7月のテーマ
「基本文型③」

 

 

 TODAY'S
 
LESSON

 

 

【Week 1】基本文型

◆説明型

|ー make を用いた目的語説明型

|ー have を用いた目的語説明型

|ー let を用いた目的語説明型

 ◆リポート文

|-(that)節

 

 

【Week 2】

◆リポート文

|- if / whether 節

|- wh 節

|ー 時制の一致

|ー 時制の一致は絶対ではない

 

 

【Week 3】

◆主語の拡張

|ー動詞-ing形・to 不定詞

|ーthat 節

|ーwhether 節

|ー wh 節

 

 

【Week 4】

◆目的語の拡張

|ーto 不定詞・動詞 -ing形

|ーこれから動詞

|ーリアリティ動詞

|ーto 不定詞・動詞-ing 形の選択で意味が変わる動詞

 

 

 

 

Opening Talk

 

 

番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです

 

番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)

 

もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!

(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆

 

 

大西先生☞O

Rozaさん☞R

Davidさん☞D

 

 

O:タイムカプセルかぁ。調子に乗って入れた昔のポエムとか出てきたら嫌だなぁ、これ。ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。

 

R:先生、やっぱり昔もメダカのこと書いてたのかな?

 

O:ややね。

 

R:( *´艸`)

Hey, everyone. Akino Roza here.

 

D:And I'm David Evans.

 

O:それでは早速始めていきましょう。

 

 

 

 

Today's Dialogue

 

Jessica and Peacock

 

J: Professor Peacock, did you hear about the time capsule they discovered in Oxford?

P: Yes, Mana, my niece, was talking about that recently.

J: Well, they found something unusual inside it.

P: What did they find?

J: It appears to be some kind of advanced electronic device.

P: What's unusual about that?

J: The time capsule was buried in1865. There were no such electronic devices back then.

P: Hmm. I wonder if someone put it in there later.

J: That's highly unlikely.

P: Then we have a mystery on our hands.

 

 

 

Lesson Notes

 

 

have ~ on one's hands:~が手元に残されている

 

 

wonder のイメージ

 

 

if と whether の違いにも注意

 

 

 

 

Target Forms

 

Key Sentence

 

I wonder if someone put it in there later.

(誰かがあとで、そこにそれを入れたのではないでしょうか)

 

➫「動詞(句)+ if / whether 節」のリポート文

➫ wonder if ~「~かどうかと思う=~ということなのかな」

 

ラジオ英会話

 

 

 

Practice

 

 

茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です

 

D: All right, today's target forms are again リポート文, but we'll use if / whether clauses. Just like last time, we'll use the main verb, then use the if / whether clause to explain it after. Let's practice and put it in your pocket.

 

R: Repeat after us.

 

I'm curious

I'm curious

 

I'm curious whether he remembers me.

I'm curious whether he remembers me.

 

 

D: Great. Let's keep going.

 

I don't care

I don't care

 

I don't care if you're bored.

I don't care if you're bored.

 

 

R: OK, one more.

 

Do you know

Do you know

 

Do you know if that's true?

Do you know if that's true?

 

 

D: Unlock your potential.

 

R: Repetition is the key.

 

D & R: Great work.

 

 

 

 

Grammar in Action

 

 

(1) I'm curious whether he understands me or not. English isn't his native language.

 

 

 

 

(2) I'm not sure whether or not you're right. I'm not an expert on the topic.

 

 

 

 

(3) I wonder if Jennifer wrote this. This looks like her handwriting.

 

 

 

 

 

Ending Talk

 

 

O:Hey, have you ever seen my handwriting?

 

D:Oh, yeah, it's very fancy. It's very nice. I can't read it at all, but it looks good.

 

O:はははははは。というわけで今日はこのへんで。

 

O, R, and D:Bye.

 

 

 

■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□

 

 

昨日は鹿児島へ出かけましたけど、とにかく暑かった!

 

 
真っ青な空!
西郷さんは威風堂々

 

 

 

Have a nice day!