ボリンゲンのCGユングタワー

 

 

 

 

 

A

ユングの挑戦。
1年間、政治的な問題やトピックに全く関心を持たずに過ごしてみましょう。
気候変動、プランデミック、銃規制、人種差別など、政治や社会活動に関する話題が出てきたら、テレビやインターネットを切ったり、チャンネルを変えたりしましょう。

 


集団主義的な幻想を心に植え付けるような家族や友人とは会わないようにする。
つまり、ユングのボーリンゲンでのリトリートでの1年間を自分なりに生きるのです。
ガーデニング、ハイキング、サイクリングなど、新しい趣味や娯楽を見つけてください。


その過程で考えたことを日記に書いてみてください。
これは、あなたの人生で最も癒される経験になるかもしれません。
それとも、集団主義にはまりすぎていませんか?
その経験と信念を強固なものにするためには、大量の酔いに絶えず頼らなければなりません」。


"このように、集団への同調は単純で簡単な道ですが、集団での経験は、その状態にある自分の心のレベルよりも深くはなりません。それはあなたの中で変化を働かせますが、その変化は長続きしません。それどころか、経験とそれを信じる気持ちを強固なものにするためには、大量の酔いに絶えず頼らなければならないのだ。しかし、群衆から離れるとすぐに、あなたはまた別人のようになり、以前の心の状態を再現することはできません。大衆は参加型ミスティークに揺さぶられているが、それは無意識のアイデンティティにほかならない。" ~CGユング、CWブック9.1、パラ225。

ボリンゲンのCGユングタワー

 

A
ユングはロバート・ジョンソンに、社会的なグループや「集合的な意見」に関わる運動には参加しないようにと言っていました。なぜなら、自己との接触がすべて終わっただけでなく、自我自体も、その役割が外界における永遠の代理人であることから、実用的な重要性がなくなったからです。次の文章は少し難しいですが、上記の内容を説明しています。"もし[自我]が集合意識の考えや意見を好み、それらと同一化するならば、集合的無意識の内容は抑圧されます。集合意識が高揚すればするほど、自我は現実的な重要性を失います。自我は、いわば集合意識の意見や傾向に吸収され、その結果として、悲惨な「イズム」の常に犠牲者である大衆的な人間が生まれるのです。


自我が完全性を保つのは、相反するものの一方に同化せず、その間のバランスを保つ方法を理解している場合のみです。これは、両方を同時に意識している場合にのみ可能です。これらはすべて、一つのことに賛成する決定を求めており、したがって、個人が必然的に一方的な「真実」と完全に同一視されることになる。たとえそれが何か偉大な真実の問題であったとしても、それに同調することは、それ以上の精神的発展を妨げるため、依然として大惨事となるでしょう。知識の代わりに、人は信念を持つだけである。
カール・ユング、J.E.T.、36-39ページより引用

A
"ユングは、誰もが自分の内なる仕事をしており、そこでの唯一の選択は、それを知的に行うか、愚かに行うかということだと言っています。
神経症とは、可能な限り愚かなレベルでの純粋な内なる仕事である。もしあなたが内なる仕事をしなければ、それはあなた自身にも及び、不安や恐怖症、アレルギー、人生における事故などとして現れます。
~ロバート・A・ジョンソン~インナーワーク01、ユーチューブビデオ。

すべての人は、何らかの形でインナーライフを送らなければなりません。意識的にせよ無意識にせよ、自発的にせよ非自発的にせよ、内なる世界は私たちを要求し、その報酬を要求します。私たちが意識的にその領域に行くのであれば、祈り、瞑想、夢の作業、儀式、能動的な想像力など、私たちの内なる世界によって行われます。もし私たちが内なる世界を無視しようとすれば、無意識は心身症、強迫観念、うつ病、神経症などの病理を通して私たちの生活に入り込んできます。~ロバート・A・ジョンソン

