履歴を見ると昨年3月にパイプの話をしてからはや1年半以上経ってますね。

 

元来凝り性な性質でして、この間あっという間にパイプの数は増え、ネットで情報を漁りつつ、終にはパイプタバコの輸入までしている始末。

 

もういいと思いながら増殖するパイプと既に手元を離れたものもいくつもあります。

 

思うにパイプを始めたことでシガレットを始めとするニコチン中毒からは開放された一方でゆっくりと楽しむ時間がなかなか取れないのが悩みとなりました。

 

お題にも書きましたが、パイプは嗜むと言いますよね。これはパイプを始めてからわかった気がするんですが、昔はそれこそインディアンのタバコや江戸時代の煙管についても、もともとは肺に入れるものじゃあなくて、口腔喫煙じゃあないのってこと。

 

ニコチンも摂取はするものの煙の味わいがあるってことに気づいたことで、消えゆくパイプ文化の最後を経験したいと感じたわけです。

 

そんな訳でパイプ喫煙に関してパイプ蒐集やパイプ煙草の印象などを思い起こしながら記していこうと思います。

 

それから、音楽に関しては、小生の好きなジャンルのミュージシャンはそろそろ鬼門に入られており、グループの再結成も不可能となったのも多々あります。それと同時に結成から40年50年が経って箱物の購入が主になっています。ですがコロナ以降買ったはいいものの10枚20枚からはては27枚ものなど一気に聞く気がしないので未だ開封していないものがたくさんあります。ぼちぼち開けていくのでそのへんのレビューなども書いていくかもしれません。

昨年の11月頃からかな。令和になって節煙してたけど、ひょんなことから昔の街のタバコ屋さんによったら、もうお店を閉めるとかで、なにかないかなとお店の中を舐め回すとパイプのセットが有るのを見つけたんです。

 

大学の教授がパイプを愛用していて、自分はパイプなんて特に吸いたいと思っていなかったのですが、考えてみればもう齢50をとうに過ぎていて、年齢的には先生の当時の歳に近づいていることもあり、死ぬまでに一度やっておいても良いんではないかと思った次第です。(世に逆らってる自分の性格が出てますな)

 

最初は先生ご愛用だったHalf&Halfという赤と緑のデザインのパイプタバコを一緒に買ってお家で吸ってみることにしました。

 

パイプのボウルに煙草の葉を詰めてジッポで火を付けると柔らかな煙が口内に充満してはいるものの、葉巻に比べるとあまり旨味がないなあというのが第一印象。パイプは多分学生の頃先生のマネをしてコーンパイプを買って試したことがあるけれど、その時の印象は皆目思い出せない。なんだか大して美味しくないなと思いました。

 

元来、探究心は旺盛で、こんな歳で言うのも憚れるが子供じみたところがあるので、それから以前葉巻を買っていた新宿のKagayaに行って2,3パイプタバコを物色してみた。

 

初めて買ったのはDan TabaccoのBlue NoteとPlantaのBlack Vanilla。初心者に売れている着香ものですな。


 

世にパイプタバコに好き嫌いが分かれるのは、この煙草になにがしかの香りが付けられているところに多いのですな。パイプのけむりというとバニラとかベリーのような香り立つものと思われている方が多いですが、こういった着香物が全てではないんですよ。むしろ愛好家の方の中では、着香物がお嫌いな方も多いと思います。詳しい話は後ほどします。

 

とにかく、これを吸うパイプもないというか前に買ったセットのパイプは所謂マドロスパイプでまっすぐのパイプで吸ってみたかったので、中古のパイプの中から2本手に入れてそそくさと家に戻り早速試してみました。

 

このとき買ったパイプは、Duke of DundeeというパイプとAlco Universalというパイプです。


Duke of Dundee Air-Conditionedとなっていて、ボウルに針穴のような穴が空いていて珍しいですね。

後で調べたらDoDは、1930年代のパイプらしくアップル型で可愛いし6mmのフィルターも使えることからしばらく愛用してました。

 

Alcoの方は、パイプのステムが金属製でボウルがネジ式になっていて外れて取り替えられます。

Falconというメーカーのセカンドブランドのようで、ネットで調べたらボウルがまだ売っているので海外から2つ買い足しました。(Falconとは互換性はないので要注意)

 

どちらも今ではあまり煙草を詰めませんが、着香物を味見するのに使っています。

 

