1980年1月号のThomasCook International Timetableの Editorialのまとめです。

ブログ筆者の研究用のデータベースの公開という位置づけです。ご興味あればご参照ください。原文は英語のため、書き起こしから機械翻訳とその後のブログ筆者による加筆と、その後も適宜修正を加えていきます。

 

・英語原文をブログ下部に貼り付けております。

・カテゴリーごとにまとめるため、本文の掲載順から変えています。また、時刻表販売、マーケティングに関する記事はブログ趣旨ではありませんので、外しました。

・ブログ内の地名ですが、邦訳があったり、なかったりしますが、機械翻訳の結果となります。必要に応じて追って補足をいれていきますが、邦訳された地名のつづりを知りたいかたはブログ下部の原文を参照ください。

 

 

  今月のお知らせ

 

1. 西ドイツ、東ドイツ、オーストリア、デンマーク、ハンガリー、スウェーデンの各政府は、1980年に4月6日から9月28日までサマータイム制を導入することを決定しました。この決定は、冬ダイヤ発表後に行われ、4月6日に行われるはずだったフランス、ベルギー、オランダ、ルクセンブルグとドイツ間およびオーストリアとイタリア間の列車の変更は自動的になくなっています。オーステンデとドイツを結ぶ列車を含む列車は、4月6日に(サマータイムより)遅い時刻に変更されるのではなく、4月6日以降、冬の時刻表で運行されます。

 

2. スイス政府は1979年12月5日にサマータイム制を廃止しました。そのため、4月6日以降、スイス時間は近隣諸国より1時間早くなり、多くの国際列車がスイスで現在より1時間早く運行することになり、スイスを出発した列車がフランス、イタリア、オーストリアで遅く運行される可能性があります。4月6日以降の列車の時刻が不確定であるため、本号では春の付録ページを掲載することができません。

 

3. ノルウェーとユーゴスラビアが1980年にサマータイム制を採用するかどうかについてはまだ情報がなく、近隣諸国との間の列車の時刻に影響を与える可能性があります。いずれにせよ、シンプロン急行は4月6日からイタリアとフランスで(従来ダイヤの)1時間遅れで運行されるようになる予定です。

 

4. 西ヨーロッパでは1980年のサマータイム制が4月6日に始まるのに対し、チェコスロバキア、ギリシャ、ポーランドは3月30日にサマータイム制を開始する予定です。東西ドイツが4月6日からサマータイム制を採用することを決定したため、ポーランドとチェコスロバキアはサマータイム制の開始日を調整する可能性がありますが、確認が待たれます。

 

5. 1980年のヨーロッパ鉄道の夏ダイヤは1980年6月1日(日)から有効です。主要な国際列車の夏ダイヤの付録情報は、(次月)2月号の時刻表に掲載され、3月号、4月号、5月1日号で追加される予定です。最も重要な変更点の概要は、本号の286ページに掲載されています。

 

6. バルセロナ - ビルバオ間のカートレインが廃止されました。これにより、既存の夜行列車を利用したリスボン - ポルト間の便が追加されます。

 

7. 1980年6月1日から、Table 271のすべての列車がチューリッヒの新空港駅に途中停車します。チューリッヒ中央駅と空港の間は30分間隔で運行し、ベルンとザンクトガレンへの直通列車は1時間あたり1本の運転となります。

 

8. Table 67下に、デュイスブルク、カッセル、ベブラ、エアフルトを経由するフーク・ファン・ホランドとライプツィヒ間の接続を示す新しい枠が追加されました。

 

9. ポルトガル鉄道は、リスボンを朝出発するフエンテスデオニョーロへの列車のサービス改善を行い、国境(=フエンテスデオニョーロ)から先、サラマンカとメディナへの午後便との接続を復活させました(Table 446参照)。17/18列車 リスボン - ポルト間は土曜日運休となり、Table 449のリスボンと西海岸沿いのリゾート地の便は減便されています。

 

10. 1980年1月1日より、カレー・マリティム駅からパリへのボートトレイン(フェリー接続列車)の発車時刻が、15:33と19:30から、15:27と19:26に変更されます。

 

11. イランで新しい時刻表が導入されましたが、ジュルファ経由のソ連発着便は現在運休中です。

 

12. イギリス国鉄は、エンジニアリング作業のため、1月13日からロンドンとイングランド西部を結ぶ日曜日の列車の時刻を修正します。新しい時刻はTable 525に示されており、Table 531にはロンドン - サウスウェールズ間の日曜日の変更も示されています。

 

13. アルゼンチンのFerrocarril General Urquiza(ウルキサ将軍鉄道)で12月16日からTable 2241のような新しい時刻表が導入されました。

 

