2006年のEuropean Railtimetable Autumn 2006(日本語解説版)の What's new this monthのまとめです。本来日本語版に英文によるお知らせ(What's new this month)は入らない(編集でカットされる)のですが、作業の関係かなぜか12月実施予定のダイヤ改正(2007年ダイヤ)での国際列車の先行情報がそのまま掲載されていました。。。ということで目ざとく掲載確認分だけでも取り上げます。

 

ブログ筆者の研究用のデータベースの公開という位置づけです。ご興味あればご参照ください。原文は英語のため、書き起こしから機械翻訳とその後のブログ筆者による加筆と、その後も適宜修正を加えていきます。

 

・英語原文をブログ下部に貼り付けております。

・カテゴリーごとにまとめるため、本文の掲載順から変えています。また、時刻表販売、マーケティングに関する記事はブログ趣旨ではありませんので、外しました。

・ブログ内の地名ですが、邦訳があったり、なかったりしますが、機械翻訳の結果となります。必要に応じて追って補足をいれていきますが、邦訳された地名のつづりを知りたいかたはブログ下部の原文を参照ください。

 



 

以下の2006年12月10日からの変更案は、本号巻末の冬季国際列車の追加情報、10月号および11月号の追加掲載Tableについて言及している。すべての情報は暫定的なものであり、今後変更される可能性がある。

 

Table9 レイルヨーロッパ社によるブルートレイン(カレー〜ブール・サン・モーリス間、フォークストンからフェリー接続)はこの冬(2006ダイヤと理解)廃止されたが、ホワイトトレイン(パリ北駅〜ブール・サン・モーリス間、ロンドンからユーロスター乗り継ぎ)はアシュフォード・インターナショナル駅から出発するユーロスターからの乗り継ぎとなる。

 

Table10 2007年2月10日までのユーロスターの時刻表が届いた。ロンドン〜パリ間は毎週各方向に99本、ロンドン〜ブリュッセル間は毎週各方向64本を運行予定。しかし、タリスとユーロスターの運行時刻がそれぞれ変更されることで、ブリュッセルでのドイツとベルギー方面からイギリスへの多くの接続が断たれる。最も大きな影響を受けるのは、348列車を利用するモスクワからの乗客で、月〜金曜日でブリュッセルでロンドンへのユーロスター乗り継ぎのために2時間59分余計に待たなければならない。

 

Table11 現在タリスが運行しているブリュッセル〜パリ・シャルル・ド・ゴール空港〜マルヌ・ラ・ヴァレ間の列車は2007年3月31日に廃止されるものの、4月1日以降は既存のSNCF長距離列車TGVサービスに組み込まれ、一部のリール発着列車はブリュッセルからの発着となる。9802/9816列車 ブリュッセル〜リール〜ボルドー間の区間はリール発着の編成と、ブリュッセルからパリ・シャルル・ド・ゴール空港までノンストップのブリュッセル編成がパリ・シャルル・ド・ゴール空港で併結される。この運行形態は南方面と南西方面への様々な便で見られる。

 

Table14 パリ〜ジュネーブ間のTGVの運行はリリアに引き継がれる。

 

Table15a ハリッジ〜フーク・ファン・ホランド間を運航していたステナラインのHSS高速船サービスが、2007年1月5日から撤退すると報じられている。その代わりに既存のカーフェリーが就航予定だが、徒歩客を運ぶかどうかは現段階では不明。これは明らかにロンドン〜アムステルダム間の鉄道・海路・鉄道サービスに影響を与える。

 

Table18 パリ〜ブリュッセル間の所要時間は3分短縮される。

 

Table20、21 パリ〜ブリュッセル〜ケルン〜フランクフルト間のタリスとICEの運行時刻が改正される。

 

Table22 アムステルダム〜ベルリン間の列車はスキポール空港を始発駅とし、アムステルダム中央駅は非経由となる。そのかわり、アメルスフォールトでの乗り継ぎが可能になる。

 

Table24、56、94 349/348列車 ヤン・キェプラ号 フランクフルト(マイン)〜ケルン〜モスクワ間は、ケルン発着に運転区間短縮される可能性がある。

 

Table 28 アムステルダム〜フランクフルト間のICEサービスのうち2列車がニュルンベルク経由でミュンヘンまで延長運転される。

 

Table 32 ミュンヘン〜ウィーン〜ブダペスト〜ティミショアラ間の寝台車をブクレシュティまで延長運転する。

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Table 40 296列車 ジャン・モネ号は月〜土曜日運転から、土曜を除く毎日運行に変更。

 

Table 51 ベルリン〜グディニャ/カリーニングラード間の列車は、ベルリン・リヒテンベルク駅の代わりにベルリン・ツォー駅、中央駅、東駅に乗り入れる。

 

