増田 章の「身体で考える」〜身体を拓き 心を高める

 

 

こんな夢をみた〜編集後記 第74号 

11月に行う交流大会の準備を一旦おいて、特別修練合宿をこなした。合宿の前日は膝が痛く、熟睡できなかった。膝の痛みを我慢し、合宿指導をやり切った。いつものことだが、「なぜ、もっと楽しくやれなかったのだろう」「笑顔がなかった」「ダメ出しが多すぎた」などなど、反省点を悔やむ。実に愚かなことだ。こんな自分の性格を直したいが、全くもって余裕がない。

そんな私を道場生の荻野氏は、いつも支えてくれる。本当にありがたい。おかげでなんとか合宿を終えることができた。しかし,休む間もなく、アメリカから来日した、家内のおじさんとおばさんと一緒に長野旅行に出かけた。家内のおじさんとおばさんには、私の家族全員、大変お世話になっていて、家内も私も実の父母のように大事にしなければならないと思っている。だが、膝の痛みと睡眠障害だけは苦痛だった。だが、良かったことも多かった。その一つが「安曇野」を訪れたことだ。安曇野は風景は素晴らしかった。辰野の里山も素晴らしいが、安曇野の風景も良かった。そこで、偶然にも「黒澤 明」の「夢」という映画の舞台になった「わさび農園」へ行った。そこには水の美しい川が流れていて、黒沢が映画のために作った水車と水車小屋が残っていた。その川の水は映画で描かれていたように、本当に綺麗だった。その川には魚も住んでいないようだった。アメリカ人のおじさんは、「なぜこの川には魚がいないんだ」と私に聞いてきた。私は「それはあまりに水が綺麗なので魚が棲めないんだ、と思う」と当てずっぽうに答えた。本当に魚がいないのか、また,その理由が「水が綺麗で魚が棲めない」のかはわからない。だが、私は安曇野で「水清ければ、魚棲まず」という言葉を思い出した。社会も同じで、水が綺麗すぎると人は棲めない。この言葉は中国古典からの出典らしい。また、人物が至高すぎれば、人は孤独になる、という意味も含んでいるらしい。

 

この場所も安曇野も少しだけ観光地化しているが、周りはさほどではない。だから、美しさが残っているのだろうか?一方,世俗化した都会の中にも美しさがないわけではない、という人もいるだろう。だが、その美しさは、その場所にあるのではなく、人の心の中にある、と私は考えている。また,原風景は人の育った場所で異なるだろう。私の育ったところは、繁華街に近いところだった。しかし,父に連れられて言った祖母の実家の周りは、山と水田と蛍が棲む水路の広がる場所だった。

 

私は毎夏、そこで数週間を過ごした。同様に、繁華街から少し離れれば、山と清流、水田と畑が至る所に見られた。さらに進めば、海につながる。そんな風景が、幼少の頃の風景だ。ゆえに、安曇野の風景が何か懐かしく、また、何かを思い出させてくれたのかもしれない。だが、そんな風景は世界中の至る所に見られるはずだ。私は、そのような風景を人間は忘れてはならないと思う。

 

さて、私は「夢」という映画を見て、良い映画だという記憶があった。そのシーンを思い出した。そして、家に帰ってから映画を見直した。正直いえば、黒澤映画でなければ、誰も見に行かないかもしれない。そんなふうに言って、矛盾するではないかというかもしれないが、私は良い映画だ、と思っている。ただ,採算を考えると、採算は取れないと思うだけだ。

 

【黒澤 明監督の「夢」という映画】

この黒澤 明監督の「夢」と言う映画は「こんな夢を見た」と言うタイトルで始まる。そして8話の短編でできている、オムニバス映画だ。安曇野のシーンは最後の編で、絵が美しく、音楽も素敵だ。また,私の好きな黒澤監督の哲学が盛り込まれていた(説教臭いと感じる人もいるかもしれないが)。

 

