神話と文学におけるセイレーン
セイレーンは最初、ホメロスの『オデュッセイア』に登場します。オデュッセウスは彼女たちの歌を聞きたいと思い、船員たちに耳栓をさせ、自身はマストに縛り付けるよう命じました。歌が聞こえると、オデュッセウスは暴れましたが、船員はさらに彼を強く縛り、最終的に船が離れた後に耳栓を外し、オデュッセウスを解放しました。ホメロスはその後のセイレーンについて語っていませんが、ヒュギーヌスによれば、歌を聞いて生き残った者が現れたとき、セイレーンは海に身を投げ自殺し、岩礁の一部になったとされています。
セイレーンは『アルゴナウティカ』にも登場します。イアーソーン率いるアルゴ船がセイレーンの岩礁に近づいた際、オルペウスがリラを弾き、その歌声をかき消すことに成功しましたが、ブーテースだけは歌に惹かれて海に飛び込んでしまいました。
中世以降のセイレーンの姿の変化
中世以降、セイレーンは半人半鳥から半人半魚、すなわち人魚のような姿に変わりました。この変化は、ギリシャ語やラテン語で羽と鱗が似た言葉であったため、言語的な混乱によるものと考えられています。また、中世に羅針盤が発明され、航海が沖合へと拡大したことも影響し、海岸近くの鳥から海中の魚へとイメージが変わったとも言われています。この時期には、セイレーンに遭遇したという記述が旅行記にも見られるようになりました。
セイレーンの芸術における描写
西洋絵画では、特にラファエル前派以降、セイレーンは男たちを誘惑する存在として描かれることが多くなりました。フランス象徴主義の画家ギュスターヴ・モローやギュスターヴ=アドルフ・モッサ、さらにはパウル・クレーやパブロ・ピカソなどがセイレーンを題材にした作品を残しています。
アジア起源の影響
フランスの美術史家ユルギス・バルトルシャイティスによれば、二股に分かれた尾びれを持つセイレーンの図像は古代アジアにその起源があり、ヨーロッパに伝わって様々な図像で使用されたとされています。
Sirens in Mythology and Literature
The sirens first appear in Homer's Odyssey. During his journey home, Odysseus wanted to hear their enchanting song, so he commanded his crew to plug their ears with wax and tie him to the mast, ordering them not to release him no matter how much he struggled. As the song began, Odysseus tried to break free to reach the sirens, but his crew tightened the ropes. Once they sailed far enough that the song was no longer audible, they removed the earplugs and untied Odysseus. While Homer doesn't describe the fate of the sirens, Hyginus states that the sirens were fated to die if a human survived their song. Thus, they threw themselves into the sea and turned into rocks.
The sirens also appear in Apollonius of Rhodes' Argonautica. As the Argonauts neared the sirens’ reef, Orpheus drowned out their song with his lyre. However, one crew member, Butes, was captivated by their song and jumped into the sea.
Evolution of the Siren's Image in the Middle Ages
From the Middle Ages onward, sirens were no longer depicted as half-human, half-bird creatures but rather as half-human, half-fish beings, resembling mermaids. This change is first documented in the 7th-8th century's Book of Monsters. The transformation is thought to have occurred due to linguistic confusion, as both "feather" and "scale" are similar in Greek and Latin. Additionally, the evolution of navigation, with the invention of the compass allowing sailors to travel farther offshore, may have shifted the siren’s image from coastal birds to sea-dwelling fish. Sirens began to appear in travel literature, and their association with mermaids or water spirits grew stronger.
The Siren in Art and Symbolism
Sirens are often portrayed in Western art, particularly from the Pre-Raphaelite period onwards, as seductive creatures luring men to their doom. Notable depictions include works by Gustave Moreau, who painted pieces like The Sirens (1882) and The Poet and the Siren (1893). In contrast, Gustave-Adolphe Mossa depicted the more sinister and deadly nature of sirens in his work The Siren of Gluttony (1905). Other famous works include Paul Klee's Egg of the Siren (1937), Paul Delvaux's The Village of Sirens (1942) and Pablo Picasso's Ulysses and the Sirens (1947).
Influence of Asian Iconography
According to 20th-century French art historian Jurgis Baltrušaitis, depictions of sirens with fish-like lower bodies and split fins can be traced back to ancient Asia. These images spread to Europe, influencing various representations in Western art.