A
“Jung told Robert Johnson that he was not to join any social groups, or any movement that involved "collective opinions". That his life role was to become a whole individuated being, "to become who we genuinely are", and that he was to have one room, one protective magic circle, one outer world mandala, in which he did this work. A whole being cannot be a "mass man", one who identifies with collective opinion, because not only is all contact with the Self ended, but the ego itself is now of no practical importance because its role is to be the agent of the eternal in the outer world. The following is a little difficult to unpack, but restates the above: "If the [ego] prefers the ideas and opinions of collective consciousness and identifies with them, then the contents of the collective unconscious are repressed. The more highly charged the collective consciousness, the more the ego forfeits its practical importance. It is, as it were, absorbed by the opinions and tendencies of collective consciousness, and the result of that is the mass man, the ever-ready victim of some wretched “ism.”


The ego keeps its integrity only if it does not identify with one of the opposites, and if it understands how to hold the balance between them. This is possible only if it remains conscious of both at once. They all want decision in favour of one thing, and therefore the utter identification of the individual with a necessarily one-sided “truth.” Even if it were a question of some great truth, identification with it would still be a catastrophe, as it arrests all further spiritual development. Instead of knowledge one then has only belief."
(paraphrased from; Carl Jung, J.E.T., Pages 36-39)

A
“Jung said that everyone does their inner work and the only choice there is whether you’re going to do it intelligently or stupidly.
… you can live out your inner life and your inner work by your neurosis which is pure inner work on the stupidest possible level. If you don’t do your inner work it will do you and it will come up as anxiety, it will come up as phobias, as allergies, as accidents in your life, etc. and this is an incredibly stupid way of doing it.”
~Robert A. Johnson ~ inner work 01, you tube video.

Every person must live the inner life in one form or another. Consciously or unconsciously, voluntarily or involuntarily, the inner world will claim us and exact its dues. If we go to that realm consciously, it is by our inner world: our prayers, meditations, dream work, ceremonies, and Active Imagination. If we try to ignore the inner world, as most of us do, the unconscious will find its way into our lives through pathology: our psychosomatic symptoms, compulsions, depressions, and neuroses. ~Robert A. Johnson.
 

A
ユングはキューズナハトでの都市生活を離れ、可能な限りボーリンゲンの隠れ家で田舎でのシンプルな生活を送っていました。
ボーリンゲンでは静寂に包まれ、「自然とのささやかな調和」の中で生活しています。私は「自然とのささやかな調和」の中で生活していますが、何世紀も前に遡って、遠い未来を予感させるような考えが浮かんできます。ここでは、創造の苦悩は軽減され、創造と遊びは密接に結びついている。~カール・ユング『記憶・夢・反省』226ページ。

ユングはバーゼルからのインタビューに対し、自分の本当の先駆者はハシド派のラビであるドヴ・ベル(1704-1772)であると語っています。彼については「私はメゼリッチのマギッドにトーラーを習いに行ったのではなく、彼がどのように靴ひもを結ぶかを見に行ったのだ」と言われています。このように、C.G.ユングの全体像を知るためには、彼の本を勉強するだけでは不十分であり、キュースナハトの書斎で彼と一緒に分析作業をするだけでは不十分であり、彼がボーリンゲンに同行し、彼がトウモロコシ畑を耕し、石を加工し、木を伐採し、薪を割り、食事を作るところに立ち会わなければならないのです。"

人格 No.2は、時間の外に存在し、母性的無意識の息子である。"ボーリンゲンでは、私は私の真の人生の真っ只中にいて、私は最も深く自分自身である。ここでは、私はいわば「母の年老いた息子」である。子供の頃にすでに経験していた「老人」、「古代人」は、常に存在し、これからも存在する人格No.2である。彼は時間の外に存在し、母性無意識の息子である。私の空想の中で彼はフィレモンの形をしていて、ボーリンゲンで再び命を吹き込まれたのです。
~ゲアハルト・ヴェール著「ユング」より

