2008年のThomascook European Rail Timetable 夏号(6月15日有効)の What's New This month のまとめです。

ブログ筆者の研究用のデータベースの公開という位置づけです。ご興味あればご参照ください。原文は英語のため、書き起こしから機械翻訳とその後のブログ筆者による加筆と、その後も適宜修正を加えていきます。

 

・英語原文をブログ下部に貼り付けております。

・カテゴリーごとにまとめるため、本文の掲載順から変えています。また、時刻表販売、マーケティングに関する記事はブログ趣旨ではありませんので、外しました。

・ブログ内の地名ですが、邦訳があったり、なかったりしますが、機械翻訳の結果となります。必要に応じて追って補足をいれていきますが、邦訳された地名のつづりを知りたいかたはブログ下部の原文を参照ください。

 


 

ドイツ

リューベック〜リューネブルク線にあるリューベック空港駅は、2008年5月26日に開業予定で、Table 827に追加された。6月15日以降、特に週末にインターシティおよびインターシティ・エクスプレス(ICE)列車の運行日が減っている。2008年12月14日のダイヤ改正まで、ほとんどの長距離列車はマグデブルク中央駅ではなく、マグデブルク・ブッカウ駅に停車する。ローカル列車による接続は利用可能。

 

 

ポーランド

33501/33500列車 クラクフ〜クリニツァ間(Table1078)は、グディニャ発の客車を増結しなくなったが、そのかわりクラクフ・Płaszów駅で乗り継ぎが可能。マルボルク〜カリーニングラード間で計画された夏季列車55011/55012列車(Table1038)は、現在運行されていない。

 

 

チェコ

2008年3月にプラハ〜オロモウツ間(Table1160)またはプラハ〜パルドゥビツェ間(Table1150)を週2~3便に減便した列車は、9月1日から毎日運行に戻る。国際列車欄の通り、通常プラハ本駅に乗り入れているTable1100の列車は、6月30日〜9月6日は、プラハ・ホレショヴィツェ駅を始終着駅とする。その他、6月15日以降の変更も多数含まれている。その主たる変更として、ドレスデン行列車に接続するジェチーン〜バート・シャンダウ間のローカル列車の新設(Table1100)と、ホツェニー〜リトミシュル支線の修正(Table1169)である。

 

 

スロバキア

2008年6月15日から軽微な修正が入る予定。

 

 

ハンガリー

コルビナス号のウィーン〜ショプロン~ゾンバトヘイ〜ケストヘイ間の編成は、2008年6月7日〜8月31日で毎日運行され、フォニョードまで延長され、そのままブダペストまでう運行される。ゾンバトヘイ〜ブダペスト間はIC1874/5として運行される。Table1232は、ウィーンとバラトン湖地域を結ぶこの便利な接続をよりよく示すために拡大された。そのほか夏期限定延長運転は、2008年6月21日~8月31日にヘルナード号 コシツェ〜ブダペスト間がケストヘイまで延長運転される。

 

 

アルバニア

最近同国を訪れた旅行者によると、全体的に減便され、新しいスケジュールが発表された。詳細はTable1390を参照のこと。

 

 

ウクライナ、ベラルーシ、ロシア

2008年5月25日からの新ダイヤは掲載通りだが、列車によっては詳細補足なため、後日掲載する予定である。サンクトペテルブルク発ヘルシンキ行 35列車 シベリウス号の午後の運行時刻が1時間繰り下げられた。

 

 

ラトビア&エストニア

先月の予告通り、リガ〜ヴァルガ間の旅客列車の運行が1日3便再開された(Table1830)。ラトビアの首都から国境を越えてエストニアに入るこの列車は、2000年を最後に運行取りやめされていた。

 

 

 2008年6月15日からの国際列車の変更点

Table10 ユーロスターのダイヤは12月13日まで有効、パリへの夏休みピーク時の追加列車も掲載。

 

Table17a 今年の新設列車は、ロンドン・セント・パンクラス駅発、ディズニーランドのあるマルヌ・ラ・ヴァレ・シェシー駅行の午後早い時間の便。これは夏繁忙期に週4日運行され、既存の8:53発の列車では早すぎるというロンドン郊外在住の乗客を呼び込むための時間帯である。復路は毎日運行される列車よりも早くロンドンに到着する。

