2015年12月にリリースされた、European Rail Timetable 2016年冬号の What's new this month のまとめです。

ブログ筆者の研究用のデータベースの公開という位置づけです。ご興味あればご参照ください。原文は英語のため、書き起こしから機械翻訳とその後のブログ筆者による加筆と、その後も適宜修正を加えていきます。

 

・英語原文をブログ下部に貼り付けております。

・カテゴリーごとにまとめるため、本文の掲載順から変えています。また、時刻表販売、マーケティングに関する記事はブログ趣旨ではありませんので、外しました。

・ブログ内の地名ですが、邦訳があったり、なかったりしますが、機械翻訳の結果となります。必要に応じて追って補足をいれていきますが、邦訳された地名のつづりを知りたいかたはブログ下部の原文を参照ください。

 


 

(2015年)12月13日から有効のヨーロッパ各国の新しい冬ダイヤが掲載されている。それ以前のダイヤについては11月号を確認すること。大半の列車について新しい時刻表を掲載することができたが、一部の国は、本誌発行時点では部分的な情報しか入手できていない。多くの場合(特にフランスとドイツ)、事前データに基づいて作成されていることから、変更される可能性がある。今後数週間、スケジュールが確定次第、すべての表を再チェックする予定だ。

 

カートレイン

ドイツ鉄道(DB)のオートツークが国際カートレインから撤退した模様。第一報では、ハンブルク発ミュンヘン行とバーゼル(レラッハ)行のみの運行日となっている。確認が待たれる(Table 1およびTable 2)。

 

国際列車

Table 9 今年(2015年)はクリスマスが金曜日にあたるため、ロンドン発ブール・サン・モーリス行夜行便の初便は(2016年)1月1日となる。

 

Table 10 ロンドン発パリおよびブリュッセル行のユーロスターのダイヤは、(2016年)5月28日まで有効。英仏海峡トンネルの工事は(2016年)1月16日、17日、30日、31日の運行に影響を与えるが、これらの日の時刻はまだ確定していない。また、2月1日から3月26日にかけて、カレー〜パリ間の工事が行われ、通常より10分繰り上げてパリを出発し、10分繰り下げた時刻にパリに到着。なお、2月21日はアシュフォード・インターナショナル駅への途中停車はなし。

 

Table 11 TGV 9860 トゥーロン〜ブリュッセル間が、ニース始発6:02に変更された。これは、従来のリール止まりのニース発9:05の便に代わるものだ。

 

Table  13 パリ〜バルセロナ間のTGVにいくつかの変更があり。9713列車(パリ発10:07)は毎日運行になったが、9711列車(パリ発7:15)は夏季のみ運行となる。対向の9704列車(バルセロナ発13:20)は毎日運行、9706列車(バルセロナ発16:20)は夏季のみ運行となる。また、バルセロナ発トゥールーズ行のAVE 9726/9729列車は、(2016年)1月5日から4月2日まで運休。

 

Table  17 ロンドン発マルセイユ行のユーロスターは、3月19日まで週 1 便、大半の土曜日に運行される。3月25日以降は週3便となり、月曜日と金曜日も増便される。ロンドン発マルヌ・ラ・ヴァレ行は引き続き週4日運行で、バカンス中は週6日運行となる(1月3日から5週間の休暇を除く)。

 

Table 20 ダイヤ改正後、タリスの多くがドルトムント発着に延長される予定であったが、ミュールハイムの信号ボックス火災による制限(ドイツのニュースを参照)のため、これらの変更は少なくとも3月下旬まで行われない見込みである。その間、9412列車と9473列車はエッセン発着、9401列車はデュイスブルク発着、9484列車はデュッセルドルフ発着となる。その他のタリスはケルン以遠を運行しない。運行が再開されれば、現在パリ〜エッセン間で運行されている3本がドルトムントまで延長、パリ〜ケルン間のもう1本がエッセン発着に延長される。

 

Table 24〜23 パリ 〜 モスクワ間の列車は週3回運行となり、運行時刻が変更された。

 

Table  30 およびTable  32 これらのTableでは、4月3日に TGV東線(LGV東ヨーロッパ線)がストラスブールまで延伸開業することに伴い、大きな変更があるため、4月2日までしか有効ではない。ただし、高速線延伸開業後に導入されるパリ~フランクフルト間(Table 30)およびパリ~フランクフルト間(Table 32)のダイヤのサマリーは、それぞれ570ページおよび571ページに掲載されている。所要時間短縮だけでなく、パリとフランクフルトおよびシュトゥットガルト間に、ストラスブール経由のフランクフルト便が2往復増便される。すべての時刻は確認中である。

 

