A Quiet Place パリ オペラ座 | Mevrouwのブログ。。。ときどき晴れ

バーンスタインのオペラ A Quiet Place

パリ ガルニエ

3月13日日曜マチネ

 

パリ初演とあったので、うそでしょ、と思ったら、

1983年作品を2013年にワーズワースによってアレンジされたバージョンだとのこと。

なるほど。

 

私はこのオペラは2018年にオランダのオペラザウドのプロダクションで初めてみた。

そのときは、1984年改訂版、つまり2幕目がまるまる「思い出シーン」であるタヒチの騒動が組み込まれているバージョン。

1984年版はこの家族の不幸の始まりも”タヒチ”で充分説明されている。

軽く明るいジャズスイングトリオの歌が悲劇をさらに暗く見せる作りだ。

その構造が面白いと、私は思った。

 

そして、今回は1983年版が基本になっている。

なので、1984版とはかなり異なる。

タヒチはでてこない。

ジャズトリオもでてこない。

ディナはかなり進んだアル中になっていた。

そしてディナは明らかに自殺する意思をもって酒酔い運転をして死んだ。

ジュニアは幼いころディディに近親愛的な執着を持っていた。

ディナのアリアが切なくて好きだったが当然1983年版にはディナは死んだままなので、そのアリアはない

 

共通点は、

ディナの葬式を機にバラバラだった家族がようやく歩み寄るということ。

ワルリコフスキーの演出では死んだディナが亡霊となってしじゅうウロウロしている。

上の写真もディナの亡霊が夫のサムといっしょに座っている。

実はオペラザウドの演出もディナは亡霊で常に家族を見ていた。

なので、新しさは感じなかった。

 

                                                                             これはOpera Zuidのシーン。自分の棺桶の横にディナの亡霊がいる

 

最初のディナ死亡事故シーンはアニメっぽく作ってあったので血生臭くはない。

葬式の場面で、巨大な遺影と火葬の炎というのが目をひく。

こーゆーのがアメリカの中流階級というイメージなんだろうな。

次の場面では、

アクリルの箱のなかに部屋を作って左右に分けて対比しているのが面白かった。

左側がジュニアの寝室、右側がリビングルーム

この状態で超特急で4重唱をやる。すごい!彼ら素晴らしい。

 

さらに、ジュニアが幼いときネグレクトされて自分の中に閉じこもっていたときに

テレビでバーンスタインの音楽紹介シーンが流れるという部分が効いていた。

チャイコフスキーの音楽を紹介しながら、作曲者の意図は「I want it!」ということだよ、と

バーンスタインが言うところだ。

チャイコフスキーがゲイだったということはバーンスタインも承知だったはず。

さらにそのバーンスタインもバイセクシャルだった。

その番組を見ているジュニア(子役)は

「I want it!」と連呼する。

ジュニアはかくてゲイになる。

ワルリコフスキーらしい。

 

Dede; Claudia Boyle

Junior: Gordon Bintner 

Sam: Russell Braun 

François: Frédéric Antoun 

Funeral director: Colin Judson;

Bill: Régis Mengus;

Susie: Maria Fiselier;

Analyst: Loïc Félix;

Doc: Jean-Luc Ballestra;

Mrs Doc: Emanuela Pascu;

Dinah (actress): Johanna Wokalek

Orchestra of the Opéra national de Paris.

Conductor: Kent Nagano;

Stage Director: Krzysztof Warlikowski;

Set and Costume Design: Małgorzata Szczęśniak;

Lighting design: Felice Ross;

Video: Kamil Polak

 

ケント・ナガノはバーンスタインに直接師事していたし、

この曲のことも詳しいのだということだった。

満を持して、1983年版のオーケストラアレンジを演奏したということだ。

オーケストラの演奏はとても良かったと思う。

そしてジュニア役カナダ人バリトンのビントナーと

ディディ役アイルランド人ソプラノのクラウディア・ボイルの声も雰囲気も好み。

ただ、現代音楽なのでしっとりしたアリアというのがあまりない。

だけどとてもスリリング。

 

このプロダクションは映像化してくれたらいいなと思う。

もう一度見たい、と思う作品のひとつ。

 



 

ストーリー

サムはスポーツも仕事もできる(と本人は思っている)