14. ドイツ・オーステンデ間の列車が4月6日からは時刻変更が生じないため、同日からドーバー - オーステンデ間の連絡船接続便に一定の変更がなされました。ドーバーからロンドンへの夕方のオステンド・サービスの船便は、現在より繰り下げた時刻で運行され、ロンドンに19:17ではなく19:36に到着することになります。

 

15. 1980年に欧州サマータイム制の各国導入状況に変化が生じたため、1980年夏の時刻表は1979年と同じであると仮定することはもはやできません。1980年の夏ダイヤは1979年と同じであることを前提にすることはできませんので、1980年の夏ダイヤを確認する必要があります。すでに発表されている詳細については、286 ページに記載されています。

 

16. トランサンディン線は、貨物輸送能力を高めるため、アルゼンチン側で旅客鉄道サービスが永久に廃止される。乗客の輸送は代替のバスサービスとなり、これまでに発表された詳細はTable 2245に記載されている。

 

17. 1980年1月14日より、ブリュッセル発カレー行きのシースピード(ホバークラフト)接続バスは、12:15発ではなく、11:25発となります。Table 49があります。

 

 

  1980年夏ダイヤ

 

ヨーロッパ鉄道の夏ダイヤは、1980年6月27日(日)から9月27日(土)まで有効です。スイスを除く西ヨーロッパの国々との間に時差がないため、列車時刻は従来とは異なります。1980年1ヶ月間の主要国際路線のダイヤ。これまでに発表された主な変更点は以下の通りです: 

 

トランス・ヨーロッパ・エクスプレス(TEE) エラスムス号(アムステルダム-ミュンヘン)は、アムステルダム - インスブルック間の2等車連結のインターシティとなる予定です。ドルトムント - ストラスブール間(カールスルーエ経由)の新設TEE アルベルト・シュヴァイツァー号が運行される予定です。

 

パリ-リヴィエラ地域 ブルートレイン号・パリ - ヴェンティミリアは、現在の全車寝台車の編成としては廃止されます。今後、1つはパリ発21:46、サン・ラファエルはじめ各駅を通りヴェンティミリアに向かう列車で、もう1つはパリ発22:17、トゥーロンはじめ各駅を通りニースに向かう列車で、それぞれ寝台車とクシェット車連結の列車に置き換わる予定です。金曜日と日曜日の夜(夏期は毎日)には、パリ発20:48のトゥーロン行きとニース行きのクシェット車が増結されます。帰路は、最初の列車がニース発20:00、2番目がヴェンティミリア発20:30です。

 

オランダ-ドイツ間 ハリッジからの日中の船便に接続するフーク・ファン・ホランド - モスクワ間の列車は、ドイツで迂回がオスナブリュックではなくミュンスター経由となり、レーネまたはファノーファーではなくハムでオスト・ウェスト急行に併結します。フーク〜 - ミュンスターの直通車両は新設されたものです。

 

シンプロン急行 この列車は、ヴェネツィア・サンタルチア駅ではなく、同メストレ駅で分割することでスピードアップを図っています。ヴェネチアで発着する車両(編成)のみがサンタルチア駅に乗り入れ、トリエステとユーゴスラビア行きの車両はメストレで切り離されるわけです。西行き列車のダイヤは、ユーゴスラビアのサマータイム制導入いかんで決まります。

 

ソ連への便 他のヨーロッパ諸国からソ連への定期および季節の直行列車運行は、1979年と同様に実施されます。さらに、ブダペスト経由でモスクワとトリノを結ぶ週1回の直通列車(6月から9月)、ベルリンとリガを毎日結ぶレニングラード急行の新しい直通車両、ブレスト経由でウィーン、プラハ、ワルシャワとモスクワを結ぶオリンピアード80号という名の週1回運転列車が運行されます。

 

ライン急行 1979年に西ドイツで2等車連結のインターシティ網が確立されたことにより、南方ドイツ行の乗客はケルンでインターシティ列車に乗り換えることで、より早く目的地に到着することができます。そのため、6月1日よりライン急行のミュンヘンとインスブルック行車両の直通車両の連結がなくなり、本体列車の運行はケルンで終了します。なお、夏はフーク・ファン・ホランドからバーゼルまでの直通車両、フーク〜からレラッハまでのカートレインが運行されます。

 

カートレイン これらのサービスは、おおむね1979年と同様に実施されます。スへールトーヘンボッシュ - ビアリッツ間の新しいカートレイン列車と、パリ - クレルモン・フェラン間の日帰りカートレインもあります。

 

オランダ-スペイン間 デン・ハーグからブリュッセル、ルクセンブルクを経由してポルト・ボウに至る直通列車スパニエ急行が、6月5日から9月4日までの木曜日にオランダから毎週運行され、翌日に(オランダへ)戻ってくる予定です。

 