 

この日は、食べログ嫌いの店主の営む蕎麦屋さんに行ってきました。

新橋駅烏森口から第一京浜を南下、環状2号線(日比谷神社のところ)を越して、新橋5丁目の交差点角の2階です。

実は全日6時過ぎにお邪魔したのですが、臨時休業となっており別の新橋のお店で蕎麦前からやったので、2夜連続となりました。

予め食べログとお店のHPを拝見していたので、どんな偏固な親父さんがやってるかと思えば、話の分かるまっすぐな人だとすぐわかりました。

過去のいきさつはどうあれ、「CP上、東京一美味しい十割蕎麦と自負」と書いたのが仇となった様で、低俗なブロガー気取りに攻撃された事が、アンチとなった由縁の様です。

小生は、今でこそ毎日の様に書いてますが、かれこれ実質的には3年程書くのを止めてました。理由は敢えて書きませんが、古い知り合いを除くと新しいブロガー方の質が落ちていて、FBの影響でしょうかいいねを求めたり、店の宣伝に使おうとか、変な輩が多いのは事実です。而して、自分のBMは増えるものの、新しい記事は非公開の内に留め、またBMも同様に非公開にしております。

今回は、店主の意向に沿ってブログでのみ公開とするため、アメーバに書いてリンク先を張ることにした次第です。

さて、第一京浜に面したビルを2階に上がると二人掛けと四人掛けにしつらえたテーブルが、道路側に配置され、ビルの内側に向かって厨房があります。夜は蕎麦のみの営業ではない為、お酒を飲みますかと店主に聞かれ勿論と答えて窓際の二人掛けに案内されます。一応、写真を撮りたい由、申し入れ食べログには掲載しないと断って記録にとらせてもらいました。

先ず、写楽の純米と出汁巻と鯛ちくわを頼みましたが、生憎鯛ちくわは品切れで、代わりに笹かまならあるというので、それでお願いしました。写楽純米はすっきりと冷えておりお酒の種類も結構マニアックなおんな泣かせなど、小生好みの冷ですっきりキレのいい銘柄が揃っています。

程なく出来上がってきた出汁巻は、正直、見栄えは良くないもののふっくら、しっとりと仕上がっており、いいお味です。少し出汁の量が多めなのか、ほろほろ感があります。
つづいて、出された笹かまは、一つは中にチーズの挟まったもの、もう一つはノーマルのものが出てきました。そのままで一口づつ、山葵醤油でもう一口づつ頂きました。

酒は、東洋美人純米吟醸を頂いて、せいろの前にもう一つ摘みを所望します。

たまたま、同日入った北海道産のアスパラがあるというので、お願いしました。

常連さんがお一人お見えになって摘みを頼まれたので、繋ぎに鳳凰美田純米大吟醸山田錦五搗きをいただきます。

青々として少し太めのアスパラは、流石に北海道産の直送と見えて甘みが違います。多少残念だったのは、根元に合わせて茹でられた故、穂先の部分が少し柔らかめでした点。

〆の蕎麦は、当店自慢の蝦夷鹿せいろをお願いし、汁の具合も試したかったので、せいろの蕎麦汁を別にお願いしました。

蕎麦ざるに盛られたせいろは、若干平らな切りくちですが、ほど良い長さでしっかりとつながっています。水蕎麦で頂くと締め具合も良く香りも上々で、ほんのりと甘みが感じられます。十割りにしては見た目より蕎麦肌が滑らかで、しっかりしています。口触りが滑らかなところなどは、店主自信の程に納得させられます。十割りは機械打ちなら結構有りますが、手打ちでここまでやるのは大変でしょう。

蕎麦汁は、過不足なく節の香りと出汁の感じも程よい感じで好みです。出汁を取った後のかつ節と昆布の生ふりかけを、お土産にもらえます。

蕎麦湯も変に作りこむ必要がありませんね。造作のない自然なもので滑らかにせいろ汁と馴染んで行きます。

蝦夷鹿の温汁の方はと言えば、蝦夷鹿の肉は、粉でも纏っている様な如く、脂肪分が肉肌をコーティングしていて、温汁を程よく含んだもので、淡白な味の中に旨味が詰まっています。温汁の葱と鹿肉のバランスも良く、鴨肉などに比べるても肉が出しゃばらないだけに数段いい取り合わせですね。つゆが穏やかなので、蕎麦の香りも邪魔しません。

