ThomasCook European Timetable 1995年8月号の What's new this monthのまとめです。

ブログ筆者の研究用のデータベースの公開という位置づけです。ご興味あればご参照ください。原文は英語のため、書き起こしから機械翻訳とその後のブログ筆者による加筆と、その後も適宜修正を加えていきます。

 

・英語原文をブログ下部に貼り付けております。

・カテゴリーごとにまとめるため、本文の掲載順から変えています。また、時刻表販売、マーケティングに関する記事はブログ趣旨ではありませんので、外しました。

・ブログ内の地名ですが、邦訳があったり、なかったりしますが、機械翻訳の結果となります。必要に応じて追って補足をいれていきますが、邦訳された地名のつづりを知りたいかたはブログ下部の原文を参照ください。

 

 

  今月のお知らせ

 

この号では、ヨーロッパの鉄道の夏の運行情報を掲載しており、そのほとんどが9月23日まで有効である。また、1995年9月24日から1996年6月1日までの重要な国際線の暫定的な詳細を掲載した冬季国際線補足号もあります。これは本号の巻末508ページから523ページに掲載されている。スペイン国鉄からの情報受領が遅れたため、スペインの夏の確定時刻を掲載しました。変更点としては、マドリッド〜パンプローナ間と、マドリッド〜ウエルバ間(夏季限定運行)の夜行列車の廃止が挙げられる。マドリッド〜リスボン間の昼行列車(Table80)廃止のニュースは、残念ながら時期尚早であった。しかし、この列車が冬期も運行されるかどうかは確認できていない。マドリード発パリ行の寝台列車フランシスコ・デ・ゴヤ号(Table46)は、マドリードを15分早い19:15発車に時刻変更された。バレンシア・テルミノ駅(Valencia Término)は現在、スペイン国鉄の時刻表ではバレンシア・エスタシオ・デル・ノルド駅(Valencia Estaciódel Nord)と表記されており、ここでもこの名称を採用している。

 

モンペリエ〜バルセロナ間の2本目のタルゴ列車の詳細が判明したので、Tableに示す。片道1本はバレンシア発着で、メディテラネオ・タルゴ号と命名されている。

 

スペイン北海岸沿いのEusko Trenbideak/Ferrocarriles VascosおよびFerrocarriles de Vía Estrecha(Table437)の最新時刻も掲載した。オビエド〜フェロール区間は大幅に時刻が変更された。Turytransのイルン〜ヒホン間のバス便も変更され、8月末までの時刻がTable439に示されている。

 

先月述べたように、パリ・リヨン駅発の全列車は1995年7月31日より3分早く発車する。北行便には影響はない。

 

1995年5月28日からウィーン〜ケルン間のシティナイトライン(CNL)の「ホテル」列車となったドナウ・クリエー号は、判断に時間を要しながらも、この列車運行スケジュールの延長が決定し、引き続きドルトムントまで運行される。時刻はTable66の通り。

 

ドイツ国内の運行は、電化および改良工事の影響を受け続けている。いくつかのTableには警告が掲載されており、影響を受ける路線の概要は390ページの下に掲載されている。

 

ロシアとベラルーシ間の多くの運行は引き続き変更される可能性があるが、リトアニア鉄道からの追加情報を受け、リトアニア発着のロシア発着列車の時刻が今月更新された。また、ハンガリー・セクションに若干の時刻変更があり、オーストリアのバス便にも変更があります。

 

ギリシャのペロポネソス鉄道におけるダイヤ改正の導入は、1995年9月1日に延期された模様である。そのため、Table980は以前の時刻表に戻され、9月1日からの運行予定時刻を示す暫定Tableが438ページに掲載されている。

 

イギリスの鉄道は現在、ASLEF鉄道運転手組合員による一連の1日ストライキの影響を受けている。大半のサービスはストライキ当日に運行されないが、英仏海峡トンネルを通るユーロスターの便は影響を受けない。英国鉄道のサウス・イースタン・インターナショナル部門は、Table10およびTable12の大陸行きの鉄道/海路/海峡港(ニューヘイブンを含む)を利用する乗客のために、ロンドンと海峡港を結ぶバスを運行している。出発予定時刻の45分前までにロンドンのターミナルに到着されたし。また、バスはすべてロンドン・ヴィクトリア駅が終点となる。

