クウェートにて~その2 | 増田 章の「身体で考える」〜身体を拓き 心を高める

クウェートにて~その2

 

 クウェート滞在3日目、クウェートのShihan Badr ElBashrの自宅で昼食会が開かれた。この昼食会はShihan Badr ElBashrが私をアラビア料理でもてなすために主催された。

 そこで食べたアラビア料理は、家庭内という雰囲気によって、外で食べるより美味しく、かつ豪華に感じた。実際、味付けとコース(料理の組み合わせ)は、最高だったと思う。

 実は、一口にアラビア料理と言っても、各家庭で味付けや組み合わせが異なるようだ。また、招いてくれたShihan Badr ElBashrは、日本訪問の際、毎日イタリア料理を食べていたような保守的な人物のようだ。実は私も外国では慣れていない食べ物より、日本でも良く口にするイタリアン料理が食べたくなる。また、そもそも魚や日本食を私は好きではない。簡単に言えば、普段と異なる食べ物を口にしたくない性分だ。そして、普段、ご飯よりパスタやパン(ブレッド)など、小麦を使ったものが好きだ。ゆえに海外では朝食が何より楽しみである。ただ、最近はご飯の方が健康に良くて小麦で作ったものは体に悪影響があるらしい。

 

【私の最も好きな料理】

 そんな私が最も好きな料理は、自分の家で食べる料理である。長年連れ添った家内は私の好みを熟知し、かつ家の方が安心できる。また、慣れないものを食べて、具合が悪くなると思っている。さらに外食の味付けは一般的、かつ大まかな味付けだと思っている。

 他方、私の考える家庭料理の最上は、絶えず相手のことを考え、変化させている。擁するに絶えずオーダーメイドし続ける。もちろん、対象とする人間への想いと相手の性格によって違いはあるだだろう。また、毎回そんなことをしていられない、と思う人もいるだろう。だが、家内は長年合わせてきてくれた。感謝しかない。ただ、最近は適当で、私には合わせない。文句でも言おうものなら、激怒して大変なことになる。家族は全員、家内の味方だ。これは仕方ない。

 故に「老兵は死なず、消え去るのみ」の心境だ。そして矛盾するようだが、私はファーストフードを食べる。なぜなら、どれも私の好みに合わないなら、安くて早くて、不味くないものが良いと考えるからだ。自分で料理を作るというのも選択肢の一つだが、そんなめんどくさいことをするくらいなら、食べなくても良いと私は考えている。ただし、私自身が料理を作り、みんなをもてなすという行為に対する憧れはある。私はそんな人間になりたい、とも思っている。いつか私の家内と私の道場の師範代を私の手料理でもてなしたい。美味しくないだろうが。

 

【中東の伝統的な文化に触れて】

 今回、伝統ある中東の文化に触れて感じたことが数々ある。まず、私が重要だと考えている伝統的な行為のみならず、日常的な行為にも「意味づけ」や「味付け」の工夫と繊細さが必要だということ。例えば、伝統的な食事や料理にも、飽きさせない工夫と味付けの繊細さが必要だということである。惰性で行う行為は虚しい。そして無意味だ。そして、行為に意味を付与・創造するのは、人間の心と思考であり、その部分が重要だと考えている。それが人間のみが有する生き方の豊かさであると思う。

 

 こんなことを述べれば、伝統主義の各種団体にお叱りを受けるに違いないが、伝統を惰性で継続することに、私は意味を感じない。その理由は、伝統の保存は大事だが、伝統の継承とは、形を変えないで保存することだけではないと考えているからだ。そもそも伝統とは、形の中にある何か、を継承することだ、と私は考えている。今回イスラム文化の片鱗に触れて、その何かを考える契機となった。

 また、改めて「自由」が大切だと思った。また、人間の豊かさの本質は「自由」だと思っている。さらに述べれば、真に継続的、かつ伝統的な行為には、絶えず意味の付与・創造がなされている、と私は思う。だが、見せかけの「伝統・主義」には、人間を思考停止に陥らせ、かつ自由を奪う作為があると思っている。私は、そのような「伝統・主義」を心から嫌っている。

 断っておくが、私は伝統の形を保存することは重要だと考えている。ただし、伝統の形を保存するうこと、そして新たな伝統を創造し続けることとを併行して実践するべきだと考えている。

 

【伝統と型】

 もう一つ、伝統ということに関して述べておきたい。私は型は重要だと思っている。一般的には、型を守り実践することは不自由だと考えられるだろう。しかし新たなものを創造し、かつ自由を実践できるのは、その不自由な型を持つ者のみだと考えている。つまり、型を体得した者のみが、その型を破り、新たなものを創造できるのである。そして自由になる。換言すれば、不自由な型(ある種の戒め、あるいは法)を真に理解し、体得してている者のみが、法の本質を真に理解し、そこから自由になれる。だが、本質を理解している者は少ない。

 