Table 52 ミュンヘン〜ウィーン間のEC117/116列車は ICE列車に置き換えられる。EC40/41 レハール号(ウィーン南駅〜ブダペスト間)は時間修正し、ウィーン西駅に迂回するために所要時間が最大30分長くなる。

 

Table56 247/246列車、345/344列車、1249/1248列車はすべて、ベルリン・リヒテンベルク駅の代わりにベルリン・ツォー駅を起点とし、ベルリン中央駅と東駅にも途中停車するため、ベルリン市内での乗り換えがより簡単になる。247/246列車 ベルリン〜モスクワ/サンクトペテルブルク間の時刻が変更され、運行日が週3日から4日に増える。

 

Table57 フランクフルト〜プラハ間の夜行列車 353/352は、ジェチーン経由に変更、かつヴィースバーデンまで延長運転される。Tableのミュンヘン〜シュトゥットガルトの部分がなくなり、国際列車はTable57からTable58に移動する。

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Table60 ドレスデン~ブラチスラヴァ~ブダペスト間の夜行寝台列車が新設される。週5便のヴェネチア〜ブダペスト〜ティミショアラ間の座席車はブクレシュティまでの連結になるが、ティミショアラは迂回となる。ベオグラード発テッサロニキ行き335列車は、ベオグラード発時刻を3時間繰り下げることで、ウィーンとモスクワからの列車との接続を行う。

 

82Table チザルピーノはシュトゥットガルト乗入れを終了することで、ドイツへの乗り入れがなくなり、すべての運行がチューリッヒまたはシャフハウゼン発着となる。CIS155はチューリッヒ発でミラノからヴェネチア・メストレ駅を経由しトリエステまで延長運転される(トリエステ着21:30)。対向のCIS154はトリエステ発6:30でシャフハウゼンが終着となる。

 

Table 89b ヴェネチア〜ザグレブ〜ベオグラード線に新しく直通クシェット車が導入される。

 

Table 90 369/368列車(ニース〜ナポリ間)で座席車非連結、代わってクシェット車が増備される。

 

Table91 241/240列車はトリエステに通過となるが、52/53列車がトリエステが停車するようになり、その結果所要時間が45分延びる。

 

Table 92 258/259列車 ブダペスト〜サラエボ線の運転時間が夜行から昼行に変更され、あわせてブダペスト南駅発からブダペスト東駅発に変更となる。リュブリャナ〜ザグレブ〜サラエボ間の夜行列車は、リュブリャナ〜ザグレブ〜サラエボ間の座席車と、ザグレブ〜サラエボ間のクシェット車が提供される。

 

Table97 ヴェネチア〜モスクワ間の寝台車は、2000年5月以来の運行となる。2935キロ、3泊の旅程で、ヨーロッパ内の定期列車では最長走行距離となる。

 

Table99 クラクフ〜プラハ/ウィーン間列車で以下ユーロシティ列車が新設: EC108はクラクフ発7:24発→プラハ着13:54/ウィーン着13:28(EC103)、EC109はプラハ発14:07/ウィーン発14:33(EC102)→クラクフ着21:05。ただし、EC105/104 ソビエスキー号(ワルシャワ〜ウィーン間)のクラクフ行き編成は廃止される。

 

251/250列車 ポズナン〜ヴロツワフ〜プラハ間の列車に時刻修正が生じる。加えてこの列車の運行は2007年3月31日までとなり、リフコフ経由でポーランド/チェコ国境を越える旅客列車の運行は終了する。

 

 

2006年12月10日からはさらに変更が加えられる:

シティナイトライン(CNL)の以下2路線が廃止:

51408/51409列車 アンドロメダ号 シュトゥットガルト〜ドレスデン間

50408/50409列車 シリウス号 チューリッヒ〜ノルトダイヒ・モレ駅間

 


 

2006.Autumn ~Advance news of international services from December 10~

The following proposed changes from December 10 refer to the Winter International Supplement at the back of this edition, and to tables that will appear in the expanded Supplement in the October and November editions. All information is provisional and subject to further change.

 

Table 9 Rail Europe's Blue Train (Calais Bourg St Maurice, with coach connections from Folkestone) has been withdrawn this winter, but the White Train (Paris Nord - Bourg St Maurice, with a Eurostar connection from London) will additionally have a Eurostar connection from Ashford International.

 

Table 10- Eurostar timings have been received up to February 10. Each week there will be 99 trains each way between London and Paris and 64 trains between London and Brussels. However, due to the retiming of both Thalys and Eurostar services at Brussels, many connections from Germany and Belgium to Great Britain are severed. Worst affected are passengers from Moskva on train 348: on Mondays to Fridays they will have to wait in Brussels an extra two hours and 59 minutes for their Eurostar connection to London.

