2024.7/6 俳句 水原秋櫻子 寒鯉はしづかなるかな鰭を垂れ | サワラ君の日誌

サワラ君の日誌

僕65歳。隠遁生活。飼い猫14歳。家猫生活。

『名歌名句辞典』(佐々木幸綱・復本一郎/三省堂)より選句

 

水原秋桜子 Mizuhara-Shuoushi

 

寒鯉はしづかなるかな鰭(ひれ)を垂れ

 

昭和8年の作品。東京新宿伊勢丹百貨店の錦鯉鑑賞会において句を作る。出品されている鯉が、寒さでじっとして、ひれがたれているよ。

やはり、このような催しは、鯉のぼりの時節にやるべきではないでしょうか?

A work from 1933. Composed a haiku at a Nishikigoi viewing event at the Isetan Department Store in Shinjuku, Tokyo. The carp on display is sitting still due to the cold, and its fins are drooping.  After all, shouldn't events like this be held during the carp streamer season?