ダリル・シャープによるユングの考えに興味を持つことの7つの危険
2015 年 12 月 17 日 ダリル・シャープ
Inner City Books の発行者である Daryl Sharp の講演から

 

ユングの思想は、どうやら生きているようです。そこで、ユングの思想に興味を持つことの危険性について、いくつか述べてみましょう。

危険その1:まず第一に、意識を高めることに何の役にも立たない知的鑑賞の危険性があります。自分自身の経験を理解することよりも、情報を追求することが重要になってしまうのです。誰の人生も理論で説明できないし、理論を信じるだけで意識的になった人はいない。

危険その2:第二に、ユングの考えを他人に適用し、自分との関連性を無視する危険性があります。例えば、コンプレックスが他の人に働いているのを見るのは比較的簡単です。それが自分の中でいつ、どのように活動するのかを理解するのは一生の仕事です。

危険その3:第三に、常にインフレの危険性があることです。ユングを読むと、頭の中が真っ白になることがあります。やっと光が見えてきた!」「答えが見つかった!」。今、私たちは答えを手に入れたのです。しかし残念なことに、次に恋に落ちたり、上司と喧嘩したりしたとき、私たちはまだ自分自身の心理の囚人であることに気づくのです。

危険その4:ユングにはまる第四の危険は、自分にとって正しいことは、他のすべての人にとっても癒しとなり、人生を豊かにしてくれるに違いないと思い込んでしまうことです。これは単純に投影と救世主コンプレックスの単純な特定の現れです。ユング心理学は私の人生を救ってくれましたが、他の人が他の方法で自分の真実を見出すかもしれないことは理解しています。私は詩人リルケの言葉が好きです。 「基本的に、私たちが自分自身の成長の法則に従っていれば、他の誰かがどのように成長するかは私たちの仕事ではありません。」

危険その5:5つ目の危険は、ユングの仕事と、それがどのように利用され、あるいは他者によって解釈されたかを区別しないことです。例えば、ユングの類型論モデルは、ユングが特に警告した方法で広く使われているいくつかの一般的なタイプテストの基礎になっています。

危険その6:第6の危険は、ユング心理学が神経症や個人的な葛藤、人間関係の問題だけを扱うものだと想像してしまうことです。精神的な側面もあり、ソウル・メイキングと呼ばれてきた側面もあります。魂は、夜の静寂の中で一人で思索しているときに起こります。魂とは、自分がどう見えるかということとは対照的に、自分がどうあるべきかということです。分析心理学は宗教ではありませんが、人間の意識への憧れは、意味の探求とともに、本質的に宗教的な活動なのです。

危険その7:リストの最後の7つ目は、ユング心理学をいわゆるニューエイジ運動と一緒にすることの危険性です。ニューエイジとはメディアが作り出した便利なレッテルです。ニューエイジとは、心・精神・肉体の発達に関わる個々の学問の寄せ集めを意味します。ほとんどの場合、ニューエイジが追求するのは、自己改善、つまりより良い人間になること、あるいはこの世の苦悩からの解放を約束する難解な技術である。

この目的のために、ニューエイジの雑誌は、振り子、水晶、フラワーセラピー、特別な食べ物の使用を宣伝している。このような懸念は、心理学とは何の関係もない。

ニューエイジ運動は、グループ体験の巨大な市場も生み出しました。60年代と70年代には、エンカウンターグループがありましたが、それ以外にはあまりありませんでした。今は、あらゆるものがグループ化されています。私は、人々が自分のトラウマ的な経験を、同じように苦しんでいる人たちと共有することに価値があることを疑っていません。それはカタルシスであり、あるべき姿です。しかし、それは深層心理学ではありません。

 ニューエイジの運動に携わる人たちに共通項があるとすれば、それは変容的な経験を求めていることだろう。それは悪いことではありません。しかし、残念なことに、人々は一時的に高まった意識を再生と勘違いしがちです。それは、以前は無意識だったものを過剰に摂取して膨らんだだけなのに。私は、心や精神や身体を発展させることに反対しているわけではありません。ニューエイジの雑誌に書かれていることが、一般的な深層心理学や、特にユングにつながる人がいるかもしれないことは認めます。しかし、私の経験では、特に問題に対する安直な答え以上のものを探している場合、深層心理のせいではなく、読んだものに対する反応として起こる可能性が高いのです。

このような危険のほとんどに対する解毒剤は、個人的な分析の体験にあります。ユングの仕事の幅広さを理解し、彼が書いたものをすべて読むことは可能ですが、今日の分析心理学が提供する真の機会は、分析を行っているときにしか現れないのです。そのときこそ、ユングの潜在的な癒しのメッセージが単なる興味深いアイデアであることをやめ、経験的な現実となるのです。
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7つの考え "ユングの思想に興味を持つことの7つの危険性 by Daryl Sharp".