戦後、ティナ・ケラーは、自分が関わっていた社会的な活動に「声を貸してほしい」とユングを訪ねました。彼女によると、ユングは冷ややかな目で「私は今、錬金術の研究をしている」と言ったそうです。その冷徹さに彼女は驚いた。ハンナによると、1944年以降、彼はパーソナリテイーNo.2からほとんど離れることがなかった。彼女がボーリンゲンに彼を訪ねたとき、彼はキューズナハトからすぐには来ないで、キューズナハトの空気が抜けるまで数日待ってくれと言った。これらのことは、道教の賢者が、数日間小屋に一人で座って道(タオ)に身を任せることでしか、土地の呪いを解くことができなかったという、レインメーカーの話を彷彿とさせる。私たちには、魔法の輪、静寂の曼荼羅が必要なのです。
ボリンゲンのユング : (MDR):

 

 

"私は時折、自分が風景や物の中に広がっているような気がする。すべての木の中に、波のしぶきの中に、雲の中に、行き交う動物の中に、季節の行列の中に、私自身が生きているのだ。タワーには、何十年もかけて独自の形に成長してこなかったものはなく、私が関係していないものはありません。ここではすべてのものにその歴史があり、私にも歴史があります。ここには空間のない世界の王国のための空間があり、精神のヒンターランドがあります」。

"私の名前は、私自身から独立した存在を楽しんでいる。本当の自分はボーリンゲンで薪を割ったり、食事を作ったりして、80歳の誕生日の試練を忘れようとしている」。~C.G.ユング、メアリー・バンクロフトへの手紙、1955年8月
 
  ヒンターランド「背後の土地」

 

 



ユングは子供の頃から動物や植物が大好きで、湖や森、山の美しさには目がありませんでした。自然は彼にとって最も重要なものであり、彼の作品には自然に関する印象的な記述が散見されます。老人となった彼は、年齢の限界についてこう告白している。"植物、動物、雲、昼と夜、そして人間の中の永遠性など、私を満たしてくれるものはたくさんある。自分が不確かであればあるほど、私の中には万物への親近感が芽生えてきました」。自然はユングにとって最大の愛であり、母親と同様に、少年時代から部分的に「目に見えない深い大地に根ざしている...動物、木、山、草原、流水と何らかの形でつながっている」と感じていました。
~マリー=ルイーズ・フォン・フランツ CG JUNG 「現代における彼の神話」

私たちは自然に触れると必ずきれいになる。文明の利器を使いすぎて汚れてしまった人は、森の中を散歩したり、海で水浴びをしたりします。枷を外して、自然に触れさせる。それは内側でも外側でもできることです。森の中を歩いたり、芝生に寝転んだり、海に入ったりするのは、外から無意識に入っていくことですが、夢を通して自分の中に入っていくのは、内側から自然に触れることであり、これは同じことで、物事が再び正しい方向に向かうことです。~カール・ユング『夢の分析:1928-1930年に行われた講義のノート』。
https://www.youtube.com/watch?v=kgrnIBgOQKM
カール・グスタフ・ユング - ボーリンゲン
YOUTUBE.COM

カール・グスタフ・ユング-ボリンゲン

 

 

ボリンゲンでのCGユング–珍しいドキュメンタリー映像

博士 カール・G・ユングまたは賢者の石

 

A
Jung left city life of Küsnacht for simple living in the country at his Bollingen retreat whenever he was able to.
In Bollingen, silence surrounds me almost audibly, and I live "in modest harmony with nature." Thoughts rise to the surface which reach back into the centuries, and accordingly anticipate a remote future. Here the torment of creation is lessened; creativity and play are close together. ~Carl Jung, Memories Dreams and Reflections, Page 226.

Jung told an interviewer from Basel that his real precursor was the Hasidic rabbi Dov Ber, 1704-1772, the Great Maggid, of whom it was said : "I did not go the the Maggid of Mezeritch to learn Torah from him, but to watch how he tied his shoelaces." Thus one could say, analogously, in order to know C. G. Jung in his totality, it was not enough to study his books, nor to do analytic work with him in his study in Küsnacht; one had to accompany him to Bollingen and be there as he cultivated his cornfield, worked on his stone, felled trees, chopped firewood, and cooked his food.”