ハンブルク-プットガルデン 9月28日から10月18日まで、ハンブルク-プットガーデン間の本線は、Bad Schwartau(リューベック)とNeustadt(ホルスタイン)間の埋設工事のために線路閉鎖されます。デンマーク発着の列車は、リューベック - キール線でオイティンまで迂回し、そこで方向転換後にノイシュタット/ホルシュタインで通常の経路に戻ります。この期間中は、所要時間が延長される特別なダイヤが適用されます。

 

その他の列車 ヴィンドボーナ号(ベルリン - プラハ - ウィーン間)は、ウィーン・ミッテ駅から新しく建て直されたフランツ・ヨーゼフ駅に変更されます。ハンブルク - ザグレブ間を走るベオグラード急行は連結されるハンブルク - ウィーン間の直通車両とともに無名列車となり、夏に運転されていたハンブルク - ウィーン間の別列車は運行されません。エーデルヴァイス号はブリュッセル - バーゼル間(チューリッヒに代わり)を運行することになり、この変更は4月6日に前倒し実施されます。オランダ-スカンジナビア急行は、夏ダイヤの期間中、今年も運行されますが、冬には再びハンブルク終着になります。インターシティ プリンツ・オイゲン号は、ハンブルク - ウィーン間のハノーファー - ビュルツブルク間を、従来のケルン経由からそのまま南下するルート(=ケルン非経由)で運行することになりました。

 


 

Editorial

(INCLUDING ADDITIONS AND ALTERATIONS SINCE DECEMBER EDITION)

1. The governments of West Germany, East Germany, Austria, Denmark, Hungary and Sweden have decided to introduce Summer Time in 1980, from April 6 to September 28. This decision, taken after publication of the winter timetable, automatically cancels the alterations to train services between France, Belgium, Holland, Luxembourg and Germany, and between Austria and Italy, that were to have taken place on April 6. These trains, including those between Ostend and Germany, will now run in winter timings after April 6, instead of changing to later timings on that date. 

 

2. The Swiss government on December 5 rejected Summer Time. From April 6, Swiss Time will therefore be one hour earlier than that of all the neighbouring countries, and many international trains will have to run one hour earlier in Switzerland than at present, whilst others that start in Switzerland may run later in France, Italy and Austria. Because of the uncertain position regarding train timings from April 6, it is not possible to include a Spring supplement in this edition. 

 

3. No information is yet available as to whether Norway or Yugoslavia will adopt Summer Time in 1980, and this could affect the timings of trains between these and the neighbouring countries. The Simplon Express will in any case be retimed from April 6 to run one hour later in Italy and France.

 

4. Whereas 1980 Summer Time in Western Europe commences on April 6, Czechoslovakia, Greece and Poland intend to commence Summer Time on March 30. The decision by East and West Germany to adopt Summer Time from April 6 may cause Poland and Czechoslovakia to adjust their starting date for Summer Time, but confirmation is still awaited.

 

5. 1980 Summer services on the Continental railways will commence on Sunday June 1. A supplement showing summer timings for the principal international trains will be included in the February issue of the timetable, and this will be added to in the March, April and May 1 editions. A summary of the most important changes appears in this issue on, page 286.

 

6. The Barcelona-Bilbao car-sleeper service has been withdrawn. This has provided space to add the service between Lisboa and Porto, using the existing overnight train.

 

7. From June 1, 1980, all trains in Table 271 will call at the new Zürich airport station. There will be a half-hourly service between Zürich main station and the airport, with hourly through trains to Bern and St. Gallen.

 

8. A new section has been added below Table 67 to show the connection between Hoek van Holland and Leipzig via Duisburg, Kassel, Bebra and Erfurt.

 

9. The Portuguese Railways have advanced the morning train from Lisboa to Fuentes de Onoro so as to reinstate the former connection with the afternoon train from the border to Salamanca and Medina - see Table 446. Trains 17 and 18 Lisboa-Porto and v.v. no longer run on Saturdays, and the service between Lisboa and west coast resorts in Table 449 has been reduced. 

 

10. From January 1, the boat trains from Calais Maritime to Paris leave Calais at 15.27 and 19.26 instead of 15.33 and 19.30. This change was already shown by footnotes in the past three editions.

 

11. A new timetable has been introduced in Iran, but the service to and from the U.S.S.R. via Djulfa is at present suspended.

 

12. British Rail are revising the Sunday train times between London and the West of England from January 13, due to engineering work. The new times are shown in Table 525, and there are also Sunday changes on the London-South Wales route in Table 531.

 

13. A new timetable has been introduced from December 16 on the Ferrocarril General Urquiza in Argentina, as shown in Table 2241.

