前回
に続き、、、、、またまた第3問C(英文空所補充)を解説します!!
前回の注意事項を守りつつ(頭に入っていない人は前回
のもあわせて
読んでみてくださいね)、、、、、
今日は、逆接の使い方、副詞(節)の働きをうまく利用してみましょう!
パラ1)))
A role model is an ideal person whom we admire.
Role models may have various backgrounds and ways of
looking at things.
However, they all inspire others through their actions.
I would like to introduce two people I admire.
文頭逆接で文意を反転させつつ高めますので
読み取ると、、、、、
「ロールモデルはみな、自らの行動を通じて他人を鼓舞する」
=ロールモデルの行動⇒他人にイイ影響
「2人紹介」
パラ2)) 1人目…CMさん
Mr. Chico Mendes is one of my role models.
He was born in the Amazon region in 1944 to a poor
Brazilian family that had farmed rubber from rubber trees
for many generations.
They loved the rainforest and ( 空所 1 ).
However, mining companies and cattle ranchers started
destroying the Amazon rainforest which is more than 180
million years old.
They burned and cut down hundreds of thousands of trees,
endangering the living environment of the people there.
Chico began a movement that organized ordinary workers
to oppose those harmful practices.
The movement ( 空所 2 ), as Chico's efforts led people
in other countries to protect the earth's forests and the forests'
native inhabitants.
Mr. Chico Mendes is a role model for me because of his
courage, dedication and self-sacrificing work to protect
not only the Amazon rainforest, but the natural environment
of the entire planet.
空所1のあとが、rainforestを破壊する
なので、逆接から
空所1が、「rainforestを守る」となり、愛すると結ばれる
and の働きとのバランスもよい
選択肢(空所1)
① did not tell outsiders the location of their trees ×
② did not want strangers living anywhere near them ×
③ protected the indigenous tribes from being killed ×
(部族かんけーない)
④ used its resources in a way that did not destroy it
(資源はrainforest)
④が正解⇒「破壊しない方法でその資源を使う」
続いて、、、、空所2の前後にアプローチします
Cさんがある運動を起こしはじめた。
その運動は( 空所 2 )した。
ここでは、直後に続く副詞節のasの節に着目してみましょう
asは同時進行を意味しますので
主節と密着して意味を添えていきます
これもヒントに使いましょう!!
as節の中身の骨格をとらえると…
「Cさんの努力が他国の人々に~を保護させていったので」
ここで選択肢を見ると…
選択肢(空所2)
① eventually spread to other parts of the world
② remained basically a problem for Brazilian people ×
③ was especially concerned with global warming ×
④ was focused mainly on the Amazon rubber trees ×
①のeventually(最終的に)が、直前のbegan(始まった)
とのつながり、世界の他の地域に広がったが、他国の人々に~
とつながるので、①が正解
パラ3))) 2人目…MJさん
「またロールモデル(先導して他人を鼓舞する人)の紹介だね」
と、パラ展開を予測しておく!
Dr. Mae Jemison, the first Afro-American female astronaut
to travel into space, is my other role model.
Mae was born into a middle-class American family.
She entered university at the age of 16, and went on to receive
degrees in Chemical Engineering, African-American Studies
and Medicine.
She became a fluent speaker of Japanese, Russian and Swahili.
In 1992, she was the science mission specialist on the space
shuttle Endeavour, on a cooperative mission between the U.S.
and Japan.
( 空所 3 ), Dr. Jemison has used her education
to improve the lives of others by providing primary
medical care to poor people.
She has helped countless people through various
educational and medical projects.
空所3は
文頭部分で、直後にSVが出てきていることから
副詞句、副詞節の働きをするものが入る
(ちなみに、空所3の位置に、タダの名詞がある時は、
分詞構文と判断すること)
直後との文と密接な関係がある
そして、MJさんは、ロールモデルで、他人へ影響を与える
自分本位じゃない人なので、、、、、、、
この3点をとらえておくこと!!
直後の英文は…
「教育⇒貧しい人に医療ケア⇒他人の生活の改善」←考察!
という流れです
(目的の不定詞で、ここでは「教育を使う」に繋がる、
by Vingは因果関係で、ケアを与える⇒生活改善)
選択肢(空所3)
① A compassionate person (同情深い人)⇒他人への施し
② Because she loved traveling (自分がトラベル好きなので)…自分本位
③ In order to gain experience(自分が経験を得るために)…自分本位
④ Wanting an adventure(自分が冒険したいので)…自分本位
ということで、、、、
正解は①ですね(消去法でも大丈夫ですよ)
直後とのつながりもいいです
パラ4の英文はカットしておきますね
皆さんの勉強の参考になったでしょうか???
目次2(最近の記事の目次です)