Personality No.2 exists outside time & is the son of the maternal unconscious : "At Bollingen I am in the midst of my true life, I am most deeply myself. Here I am, as it were, the "age-old son of the mother".. the "old man," the "ancient," whom I had already experienced as a child, is personality No. 2, who has always been & always will be. He exists outside time and is the son of the maternal unconscious. In my fantasies he took the form of Philemon, & he comes to life again at Bollingen."
~Gerhard Wehr, “Jung”.

Tina Keller, after the war, visited Jung to ask him to "lend his voice" to some social cause du jour she was involved with. She said he looked at her coldly and said, "I'm working on alchemy now." His detachment astonished her. Hannah said after 1944 he rarely ever left Personality No. 2. When she visited him at Bollingen, he insisted she not come straight from Kusnacht, but wait a few days until the air of Kusnacht had left her. All this is very reminiscent of the rainmaker story of the Taoist sage who could only lift the curse on the land by sitting alone in a hut for a few days, settling into the Tao. We need a magic circle, a mandala of stillness.
Jung at Bollingen : (MDR):

”At times I feel as if I am spread out over the landscape and inside things, and I am myself living in every tree, in the splashing of the waves, in the clouds and the animals that come and go, in the procession of the seasons. There is nothing in the Tower that has not grown into its own form over the decades, nothing with which I am not linked. Here everything has its history, and mine; here is space for the spaceless kingdom of the world · and the psyche's hinterland.”

"My name enjoys an existence quasi independent of myself. My real self is actually chopping wood in Bollingen and cooking the meals, trying to forget the trial of an eightieth birthday." ~C.G. Jung, Letter to Mary Bancroft, August 1955

Jung loved animals and plants, not only when he was a child but all his life, and he could never see enough of the beauty of lakes, forests and mountains. Nature was for him of prime importance, and striking descriptions of nature are scattered through all his works. As quite an old man, speaking of the limitations of age, he confesses: "Yet there is so much that fills me: plants, animals, clouds, day and night, and the eternal in man. The more uncertain I have felt about myself, the more there has grown up in me a feeling of kinship with all things." Nature was Jung's greatest love and like his mother he felt from early youth partially "rooted in deep, invisible ground ... somehow connected with animals, trees, mountains, meadows, and running water."
~Marie-Louise Von Franz CG JUNG His Myth in Our Time

Whenever we touch nature we get clean. People who have got dirty through too much civilization take a walk in the woods or a bath in the sea. They shake off the fetters and allow nature to touch them. It can be done within or without. Walking in the woods or laying on the grass, taking a bath in the sea are from the outside entering the unconscious, entering yourself through dreams is touching nature from the inside and this is the same thing, things are put right again. ~Carl Jung, Dream Analysis; Notes on a Lecture given 1928-1930.
https://www.youtube.com/watch?v=kgrnIBgOQKM
Carl Gustav Jung - Bollingen
YOUTUBE.COM
 
A
自分を探しに行くのです。シンプルで忘れ去られたものの中でのみ、再び自分を見つけることができます。文字通り、一時的に森の中に入ってみませんか?時には木が、本で読んだ以上のことを教えてくれることもある......~カール・ユング『手紙』第1巻、479ページ

特に木は神秘的で、人生の不可解な意味を直接体現しているように思えました。だからこそ、森はその深い意味と畏敬の念を抱かせる働きを最も身近に感じられる場所だった。~カール・ユング、MDR、68ページ。

成長するものは「生命の樹」です。それは成長する生命体を盛り上げることで成長する。~ディアモン、リベル・ノーバス、351ページ。

私はまだ、世界への憧れと精神への憧れとの間の葛藤を自分の中に抱え込んだ人間には戻れなかった。私はこれらの憧れのどちらも生きていなかったが、私自身を生き、人里離れた春の森で陽気に緑を茂らせる木となった。このようにして、私は世界と精神なしで生きることを学んだ。そして、自分がこのように生きることができることに驚いた。~カール・ユング、『赤の書』277ページ。