Table  31 リリアが運行していたリール~ジュネーブ間のサービスが廃止される。

Table  43 ブリュッセル~バーゼル間の91/90列車 ヴォーバン号と 97/96列車 イリス号 は、高速鉄道TGV東ヨーロッパ線の開通に伴い、4月3日より廃止される。

 

Table 44 金・土・日運転のミラノ〜パリ間9250列車は、90分繰り上げて14:40に発車し、9248列車に改番される。パリ~ミラノ~ヴェネチア間 夜行列車テッロ 221/220列車は、フランスでの所要時間が延びたため、パリ発時刻が繰り上がり、パリ着時刻が繰り下げられた。

 

Table 50 ICE38/35 コペンハーゲン〜ハンブルグ〜ベルリン間の運行が終了。

 

Table 51 民間運行会社アリーヴァ社による新しい国際列車が、ベルリン〜トルン中央駅(コストシン、 ビドゴシュチ経由)間で運行を開始した。

 

Table  54 オーバーハウゼン〜ケルン間の夜行列車 EN 447/446 ヤン・キェプラ号と CNL 457/456 コペルニクス号が廃止された。

 

Table  56 週2便の116BJ/115BJ列車 ワルシャワ 〜 ミンスク間が廃止。

 

Table 60 ハンブルク・ベルリン〜プラハ〜ブダペスト間において、大幅な変更が実施され、ドイツ発の昼間便はすべてプラハ本駅止まりになった(ブダペスト発着の直通便であるEC 173/172 ハンガリア号を除く)。ブラチスラバおよびブダペストへの便は、プラハで乗り継ぎ可能。ハンブルク〜プラハ間の直行便は各方面4本に増便。一部の列車名が変更されていることに注意すること。

 

Table  61 383/382列車 ブルガリア・エクスプレス号 ブクレシュティ〜ソフィア間は運休となった。481/480列車 セルディカ号 ブダペスト〜ヴィディン〜ソフィア間は、両方向で時刻変更。IC 343 イヴォ・アンドリッチ号 ブダペスト〜ベオグラード間は、ブダペスト・ケレティ駅発時刻を2時間繰り上げて8:05に発車。

 

Table  75 ミュンヘン〜チューリッヒ間のユーロシティの一部がバーゼル発着に延長運転された。

 

Table  91 EC 246 チッタデッラ号 ブダペスト〜リュブリャナ間のブダペスト発車時間が5時間繰り上がり、復路のEC 247はリュブリャナ発時刻が90分繰り上げされた。

 

Table 95  ロシア鉄道は、ワルシャワ経由のモスクワ〜ブダペスト線を毎日運行するようになった。また、この列車は毎日ソフィアまで寝台列車を運行しており、『hidden europe』誌の友人は、3,333キロメートルを走るソフィア行の寝台列車は、途中7つのヨーロッパの首都に乗り入れていると述べている。また、22/21列車 ビタヴァ号で運行される週2便のモスクワ〜ヘプ間の直通車両も再導入された。

 

Table 99 ワルシャワ~プラハ間と〜ウィーン間で多くの変更が実施された。ワルシャワ発プラハ行はユーロシティが増便されたが、現行のEC110/111の運行時間が大幅に変更された。ワルシャワ発オストラヴァ行きのユーロシティも新設。ウィーンからの便は現在、ウィーン中央駅発着となっており、西駅へは運行していない。もうひとつの新サービスは、EC 131/130 ヴァルソヴィア号で、ワルシャワ〜ブダペスト間をカトヴィツェ、ブジェツラフ経由で運行しています。これはブジェツラフでプラハ~ウィーンのRJ 77/74列車と接続。

 

イギリス

  • 工事に伴い、グレート・ウェスタン鉄道が運行するほとんどの週末便は、(2016年)1月9日から有効(Table 131~140)。Table 113の多くは、ヨービル・ジャンクションからの連絡線を利用して、ヨービル・ペン・ミル駅にも乗り入れている。

 

フランス

  • 2016年のフランスで最も重要な鉄道イベントは、4月3日にストラスブールまでの高速鉄道TGV東線(LGV東ヨーロッパ線)の延伸開業である。そのため、フランスのほとんどのTable は4月2日まで有効となる。しかしながら、11月14日に発生した高速走行中の試験列車脱線事故を受けて、開通が遅れる可能性が報告されていることに留意すること。4月3日以降の正確な運行予定を告知できるよう、状況を注視していく。
  • ランゲアックとランゴーニュを結ぶ区間は、今年初めに土砂崩れで被害を受け、補修工事のために代行バスが運行される。朗報は、12月18日から直通運行が再開されることである(Table 333)。

 