 

14. Because the Ostend-Germany trains will not now be retimed from April 6, certain changes have been made to the Dover-Ostend Sealink service from that date. The evening Ostend service boat train from Dover to London will run later than at present, arriving in London at 19.36 instead of 19.17.

 

15. Because of the changed situation regarding European Summer Time in 1980, it must no longer be assumed that the 1980 summer timetable will be generally the same as in 1979. Any summer itineraries based on timings from previous years will need to be rechecked for 1980 when the revised information becomes available. Some details already announced are given on page 286.

 

16. The Transandine passenger rail service has been permanently withdrawn on the Argentine side in order to increase the line's freight capacity. Passengers will be conveyed by a replacement bus service, of which the details so far received are shown in Table 2245.

 

17. From January 14, the Seaspeed coach connection from Brussels to Calais leaves at 11.25 instead of 12.15. Note in table 49.

 

 

SUMMER SERVICES, 1980

Summer services on the Continental railways will commence on Sunday June 1980 and continue until Saturday 27 September. The pattern of train times will differ from that of previous seasons, because there will be no difference in clock time between the countries of Western Europe, except Switzerland. A month's 1980 timings for the principal international routes. The principal changes so far announced are as follows: 

 

Trans-Europe Express. The Erasmus (Amsterdam-München) will become a two-class Intercity train running between Amsterdam and Innsbruck. A new train, the Albert Schweizer, will run between Dortmund and Strasbourg via Karlsruhe.

 

Paris-Riviera. The Blue Train Paris-Ventimiglia will cease to exist in its present all-sleeping car form. It will be replaced by two trains, each with sleeping cars and couchettes, one leaving Paris at 21.46 for St Raphaël and stations to Ventimiglia, the other leaving Paris at 22.17 for Toulon and stations to Nice. On Friday and Sunday nights (and daily in summer) there will be an additional couchette train from Paris at 20.48 for Toulon and stations to Nice. In return direction, the first train will leave Nice at 20.00 and the second will start from Ventimiglia at 20.30. 

 

Holland-Germany. The Hoek van Holland-Moskva train connecting with the day ship from Harwich will be diverted in Germany to run via Münster instead of Osnabrück, joining the Ost-West Express at Hamm instead of Löhne or Hannover. The through service Hoek-Münster is a new facility.

 

Simplon Express. This train will be speeded up by dividing at Venezia-Mestre, instead of in Venezia S.L. station. Only those cars which start or finish at Venezia will run into Santa Lucia station, the cars for Trieste and Yugoslavia will be detached at Mestre. The westbound timings will depend on whether or not Yugoslavia adopts Summer Time. 

 

Services to the USSR. The regular and seasonal through services from other European countries to the USSR will run as in 1979. In addition there will be a weekly through car (June to September) between Moskva and Torino via Budapest, a new daily car between Berlin and Riga in the Leningrad Express, and a once- weekly train with the name 'Olympiad-80' between Wien, Praha, Warszawa and Moskva via Brest. 

 

Rhein Express. With the establishment in 1979 of the two-class Intercity network in Western Germany, passengers for South Germany can reach their destinations earlier by transferring to Intercity trains at Köln. From June 1, the München and Innsbruck cars of the Rhein Express will therefore be withdrawn and the main train will terminate at Köln. There will still be through cars in summer from Hoek van Holland to Basel, and car-sleeper service from Hoek to Lörrach.

 

Car-Carrier trains. These services will generally run as in 1979. There will be a new car-sleeper train from 's-Hertogenbosch to Biarritz, and a day car-carrier service between Paris and Clermont-Ferrand.

 

Netherlands-Spain. There will be a weekly through train from Den Haag to Port Bou via Brussels and Luxembourg, the Spanje Express, running on Thursdays from June 5 to September 4 from Holland, returning one day later.

 

Hamburg-Puttgarden. From September 28 to October 18 the Hamburg-Puttgarden main line will be closed for relaying between Bad Schwartau (Lübeck) and Neustadt (Holstein). Trains to and from Denmark will be diverted along the Lübeck-Kiel line as far as Eutin, reversing there and regaining their normal route at Neustadt/Holstein. A special timetable with extended journey times will apply during this period. 

 

Other trains. The Vindobona (Berlin-Praha-Wien) will be diverted from Wien Mitte to the newly rebuilt Franz-Josefs Bahnhof in Wien. The Beograd Express will become an un-named train running between Hamburg and Zagreb with through cars Hamburg-Wien, and the separate summer train Hamburg-Wien will not run. The Edelweiss will run between Brussels and Basel (instead of Zürich), and this change will be brought forward to April 6. The Holland-Scandinavian Express will be reintroduced for the period of the summer timetable, but will again terminate at Hamburg in winter. The Intercity train Prinz Eugen will run between Hamburg and Wien via Hannover-Würzburg, instead of Hannover-Wien via Köln.