Ad
A
あなたは経験から言っているのでしょうか、これをやったことがあるのでしょうか?そのため、このグループに参加してコンテンツに貢献するような、自助グループや教育グループと呼ばれるものへの愛着も含まれるのではないでしょうか。

A
Ad
これは私の長年の経験から言ったことです。
これらのグループや私の周辺で政治的なニュースが話題になっても、私は不安を感じることもなく、恐怖症に陥ることもなく、恐怖が生じることもなく、多くの人が政治的意見をいわゆる敵に向けて発言するのを見ても、憎しみを感じることもなく、影の投影につながる感情的な引き金を引くこともありません。要するに、私は自分の感情的な家庭を所有しているのです。

さて、ここでの投稿やコメントを見てみると、ここのメンバーの行動で繰り広げられている不必要な苦しみを目の当たりにすることがいかに多いかに気づきます。そして、このような政治的な活動が、全体的な計画の中で少しも良いことをしていないことに気づいてください。つまり、この苦しみはすべて無意味なのです。自然な正気を取り戻すためには、すべてのことから立ち去り、振り返らないというシンプルなことが必要なのです。しかし、誰もそれをしません。自我は完全に集団主義に依存しているのです。

Ad
A
全く同感です。自分が正しいと思うことのために立ち上がることは、非常に中毒性があります。私たちはそのように働くように社会的に育てられています。

A
集団精神病から解放され、自然な内なる声を取り戻すと、無意識の集団と、集団主義に感染せずに参加できる集団があることがわかります。
政党には、メンバーが信じるものや反対するものをまとめた「群れの物語」がありますが、そのすべてが無意識の状態を作り出しています。
しかし、ユングのディスカッショングループはこのようなやり方ではありません。実際、「個性化」は群れの物語のドグマに反するものですから、むしろ群れの物語の集合体とは正反対なのです。

A
集団的な物語の外で生活してきた私たちは、ようやくユングが言った「非政治的」という立場の意味を正確に理解することができます。このグループの中には、ユングの非政治的な立場は、彼の本に書かれた意味のない言葉に過ぎないと言う知性派もいます。彼らの自我は、ユングが言ったことが自分たちの群れの物語の連想と対立することをすべて説明するための言い訳を見つけなければなりません。それが、無意識のマスマン(大衆人間)のやり方であり、彼らは錯覚の国に住んでいるのです。

Ad
A
 同感です。このようなグループには、左右の政治、ワクチン反対、賛成、ジェンダー、人種などの議論に参加し、自分の視点が悟りの境地にあると主張する人がたくさんいます。
ユングのディスカッション・グループはこのようなやり方ではありません」。
あなたはこのユングのグループの名前を知っていますよね?

A
Ad
このOP記事の本質は、ユングの「個性化」というプロセスにあります。集団主義のままでは、本当の意味での個性化は始まりません。つまり、教会的な宗教や政党は、私たちを個性化から締め出してしまうのです。
私にとってこのグループは、議論をしながら集団主義的なコンプレックスを解消するために参加できる実験室のようなものなのです。

I
しかし、あなたは個性化が他の人にとってどうあるべきかを投影していますが、それも集団幻想ではないでしょうか?
 
A
You must go in quest of yourself, and you will find yourself again only in the simple and forgotten things. Why not go into the forest for a time, literally? Sometimes a tree tells you more than can be read in books… ~Carl Jung, Letters Vol. 1, Page 479.

Trees in particular were mysterious and seemed to me direct embodiments of the incomprehensible meaning of life. For that reason the woods were the place where I felt closest to its deepest meaning and to its awe-inspiring workings. ~Carl Jung, MDR, Page 68.