 

Table18 アムステルダムからスキポール経由でアントウェルペンへ向かうHSL南高速線は、この秋にアムステルダム〜ロッテルダム間の国内線試験運行が開始されるものの、国際列車が利用を開始するのは2009年初頭になる見込みである。最終的にこの高速線を、所要時間を約1時間短縮するタリスや、NS-Hispeed社が運行するブリュッセル〜アムステルダム間の列車やその他の列車が1時間1本利用することになる。

 

Table22 IC143 アムステルダム〜ハノーファー〜ベルリン〜シュチェチン、およびIC144 シュチェチン〜ベルリン〜ハノーファー〜スキポール間の列車は、それぞれ土曜日夕方と日曜日朝の運行を取りやめた。

 

Table50 注記スペースを増やすため、Table50は昼行便と夜行便の2つのセクションに分かれている。夏の間、スウェーデンでは大規模な工事が行われており、特にトロルヘッタン〜Öxnered間が複線化、オスロ〜ヨーテボリ線に影響を与え、コペンハーゲン〜ハンブルグ間の一部列車との接続が断たれている。

 

Table56 クラクフ〜モスクワ間を直通する寝台車は廃止され、クラクフ〜ウクフ〜テレスポル間へ併結される座席車はクラクフ〜ウクフ間のみに戻された。

 

Table60 プラハ〜テッサロニキ間の夏のみクシェット車両は週2から週3便に増便され、従来のルーマニア経由からセルビアとマケドニア経由に変更された。プラハ〜バール間の直通クシェット車両は週2便運行となる。

 

463/462列車 ルーマニア号 ブクレシュティ〜アテネ/イスタンブール間のブクレシュティ〜ジュルジウ北駅〜ルセ間の運行時刻が変更された。ブクレシュティ〜アテネ間の寝台車は、1等・2等のクシェット車両に置き換えられた。

 

Table 89 201/200列車 クヴァルネル号 ブダペスト〜ザグレブ線は、この夏、リュブリャナとヴェネチアへの延長は行われない。EC61/60(※カサノヴァ号)の撤退とクヴァルネル号に関する上記のニュースに伴い、Table89a、89b、91の整理が行われた:Table89bと91は統合され89となり、Table89aはTable91となる。

 

Table 90 369/368列車 モンテカルロ号 ニース〜ローマ〜ヴェネツィア間は廃止された。

 

Table96 週2回運行されているプラハ〜オデッサ間の寝台車は、運行回数を倍増し、4回とした。2008年5月31日に運行終了予定であった週3便のユゼフ・ヘウモニスキ号 クラクフ〜プシェミシル〜キエフ間は、2008年7月9日まで運行されるが、プシェミシル〜キエフ間のみの運行となる。

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Table99 夏限定の381/380列車 クラコヴィア号(クラクフ〜コシツェ〜レコシュハーザ〜ブクレシュティ間)は、クラクフからブダペストへの追加編成を併結し、シオフォーク経由でバラトン湖のケストヘイまで運行される。ケストヘイ編成はクシェット車両と座席車で構成され、コシツェ発着のハンガリー国鉄の食堂車も連結されている。

 


 

GERMANY

Lübeck Flughafen station, located on the Lübeck - Lüneburg line, was due to open on May 26 and has been added to Table 827. A number of IC and ICE trains have had their operating days cut back from June 15, particularly at weekends. Until the timetable change on December 14, most long-distance trains will call at Magdeburg-Buckau instead of Magdeburg Hbf. Local connecting services are available.

 

POLAND

Train 33501/33500 Kraków Krynica (Table 1078) no longer conveys seating cars from Gdynia, but connections are available at Kraków Płaszów. The proposed summer train between Malbork and Kaliningrad, 55011/55012 (Table 1038) will not now run.

 

CZECH REPUBLIC

The trains which were reduced in March to running two or three times weekly between Praha and Olomouc (Table 1160) or Praha and Pardubice (Table 1150) will revert to daily running from September 1. As shown under the International heading, the trains in Table 1100 which normally serve Praha hlavní station will start or finish at Praha Holešovice between June 30 and September 6. A number of other amendments from June 15 have been included in our tables. These principally comprise additional local journeys between Děčín and Bad Schandau (Table 1100), with connections for Dresden, and revisions to the Choceň - Litomyšl branch line (Table 1169). 