全体的には、店主の拘りと北海道産に傾けた情熱が、優しく具現化された蕎麦と言えます。

正直、蕎麦前として見ると完成度はまだまだ上があると思いますが、真摯な仕事とひたむきさは未完の部分を補って余りあると思います。

最後に貴をもらって、4杯4品で6540円。日本酒ぞろえの趣味と蕎麦の出来は良いので、会社から少し遠いですがまた来たいと思いました。

まだ、頂いてない品もたくさんありますから、次の機会にご報告させて頂きたいと思います。




















先日久しぶりに新橋鶴八に駆け込んだら、運よく石丸親方に握ってもらえたんですが、酔い越しの握りが頗る旨くて親方の親方である師岡親方が書いた本があるのを思い出し、早速ポチって読んでいた。この「神田鶴八鮨ばなし」という本は、柳橋美家古鮨での師岡親方の修業時代を中心に1992年ごろに上梓されたものだが、今は亡き職人の修業の様が伺えると共に鶴八一派の流れが伺える良書で、一気に読み終えた。

そういえば、新橋しみずや鶴八へは伺った事があるが、他の店は行った事がないので、柳橋の美家古鮨から、新橋の鶴橋分点を巡って、先日初めて神田神保町の鶴八へ鮨巡りと洒落こんだ。

取りあえず一見はこなしたので、機会があればまた行きたいと思っていたら、偶さか親父と用事があったので、神保町まで呼び出すことにした。

既に好々爺となった親父も、後は好きなものでも喰って余生を楽しんでもらえればと思っているのだが、何分九州の田舎育ちで江戸前鮨に拘りがあるとは思えない。普段は池袋界隈のつまみが出せる寿司屋でお茶を濁しているので、偶には都心の寿司屋もどうだろうと思うが、当代の流行りの寿司屋では、お任せの店が多く元来好きなものしか口にしない頑固親父をして、そういった今風の店は馴染めないこと必至なので、こういった昔気質の店なら気楽に飲み食いが出来ようかと思って予約をしてみた。老人の就寝時間は早く、夕食の時間も文字通り夕方の5~6時なので、予約の際にお女将さんに、6時か6時半とお願いするも、親方から7時と言われ、5分前に神保町駅上の銀行前で待ち合わすことにする。

時間通りに銀行前で落合い、店まで案内する。九州男児に(店で焼酎はないのかと騒がれるのも困るので)「ここはビールと酒しか置いていないこと」を断り、暖簾をくぐる。カウンターの真ん中に導かれ、大瓶を頼む。最初の一杯だけ付き合って、小生は酒を常温を頼む。

親方が忙しそうなので、先客の握りが仕上がるのを待っている内に、がりをつまみに小振りのグラスを空ける。

親父は今度行く福岡の件を声高に話すので、周りの常連客を気遣いながら、話題をそらす。親父は九州に赴任が長かったことから、今では九州の地縁の方が多いと嘆く。今度福岡にゴルフに行くことにしているので、ゴルフの話や昔の顧客の話などに花が咲く。一息ついたところで、師岡親方の本に出てきた一万田先生の話などを引き合いに出し、鮨に集中させようと試みるが、既に顔が赤らんできており、柳橋の話や昔の料亭の話などに脱線するばかりで、つまみで何がいいのか一向に鮨の話にならない。

田島親方が何にしますかとようやく手が空いたようで、塩蒸しとあずきはたと春日子をつまみでもらう。塩蒸しは絶品。生の鮑もそれはそれで食感が堪えられないのだが、薄く切られたひと切れひと切れの塩蒸しは適度に弾力が残っていて、何より歯切れがよく旨味がほのかに乗っておりバランスがいい。春子は寿司だねとしては立派でそこそこの厚みがあるが、仕事が優しいので酒のつまみとしては物足りない。寿司飯と合って初めてよくなると感じた。あずきはたは、寝かせ方が絶妙で旨味は今一つだが、だれた感じがなく、それでいて単なる魚ではなく、すし種として適ったものとして旨味が出ている。

親父は醤油に山葵を溶いて、何にでも醤油をつけようとするので、塩蒸しや春子は、箸の運びを制する必要がある。現役の時代には数々の接待も受け、料亭やお茶屋の類も知っているのであろうが、年老いて粗食となった今、食習慣は自己の幼少期の癖に戻る様である。