The growing one is the TREE OF LIFE. It greens by heaping up growing living matter. ~Diahmon, Liber Novus, Page 351.

I had still not become a man again who carried within himself the conflict between a longing for the world and a longing for the spirit. I did not live either of these longings, but I lived myself and was a merrily greening tree in a remote spring forest. And thus I learned to live without the world and spirit; and I was amazed how well I could live like this. ~Carl Jung, The Red Book, Page 277.

Ad
A
are you speaking from experience; have you done this? Surely it must therefore include our attachment to self help or so called educational groups too, such as being on this group and contributing to content.

A
Ad
Yes, I’m speaking from years of personal experience here.
When a political news item comes up in these groups or anywhere in my vicinity I feel no anxiety spikes, I feel no phobias creep in, I feel no fear being generated, I feel no hatred in the way I see so many voicing their political opinions onto their so-called enemies and I feel no emotional triggering that leads to shadow projection. In short, I own my emotional household.
Now, take a look through the posts and comments here and notice how common it is to witness all of this needless suffering being played out in the behaviors of the members here. And notice how none of this political activism does one bit of good in the overall scheme of things. So all this suffering is for nothing. When its as simple as walking away from it all and no looking back in order to gain our natural sanity, that’s all it takes. And yet nobody is doing it. The ego is completely addicted to Collectivism.

Adr
A
completely agree. Lol, outrage and standing up for what you think is right is incredibly addictive. We are socially raised to work that way…

A
Once we get clear of the Collective Psychosis and we regain our natural inner voice we can then see how there’s unconscious groups of people and then there are groups where we can participate without being infected with collectivism.
Political parties each have their herd-narrative lists of things the members believe in and lists of things that they fight against, all of which create a condition of unconsciousness as the individuals have forfeited their power over to the collective and as such operate as the herd does – unconsciously.
A Jung discussion group does not operate this way. It’s focus is on Jung’s work… and in fact, it’s more the opposite of a herd-narrative collective because Individuation goes against the herd-narrative dogma.

A
Once we’ve lived outside the collective narratives long enough we finally come to understand exactly what Jung meant by his position of being ‘unpolitical’. There are some intelligence members of this group who would say that Jung’s unpolitical stance is just meaningless words in his books. Their ego has to find some excuse to explain-away all the things Jung said that conflict with their herd-narrative associations. That’s how unconscious Mass-men roll, they live in illusionland.

Ad
A
 I agree.. There are lots on these groups who engage in left/right politics, anti or pro vax, gender, race arguments who claim their perspective is from an enlightened position.
‘A Jung discussion group does not operate this way’..
You do know the name of this Jung group don’t you?

A
Ad
What this OP post is essentially about is Jung’s process of Individuation. We can’t really begin our Individuation if we remain a collectivist. So, churchy religions and political parties keep us locked out of Individuation.
For me, this group is like a laboratory where we can come in discussion and work our way through our collectivist complexes.

I
Ok, but you project how individuation should look for others, isn't that collective illusion too?

A
I
私はユングの言葉を引用していますので、投影ではありません。考えてみてください。「個性化」や「個人」になることは、集団主義の反対です。
ユングがこの問題に触れている多くの引用文の中からいくつかを紹介します。
"しかし、彼が十分な情報を得ることができるのは、集団的な意見の影響から自分自身を解放し、それによって自分自身の個性について明確な概念に到達したときだけである。~カール・ユング、CW6、パラ10。

だからこそ、明確な宗教的信念(ビリーフシステム(信念[思考]体系)/集合的規範)を持つ人の心理には、超越的機能の痕跡が見られないのです。超越的機能」という言葉が指し示すのは、まさにある状態から別の状態への移行である。だからこそ、彼は超越的機能を経験したのです。一方、キリスト教の聖人は、根本的かつ全面的な態度の変化を伴わないため、超越的機能を経験することはできませんでした...~CGユング、JL1¶0