 

ロンドン〜フォート・ウィリアム間の寝台列車に関する追加ニュースとして、撤退をめぐる法的問題を経て、少なくとも9月22日まではその運行が保証された。この列車の時刻は、臨時Table593aに復活した。

 

フェリー関連のニュースでは、これまでコロナ・ラインが運航していたカールスクローナ〜グディニャ間のサービスが、ライオン・フェリー(Table1210)に引き継がれた。新造高速船の納入の遅れは、ニューヘイブン〜ディエップ間の双胴船サービスの導入を未定に延期したStenaSealinkなど、複数の運航会社に影響を及ぼしている。S.N.C.M.のNGV高速フェリー(Table1430)は7月中に導入される予定だったが、9月か10月まで就航しないことになり、コルシカ・フェリーが運航するモナコ発バスティアおよびカルヴィ行きの新サービス(Table1450)も、本稿執筆時点では開始されていない。ラルヴィク・ラインによるラルヴィク~スカーゲン間の双胴船サービス(Table1200)の導入計画は頓挫した。

 

今月新たに追加された情報には、キールからカリーニングラードおよびリガへのフェリー便(Table1222)と、イスタンブールからウクライナのオデーサ港、ヤルタ港、エフパトリア港、ロシアのノヴォロシースク港への黒海航路の簡単な詳細が含まれる。黒海航路のスケジュールは、実際の時刻を表示できるほど前もって組まれていないが、情報やチケットを入手できるイスタンブールの海運代理店の詳細を掲載した。

 

ホーリーヘッド〜ダン・ロアヘア間の双胴船SeaLynxに問題が発生したため、StenaSealinkはTable1025に示すようなダイヤ改正を行った。ホリーヘッド発着の一部の接続列車も影響を受けており、英国セクションの変更に間に合わなかったため、簡単な詳細は以下の「ストップ・プレス」に記載されている。冬の国際列車補足情報は来月、32ページに拡大され、9月24日から有効なさらなるサービスが掲載される予定である。

 

ストップ・プレス Table555、ホリーヘッド〜マンチェスター間

マンチェスター・ピカデリー駅発5:03のホリーヘッド行き列車は、ウォリントン〜ホリーヘッド間を約20分繰り上げた時刻で運行する。ホーリーヘッド発18:49のランダドノ・ジャンクション行きは19:15発となり、チェスター行きの延長される(2105着、土曜日はクルー行きとなる、2130着)。月曜日から金曜日には、チェスターからバーミンガムへの接続列車が増発される(チェスター21:11、クルー21:35、スタッフォード21:57、ウォルバーハンプトン22:17、バーミンガム・ニューストリート駅22:33)。ホリーヘッド発23:20のマンチェスター行き列車は、発車時刻が0:45に変更され、マンチェスター・ピカデリー駅着3:50になる。この列車は日曜日の朝は運休。日曜日:ホリーヘッド発19:15バンガー行きの列車が増発され、バンガーには1944に到着。

 


What's new this month

This issue contains summer services for the railways of Europe, most of which are valid to September 23. There is also a Winter International Supplement giving provisional details of some of the more important international services from September 24, 1995 to June 1, 1996. This will be found at the back of this edition on pages 508 to 523. Confirmed summer timings for Spain are now shown, following late receipt of information from RENFE. Amongst the changes are the withdrawal of the overnight Madrid - Pamplona train and the summer-only Madrid - Huelva night train. News of the withdrawal of the day train between Madrid and Lisboa (Table 80) was unfortunately premature, and the Luis de Camoens continues to run daily except Saturdays, at least for the summer period. We are unable to confirm, however, whether this train will continue to run during the winter. The Francisco de Goya sleeping car train from Madrid to Paris (Table 46) has been retimed to leave Madrid 15 minutes earlier at 1915. Valencia Término is now referred to in the RENFE timetable as Valencia Estació del Nord, and we have adopted this name in our tables.

 

Details of the second Montpellier - Barcelona Talgo train are now to hand and are shown in our tables. One train each way runs to and from Valencia and is named Mediterraneo Talgo.