酒も進むが摘みが足りないので、鯵をもらう。先日の新橋でもらった鯵も良かったが、この日の味は格別であった。ひと切れの大きさが小振りでいて、身が軟らかく且つ滋味が詰まっており、それでいて臭みを微塵も感じない。味と鮮度から来る食感を両立できる大きさを選んだ親方の目利きに感謝すると同時に、この完璧さはやはり長年熟練の長があろうかと思った。

親父の好みでみる貝を頼む。これも歯が浮くようなこりこりした食感が好きな親父の為に頼んだのであるが、出てきたのはかなり大振りのみる貝で身が軟らかくしなやかで甘みもあるものであった。寿司ネタとしては最高なのであろうが、親父の好みとしては失敗だ。後は、生の鮑しかないなと思っていると、親父が烏賊と白身を頼んだ。鰈は昆布締めであるので白身の角が取れた仕上がりになっているのは予想がついたが、案の定親父は口にしない。烏賊は鮮度良く且つ甘みがあり、そちらばかりに箸をつけていた。

次いで親父は蝦蛄を握ってもらい、穴子と煮蛤は2貫づつ握ってもらった。自分はこれに一貫づつ赤貝、赤身、雲丹を握ってもらい、親父には干瓢巻を出してもらった。

本来は本日の目標の海老かおぼろを頼むつもりであったが、まだ2回目であれば、ここは控えておこうと思った次第。最後に玉をつまみでもらって勘定をした。

ビールの大瓶2本とお銚子が2本で占めて諭吉3人出て行き漱石がお戻りになった位。小生はリーズナブルと感じたが、年金暮らしの老人は高いと嘆いていた。(何分銀座で寿司を食らうようなことはとんとしてないもので、都内での一線級の相場が夜の一人前で大体諭吉が二人から三人がかりなことは分からないのだろう。)小生は二人で諭吉3人でお釣りがくるなら、これは十分リーズナブルだと思う。

頑なに江戸前のやり方を守るこちらの鮨と現代の鮮度優先で提供する寿司、それと両者の技を巧みに組み合わせた当代の人気店などが向うそれぞれの方向性を再認識すると共に、世代の好みも変わりつつあることから、増々、ここ鶴八の様な真正直な仕事に固執する店には頑張ってもらいたいと思った次第。

今回頂いた中で秀逸だったのは、塩蒸し、鯵、蝦蛄、穴子、煮蛤など、仕事をする種に関しては、まだまだ、後塵を拝する職人(特に若手)が多いような気がする。

<つまみ>
塩蒸し5
あずきはた3.5
春日子3.5
鯵4.5
みる貝4
烏賊3.5
鰈昆布締め3

<握り>
赤貝4
赤身3
蝦蛄4
穴子4
煮蛤5
雲丹4
干瓢巻3
玉3

酒二合
ビール大瓶2本
28,950円也
RedのBOXセットの内容が届いたので、覚えとして転記したおきます。

Dear friends,

This edition of Musings contains additional details on the limited edition Road to Red box set including track listing, as well as a letter from David Singleton regarding additional recording details.

We are receiving a large number of e-mails with questions on this exciting set and are answering each one individually. However, many of the inquiries will be answered by this newsletter. The box set does contain all the material included on the double disc version of Red as well as the 40th Anniversary edition of USA. Please click on any of the links below for details on these pre-orders.

Each pre-order for this set comes with four limited edition Red coasters. These collectable coasters showcase the cover of Red on one side (the faces) and the gauge, now the cover of the Road to Red box set, on the other.

Ordering this set also qualifies one to become a member of our Frequent Fliers program which entitles you to exclusive discounts and items. Our August edition of Musings is coming soon and will include latest contest details as well as a free gift for all Frequent Fliers. For more details on the free Frequent Flier program, please send an email with subject header Frequent Flier to mailorder@dgmlive.com

We are also offering an interest free Layaway option for this box set that will fit in any budget. We are sending details who all have inquired this week (We had hoped to have sent these already but have been busy with other inquiries. However, if you have inquired we will ensure you receive a box set and will be sending details soon.) If you have not yet inquired and would like more details on this offer, please send an e-mail with subject header LAYAWAY to mailorder@dgmlive.com.

If you have sent an e-mail that is not answered by any of the above information, we will be answering yours individually.

