ポーランドはユダヤ人にとって何故天国でポーランドに沢山のユダヤ人がいたのか、前回記事で説明不足がありましたので、今回はその補足です。
(前回記事)
アンネ(5)外交官杉原千畝が救ったユダヤ人(序)
2020-06-01
https://ameblo.jp/minaseyori/entry-12600971067.html
ポーランドのユダヤ人優遇の歴史の一部を以下にしたためましたが、翻訳が不十分な個所が多々あることはご容赦願います。
The history of the Jews in Poland dates back over 800 years.
For centuries, Poland was home to the largest and most significant Jewish community in the world.
From the founding of the Kingdom of Poland in 1025 through to the early years of the Polish-Lithuanian Commonwealth created in 1569 , Poland was the most tolerant country in Europe.
ポーランドのユダヤ人の歴史は800年以上前にさかのぼります。
ポーランドは何世紀にもわたって、世界で最大かつ最も重要なユダヤ人コミュニティの本拠地でした。
1025年のポーランド王国の建国から1569年に創設されたポーランドリトアニア連邦の初期まで、ポーランドはヨーロッパで最も寛容な国でした。
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The first extensive Jewish emigration from Western Europe to Poland occurred at the time of the First Crusade in 1098. Under Bolesław III (1102–1139), the Jews, encouraged by the tolerant regime of this ruler, settled throughout Poland, including over the border in Lithuanian territory as far as Kie
西ヨーロッパからポーランドへの最初の大規模なユダヤ人の移住は、1098年の最初の十字軍の時に起こりました。
ボレスワフ3世(1102〜1139)の下で、ユダヤ人はこの支配者の寛容な政権に勇気づけられ、国境を含むポーランド全体に定住しました。キエフまでのリトアニアの領土です。
Bolesław III recognized the utility of Jews in the development of the commercial interests of his country.Jews came to form the backbone of the Polish economy.
Mieszko III employed Jews in his mint as engravers and technical supervisors, and the coins minted during that period even bear Hebraic markings .
ボレスワフ3世は、自国の商業的利益の発展におけるユダヤ人の有用性を認め、ユダヤ人はポーランド経済のバックボーンを形成するようになりました。
ミエシュコ3世は彫刻家や技術監督としてミントにユダヤ人を雇い、その間に鋳造された硬貨にはヘブライ語の刻印さえ付いています。
Jews worked on commission for the mints of other contemporary Polish princes, including Casimir the Just , Bolesław I the Tall and Władysław III Spindleshanks .
Jews enjoyed undisturbed peace and prosperity in the many principalities into which the country was then divided;they formed the middle class in a country where the general population consisted of landlords (developing into szlachta , the unique Polish nobility) and peasants, and they were instrumental in promoting the commercial interests of the land.
ユダヤ人は、カシミールザジャスト、ボレスワフ1世のトール、ワディシュワフ3世のスピンドルシャンクなど、現代の他のポーランドの王子の造幣局の任務に取り組みました。
ユダヤ人は、国が分割された多くの公国で平穏な平和と繁栄を楽しんだ彼らは、一般住民が家主(szlachta、ユニークなポーランドの貴族に発展)と農民で構成される国の中間層を形成しました。
そして彼らはその土地の商業的利益を促進するのに役立ちました。
Another factor for the Jews to emigrate to Poland were the Magdeburg rights , or Magdeburg Law, a charter given to the Jews, among others, that specifically outlined the rights and privileges that Jews had coming into Poland.
For example, they could define their neighborhoods and economic competitors and set up monopolies.This made it very attractive for Jewish communities to pick up and move to Poland.
ユダヤ人がポーランドに移住するもう1つの要因は、マクデブルクの権利、またはマクデブルク法(註)でした。
それはユダヤ人に与えられた憲章で、とりわけ、ユダヤ人がポーランドに入ってきた権利と特権を具体的に概説したものでした。
(註)マクデブルク法
神聖ローマ皇帝のオットー1世により作られた地域の支配者による市や村の情勢に対する法で、内容は都市の自由を守り抜く規定と並んで、商法、刑法、訴訟法、手続法などの条文が大部分を占める。 ウィキペディア
たとえば、彼らは彼らの近隣と経済的な競争相手を定義して、独占権を樹立することができました。
これは、ユダヤ人社会がポーランドに焦点を当て、移動することを非常に魅力的にしました。
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This ended with the Partitions of Poland which began in 1772, in particular, with the discrimination and persecution of Jews in the Russian Empire .
Known as paradisus Iudaeorum ( Latin for " Paradise of the Jews"), it became a shelter for persecuted and expelled European Jewish communities and the home to the world's largest Jewish community of the time.
According to some sources, about three-quarters of the world's Jews lived in Poland by the middle of the 16th century.
これは、特にロシア帝国におけるユダヤ人の差別と迫害によって1772年に始まったポーランドの分割で終わりました。
Paradisus Iudaeorum(「ユダヤ人の楽園」のラテン語)として知られ、迫害され追放されたヨーロッパのユダヤ人社会の避難所となり、当時世界最大のユダヤ人社会の本拠地となりました。
一部の情報筋によると、世界のユダヤ人の約4分の3が16世紀半ばまでにポーランドに住んでいました。
With the weakening of the Commonwealth and growing religious strife (due to the Protestant Reformation and Catholic Counter-Reformation ), Poland's traditional tolerance began to wane from the 17th century onward.
After the partitions of Poland in 1795 and the destruction of Poland as a sovereign state , Polish Jews were subject to the laws of the partitioning powers, the increasingly antisemitic Russian Empire , as well as Austro-Hungary and Kingdom of Prussia (later a part of the German Empire ).
Still, as Poland regained independence in the aftermath of World War I , it was the center of the European Jewish world with one of world's largest Jewish communities of over 3 million.
連邦の弱体化と(プロテスタントの宗教改革とカトリックの反宗教改革による)宗教闘争の拡大に伴い、ポーランドの伝統的な寛容は17世紀以降衰退し始めました。
1795年にポーランドが分断され、主権国家としてのポーランドが破壊された後、ポーランドのユダヤ人は、分割権の法律、オーストリア・ハンガリーとプロイセン王国(後にドイツ帝国の一部)と同様、活発さを増す反ユダヤ主義のロシア帝国の支配下にありました。
それでも、ポーランドは第一次世界大戦後の独立を取り戻し、300万人を超える世界最大のユダヤ人社会の1つを持つヨーロッパのユダヤ人世界の中心でした。
(ソース)
ポーランドのユダヤ人の歴史-ウィキペディア
(画像)
中世の趣きを残す「ワルシャワの歴史地区
(Historic Centre of Warsaw)」
https://www.travelbook.co.jp/topic/5348
(参考)
日本の心(14) 大和心とポーランド魂(その1)
2020-06-01
https://ameblo.jp/minaseyori/entry-12601113614.html
日本の心(15) 大和心とポーランド魂(その2)
2020-06-02
https://ameblo.jp/minaseyori/entry-12601287951.html
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