 

 

 

Jung’s ideas are apparently alive and kicking, so let me describe some of the dangers of becoming interested in them:

Danger # 1: First and foremost, there is the danger of intellectual appreciation that does nothing to enhance consciousness. The pursuit of information becomes more important than understanding your own experience. No one’s life can be explained by a theory, and no one has ever become conscious simply by believing in one.

Danger # 2: Second, there is the danger of applying Jung’s ideas to others and ignoring their relevance to oneself. For instance, it is relatively easy to see complexes at work in other people; it’s a life’s work to understand how and when they become active in oneself.

Danger # 3: Third, there is the constant danger of inflation. Reading Jung can be a heady experience. At last we see the light! Now we have the answers! Alas, the next time we fall in love or have a fight with our boss, we see that we are still prisoners of our own psychology.

Danger # 4: A fourth danger in getting hooked on Jung is to assume that what is true or right for oneself must also be healing and life-enhancing for everyone else. This is simple a particular manifestation of projection and the messiah complex. Jungian psychology saved my life but I do realize that others may find their truth in other ways. I like the poet Rilke’s comment:  “Basically, it’s none of our business how somebody else manages to grow, if only we’re on the trail of the law of our own growth.”

Danger # 5: A fifth danger is not discriminating between Jung’s work and how it used or interpreted by others. For instance, Jung’s model of typology is the basis for several popular type tests that are widely used in ways Jung specifically warned against.

Danger # 6: A sixth danger is to imagine that Jungian psychology is only about neurosis, personal conflicts and relationship problems. There is also a spiritual dimension, the aspect that has been called soul-making. Soul happens when you ponder alone in the still of the night. Soul is what you are, as opposed to what you seem to be. Analytical psychology is not a religion, but the human longing for consciousness, together with the search for meaning, is essentially a religious activity.

Danger # 7: The seventh and final point on my list is the danger of lumping Jungian psychology in with the so-called New Age Movement. New Age is a convenient label invented by the media. It encompasses a potpourri of individual disciplines involved in the development of mind, spirit, and body. For the most part, New Age pursuits are about self-improvement – by which is meant becoming a better person – or esoteric techniques that promise deliverance from the woes of this world. 

To this end the New Age journals tout the use of pendulums, crystals, flower therapy and special kinds of food. Such concerns have nothing to do with psychology. 

The New Age Movement has also spawned a huge market for group experience. In the sixties and seventies there were Encounter Groups and not much else. Now there are groups for just about everything. I don’t doubt that the value in people sharing their traumatic experiences with others who have suffered in similar ways. That’s catharsis, and it has a place. But it’s not depth psychology.

 If there is any common denominator among those involved in New Age activities, it seems to be the search for a transformative experience. There’s nothing wrong with that. Unfortunately, people tend to mistake temporarily heightened awareness for rebirth, when they are merely inflated with an overdose of previously unconscious material. I don’t think I’m against the development of mind, spirit or body – I just take issue with some of the means to that end. I do acknowledge that what is written in New Age journals may lead some people to depth psychology in general, and to Jung in particular. However, in my experience this is more likely to happen in reaction to what they read, not because of it, especially if they are looking for more than facile answers to their problems.