King Crimson - The Road To Red Box Set
King Crimson - The Road To Red Box Set
King Crimson - USA (40th Anniversary Edition)
King Crimson - Red (2-disc version)
Red

The Road to Red Track Listing

1
Veterans Memorial Coliseum,
Columbus, OH
April 28, 1974
1 The Great Deceiver *
(Wetton/Fripp/Palmer-James)
2 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 Improv I
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Fracture
(Fripp)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Improv II
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
8 The Night Watch
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
9 RF Announcement
* incomplete recording
Disc 1 taken from a band cassette soundboard recording. Audio restored at DGM by David Singleton and Alex R Mundy. Previously available as a download only from www.dgmlive.com (2007)

2
Stanley Warner Theatre,
Pittsburgh, PA
April 29, 1974
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 The Great Deceiver
(Wetton/Fripp/Palmer-James)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Improv: Bartley Butsford
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
5 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
6 Fracture
(Fripp)
7 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
8 Improv: Daniel Dust
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
9 The Night Watch
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
Disc 2 mixed by Robert Fripp, Tony Arnold and David Singleton at the Courthouse, Cranborne, Dorset. Previously released in part on "The Great Deceiver"(1992). Selected tracks previously available as a download from www.dgmlive.com (2009)

3
Stanley Warner Theatre,
Pittsburgh, PA
April 29, 1974
1 Doctor Diamond
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
2 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
3 Improv: Wilton Carpet
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
4 The Talking Drum
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Muir)
5 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
6 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield) Disc 3 mixed by Robert Fripp, Tony Arnold and David Singleton at the Courthouse, Cranborne, Dorset. Previously released in part on "The Great Deceiver"(1992). Selected tracks previously available as a download from www.dgmlive.com (2009)

4
Hofheinz Pavilion,
Houston, TX
June 5, 1974
1 The Great Deceiver *
(Wetton/Fripp/Palmer-James)
2 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 Improv
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Fracture
(Fripp)
6 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
7 The Talking Drum
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Muir)
8 Larks’ Tongues In Aspic (Part II) *
(Fripp)
* incomplete recording Disc 4 taken from a band cassette soundboard recording. Audio restored at DGM by David Singleton and Alex R Mundy. Previously unreleased.

5
Tarrant County Convention Centre,
Fort Worth, TX
June 6, 1974
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Fracture
(Fripp)
5 Improv
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 The Talking Drum
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Muir)
7 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
8 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)
Disc 5 taken from a band cassette soundboard and audience bootleg cassette recording. Audio restored at DGM by David Singleton and Alex R Mundy Previously available as a download only from www.dgmlive.com (2010)

6
Fairground Arena,
Oklahoma City, OK
June 7, 1974
1 The Great Deceiver *
(Wetton/Fripp/Palmer-James)
2 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 Improv I
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Fracture
(Fripp)
6 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
7 Improv II
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
8 The Talking Drum *
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Muir)
9 The Talking Drum insert †
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Muir)
10 Larks’ Tongues In Aspic (Part II) *
(Fripp)
* incomplete recording
Disc 6 taken from a band cassette soundboard recording. † To maintain continuity a missing section of ‘Talking Drum’ & ‘LTIA’ has been added from Forth Worth, June 6th. Audio restored at DGM by David Singleton and Alex R Mundy. Previously available as a download only from www.dgmlive.com (2010)

7
Civil Auditorium,
El Paso, TX
June 8, 1974
1 Larks’ Tongues In Aspic (Part II) *
(Fripp)
2 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 Improv I
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
6 Fracture
(Fripp)
7 RF Announcement
8 Starless (Part I) *
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
9 Starless (Part II) *
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
* incomplete recording Disc 7 taken from a band cassette soundboard recording. Audio restored at DGM by David Singleton and Alex R Mundy. Previously unreleased.

8
Coliseum,
Denver, CO
June 16, 1974
1 The Great Deceiver
(Wetton/Fripp/Palmer-James)
2 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
6 The Talking Drum *
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Muir)
* incomplete recording Disc 8 taken from a band cassette soundboard recording. Audio restored at DGM by David Singleton and Alex R Mundy. Previously unreleased.