だから私は、宣教師がそのような人々をキリスト教に改宗させ、日曜日に教会に行って賛美歌を歌えば十分だと言うとき、彼らは意識的になるための唯一の手段を奪ってしまっており、彼らが代用するものは十分ではないと考える。~カール・ユング『個性化・プロセスの夢の象徴』241

個性化は超越的機能と密接に関係している(v.シンボル・パラグラフ828)。
 
なぜなら、この機能は、集団的な規範によって規定された道を歩み続けることでは決して到達できない個人の発展の道筋を作り出すからである]。

"個性化:個性化という概念は、我々の心理学において役割を果たしている。一般的には、それは個々の存在が形成され、分化するプロセスであり、特に、一般的な集団心理とは異なる心理的個人の発達である。したがって、個性化とは、個々の人格の発展を目的とした分化のプロセスである。

集団的な基準に平準化されることによって、個人の生命活動が阻害される限りにおいて、個性化は自然の必然である。個性は、心理学的・生理学的に先行するデータであるため、それは心理学的な方法でも表現されます。したがって、個人性に対する深刻なチェックは、人為的な妨げとなる。発育不良の個人で構成された社会集団が、健全で実行可能な制度になりえないことは明らかです。内部の結束力と集団的価値を維持しながら、同時に個人に可能な限りの自由を与えることができる社会だけが、永続的な活力を持つことができるのです。個人は単なる一人の独立した存在ではなく、その存在自体が集団的な関係を前提としているため、個性化のプロセスは、孤立ではなく、より強く、より広い集団的な関係につながるものでなければなりません。

個性化は、超越的な機能と密接に結びついている(V.Symbol par.828)。
なぜなら、この機能は、集団的な規範によって規定された道を進むことでは決して到達できない個人の発展の道筋を作り出すからである。
 
A
I
No, I’m not projecting because I’m restating what Jung said. Think about it… Individuation or becoming an “individual” is the opposite of collectivism.
Here’s a few of the many quotes where Jung gets into this matter:
“He can, however, be sufficiently informed only when he has in large measure freed himself from the leveling influence of collective opinions and thereby arrived at a clear conception of his own individuality.” ~Carl Jung, CW 6, Para 10.

That is why you find no trace of the transcendent function in the psychology of a man with definite religious convictions (Belief Systems/Collective Norms). What the term “transcendent function” designates is really the transition from one condition to another. That is why he experienced the transcendent function, whereas a Christian saint could never experience it, since for him no fundamental and total change of attitude would be involved… ~CG Jung, JL1 ¶ 0

So I hold that when the missionaries convert such people to Christianity and tell them that it is sufficient if they go to church on Sunday and sing hymns, they have deprived them of the only means of becoming conscious, and what they substitute is not sufficient. ~Carl Jung, Dream Symbols of the Individuation Process, 241

[Individuation is closely connected with the transcendent function (v. Symbol par. 828) since this function creates the lines of individual development which could never be reached by keeping the path prescribed by collective norms.]
“Individuation: the concept of individuation plays a role in our psychology. In general, it is the process by which individual beings are formed and differentiated; in particular, it is the development of the psychological individual as being distinct from the general, collective psychology. Individuation, therefore, is a process of differentiation, having for its goal the development of the individual personality.

Individuation is a natural necessity in as much as its prevention by a leveling down to collective standards is injurious to the vital activity to the individual. Since individuality is a prior psychological and physiological datum, it also expresses itself in psychological ways. Any serious check to individuality, therefore, is an artificial stunting. It is obvious that a social group consisting of stunted individuals cannot be a healthy and viable institution; only a society that can preserve its internal cohesion and collective values, while at the same time granting the individual the greatest possible freedom, has any prospect of enduring vitality. As the individual is not just a single separate being, but by his very existence presupposes a collective relationship, it follows that the process of individuation must lead to more intense and broader collective relationships and not to isolation.

Individuation is closely connected with the transcendent function (v. Symbol par. 828) since this function creates the lines of individual development which could never be reached by keeping the path prescribed by collective norms.