ることです。しかし、神のイメージを変えるプロセスは、人間の参加者が起こっていることを*意識*している場合にのみ起こります。なぜなら、意識は神と人間の変容の主体だからです。もちろん、廃墟の山と野蛮人のグループが再び文明への骨の折れる登りをしなければならないだけで終わったとしても、神のイメージの変化はありません。しかし、私たちの前に展開している典型的なドラマを知っている十分な個人がいる場合、神のイメージは大規模な破壊を回避する方法で具体化することができます。
神のイメージの変容は最終的には確実であるというのが私の見解であるということを読者と共有する必要があります。なぜなら、一人のユングがすでに何が起こっているのかを理解しているからです。原則として、最終的に前向きな結果をもたらすのに必要なのはそれだけだと思います(ただし、「最終的に」は長い時間がかかる可能性があります)。しかし、破壊的な集合プロセスの範囲は、ユングの意識レベルを達成できる他の個人の数に依存するという私の仮説は残っています。違いを生むこの臨界質量に到達するのに何回かかりますか?黙示録は「144,000」という数字をほのめかしていますが、その象徴的な数字が文字通り何を意味するのかを知ることはできません。
ヨブへの答えのユングのコメントに、もう少し個人的なレベルで戻って、「[人類]はほとんど神のような力を与えられているので、彼はもはや盲目で無意識のままでいることはできません。彼はしなければなりません。神が自分自身を理解し、それによって神の認識を達成するのであれば、神の性質と形而上学的プロセスの何かを知っています。」 「形而上学的プロセス」と「神の認識」を理解することはどういう意味ですか?そのようなフレーズを私たちの個人的な生活にどのように適用できますか?その答えは、すべての深層心理分析、つまり実際に「深層」に入る分析に関連していると思います。すべての深層分析はミニチュアの「黙示録」です。個人は(ある種の)反対の対立、解決の欲求不満、敗北、士気喪失または絶望を経験し、リビドーの流れの障害または麻痺につながります(意識的な「文明」が最初からやり直さなければならない「自分の世界の破壊」でした)。これらの経験はすべて、分析前および分析中の標準的な症候性イベントです。しかし、癒しが起こり、人生が完全に続くのであれば、状況の性質を理解する必要があります。 *意味*を見つける必要があります。痛みを伴うプロセス自体が意味のあるものであることがわかる必要があります。したがって、これらの質問は分析作業で自然に発生します。「ここで何が起こっているのですか?なぜこれが私に起こるのですか?責任はどこにありますか?そしてそれはどういう意味ですか?」
—エドワード・エディンジャー、黙示録の元型:神の復讐、テロリズム、そして世界の終わり、1999年
アート•ソドムとゴモラの破壊(詳細)、
ジョン・マーティン