1969年8月のCooks Continetal Timetable の STOP PRESS のまとめです。

ブログ筆者の研究用のデータベースの公開という位置づけです。ご興味あればご参照ください。原文は英語のため、書き起こしから機械翻訳とその後のブログ筆者による加筆と、その後も適宜修正を加えていきます。

 

・英語原文をブログ下部に貼り付けております。

・カテゴリーごとにまとめるため、本文の掲載順から変えています。また、時刻表販売、マーケティングに関する記事はブログ趣旨ではありませんので、外しました。

・ブログ内の地名ですが、邦訳があったり、なかったりしますが、機械翻訳の結果となります。必要に応じて追って補足をいれていきますが、邦訳された地名のつづりを知りたいかたはブログ下部の原文を参照ください。

 


 

1969年夏ダイヤ

 

【今月の内容について】

1. 今号では、1969年9月27日まで適用されるヨーロッパ大陸鉄道の夏季の全サービスを掲載しています。冬期サービスは9月28日に導入され、9月28日版の時刻表で紹介されます。

 

2. イタリアは9月28日に東ヨーロッパ時間から中央ヨーロッパ時間へ変更となり、イタリア国内の国際列車はこの日から約1時間早く運行されます。405 - 421ページに、イタリア発着の主要路線の冬期運行状況を示す特別Table  を追加しました。

 

3. マドリッド市内の図面を修正し、7月1日から実施される新しいターミナル配置を示しました。バルセロナ行きはマドリッド(アトーチャ駅)から、リスボン、バダホス行きはマドリッド(アトーチャ駅)から発車しますが、デリシアス(Delicias)駅は閉鎖されました。

 

 

【国際列車】

4. 6月25日から9月17日まで毎週運行していたルーアンからナルボンヌへの寝台列車が廃止されました。ミラノ - サンレモ間において夏期の週末に新たに導入された日中便は、Table  1のJ9項に示す通りです。

 

6. フランス国鉄の発表によると、8月4日からパリ〜マドリッド間のイベリア急行で、プエルタ・デル・ソル号と同じアンダイエでの台車交換設備を使って2等クシェット車が通過することになったそうです。この車両はTable 58に追加され、Table 136とTable 422は来月改正される予定で、そのタイミングで修正される予定です。

 

12. カレー - インスブルック間のCMとMCは、来冬はアルペンローゼ急行から独立し、ジョリー・スキーヤー号と名付けられるかもしれません。これらの列車はクリスマスと新年だけ走るのではなく、1月14日から3月14日までの土曜日にカレーからインスブルックへも走り、金曜日には戻ってくる予定で、オーストリア国鉄のバーとダンスカーを併設する予定です。この列車は、カレーからインスブルックまで50分、インスブルックからカレーまで2時間の加速が可能です。

 

13. 1967 - 68年と1968 - 69年のウィンタースポーツシーズンに運行されたロンドン - バーゼル線は、1970年冬には運行されません。代替便は408 - 410ページに掲載されています。

 

 

【英仏間のフェリー/鉄道】

7. 8月8日、ドーバー - ブローニュ間にプリンセス・アンと名付けられた2隻目のホバークラフトが就航し、Table  48のように増便されることになりました。鉄道とホバークラフト「シースピード」によるロンドン - パリ間の1日2便の直通便はTable  48Aに示すとおりです。

 

 

【フランス】

5. フランス国鉄の寝台列車の冬季の運行日が発表され、Table  1のとおりとなりました。パリ - サン・ジェルヴェ、パリ - グルノーブル、パリ - ニース、パリ - サン・ラファエル、パリ - アヴィニョン、パリ - クレルモンフェラン、パリ - ギャップが運行されます。

 

 

【スペイン】

8. バルセロナ - ムルシア間の季節列車がグラナダまで延長され、アルメリアまでの直通車両が設定されました。

 

9. マドリードからビーゴとビルバオへ走る特別タイプの寝台車は、2等車の乗車券の所有者が利用できます。

 

10. マドリードとバダホス間の速達列車はすべてカセレス経由となり、シウダー・レアル経由の直通列車は1本のみとなった(Table  442参照)。

 

11. マドリード・デリシアス駅の閉鎖に伴い、トレド発着のローカル線が変更され、すべての列車がマドリード・アトーチャ駅経由となりました(Table 444参照)。

 

 

【フェリー運行について】

14. スウェーデン・ロイドのSouthampton - Bilbao航路は、1月5日から2月12日までのオーバーホール期間を除き、来冬は週3便の運航となります。ビルバオ発の水曜便は、10月27日から木曜便に変更されます(Table  1302参照)。

 

15. 10月6日から3月19日までは、NormandyFerriesとThoresenCarFerriesのSouthampton - LeHavreサービスが共同運航となり、各方向とも毎晩の出航となります。冬季の全サービスは、Table  1006とTable  1007の両方に記載されています。

 

16. 10月16日から、パケ・ラインがマルセイユとカサブランカを結ぶカーフェリーを通年で運航し、冬季は6日毎、夏季は4日毎に出航します。

 