9
Performing Arts Centre,
Milwaukee, WI
June 22, 1974
1 Larks’ Tongues In Aspic (Part II) *
(Fripp)
2 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 Improv I
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv II
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 The Night Watch
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
* incomplete recording Disc 9 taken from a band cassette soundboard recording. Audio restored at DGM by David Singleton and Alex R Mundy. Previously available as a download only from www.dgmlive.com (2012)

10
Aquinas College,
Grand Rapids, MI
June 23, 1974
1 Larks’ Tongues In Aspic (Part II) *
(Fripp)
2 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 Improv I
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Easy Money *
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
6 Improv II
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
7 Great Deceiver
(Wetton/Fripp/Palmer-James)
8 Fracture
(Fripp)
9 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
* incomplete recording Disc 10 taken from a band cassette soundboard recording. Audio restored at DGM by David Singleton and Alex R Mundy. Previously unreleased.

11
Massey Hall,
Toronto, Ontario
June 24, 1974
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: The Golden Walnut
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 The Night Watch
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Fracture
(Fripp)
Disc 11 mixed by Robert Fripp, Tony Arnold and David Singleton at the Courthouse, Cranborne, Dorset. Previously released in part on "The Great Deceiver"(1992) and via mail order as part of King Crimson Collectors’Club series 45 (2011)

12
Massey Hall,
Toronto, Ontario
June 24, 1974
1 Improv: Clueless And Slightly Slack
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
2 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
4 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)
Disc 12 mixed by Robert Fripp, Tony Arnold and David Singleton at the Courthouse, Cranborne, Dorset. Previously released in part on "The Great Deceiver"(1992) and via mail order as part of King Crimson Collectors’ Club series 45 (2011)

13
Convention Center,
Quebec City, Quebec
June 25, 1974
1 21st Century Schizoid Man *
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)
2 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 Improv I
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
6 Improv II
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
7 Fracture
(Fripp)
8 Starless *
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
* incomplete recording Disc 13 taken from a band cassette soundboard recording. Audio restored at DGM by David Singleton and Alex R Mundy. Previously available as a download only from www.dgmlive.com (2012)

14
Kennedy Centre,
Washington, DC
June 27, 1974
1 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
2 Improv I
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
3 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv II
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Fracture
(Fripp)
7 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
Disc 14 taken from a band cassette soundboard recording. Audio restored at DGM by David Singleton and Alex R Mundy. Previously available as a download only from www.dgmlive.com (2006)

15
Casino Arena,
Asbury Park, NJ
June 28, 1974
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: Asbury Park
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Improv
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
8 Fracture
(Fripp)
9 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
10 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)
Disc 15 mixed by Robert Fripp, Tony Arnold and David Singleton at the Courthouse, Cranborne, Dorset. Previously unreleased.

16
Casino Arena,
Asbury Park, NJ
June 28, 1974
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: Asbury Park
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Fracture
(Fripp)
8 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
9 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)
Disc 16 mixed by Ronan Chris Murphy at DGM. Previously released on "The Collectable King Crimson Vol. 1"(2006) and available as a download from www.dgmlive.com (2005)

17
Penn State University,
University Park, PA
June 29, 1974
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: Is There Life Out There?
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Improv: It Is For You, But Not For Us
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
8 Fracture
(Fripp)
9 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
Disc 17 mixed by Robert Fripp, Tony Arnold and David Singleton at the Courthouse, Cranborne, Dorset. Previously released in part on "The Great Deceiver"(1992). Selected tracks previously available as a download from www.dgmlive.com (2008)

18
Palace Theatre,
Providence, RI
June 30, 1974
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: A Voyage To The Centre Of The Cosmos
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Improv: Providence
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
Disc 18 mixed by Robert Fripp, Tony Arnold and David Singleton at the Courthouse, Cranborne, Dorset. Previously released on "The Great Deceiver"(1992).

19
Palace Theatre,
Providence, RI
June 30, 1974
1 Fracture
(Fripp)
2 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
3 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)
Disc 19 mixed by Robert Fripp, Tony Arnold and David Singleton at the Courthouse, Cranborne, Dorset. Previously released on "The Great Deceiver"(1992).