この映画で私の印象に残ったのは、ゴッホと男のやりとりの編だ。
 

其の編の内容は、男がゴッホの展覧会を見ているシーンから始まる。そして男がゴッホの絵の中に入っていく。

そこで男は絵を描いているゴッホに出会う。
男はゴッホとおぼしき、男に、「ヴァン・ゴッホさんですね」と声をかける。

ゴッホはその男に以下のように語る。


「なぜ描かん」「絵になる風景を探すな」
「よく見ると、どんな自然でも美しい」「僕はその中で自分を意識しなくなる」
「すると、自然は夢のように絵になっていく」「いや僕は自然を貪り食べ、待っている」
「すると絵は出来上がって現れる」
「それを捉えておくのが難しい」
 

男はゴッホに尋ねる。「そのために何を」

ゴッホは答える。


「働く」
「しゃむに機関車のように…」

「急がなければ時間がない」
「絵を描く時間はもう少ししかない」
さらに、男はゴッホに尋ねる。
「怪我をなさっているようですが」

 

ゴッホは答える。


「これか、昨日、自画像を描いていて耳がうまく描けないので、切り捨てた」
「太陽が絵を描けと僕を脅迫する」
「こうしてはいられない」

 

そう語った後、ゴッホは急ぐように何処へ立ち去った。

 

私がこの映画を見たのは15年ほど前だと思う。私は、このゴッホの編と最後の水車小屋の編が好きだ。

私の心の内側から「絵になる風景を探すな」「急げ」「描け」「時間がもうない」との声が聞こえる。
私もゴッホと同じ心境だ(黒澤の描く)。だが、ゴッホのように徹し切っていない。
もっと徹し切るのだ。人生と一体となるのだ。自我ではない。自己の潜在意識の中で醸成された感覚、そして「絵」を信じて描くのだ。生きている間、一枚も絵が売れなくても描く。この潜在意識の存在を誰も理解しないだろうが。

 

【追伸】

この編集後記を書き上げて、思い出したことがある。私が中学生の頃、好きだった「高村光太郎」。そして、その詩の1遍を思い出した。それは「火星が出ている」である。以前、「火星が出ている」という詩について、このブログにも書いた。黒澤と高村、美学で繋がっているように思うが…。

 

予約された結果を思ふのは卑しい。

正しい原因に生きる事、

それのみが浄い。

As I finished writing this editorial note, I remembered something. When I was in junior high school, I loved "Takamura Kotaro". And I remembered one of his poems. It was "Mars is out". I previously wrote about the poem "Mars is out" on this blog. Kurosawa and Takamura are connected by aesthetics. And also Masuda...

 

It is vile to think of a predetermined outcome.

Only living for the right cause

is pure.

 

 

I had a dream like this ~Editor's Note No. 74

I put aside preparations for the exchange tournament in November and completed a special training camp. The day before the camp, my knee hurt and I couldn't sleep well. I endured the pain in my knee and completed the training camp. As always, I regret things I didn't do, such as "Why couldn't I have enjoyed it more?", "I didn't smile," "I criticized too much," etc. It's really foolish. I want to change my personality like this, but I don't have the time.

Mr. Ogino, a student at the dojo, always supports me like that. I'm really grateful. Thanks to him, I was able to finish the training camp somehow. However, without any time to rest, I went on a trip to Nagano with my wife's uncle and aunt who came to Japan from the United States. My wife's uncle and aunt have taken great care of my whole family, and I think that both my wife and I should take care of them like our real parents. However, the pain in my knee and the sleep disorder were painful. But there were many good things. One of them was visiting "Azumino." The scenery in Azumino was wonderful. The Satoyama in Tatsuno is wonderful, but the scenery in Azumino was also beautiful. So, I went to the Wasabi Farm, which happened to be the setting for Akira Kurosawa's movie "Dreams." There was a beautiful river flowing there, and the waterwheel and watermill that Kurosawa made for the movie still remain. The water in the river was really beautiful, just like it was depicted in the movie. There didn't seem to be any fish living in the river. An American man asked me, "Why are there no fish in this river?" I answered randomly, "I think it's because the water is too beautiful for fish to live in." I don't know if there really are no fish, or if the reason is that the water is too beautiful for fish to live in. However, I remembered the saying in Azumino, "If the water is too pure, no fish can live in it." The same is true in society; if the water is too pure, people cannot live in it. This saying seems to have come from a Chinese classic. It also seems to imply that if a person is too supreme, they will be lonely. Both this place and Azumino have become tourist destinations a little, but the surrounding area is not so much. Is that why the beauty remains? On the other hand, some people may say that there is beauty even in secularized cities. However, I think that beauty is not in the place, but in the heart of the person. Also, the original landscape will be different depending on where you grew up. I grew up near the downtown area. However, my father took me to my grandmother's family home, which was an area with mountains, rice fields, and waterways where fireflies live.

