小学校の同級生からSOSのメッセージが届いた。
母校の理事新任について、日本の週刊誌が騒ぎ立てている。
時代が変われば、教育も変わる。
学校法人も、お金がなければ経営できない。
この新しい歴史の幕開けを止めることはできなくても、
創設期の学園で学んだ「心の教育」だけは継承してほしいと思うから、
学園への想いを、改めてここに綴っておこうと思う。
******
「2年生から新しい小学校に行ってみない?」 母が私に告げた。
武蔵野東学園に小学校が新設され、創設期の児童を募集しているというのがその理由だった。
私は、近所の幼なじみらと一緒に行けるならと新設校への編入に抵抗はなかった。
障害を持った仲間が同じ教室にいる世界。
それが、私たち「東の子供たち」にとっては自然なことだった。
当時はまだ「自閉症」についての医学的な解明はできておらず、
学園の創設者・北原キヨ先生は「みんなより少し心の弱い子」だと教えてくれた。
ある日、いつもの関東バスに乗って学校から帰宅しようとした時のこと。
バスの前方に乗っていた自閉症のクラスメイトが、奇声を発して騒ぎ始めた。
バスの乗客が怪訝な目で彼を凝視する。
そこで一人の中年女性がバスの運転手に声高に言った。
「運転手さん、この子の親はどこにいるんですか? こんな子供を一人でバスに乗せたりしないでください」
バスの中がしんと静まり返り、クラスメイトの声だけが響いた。
私は「どうしよう、どうしよう」とドキドキしていた。
その時、彼の近くにいた別の同級生が言った。
「おばさん、そんなこと言っちゃダメだよ。この子はちょっと他の子と違うだけなんだよ」
中年女性は少しひるんだ後に、また運転手に何やら文句を言って、次の停留所でバスを降りていった。
運転手は少しバツが悪そうにしながら、何事もなかったようにバスを運転していた。
彼を助けた同級生は、私たちにとってまさしく真のヒーローだった。
私は自分がそこに行って、同級生を守ってあげられなかったことが急に恥ずかしく、
そして悔しくなった。
その先何年も、ずっとその思いが忘れられなかった。
******
自閉症の子供を持つ親御さんたちが、どんな想いで東学園に我が子を通わせていたか、
当時の私にはまるで想像もつかなかったけれども、
東学園で過ごす毎日には、子供の好奇心を満たす何かがたくさん詰まっていた。
色眼鏡で見ることなく「友愛の心」を育む環境が、そこにはあった。
今になって、分かる。
東学園の素晴らしさは、障害を持った子供たちを教育するだけでなく、
その周囲にいる子供たち(いわゆる健常児)の心の教育を徹底していることだった。
冒頭にも記したけれど、
時代が変われば、教育も変わる。
時を経て、私は米国で重複障害児の親となった。
自分が「助けて」と言えなかった時代を振り返り、
今は小さな「助けて」の声を受け止めるための活動をしている。
「助けて」という本人を救うだけではなく、その助けての声を聞き取れる人を
増やしていきたいという想いは、まさに東学園の教えだったのだと、改めて思う。
そんな学園教育の舵が、違った方向に取られないように、
時代が変わっても、古き良きものは継承されていくように。
私たちの母校、武蔵野東学園を、一緒に見守っていてください。
(拙著「生まれてくれてありがとう」から一部抜粋と加筆。)
I received an SOS message from an elementary school classmate.
Japanese magazines are making a lot of noise about the new appointment of the director of our alma mater.
As times change, so does education.
School corporations can only run with money.
Even if we cannot stop the dawning of this new history,
I hope that the "mental education" that I learned at the school in its early days will be passed on to the next generation,
I want to reiterate my thoughts on the school here.
******
"Why don't you go to the new elementary school from the second grade?" My mother told me.
This was because "Musashino Higashi Gakuen" had a new elementary school and was recruiting students for its inaugural year.
I had no qualms about transferring to the new school as long as I could go there with my childhood friends from the neighborhood.
It was a world where children with disabilities were in the same classroom.
It was a natural thing for us, "Higashi kid."
At that time, the medical understanding of "autism" was not yet complete,
The school's founder, Ms. Kiyo Kitahara, told us that "those children were a little weaker-minded than everyone else."
One day, I was about to return home from school on my usual "Kanto bus."
An autistic classmate in the front of the bus started making strange noises and making a commotion.
Bus passengers stared at him suspiciously.
Then, one middle-aged woman said to the bus driver in a loud voice.
"Where are this child's parent? Please don't let this child on the bus alone."
The bus became silent, and only the voice of my classmate could be heard.
I was nervous, "What should I do, what should I do?
At that moment, another classmate who was near him said.
'Auntie, you shouldn't talk like that. He is just a little different from the others."
The middle-aged woman flinched a little, then complained something to the driver again and got off the bus at the next stop.
The driver looked a little bummed out and continued driving the bus as if nothing had happened.
The classmate who saved him was indeed a hero to us.
I suddenly felt ashamed and frustrated that I had not been there to protect him.
I never forgot that feeling for many years to come.
******
At the time, I had no idea what parents of autistic children were thinking when they sent their children to "Higashi Gakuen,"
But every day spent at "Higashi Gakuen" was filled with something to satisfy my child's curiosity.
The environment there nurtured a "spirit of friendship" without looking at things through colored glasses.
The feature of "Higashi Gakuen" is that it not only educates children with disabilities but also thoroughly educates the minds of the children around them (so-called "normal children").
As I mentioned at the beginning of this article,
As times change, so does education.
After that, I became a mom of a child with multiple disabilities in the United States.
I look back to the time when I could not say, "Help me,"
We are now working to rescue the small voices of those who say, "Help."
We desire not only to save the person who says "Help" but also to increase the number of people who can hear the voice of "Help."
This is precisely what Higashi Gakuen taught me.
I hope that such education in the school will not be steered differently,
Even though the times change, we hope the good old things will continue to be passed down to the next generation.
Please help us preserve the essence of our alma mater, "Musashino Higashi Gakuen."
(Some excerpts and additions from my book, "Umaretekurete Arigatou.")
*現在の活動、一般社団法人TruBlue
姉弟も従姉妹も、みんな「東っ子」。