 

Latest timings for the ET/FV and FEVE narrow gauge lines along the northern coast of Spain (Table 437) are also now shown. The Oviedo - Ferrol section has been substantially retimed. The Turytrans coach service between Irún and Gijón has also been revised and timings valid to the end of August are shown in Table 439.

 

As mentioned last month, all trains from Paris Gare de Lyon will be departing 3 minutes earlier from July 31, and all our tables show the new earlier time. Northbound services are not affected.

 

The Donau Kurier, which became a CityNightLine 'hotel' train between Wien and Köln from May 28, is once again running through to Dortmund following a late decision to extend this train. Table 66 has the timings.

 

Services in Germany continue to be affected by electrification and upgrading works. Some tables carry warnings and a summary of the lines affected appears at the foot of page 390.

 

Many services in and between Russia and Belarus remain subject to alteration, but the Russian timings of trains to and from Lithuania have been updated this month following receipt of further information from Lithuanian Railways. There are also minor timing changes to our Hungarian section, and changes to bus services in Austria.

 

The introduction of revised timings on the Peloponnese railway in Greece has apparently been put back to September 1. Table 980 has therefore reverted to the old timings and a temporary table showing the expected service from September 1 will be found on page 438.

 

Railways in Great Britain are currently being affected by a series of one day strikes by members of the ASLEF train drivers' union. The vast majority of services are not running on strike days, but Eurostar services through the Channel Tunnel are not affected. The South-Eastern International division of British Rail is providing buses between London and the Channel Ports (including Newhaven) for passengers using the rail/sea/rail services to the Continent in Tables 10 and 12. Passengers are advised to arrive at the relevant London terminal at least 45 minutes before the scheduled departure time. Inbound buses will all terminate at London Victoria station.

 

Further news of the London - Fort William sleeping car train is that its future has been assured at least until September 22, following legal difficulties over its withdrawal. Timings for this train have been reinstated in temporary Table 593a.

 

Shipping news is that the Karlskrona - Gdynia service previously operated by Corona Line has been taken over by Lion Ferry (Table 1210), the former company having gone out of business. Delays in the delivery of new high-speed craft are affecting several operators, including Stena Sealink who have postponed the introduction of the Newhaven - Dieppe catamaran service to an unspecified date. The NGV high-speed ferry of S.N.C.M. (Table 1430), which was to have been introduced during July, will not now see service until September or October, and the new service from Monaco to Bastia and Calvi operated by Corsica Ferries (Table 1450) had also not started at the time of writing. Plans by Larvik Line to introduce a catamaran service between Larvik and Skagen (Table 1200) have fallen through.

 

New information added this month includes the ships from Kiel to Kaliningrad and Riga (Table 1222), and brief details of the Black Sea services from Istanbul to the Ukrainian ports of Odesa, Yalta and Yevpatoriia, and the Russian port of Novorossiysk. Schedules for the Black Sea services are not arranged far enough in advance for us to show actual timings, but we have included details of the shipping agents in Istanbul where information and tickets can be obtained.

 

Due to problems with the Sea Lynx catamaran on the Holyhead - Dun Loaghaire service, a revised timetable has been introduced by Stena Sealink, as shown in Table 1025. Certain connecting trains to and from Holyhead are also affected and brief details are shown below under 'Stop Press', as they were not received in time to alter our British section. The Winter International Supplement will be expanded to 32 pages next month to show further services valid from September 24.

 

STOP PRESS-TABLE 555, HOLYHEAD - MANCHESTER

The 0503 Manchester Piccadilly to Holyhead train will run approximately 20 minutes earlier between Warrington and Holyhead. The 1849 Holyhead to Llandudno Junction will now depart at 1915 and is extended to Chester, arrive 2105 (on Saturdays extends to Crewe, arrive 2130). On Mondays to Fridays there will be an additional connecting train from Chester to Birmingham (Chester 2111, Crewe 2135, Stafford 2157, Wolverhampton 2217, Birmingham New Street 2233). The 2320 Holyhead to Manchester train has been retimed to leave at 0045, arriving Manchester Piccadilly at 0350. This train does not run on Sunday mornings. Sundays: There is an additional Holyhead to Bangor train at 1915, arriving 1944.