 

新生ミストラル号  ※TEEミストラル号

 

15年前、パリからニースへ向かうミストラル号は、ヨーロッパで最も速く、最も豪華な列車でした。その後、この栄誉は他の新しい列車に譲ったが、1969年からミストラル号は新しい車両と新しい高速ダイヤで、再びヨーロッパの列車の先頭集団に返り咲きました。

 

新型ミストラル号は14両編成のTEEで、9両がパリからニースまで、5両がマルセイユで切り離された形で走っている。4両は6人掛けのゆったりとしたコンパートメント、7両は中央通路のサロンで、このうち2両はテーブルがあり、乗客は自分の席で食事をとることができます。また、パリ~ニースの区間には(上の写真のような)バーカーがあり、本屋、土産物屋、秘書室、美容室が併設されています。全車両、エアコンと防音設備が完備されています。

 

毎日13:20にパリを出発する新型ミストラル号は、リヨンまで3時間47分。リヨンまで3時間47分、マルセイユまで6時間42分、ニースまで9時間8分。停車時間を含めた平均速度はリヨンまで時速84マイル(135km/h)、マルセイユまで時速80マイル(129km/h)、ニースまで時速74マイル(119km/h)で、これほど長距離(マルセイユまで536マイル(≒862km)、ニースまで676マイル(≒1088km))を高速運転できる列車は、世界でも他にないでしょう。1969年2月、パリからニース、ヴェンティミリアまでの電化が完了したことにより、これらの高速化が可能になりました。

ミストラル号がいつ、どこを走るかはTable 12のとおりですが、予約はお早めに。ヨーロッパで最も優れた列車であるだけでなく、最も人気のある列車の一つです。

 

 

新型寝台車 T2型 

近年製造されたワゴン・リー社の寝台車には(1車両に)12個のコンパートメントがあり、各コンパートメントは1等ではシングルまたはダブルとして、2等では3段べットの「ツーリスト」コンパートメントとして使用することができる。このレイアウトは非常に自由度が高いが、夫婦で2等車に乗る場合は、別々のコンパートメントにベッドを確保しなければなりませんでした。

 

そこで、ワゴン・リー社の技術者は、18個の小さなダブルコンパートメントを2段に配置した新しいタイプの寝台車を考案します。上段のコンパートメントは、同じ高さの2段ベッド、下段のコンパートメントは、上下に重なった2段ベッドで、1人でも2人でも使用できます。このコンパートメントを1人利用で販売する場合は、1等車であるタイプP(スペシャル)の料金となりますが、2人でコンパートメントを共有する場合は、それぞれダブル用追加料金と2等運賃を支払うことになります。

 

この新型車両は、タイプT2と呼ばれ、現在20両が走っており、さらに50両が発注されている。最初の20両は、パリ〜ニース、パリ〜ヴェンティミリア、パリ〜グルノーブル、パリ〜ナルボンヌ、パリ〜マルセイユ、パリ〜ポルト・ブーのフランス国内線に使用されている。1970年からは、西ヨーロッパ全域の国際線にT.2型が投入される。これらの車両は、当社の表では1、2級(特別)として表示されています。

 

(筆者補足)この寝台車は現在でも活躍しています。客室イメージがわかるページはこちら。

 

 


 

(INCLUDING ALTERATIONS AND ADDITIONS SINCE JULY EDITION)

1. This issue contains the full summer services over the Continental railways, applicable until September 27.

Winter services will be introduced on September 28, and will be shown in the September 28 edition of the timetable.

 

2. Italy will change from Eastern European Time to Central European Time on September 28, and international trains in Italy will run about one hour earlier from that date. Special tables have been added at pages 405-421 to show the winter services on certain principal routes to and in Italy.

 

3. The plan of Madrid on page 50 has been revised to show the new terminal arrangements in force from July 1. Trains to Barcelona now leave from Madrid (Chamartin) instead of Madrid (Atocha), and those to Lisbon and Badajoz leave from Madrid (Atocha) instead of Madrid (Delicias), which has been closed.

 

4. The car-sleeper train from Rouen to Narbonne, which was to have run weekly from June 25 to September 17, has been withdrawn. A new day car train has been introduced at summer weekends between Milan and San Remo, and is shown in Table I, section J9.

 

5. Winter operating dates have been announced for French Railways' car-sleeper trains, and are shown in Table 1. The following services will operate-Paris-St. Gervais, Paris-Grenoble, Paris-Nice, Paris-St. Raphaël, Paris-Avignon, Paris-Clermont Ferrand, and Paris-Gap.

 

6. As we go to press, French Railways announce that from August 4, through second class couchettes will run in the Iberia Express between Paris and Madrid, using the same bogie-changing installation at Hendaye as the Puerta del Sol. The cars have been added to Table 58; Tables 136 and 422 will be

amended next month.