20
Central Park,
New York, NY
July 1, 1974
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Improv
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
5 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
6 Improv: Cerberus
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
7 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
8 Fracture *
(Fripp)
9 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
10 The Talking Drum
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Muir)
11 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
* incomplete recording Disc 20 taken from a bootleg cassette recording. Audio restored at DGM by David Singleton and Alex R Mundy. Previously available via mail order as part of King Crimson Collectors’ Club series 10 (2000)

Discs 1 - 20 - audio restored at DGM SoundWorld February - August 2013. 21

Red
2013 Stereo Mix

1 Red
(Fripp)
2 Fallen Angel
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 One More Red Nightmare
(Fripp/Wetton)
4 Providence
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
5 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
Produced & mixed from the original multi-track tapes by Steven Wilson & Robert Fripp
22
DVD
AUDIO CONTENT
LPCM Stereo (24/96)
Casino Arena, Asbury Park, NJ
2013 Mix
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: Asbury Park
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Improv
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
8 Fracture
(Fripp)
9 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
10 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)

LPCM Stereo (24/48)
Casino Arena, Asbury Park, NJ
2005 Mix
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: Asbury Park
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Fracture
(Fripp)
8 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
9 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)

LPCM Stereo (24/48)
USA
30th Anniversary Remaster
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: Asbury Park
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)
8 Fracture
(Fripp)
9 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)

LPCM Stereo (24/96)
USA
Original UK Vinyl Transfer
1 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
2 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Asbury Park
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
5 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
6 21st Century Schizoid Man

23
Blu-Ray Disc 1
AUDIO CONTENT LPCM Stereo (24/192)
Stanley Warner Theatre,
Pittsburgh, PA
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 The Great Deceiver
(Wetton/Fripp/Palmer-James)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Improv: Bartley Butsford
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
5 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
6 Fracture
(Fripp)
7 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
8 Improv: Daniel Dust
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
9 The Night Watch
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
10 Doctor Diamond
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
11 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
12 Improv: Wilton Carpet
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
13 The Talking Drum
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Muir)
14 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
15 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)

Massey Hall,
Toronto, Ontario
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: The Golden Walnut
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 The Night Watch
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Fracture
(Fripp)
8 Improv: Clueless And Slightly Slack
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
9 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
10 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
11 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)

Penn State University,
University Park, PA
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: Is There Life Out There?
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Improv: It Is For You, But Not For Us
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
8 Fracture
(Fripp)
9 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)

Palace Theatre,
Providence, RI
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: A Voyage To The Centre Of The Cosmos
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Improv: Providence
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
8 Fracture
(Fripp)
9 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
10 21st Century Schizoid Man

24
Blu-Ray Disc 2
AUDIO CONTENT

LPCM Stereo (24/192)
Casino Arena, Asbury Park, NJ
2013 Mix
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: Asbury Park
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Improv
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
8 Fracture
(Fripp)
9 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
10 21st Century Schizoid Man

LPCM Stereo (24/48)
Casino Arena, Asbury Park, NJ
2005 Mix
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: Asbury Park
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 Fracture
(Fripp)
8 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)
9 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)

LPCM Stereo (24/96)
USA
30th Anniversary Remaster
1 Walk On: No Pussyfooting
(Fripp/Eno)
2 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
3 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
5 Improv: Asbury Park
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
6 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
7 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)
8 Fracture
(Fripp)
9 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)

USA
Original UK Vinyl Transfer
1 Larks’ Tongues In Aspic (Part II)
(Fripp)
2 Lament
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 Exiles
(Cross/Fripp/Wetton/Palmer-James)
4 Asbury Park
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
5 Easy Money
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
6 21st Century Schizoid Man
(Fripp/McDonald/Lake/Giles/Sinfield)

DTS-HD Master Surround
LPCM 5.1 Surround
Red
The 2009 Surround Mix
1 Red
(Fripp)
2 Fallen Angel
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 One More Red Nightmare
(Fripp/Wetton)
4 Providence
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
5 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)

Bonus studio track
1 Fallen Angel Trio Version (instrumental)
(Fripp/Wetton)
Bonus live tracks
1 Providence
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
2 A Voyage To The Centre Of The Cosmos
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)

LPCM Stereo (24/96)
Red
30th Anniversary Remaster
1 Red
(Fripp)
2 Fallen Angel
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 One More Red Nightmare
(Fripp/Wetton)
4 Providence
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
5 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)

Red
2013 Stereo Mix
1 Red
(Fripp)
2 Fallen Angel
(Fripp/Wetton/Palmer-James)
3 One More Red Nightmare
(Fripp/Wetton)
4 Providence
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford)
5 Starless
(Cross/Fripp/Wetton/Bruford/Palmer-James)

Bonus studio tracks
1 Red Trio Version
(Fripp)
2 Fallen Angel Trio Version (instrumental)
(Fripp/Wetton)

Disc 22 DVD playable in all DVD players, Discs 23/24 playable in all Blu-ray Disc players ALSO INCLUDES: 2 album prints, a 36 page album sized booklet with rare photos, eye witness accounts of the concerts & sleevenotes incorporating new interview material with all band members plus postcards & other memorabilia.
The Tale of the Tapes.