ベルギー

  • ブリュッセルの新しいシューマン・ヨサファット・トンネルは12月ダイヤ改正で開通する予定が4月に延期された。これにより、ブリュッセル空港と欧州議会のある欧州地区にあるブリュッセル・リュクサンブール駅を直通接続が可能になった。新サービスは月〜金は30分間隔で運行(Table 401)。ブリュッセル・リュクサンブール駅以遠は、シャルルロワ(Table にはない緩行運行)、または既存の列車を延長してナミュールとディナンに向かう列車が運行される(Table 440)。

 

スイス

  • ここ数年で最も大きなダイヤ改正により、運行本数が再編成された。一部の路線では運行本数が増加し、以前は月〜金までの運行だった多くの列車が土曜日にも運行されるようになった。さらに、運行パターンに始発時間の繰り上げと終着時間の延長が行われる。チューリッヒ中央駅の地下ホームへのアクセスを可能にする新しい高架線開通により、Table 510およびTable 530の停車パターンが大幅に変更された。バーゼル〜チューリッヒ中央駅間のIR列車はザンクトガレンまで延長運転され、バーゼル〜チューリッヒ空港駅(バーデン経由)間のIR列車はチューリッヒ中央駅に追加停車し、ジュネーブ〜ザンクトガレン間のインターシティ列車はヴィンタートゥール〜ザンクトガレン間をノンストップで運行し、所要時間を約18分短縮した。その他では、ビール/ビエンヌ〜デレ間の運行が従来よりも3時間遅くなり(Table 515)、バーゼル〜ビール/ビエンヌ〜ローザンヌ間のICN列車はバーゼルからビール/ビエンヌまでの北区間でのみ運行され(新Table 505a)、ビール/ビエンヌ〜チューリッヒ〜コンスタンツ間のIR列車はチューリッヒ〜コンスタンツ間のみの運行となった(Table 535)。

 

イタリア

  • 新しいダイヤでは、フレッチャロッサおよびフレッチャルジェントの全サービスと、フレッチャビアンカ、インターシティおよび夜行列車が含まれているものの、トレニタリア社からは部分的な情報しか入手できていない。従って、イタリアセクションで列車番号が表示された便はすべて確認済みだが、現地で再確認することを勧める。ただし、Table 600に示すNTVによるイタロから、新しいダイヤ情報は届いていない。

 

スペイン

  • マヨルカ島のパルマとインカを結ぶIncaexprésの3便のうち、2便の時刻が変更された(Table 674)。

 

ドイツ

  •  ミュールハイムの信号場が火災に見舞われ、デュイスブルク〜ドルトムント間の運行に影響が続いている。Table には通常のダイヤしか掲載していないが、367ページに最新の変更点をまとめたパネルを掲載した。民間運行会社によるハンブルク・ケルン・エクスプレスは、木〜日まで、各方面週4回のみ運行する改正ダイヤを導入。ただし、木曜と土曜の北行列車と金曜と日曜の南行列車は、ボン、コブレンツ、フランクフルトへの延長乗り入れされる。以前はTable 800aに示されていたが、これらの列車はTable 800に組み込まれた。
  •  ベルリン経由で運行されるIR路線の一部に変更があった。Table 835のロストック発の便は、エルスターヴェルダまで運行されるようになった。Table 845では、シュトラールズント発ファルケンベルク行とシュヴェット発ルターシュタット・ヴィッテンベルク行が変更された。スペースの都合上、Table 845ではアンガーミュンデとシュチェチン間の運行を表示できないため、これらの列車はドイツセクションの最後にある新しいTable 949に表示されるようになった。
  •  ドイツで最も目を引く変化は、エアフルト〜ライプツィヒ/ハレ間に高速路線の新区間が開通により、これらの都市間の所要時間が約30分短縮されたことだ(Table 850)。フランクフルト〜ライプツィヒ/ドレスデン間の1時間ごとの各便の所要時間が短縮されただけでなく、フランクフルト〜ベルリン間の所要時間も短縮された(ブラウンシュヴァイク経由のルートと比較して)。フランクフルト〜ベルリン間の新しいICEは、エアフルトとハレのみ停車し、所要時間は4時間未満となる。なお、Table 902のブラウンシュヴァイク経由便は、ICEスプリンターの限定停車も含め、通常通り運行される。新線経由のICEサービスの運行ルート変更に伴い、ヴァイマル経由の長距離列車の本数が大幅に減少。しかし、民間運行会社アベリオがドイツ中部で運行する新しい高速地域サービスが、ヴァイマル経由ライプツィヒ〜エアフルト間に導入され、その詳細はTable 849に記載されている。
  •  バンベルク〜リヒテンフェルス間は(2016年)1月11日から9月3日まで運休となり、この区間を利用する長距離・市内便の運行が大幅に変更される。ベルリンとミュンヘンを結ぶ851番線は2時間間隔で運行され、エアフルトとフルダ経由になる。ザールフェルト経由の列車と代行バスの接続も可能で、Table 851に示す。影響を受ける区間では、すべてのローカル便がバスに置き換えられるため、所要時間が従来より延びる。Table 851およびTable 875は、1月11日から有効な変更後のダイヤを提示し、1月10日まで有効分は572ページに掲載している。他の多くのTable のサービスにも影響があり、その場合は1月11日からのサービスを示している。残念ながら、1月10日までの運行状況をすべて表示することはできませんが、時刻や列車番号が変更される可能性のある運行については明確に表示する。複雑なため、クリスマスと新年の期間中の運行日数の変更は、ドイツセクションで表示できないことに注意されたい。その代わり、367ページに、運行がどのような影響を受けるかを概説したパネルを掲載した。これはあくまで一般的な情報であり、この期間に旅行される方は、現地で旅行計画を確認されることを強く勧める。 