 

7. A second hovercraft to be named Princess Anne will enter service between Dover and Boulogne on August 8, and services will be increased as shown in Table 48. The twice-daily through service London-Paris by rail and Seaspeed hovercraft is shown in Table 48A.

 

8. The seasonal train Barcelona-Murcia has been extended to Granada, with a through car to Almeria-see Tables 425, 438, 438a and 441.

 

9. The Special type sleeping cars running from Madrid to Vigo and Bilbao are available to holders of second class rail tickets-see Tables 422 and 433.

 

10. All fast trains between Madrid and Badajoz now run via Caceres, leaving only one through train on the route via Ciudad Real-see Table 442.

 

11. With the closing of Madrid Delicias station, the local service to and from Toledo has been revised, all trains now using Madrid Atocha-see Table 444.

 

12. Trains CM and MC, Calais-Innsbruck, will run independently of the Alpenrose Express next winter, and may be named the Jolly Skier. Instead of running only at Christmas and New Year, these trains will also run from Calais to Innsbruck on Saturdays from January 14 to March 14, returning on Fridays, and will include a bar and dancing car of the Austrian railways. The train will give a 50-minute acceleration from Calais to Innsbruck and a two-hour acceleration from Innsbruck to Calais-see pages 409 and 410.

 

13. The London-Basle which ran during the winter sports seasons 1967-68 and 1968-69 will not run next winter. The alternative services are shown at pages 408-410.

 

14. The Swedish Lloyd service Southampton-Bilbao will run three times weekly throughout next winter, except during the overhaul period from January 5 to February 12, when sailings will be three per fortnight. The Wednesday sailing from Bilbao will be transferred to Thursday from October 27-see Table 1302.

 

15. From October 6 to March 19, the Southampton-Le Havre services of Normandy Ferries and Thoresen Car Ferries will be operated jointly, with sailings every night in each direction. The full winter service is shown in both Tables 1006 and 1007.

 

16. From October 16, Paquet Line will operate a direct year-round car ferry service between Marseilles and Casablanca, with sailings every six days in winter and every four days in summer-see Table 1416.

 

17. An Illustrated description of the new Mistral train has been included at page 106, to mark the acceleration of the service and the introduction of new coaches.

 

 

THE NEW MISTRAL

15 years ago, the Mistral from Paris to Nice was the fastest and most luxurious train in Europe. These distinctions later passed to other, newer trains, but from 1969 the Mistral is back in the front rank of Europe's trains, with new cars and a new high-speed schedule.

 

The new Mistral is a 14-car Trans-Europe-Express, with nine cars running from Paris to Nice and five detached at Marseilles. Four cars consist of roomy 6-seat compartments and seven are centre-aisle saloons; two of these have tables at which passengers can be served with meals at their own seats. Next to these are two full restaurant cars (one for Marseilles, one for Nice), and the Paris-Nice section of the train also includes a bar car, pictured above, with a bookstall, souvenir shop, secretarial compartment and hairdressing saloon. All cars are fully air-conditioned and soundproofed. 

 

Leaving Paris daily at 13.20, the new Mistral takes 3hr. 47 mins. to Lyons, 6hr. 42 mins. to Marseilles and 9 hr. 8 mins. to Nice. The average speed, including stops, is 84 miles/h to Lyons, 80 miles/h to Marseilles, and 74 miles/h to Nice; no other train in the world offers such sustained high speed over so long a distance (536 miles to Marseilles, 676 to Nice). These latest accelerations have been made possible by the completion in February, 1969, of electrification from Paris to Nice and Ventimiglia. 

When and where the Mistral runs is shown in Table 12-but book early. The Mistral is not only Europe's finest train, it is one of the most popular too.

 

 

NEW SLEEPING CARS - TYPE T2

 

Wagons-Lits Co. sleeping cars built in recent years have twelve compartments, each of which can be used as singles or doubles in first class, or as a three-berth 'tourist' compartment in second class. This layout is very flexible, but a husband and wife travelling in second class have to be given berths in separate compartments. To overcome this, Wagons-Lits engineers have devised a new type of sleeping car with 18 small double compartments, arranged on two levels; the upper compartments have two elevated berths at the same level, the lower compartments have two superimposed berths (upper and lower) and may be used by one or two passengers. When sold singly, charges will be as for a first class Type P (Special) car, but two passengers sharing a compartment will each pay only the Double supplement and second class fare.

Twenty of these new cars, known as Type T.2, are now running, with fifty more on order. The first twenty cars are used on French internal routes; Paris-Nice, Paris-Ventimiglia, Paris-Grenoble, Paris-Narbonne, Paris-Marseilles and Paris-Port Bou. From 1970, type T.2 cars will run on international routes throughout Western Europe. These cars are shown in our tables as 1, 2 class (Special).

Full details of Wagons-Lits Co. sleeping car services, including types of accommodation and allocations of berths, are shown in the Wagons-Lits Guide published twice yearly (in June and October) and obtainable, price 17s. 6d., from Publicity Department (Book Section), Thos. Cook & Son Ltd., Berkeley Street, London WIA.IEB.