THE ANTIDOTE to most of these dangers lies in the experience of personal analysis. You can appreciate the scope of Jung’s work, you can read everything he ever wrote, but the real opportunity offered by analytical psychology today only becomes manifest when you’re in analysis. That’s when Jung’s potentially healing message stops being merely an interesting idea and becomes an experiential reality.
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7 thoughts on “The Seven Dangers of Becoming Interested in Jung’s Ideas by Daryl Sharp”

 

A.
Tikkun Magazine のアメリカ人ブロガー、God Bless the Whole World の創設者、DJ、プロデューサー、ライター、2012 年 7 月 7 日

「これらの新時代の教師たちが言いたいのは、即効性のある精神的テクニックを使うことで治癒が起こるということです。たとえば『奇跡のコース』では、奇跡とは単に恐怖から愛への認識の変化として説明されています。しかし、治癒のプロセスを理解している人は知っています。 認識を変えたり、思考を否定したり、感情を抑制したりしても、根本的な問題の解決にはならないのです。」
アメリカの活動家、ウェブデザイナー、DJ、プロデューサー、雑誌 Tikkun のブロガー、作家である Be Scofield による記事、「バイロン・ケイティのザ・ワークの批評」、出版物 The Guru より提供、2019 年 10 月 24 日

ACIM に対する批判
「最近、キリスト教科学や奇跡のコースなど、悪を非現実であると定義する非常に人気のある思想体系があります。それは半分真実です。悪の精神は非現実の 1 つですが、それ自体は現実です。 「それは本当に存在します。そうでないと考えることは誤解です。確かに、何人かがコメントしているように、おそらくサタンの最も優れた欺瞞は、人間の心から自分自身の現実を隠すことに全体的に成功していることです。」

M. スコット ペック (1936-2005) 米国の精神科医、心理療法士、著者、『嘘をつく人たち。人間の悪を癒す希望』、1936 年。 208、Touchstone Press、初版 1983 年、第 2 版 2. 1998 年 1 月

「セドナメソッド、ACIM、および12ステッププログラムはすべて、感情を「明け渡す」ことに投資されています。略奪的な社会パラダイムの既存のマインドフレームを見直したり挑戦したりすることで、幼少期のトラウマを生み出し続ける支配的・従順的な社会構造を検証することを見逃しています。 「彼らは、痛みを和らげるが破壊的な依存症に苦しんでいます。また、回復中の依存症者に、感情的および社会的知性のスキル、エンパワメント/リーダーシップのスキルを伝えることができません。」 リンダ・コハノフへの音声インタビュー (*1950) 米国アメリカ人の乗馬インストラクター、調教師、講演者、作家、ロバート・フェニックスが司会を務めるアメリカのラジオ番組「リンダ・コハノフによる馬の魔法、スピルバーグの軍馬、ハッピー・トレイル・サグ」、分 16:30 [感情の効果的な使い方の 4 つの段階]、分 71:08、長さ 102:14 分、放送日 2011 年 12 月 21 日
A.
US American blogger for Tikkun Magazine, founder of God Bless the Whole World, DJ, producer, writer, 7. July 2012

"What these new age teachers mean is that healing can occur by using quick fix mental techniques. A Course In Miracles, for example, describes a miracle merely as a shift in perception from fear to love. But those who understand the process of healing know that shifting a perception, denying a thought or suppressing an emotion won't address the real underlying problem."
Article by Be Scofield, US American activist, web designer, DJ, producer, blogger for magazine Tikkun, writer, "A Critique of Byron Katie's The Work", presented by the publication The Guru, 24. October 2019

Critique on ACIM
"There are quite popular systems of thought these days, such as Christian Science or the A Course in Miracles, which define evil as unreality. It is a half-truth. The spirit of evil is one of unreality, but it itself is real. It really exists. To think otherwise is to be misled. Indeed, as several have commented, perhaps Satan's best deception is its general success in concealing its own reality from the human mind."

M. Scott Peck (1936-2005) US American psychiatrist, psychotherapist, author, "People of the Lie. The Hope for Healing Human Evil", pg. 208, Touchstone Press, 1st edition 1983, 2nd edition 2. January 1998

"The Sedona Method, ACIM, and the 12 steps programs are all invested in "surrendering" emotions. Reviewing or challenging the existing mind frame of the predatory social paradigm, they miss to inspect the dominant-submissive social construct that keeps producing childhood trauma resulting in pain-killing but destructive addictions. They also lack to convey to recovering addicts: emotional and social intelligence skills and empowerment/leadership skills." Audio interview with Linda Kohanov (*1950) US American riding instructor, horse trainer, speaker, author, "Equine Magic With Linda Kohanov, Spielberg's War Horse, Happy Trails Sag", presented by the US American radio show hosted by Robert Phoenix, minute 16:30 [Four stages of effective usage of emotions], minute 71:08, 102:14 minutes duration, aired 21. December 2011