 

SLOVAKIA

Minor alterations are expected from June 15, but were not available by press date.

 

HUNGARY

The Wien Sopron Szombathely Keszthely portion of the Corvinus will run daily from June 7 to August 31, extended to Fonyód and continuing to Budapest. The train will run as /C 1874/5 between Szombathely and Budapest. Table 1232 has been expanded in order to better show this useful connection between Wien and the Lake Balaton area. A further summer extension is that of the Hérnád Košice - Budapest, which is extended to Keszthely between June 21 and August 31.

 

ALBANIA

A recent visitor to the country advises of new schedules with a general reduction in the overall timetable. Details will be found in Table 1390.

 

UKRAINE, BELARUS, RUSSIA

The new schedules from May 25 are shown in our tables, although further clarification of a handful of trains is required and will be shown in later editions.

The afternoon service from St Peterburg to Helsinki, train 35 Sibelius, now runs one hour later. 

 

LATVIA & ESTONIA

As predicted last month, the passenger service between Riga and Valga has been reinstated with three journeys per day (Table 1830). This service from the Latvian capital crosses the border into Estonia, and last ran in 2000.

 

International Changes from June 15

Table 10- Eurostar services are shown right through to December 13 and include additional peak summer holiday services to Paris.

 

Table 17a - New for this year is an early-afternoon service from London St Pancras to Marne la Vallée-Chessy, the station for Disneyland. This runs four days a week during the peak summer period and is timed to attract passengers living beyond London, who find the existing 0853 departure too early. The return journey arrives into London earlier than the daily train.

 

Table 18- International trains are not now expected to start using the HSL Zuid high-speed line from Amsterdam to Antwerpen via Schiphol until early 2009, although the line should open for experimental domestic services between Amsterdam and Rotter- dam this autumn. Eventually it will be used by Thalys trains, cutting journey times by around an hour, as well as by the hourly Brussels - Amsterdam trains and other services operated by NS Hispeed.

 

Table 22-trains IC 143 Amsterdam - Hannover - Berlin - Szczecin and /C144 Szczecin Berlin Hannover Schiphol have been withdrawn between Berlin and Szczecin on Saturday evenings and Sunday mornings respectively.

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Table 50-In an attempt to create more space for notes, Table 50 has been split into two sections showing day services and night services. Major engineering work is taking place in Sweden in the summer months, notably doubling the track between Trollhättan and Öxnered which affects the Oslo to Göteborg line, breaking some connections from and to København and Hamburg.

 

Table 56 - The direct Kraków - Moskva sleeping cars have been withdrawn and the accompanying Kraków - Łuków - Terespol seating cars have been cut back to Kraków - Łuków.

 

Table 60-The Praha Thessaloniki summer couchette service has increased from twice weekly to three times a week and runs via Serbia and Macedonia instead of Romania. A through couchette car from Praha to Bar is conveyed twice weekly.

 

The Romania 463/462 Bucureşti - Athina/İstanbul has been retimed on the Bucureşti Giurgiu Nord - Ruse section. The Bucureşti - Athina sleeping car has been replaced by a couchette car with 1st and 2nd class berths.

 

Table 89-Train 201/200 Kvarner Budapest - Zagreb has not been extended to Ljubljana and Venezia this summer.

With the withdrawal of EC 61/60 and the above news regarding the Kvarner, the opportunity has been taken to tidy up Tables 89a, 89b and 91: Tables 89b and 91 are amalgamated and renumbered 89, while Table 89a becomes Table 91.

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Table 90 Train 369/368 Montecarlo Nice Roma and Venezia has been withdrawn.

 

Table 96 The twice weekly Praha Odesa sleeping car has doubled in frequency to four times weekly.

The three times weekly Józef Chełmoński Kraków - Przemyśl - Kyiv, due to finish running on May 31, will now run until July 9, but only between Przemyśl and Kyiv.

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Table 99 The summer-only Cracovia 381/380 Kraków - Košice- Lökösháza - Bucureşti conveys an additional portion from Krakow to Budapest, continuing via Siofók to Keszthely on Lake Balaton The Keszthely portion consists of couchettes and seats, and also includes a Hungarian restaurant car from and to Košice.