1990年9月1日〜29日号のThomasCook European Timetable の NEWSLINE のまとめです。

ブログ筆者の研究用のデータベースの公開という位置づけです。ご興味あればご参照ください。原文は英語のため、書き起こしから機械翻訳とその後のブログ筆者による加筆と、その後も適宜修正を加えていきます。

 

・英語原文をブログ下部に貼り付けております。

・カテゴリーごとにまとめるため、本文の掲載順から変えています。また、時刻表販売、マーケティングに関する記事はブログ趣旨ではありませんので、外しました。

・ブログ内の地名ですが、邦訳があったり、なかったりしますが、機械翻訳の結果となります。必要に応じて追って補足をいれていきますが、邦訳された地名のつづりを知りたいかたはブログ下部の原文を参照ください。

 


 

【今月の内容について】

1990年夏号の最終号で9月29日まで有効なダイヤを掲載しています。次号は9月30日〜10月31日号として、新しい冬ダイヤeを掲載する予定です。ただし、イギリス国鉄の新ダイヤは10月1日から有効となるため、今号で紹介するイギリス国鉄ダイヤは9月30日まで有効となります。今月は9月30日からの冬ダイヤについて主要な国際列車の速報を掲載した追加ページをさらに充実させました(488~523ページ参照)。今月は新たに、冬ダイヤTable58から61、65、66を掲載。

 

 

【イギリス/フランス間(ドーバー海峡横断)】

パリ〜ロンドン間の冬季運行(冬Table50)にさらなる変更が発表されました。パリ・サンラザール駅発ディエップ、ニューヘイブン経由ロンドン行の午前中便は、1990年12月25日〜2月10日は運休されます。この間の夜間帯移動の迂回ルートは、ディエップ発5:00の船便に乗って、ニューヘイブンからは普通列車を利用し、ルイスで乗り換える方法のみとなります。ロンドン・パリ間の鉄道とホバークラフトの接続便は、3月22日からドーバー・イースタン・ドックとブローニュを結ぶ双胴船サービスに変更される予定です。しかし、代替船の問題があるため、この詳細はまだ発表されていません。

 

 

【国際列車】

TGV大西洋線導入により、シュドエクスプレスはパリ・オーステルリッツ駅の発車時刻が繰り下げされ、リスボン到着が9:33となります。しかし、パリ・モンパルナス駅発15:55のTGV列車に乗り、国境のイルンで新設の夜行列車に乗り換えれば、パリ・リスボン間を従来よりも短時間で移動することができます。この新設夜行列車について、寝台車、クシェット車、1等座席車が連結されており、帰路はリスボン発17:55で、アンダイエ発9:38のパリ行TGV列車に乗り継ぐことで、パリには15:05に到着する(冬Table58)

 

 

【フランス】

今冬の注目すべき動きは、パリ〜ボルドー間に高速列車TGV大西洋線が導入され、最速列車の場合、所要時間が4時間以上から約3時間に短縮される点です。また、パリ〜トゥールーズ間にもTGV列車がボルドー経由で1本運行され、従来のリモージュ経由の最短距離ルートよりも速く移動できます。TGV大西洋線の全列車はパリ・モンパルナス駅の発着となり、そのほかの夜行列車と在来線は引き続きパリ・オーステルリッツ駅の発着となります。これらの新設列車について、9月30日からのTGVサービスの概要を冬号追加ページの最後、523ページの特別表に掲載した。

 

 

【ドイツ(西ドイツ/東ドイツ)】

今夏ダイヤの主なニュースは、ドイツ政府へのビザ発給要件が緩和されたことに伴うもので、東ドイツ方面に向かう列車は、ハノーファー発の場合はマグデブルクとポツダム・シュタット駅に、ドイツ南部(ミュンヘン、ニュルンベルク、フランクフルト)からの列車はハレにそれぞれ停車するようになります。さらに、これらの列車の終着駅は延長され、東ベルリンにあるベルリン中央駅が終点となります。さらなる革新は、ハンブルク〜ベルリン間にマックス・リーバーマン号と名付けられたインターシティ列車(766Table)が新設されたことです。現在、ハンブルク〜ベルリン間のほとんどの列車はヴィッテンベルゲにも途中停車しており、そこでマグデブルク、ハレ、ライプツィヒへの乗り継ぎが可能になっています。

 

 