The sixteen concert recordings in this box fall into three basic types: one bootleg (an unofficial audience recording), ten board mixes (recordings of the sound sent to the PA system on the night) and five professional recordings (all by George Chkiantz from a mobile recording studio outside the venue). These last five concerts are presented in both conventional CD resolution and in Blu-Ray high resolution 192 khz. All have their merits and each has good claim to be the most "realistic".

The professional multi-track recordings offer the best audio quality. They were originally mixed in 1991 at the time of The Great Deceiver (although only selected parts were included in that box set). At the time, the various mixes were recorded both onto analogue half inch tape and into a Sadie computer system, one of the first digital editors, running on Windows 3.0. As Fripp wrote in his original liner notes: "Digital equipment remains in its infancy and computers crash – not if but when. Both formats have advantages – a properly balanced Ampex with Dolby SR is maybe unbeatable for a sweet, true sound. But with the amount of compiling on this project, let's hear it for digital assembly!" Given the huge advances in digital equipment since the early 1990s, I proposed in a rash unguarded moment that for this project we (or rather I) should return to the "properly balanced Ampex with Dolby SR" and recompile these mixes in super high resolution. I had somehow chosen to forget that the practice at the time, pre-automation, was to mix each section of each song three or four times and to then select and compile the best. And that Robert Fripp’s acute interest in the stereo architecture of pieces meant that he would continuously reposition players. So we were faced with roughly two hundred separate mixes to be auditioned and recompiled, often trying to join segments with violently differing tonal qualities and musicians seemingly leaping around the stage. It became the work of months, not the days I had foolishly imagined.

I make no claim that the high resolution versions on the Blu-Ray are "better" than the original versions presented on the CDs. They are different, wider in their stereo image and brighter with extended high end (which, despite the trends of mastering engineers over many decades, is not necessarily better). The editing particularly in matters such as the audience links is however undoubtedly more faithful to the exact flow of the original concerts.

The ten "board mixes" presented different challenges. These were recorded each night by Peter Walmsley, the sound engineer, and faithfully capture the sound sent to the PA system. They are inevitably heavily biased towards the voice and drums, as the other instruments were already amplified onstage. DGM has become an unwilling world leader in the dark arts of audio necromancy, rescuing the semblance of a listenable concert from such unprepossessing starting points (not a life-skill any of us wanted or expected). In this instance, Peter Walmsley added an additional challenge through his habit of pausing the cassette machine between songs – frequently forgetting to switch it back on until just after the downbeat of the next piece. Where audience links existed, we have kept them, where they were missing, we have recreated them to maintain continuity. The music is, however, with the exception of those odd errant downbeats, exactly as it was played. In just one instance (the Talking Drum on the 7th June) we have completed the performance by inserting a section from the night before. As such fabrication is a mortal sin to lovers of authenticity, we have PQ'd the inserted section, so that purists can take the bumpy road and bypass it.

The recording of the final concert from Central Park on July 1st is of unknown provenance. It seems too well-balanced to be the usual illicit cassette player smuggled into the venue, and yet the presence of chatter during one of the pieces shows that neither is it a properly mixed recording. Possibly it is a bootleg recorded on a pair of microphones over the stage. The audience links jump around (as does one section of Fracture), but in its way, it is possibly the closest to the actual sound of a venue. It is significant in that it captures the last live performance of this line-up.

Concert recordings are frequently incomplete (lovers of The Great Deceiver box set will recall The Law of Maximum Distress Parts 1&2, where a section was missing from the middle of the improvisation). In the unusual case of Fort Worth on 6th June, we had two recordings of the same night, one being a board recording and the other an audience bootleg, and we were able to accurately complete the performance by flying in the missing opening and closing sections from that alternative source. Sadly, that is not often possible. Where songs are obviously incomplete and either leap in half way through, or cut off before the end, they have been marked with an asterisk, so that it is clear this is not a CD error, but a failure of some poor tape operator or his machine at the time.

David Singleton
DGMHQ
August 2013