 

Table 11 The Brussels - Paris Charles de Gaulle Airport - Marne la Vallée trains currently run by Thalys will be withdrawn on March 31, 2007. However, from April 1, the stops will be incorporated into existing SNCF long distance services with some Lille trains commencing their journey back at Brussels. One portion of 9802/9816 Brussels - Lille Bordeaux will start at Lille, whilst the second portion will run non-stop Brussels Paris Charles de Gaulle where it will join with the first portion. This pattern will be repeated on various services to the south and south west.

 

Table 14 The running of the Paris Genève TGV services will be taken over by Lyria.

 

Table 15a It is reported that the Stena Line HSS fast craft service operating between Harwich and Hoek van Holland will be withdrawn from January 5. We understand that it will be replaced by a conventional car ferry service but we do not know at this stage if it will convey foot passengers. This will obviously affect the London- Amsterdam rail/sea/rail service.

 

Table 18 The travelling time between Paris and Brussels will be reduced by 3 minutes. 

 

Tables 20, 21- Thalys and ICE trains on the Paris - Brussels - Köln - Frankfurt axis will be revised.

 

Table 22 The Amsterdam - Berlin service will start from Schiphol Airport and not call at Amsterdam Centraal. Conections will be available at Amersfoort.

 

Tables 24, 56, 94 - Train 349/348 Jan Kiepura Frankfurt am Main - Köln - Moskva may be cut back to run to/from Köln.

 

Table 28-The Amsterdam - Frankfurt ICE service will be recast with two services extended to München via Nürnberg.

 

Table 32- The München - Wien Budapest - Timişoara sleeping car service will be extended to Bucureşti.

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Table 40 Train 296 Jean Monnet will run daily except Saturdays instead of Mondays to Saturdays.

 

Table 51-The Berlin - Gdynia / Kaliningrad train will serve Berlin Zoo, Hbf and Ost instead of Berlin Lichtenberg.

 

Table 52-Train 117/116 München - Wien will become an ICE service. Train 40/41 Lehár Wien Südbahnhof - Budapest will be retimed and diverted to Wien Westbahnhof, extending the journey time by up to 30 minutes. 

 

Table 56-Trains 247/246, 345/344 and 1249/1248 will all start from Berlin Zoo instead of Lichtenberg and will also call at Berlin Hbf and Ost, making transfer across Berlin much easier. Train 247/246 Berlin- Moskva/St Peterburg will be retimed and operation will increase from three days a week to four. 

 

Table 57 - The Frankfurt - Praha overnight train 353/352 will be diverted via Děčín and extended to Wiesbaden. It will lose the München/Stuttgart portions and in our International section will move from Table 57 to Table 58.

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Table 60 A new Dresden - Bratislava - Budapest overnight sleeper A new Dresden with Wien and Košice portions will commence operation. The five- times-weekly Venezia Budapest Timişoara seating car will be extended to Bucureşti but will bypass Timişoara. Train 335 Beograd - Thessaloniki will depart from Beograd three hours later and thereby make a connection from Wien and Moskva.

 

Table 82 Cisalpino will no longer operate to Stuttgart, and will therefore cease to operate into Germany, with all their services terminating at either Zürich or Schaffhausen. C/S 155 will start from Zürich and will be extended from Milano via Venezia Mestre to Trieste arriving at 2130. In the reverse direction C/S 154 will depart Trieste at 0630 and terminate at Schaffhausen.

 

Table 89b A new through couchette will be introduced on the Venezia - Zagreb - Beograd route. 

 

Table 90 Seating accommodation will be withdrawn from train 369/368 Nice - Napoli and replaced by additional couchette cars.

 

Table 91 241/240 will cease to call at Trieste, but 52/53 will call additionally at Trieste, extending its journey time by 45 minutes.

 

Table 92-258/259 Budapest - Sarajevo will change from an overnight service to a daytime train and will depart from Budapest Keleti instead of Budapest Déli. A new Ljubljana - Zagreb - Sarajevo overnight is proposed providing seats Ljubljana - Zagreb - Sarajevo and couchettes Zagreb Sarajevo.

 

Table 97 - The sleeping car between Venezia and Moskva will run again for the first time since May 2000. At 2935 km and three nights journey it is believed to be the longest scheduled service wholly within Europe.

 

Table 99- There will be a new Kraków - Praha/Wien train: EC108 will depart Kraków 0724, arriving Praha 1354 and Wien 1328 (EC103), while EC109 will depart Praha 1407, Wien 1433 (EC102) and arrive Kraków 2105. However the Kraków portion from the Warszawa - Wien Sobieski EC 105/104 will be withdrawn.

 

Train 251/250 Poznań - Wrocław - Praha will be retimed. However, it will only run until March 31, 2007, bringing to an end the operation of passenger trains over the Polish/Czech border at Lichkov.

 

 

Further changes from December 10:

Two CityNightLine routes will be withdrawn: 51408/51409 Andromeda Stuttgart Dresden and 50408/50409 Sirius Zürich - Norddeich Mole.