 

I spent several weeks there every summer. Similarly, if you go a little away from the downtown area, you can see mountains, clear streams, rice fields, and fields everywhere. If you go further, it will connect to the sea. Such a landscape is the landscape of my childhood. Therefore, the landscape of Azumino may have been nostalgic and reminded me of something. However, such landscapes should be seen all over the world. I think that humans should not forget such landscapes.

 

Now, I saw a movie called "Dreams" and remembered that it was a good movie. I remembered that scene. Then, when I got home, I watched the movie again. To be honest, if it wasn't a Kurosawa film, no one would have gone to see it. You might say that saying it like that sounds contradictory, but I think it's a good movie. However, when I think about the profitability, I just don't think it's profitable.

[A movie called "Dreams" by director Akira Kurosawa]

 

This movie called "Dreams" by director Akira Kurosawa starts with the title "I had a dream like this." It is an omnibus movie made up of eight short stories. The Azumino scene is the last episode, and the pictures are beautiful and the music is wonderful. It also contains Kurosawa's philosophy, which I like (although some people may find it preachy).

 

What made the biggest impression on me in this movie was the exchange between Van Gogh and the man.

 

The content of that episode starts with a scene where the man is looking at an exhibition of Van Gogh's works. Then the man enters Van Gogh's painting.

There, the man meets Van Gogh, who is painting.

The man, believing him to be Van Gogh, calls out to the man, "You must be Van Gogh."

Van Gogh tells the man the following:

 

"Why don't you paint?" "Don't look for picturesque landscapes."

"If you look closely, any nature is beautiful." "I lose consciousness in the midst of it."

"Then nature becomes a painting like a dream." "No, I devour nature and wait."

"Then the painting appears complete."

"It's difficult to capture it."

 

The man asks Van Gogh. "What do you do to achieve that?"

Van Gogh answers.

 

"Work."

"Like a locomotive in a hurry..."

"If we don't hurry, there's no time."

"I only have a little time left to paint."

The man then asks Van Gogh.

 

"It seems you're injured."

 

Van Gogh answers.

 

"Or this? Yesterday, I was drawing a self-portrait, but I couldn't draw the ears well, so I cut them off."

 

"The sun is threatening me to draw a picture."

 

"I can't keep doing this."

 

After saying this, Van Gogh hurriedly walked away.

 

I think it's been about 15 years since I saw this movie. I like this Van Gogh section and the last watermill section.

 

I hear a voice inside my heart saying, "Don't look for a picturesque landscape," "Hurry up," "Draw," "There's no more time."

 

I'm in the same state of mind as Van Gogh (Kurosawa's drawing). But I'm not as thorough as Van Gogh.

 

I need to be more thorough. I need to be one with life. It's not my ego. I need to paint with the senses cultivated in my subconscious, and with faith in "painting." I'll paint even if I don't sell a single painting while I'm alive. No one will understand the existence of this subconscious.

 

[Postscript]

As I finished writing this editorial note, I remembered something. When I was in junior high school, I loved "Takamura Kotaro." Then I remembered one line from that poem. It is "Mars is out." I previously wrote about the poem "Mars is out" in this blog. I think Kurosawa and Takamura are connected by their aesthetics...

 

It is vile to think of a predetermined outcome.

 

Only living for the right cause is pure.