 私は本当の伝統は「変化しない文化」ではなく、絶えず「変化する文化」の中に存在する「何らかの力」だと思っている。その力を仮に定義すれば、バランスを取る力、すなわち右だ左だと流れる、あるいは混沌とする現存在に対し、動的平衡を与える力だと言っても良い。もしかすると、人類は、やがてその力を喪失し、世界が、ただ平面的、かつ混沌とした状態となるかもしれないと思っている。そんな世界を楽しいと思う人間もいいるかもしれないが、私はそんな世界を楽しく、豊かだとは思わない。

 

 

私は保存された多様な伝統と伝統を活かした融合的、かつ創造的な営為を併立された社会が豊かな社会だと創造している。最後にセミナー2日目の前、私にサプライズがあった。〜その3に続く

2025-04-23:一部修正

2025−05−8:一部修正

 

 

 

 

 

In Kuwait - Part 2

 

On the third day of my stay in Kuwait, a luncheon was held at Shihan Badr ElBashr's home in Kuwait. This luncheon was organized by Shihan Badr ElBashr to treat me to Arabic food.

The Arabic food I ate there was more delicious and luxurious than eating outside because of the atmosphere of a home. In fact, I think the seasoning and course (combination of dishes) were excellent.

Actually, even if you say Arabic food, the seasoning and combination seem to be different in each household. Also, Shihan Badr ElBashr who hosted me seems to be a conservative person who ate Italian food every day when he visited Japan. In fact, I also want to eat Italian food, which I often eat in Japan, rather than food that I am not used to when I am abroad. Also, I don't like fish or Japanese food in the first place. To put it simply, I don't like to eat food that is different from my usual food. And usually, I prefer pasta and bread, which are made with wheat, to rice. Therefore, breakfast is the most fun thing when I am abroad. However, recently, it seems that rice is healthier and wheat is bad for the body.

 

[My Favorite Food]

 

My favorite food is the food I eat at home. My wife has been with me for many years and knows my tastes very well, and I feel more comfortable at home. She also thinks that eating something she is not used to will make her feel sick. She also thinks that the seasonings when eating out are general and rough.

 

On the other hand, I think that the best home cooking is one that is constantly changing and thinking about the other person. It is constantly being made to order. Of course, it will vary depending on your feelings for the person and their personality. Some people may think that they cannot do that every time. But my wife has been adapting to me for many years. I am very grateful. However, recently she has been doing things her own way and does not adapt to me. If I were to complain, she would get angry and it would become a big problem. All of my family members are on my wife's side. It can't be helped.

 

So I have the mindset that "old soldiers never die, they just fade away." And, although it may seem contradictory, I eat fast food. Because if none of them suit my taste, I think it's better to choose something that is cheap, quick, and not bad. Cooking my own food is one option, but I think it's better not to eat if it's such a hassle. However, I do have a desire to cook and entertain people myself. I also want to be that kind of person. Someday I would like to treat my wife and my dojo instructor to my own cooking. It probably won't taste good, though.

 

[Experience the traditional culture of the Middle East]

 

There are many things I felt when I came into contact with the traditional Middle Eastern culture this time. First of all, not only traditional actions, which I consider important, but also everyday actions need ingenuity and delicacy in "meaning" and "seasoning". For example, traditional meals and cooking need ingenuity and delicacy in seasoning so that they don't get boring. Actions done by habit are empty. And meaningless. And it is the human mind and thoughts that give meaning to actions and create them, and I think that part is important. I think that is the richness of a way of life that only humans have.

 

I'm sure I'll be scolded by various traditionalist groups for saying this, but I see no point in continuing traditions out of inertia. The reason is that while preserving traditions is important, I don't think passing on traditions just means preserving them without changing their form. I think that tradition is about passing on something that exists within the form. This time, I was exposed to a glimpse of Islamic culture, and it gave me an opportunity to think about what that something is.

 

I also realized once again how important "freedom" is. I also believe that the essence of human richness is "freedom." I would go further and say that I believe that truly continuous and traditional actions are constantly being given meaning and created. However, I believe that there is an intention behind superficial "traditions and doctrines" that make people stop thinking and take away their freedom. I truly hate such "traditions and doctrines."

 

Let me state that I think it is important to preserve the form of traditions. However, I believe that preserving the form of traditions and continuing to create new traditions should be practiced in parallel.

 

[Tradition and Form]

 

I would like to say one more thing about tradition. I believe that form is important. Generally speaking, following and practicing a form is considered restrictive. However, I believe that only those who have that restrictive form can create something new and practice freedom. In other words, only those who have mastered the form can break the form and create something new. And become free. In other words, only those who truly understand and master the restrictive form (a certain commandment or law) can truly understand the essence of the law and become free from it. However, there are few people who understand the essence.

 

I believe that true tradition is not an "unchanging culture" but "some kind of power" that exists in a constantly "changing culture." If we were to define that power, we could say that it is a power that maintains balance, that is, a power that gives dynamic equilibrium to the current existence that flows left and right or is chaotic. I think that humanity may eventually lose that power, and the world may become simply flat and chaotic. Some people may think that such a world would be fun, but I do not think that such a world would be fun or rich.

 

 

I envision a rich society where diverse traditions that are preserved coexist with fusion and creative endeavors that make use of those traditions. Finally, before the second day of the seminar, I received a surprise. -Continued in Part 3