【イギリス】

電化に伴う大規模な線路工事の影響で、1990年9月15、16、22、23日の各日についてニューカッスル駅が事実上閉鎖されます。その結果、この駅(街)に乗り入れる各路線の列車の多くに影響が出ます。

 

 

【スペイン】

スペイン版カートレインの成功により、ヒホン〜アリカンテ間、マドリッド〜グラナダ間にカートレイン列車が新規導入されました。また、夜行列車を補完する目的でマドリード〜アリカンテ間、マドリード〜マラガ間の2路線に昼行便が増便されます。

 

 


 

What's new this month

Welcome to the final summer issue of 1990, showing rail timings to September 29. Our next issue will be dated September 30 to October 31 and will contain the new winter timetables. The new British Rail timetable, however, commences on October 1, and the BR timings shown in this issue are therefore valid to September 30. This month we have further expanded our Winter Supplement which shows advance details of winter services from September 30 on the more important international routes - see pages 488 to 523. New this month are Winter Tables 58 to 61, 65 and 66.

 

The main development this winter will be the introduction of high speed 'TGV Atlantique' trains between Paris and Bordeaux, cutting journey times on the best trains from over 4 hours to about 3 hours. Several trains continue to Hendaye and Irun, giving faster connections to Spain and Portugal, and there is also one train between Paris and Toulouse via Bordeaux, giving a faster journey than the shorter route via Limoges. All TGV Atlantique trains will leave from Paris Montparnasse, but the remaining overnight and conventional trains will continue to leave from Paris Austerlitz. Because of the importance of these new trains, we have included a summary of the TGV services from September 30 in a special table on page 523 at the end of the winter supplement.

 

As a result of these new services, the Sud Express will leave Paris Austerlitz later than at present, departing for Lisboa at 0933. However, a faster journey between Paris and Lisboa will be possible by taking the 1555 TGV train from Paris Montparnasse and changing at Irun onto a new overnight train, arriving Lisboa at 1056.

 

The new service will convey sleepers, couchettes and first class seats. Return from Lisboa will be at 1755, connection at Hendaye into the 0938 TGV service to Paris, arriving at 1505 (Table 58 Winter).

 

The main news regarding summer services this month is the package of changes introduced in East and West Germany to coincide with the relaxation of the remaining visa requirements for the D.D.R. Although timings at most stations are unchanged, the trains which used to run non-stop between the border and West Berlin now make additional stops. Those from Hannover now stop at Magdeburg and Potsdam Stadt while trains from the south (München, Nürnberg and Frankfurt) now call at Halle. Furthermore, these trains are extended into East Berlin, terminating at Berlin Hbf. A further innovation is the introduction of an InterCity train between Hamburg and Berlin (Table 766) named Max Liebermann. Most Hamburg-Berlin trains now also stop at Wittenberge, where connections are available to Magdeburg, Halle and Leipzig.

 

In Great Britain, Newcastle station will be virtually closed on the weekends of September 15/16 and 22/23 for major track reconstruction in connection with electrification. This will affect many trains on a wide variety of routes serving this city.

 

The success of RENFE's car-carrying motorail services in Spain has led to the introduction of new services from Gijon to Alicante and Madrid to Granada. New daytime services have also been added on two routes to complement the overnight services, namely Madrid-Alicante and Madrid-Malaga.

 

Further changes to the winter service between Paris and London (Table 50 Winter) have been announced. The morning service from Paris St. Lazare to London via Dieppe and Newhaven will not run between December 25 and February 10. During this same period, overnight journeys between Paris and London will only be possible by using the 0500 sailing from Dieppe and a local train from Newhaven, changing at Lewes. The connecting rail and hovercraft service between London and Paris is due to be replaced from March 22 by a catamaran service between Dover Eastern Docks and Boulogne. However, details of this service have not yet been announced due to problems with the replacement craft. 

 

Our range of books, guides and maps (pages 524-6) has been further expanded this month with the addition of the Thomas Cook Health Passport. This useful pocket book contains a wealth of information on health matters for the traveller. Readers are also reminded that the latest edition of our companion publication, the Thomas Cook Overseas Timetable, will be published on September 1.

 

Finally, just a reminder that there is a comprehensive guide to using this timetable on the following few pages, together with some useful hints on travelling by train in Europe. A few minutes spent reading this could save you hours of frustration! Happy travelling!