妻のディナは夫に飽きられた頃から精神分析医に通っていた。がここではいつしかアル中になり自殺をはかる。

長男のジュニアは両親に可愛がられていない。

小学校の発表会にも親は行かない。親は互いに自分のことしか考えず、不仲だった。

ジュニアは寂しく、変わり者として育つ。

長女のディディも家にいたくない。

ジュニアを頼って家を出て行くが、ジュニアのゲイの友人フランソワと3人で暮らす。

そのうちディディとフランソワが結婚。恋愛というより家族愛のような。

ディナの葬式で20年ぶりくらいに家族全員が揃う。だが、もともと愛のない家族。

サムは特に、なかなか固定観念から抜けられずゲイのジュニアを受け入れられない。

感情の火花が散り、ジュニアは父を殺したいとさえ感じる。

母の遺書と日記をともに読むうちに、少しずつ分かり合いたいという気持ちになる。

このオペラのなかで唯一笑いが出る場所は遺書に添えてあったのがクリスマス用クッキー。

メリークリスマス!と書いてあり、家族は大笑いする。

また、フランソワはディディに本当の愛情を抱くようになる。

サムはジュニアのありのままの姿をようやく受容する。

そんな父をジュニアも許す気持ちになる。

 

1984年版だと、2幕目まるまる「タヒチの騒動」が入る。

タヒチの騒動はこれより20年前の話で、サムとディナのすれ違いばかりの様子が描かれている。

現実の結婚生活は破綻しそうで、それでも夫婦は「タヒチの騒動」という3流映画を一緒にみる。

映画を見ているあいだだけ、夫婦は現実のいやなことを忘れられた、

だけどとても虚しい、、、、、という筋である。

 

パリオペラ座サイトの今回のA Quiet Place英語版シノプシスは以下

 

Prologue 
A fast-moving car goes off the road and flips over. Some of the witnesses who run over think they recognise the woman behind the wheel. Dinah, in her fifties, married with two adult children, dies.

Act I
A small group of relatives and friends gather for Dinah’s funeral: the family doctor and his wife, the deceased’s last psychoanalyst, Susie, her long-time friend, her brother Bill. In awkward conversations/ asides the guests also mention that Dinah’s drinking might have caused the accident. Dinah’s husband Sam seems absent and petrified. Everyone is waiting for the dead woman’s children, who will arrive from afar. Her son Junior has been living in Canada for over ten years. Her daughter Dede followed him there when she came of age. Both live with François, initially Junior’s lover, and now Dede’s husband. This is the first time they are returning to the place where they grew up. Their contact with their father has been severed over the years. When Dede and François finally arrive, they are stared at curiously. Sam maintains a guarded attitude towards his daughter and son‑in‑law. As time is short, the ceremony begins without Junior. He bursts in – inappropriately dressed for the event – just as the guests are reading psalms and poems. After the ceremony Sam’s bitterness towards his children erupts: Furious, he blames them for reappearing after all this time and dishonouring the memory of their mother. Junior reacts by performing a striptease next to the open coffin and declares his father responsible for his mother’s death. The situation deteriorates. Everyone disperses. Junior is left alone in a disturbed state.

Act II
Late at night after the funeral, unable to sleep, Sam goes through Dinah’s private affairs. In her diaries he reads how unhappy she was with him for many years. He finds a sealed letter, vaguely addressed to posterity, but he does not read it and also hides it from Dede, who is attempting to have a conversation with her father. When Dede tries on one of her mother’s dresses, Sam is disconcerted: he thinks he sees the young Dinah from the early years of their marriage. Father and daughter rediscover a sense of closeness. At the same time, François asks Junior to explain his provocative attitude at the funeral ceremony. With a mixture of bewilderment and ironic wordplay, Junior tries to win François’ affection. François violently rejects Junior’s attempts to grow closer. When Junior claims that, as a child, he had an intimate relationship with his younger sister and was almost killed by his father as a punishment, François declares that this is one of Junior’s neurotic fantasies. With the help of François, Junior describes a traumatic childhood memory: a Christmas party that culminated in violence between his parents. François manages to get Junior to fall asleep. Afterwards, he returns to Dede and tells her that he has finally understood how much she means to him. Sam suddenly feels concern and tenderness for Junior, but he cannot express his feelings for his son. He reads Dinah’s letter.

Act III
The next morning, Dede wakes up confused. She wants to make her mother’s garden, neglected for many years, bloom again. At breakfast she persuades Junior to stay on a few more days in order to do so. Brother and sister play some of their childhood games again. François and Sam join them to play tag. When François finds himself in Sam’s arms, the latter emotionally welcomes him into the family to everyone. The letter turns out to be a farewell one, the accident a suicide. In a brief message, Dinah begs her loved ones to accept her decision and encourages them to embrace life and accept each other unconditionally. When Sam adds that the letter was accompanied by Christmas cakes, the general tension is released in a great burst of laughter. Sam begs his children to stay with him for a few days. For a while, everyone is excited at the idea of living together again. But when the question arises as to who is going to stay with whom and in which room, jealousies and old wounds come to the surface. François blames Dede and Junior for only ever seeing their own moods and for not understanding the significance of Dinah’s suicide. He tears up Dinah’s letter. Everyone picks up bits of her message. Junior cautiously makes Sam understand how small and helpless he sometimes feels and how much he needs him. Sam promises to be there for Junior. Dede lets François make a choice. For a while, each of them finds support in the other.