6月のテーマ
「基本文型②」

 

 

 TODAY'S
 
LESSON

 

 

【Week 1】基本文型

説明型

|ー過去分詞を説明語句に

|ーthat 節を説明語句に

|ーif / whether 節を説明語句に

|ーwh 節を説明語句に

 

 

【Week 2】基本文型

説明型

|-オーバーラッピング(感覚印象)

|-オーバーラッピング(さまざまな動詞)

|ーオーバーラッピング(come と go)

|ーオーバーラッピング(get)

 

 

【Week 3】基本文型

授与型

|ー基礎

|ーマイナスの授与

|ー授与を表すそのほかの形

目的語説明型

|ー基礎

 

 

【Week 4】基本文型

目的語説明型

|ー動詞 -ing形・動詞原型

|ー過去分詞

|ーto 不定詞①

|ーto 不定詞②

 

 

Opening Talk

 

 

番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです

 

番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)

 

もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!

(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆

 

 

大西先生☞O

Rozaさん☞R

Davidさん☞D

 

 

R:先生、メガネいっぱい持ってるね。

 

O:うん。メガネにはね、目がねぇんだよ。ベタですいません。

ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。

 

R:いつも思うんだけど、先生のメガネはかっこいいんだよねー。

 

O:うるっさいわ。

 

R:Hey, everyone. Akino Roza here.

 

D:And I'm David Evans. Sensei, I have eyes only for you.

 

O:うるっさいわ!それでは早速始めていきましょう。

 

 

 

Today's Dialogue

 

Aoi and Renji

 

A: Renji, did you finish all your homework?

R: I did all my math homework, but...

A: But what?

R: My history report. I need to get it done by tomorrow.

A: And you haven't started it yet?

R: No.

A: Why not? Didn't you know you had to do it?

R: I couldn't see the deadline on the whiteboard.

A: Renji, are you having trouble seeing things?

R: Maybe.

A: You should have your eyes checked. You might need glasses.

 

 

 

 

Target Forms

 

Key Sentence

 

I need to get it done by tomorrow.

(私は明日までにそれをやり遂げる必要があります)

 

➫目的語説明型(動詞+目的語説明語句)の説明語句に過去分詞を使った文

➫過去分詞は受動の意味(「~された」)を表す要素

➫ get it done は「it(それ:歴史のリポート)= done(なされる)という状態を get する」、つまり「それをやり遂げる・終わらせる」になる

➫ get には「動き」(それに至る行為)が感じられている

 

「動き」の GET

 

 

ラジオ英会話

 

 

 

Practice

 

 

茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です

 

D: OK, let's get ready for today's practice. Today again we'll practice the 目的語 and 説明語句, but this time we'll use the past participle (brrr), 過去分詞. Don't be scared. They are easy to use.

 

R: Let's jump right in.

 

your eyes = checked

your eyes = checked

 

You should have your eyes checked.

You should have your eyes checked.

 

 

D: Great work. Let's keep going.

 

your car = washed

your car = washed

 

Get your car washed.

Get your car washed.

 

 

R: One more.

 

this = done

this = done

 

I need this done.

I need this done.

 

 

D: Unlock your potential.

 

R: Repetition is the key.

 

D & R: Great work.

 

 

 

Grammar in Action

 

 

(1) I need to get my passport renewed. My trip to Canada is in three months.

 

 

 

(2) Please have your suitcase packed. We leave very early tomorrow morning.

 

 

 

(3) Consider it done. I'll have the report completed today.

 

 

 

 

Ending Talk

 

 

O:Hey, guys. Do you have any plans for summer vacation? 

 

D:Oh, it's whatever my daughter wants to do, honestly. 

 

O:Uh-huh. How about you, Roza?

 

R:I'm just planning on working on my garden.

 

O:あー、なるほど。素敵な休みになるといいですね。というわけで今日はこのへんで。

 

O, R, and D:Bye.

 

 

 

■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□

 

 

Grammar in Action 3 の Consider it done. は2023年11月のレッスンで取り上げられていました

 

私が口にしたのは( Consider it done. は思いつかず)It's a piece of cake. 

 

でもレポートのことを話している場面ではインフォーマルすぎたかも?🤔

 

Anyway, I'll have my report completed today!

 

 

Have a lovely day!