 

オーストリア

  • ウィーン中央駅のダイヤが変更され、これまでウィーン西駅まで運行されていた長距離列車のほとんどが、ウィーン中央駅に乗り入れるようになった。ダイヤ改正の特徴は、中央駅発のRJ/IC列車が1時間に2本延長され、ウィーン空港に乗り入れるようになったことだ。これにより、リンツ、ザルツブルク、インスブルックなど多くの都市で、オーストリアの主要空港を発着する定期直通便が利用できるようになった(Table 950)。現在、ウィーン西駅発着列車は、地域便とザルツブルク発着の運行会社ウェストバーンの列車のみである。ウェストバーンでは、午前中に各方面への途中停車駅限定の速達便を追加し、東行きの列車はザルツブルク〜ウィーン間をわずか2時間16分で結んでいる。

 

ポーランド

  • ポーランド国鉄の運行スケジュールが更新され、3月12日まで有効となった。グディニャ発ポズナン行(Table 1020)およびカトヴィツェ行(Table 1060)を含む、多くのTLKサービスがICとして生まれ変わりました。リトアニアへの移動は、ワルシャワ 〜 スワウキ間の列車(Hańcza)が国境の町モッカヴァまで延長されたことにより、再び可能となった。また、この列車はクラクフを起点としている(Table 1042)。

 

チェコ共和国

  • Table 1160のプラハ〜オストラヴァ間のサービスは再び改編され、プジェロフ発プラハ行の早朝インターシティ列車が新設された。このTable を拡大するため、ヴセティーンとホルニー・リデチュ経由〜オロモウツ、〜ジリナ間の区間は、別のTable 1158に分割された。ポーランドのシュクラルスカ・ポレンバ・ゴーラには、リベレツからの直通列車が発着するようになった(Table 1141)。

 

スロバキア

  • ブラチスラヴァ〜ズヴォレン間の2時間等間隔の列車は、現在すべてバンスカー・ビストリツァまで運行されている(Table  1170)。ジリナ発バンスカー・ビストリツァ行の列車は、一部の例外を除き、ズヴォレンを非経由となった。Table 1172 ノヴェー・ザムキー発ニトラ行は、Table 1187 ニトラ発トポリュチャニ行と統合された。民間運行会社のレギオジェット社は、ブラチスラヴァ~コシツェ間の昼間の運行本数を片道3本から5本に増やし、プラハ~コシツェ間の夜行便は毎日運行になった。レオエクスプレスは、プラハ発の午後の列車をプレショフで方向転換し、コシツェに向かう(Table 1180)。レジオジェットのプラハ 〜ジリナ〜マルティン間の列車はズヴォレン発着に延長された(Table 1185)。

 

ハンガリー

  • ブダペスト〜ジェール間の列車(Table 1250)は全面的に改編され、より高頻繁に運行される。インターシティ列車はチョルナで分岐することなく、ショプロンまたはソンバトヘイまで運行される。ウィーン〜デブレツェン間のホルトバジー号は、ニーレジュハーザまで延長運転され、ブダペスト南部の郊外を経由せず、ブダペスト東駅を経由するようになった。同様に、ウィーン〜ベオグラード間のアヴァラ号も、フェレンツヴァーロシュではなくブダペスト東駅に乗り入れている。 

 

セルビア

  • 新ダイヤで、ベオグラード〜ソフィア間の昼行運行が復活した。490/1列車 バルカン号は、ベオグラード発7:35で(ニシュまでは337列車と併結)、ソフィア着18:15。反対方向では、ソフィア発11:30、ベオグラード着19:35となる(Table 1380)。

 

エストニア

  • タリン発モスクワ行の寝台列車(34/33列車)は、両方向で増発され、ラクヴェレは通過となった(Table 1870)。

 

ロシア

  • 6/5列車 ヴィリニュス〜モスクワ間は廃止されたが、29列車 モスクワ〜ヴィリニュス〜カリーニングラード間は、3時間後の17:20にモスクワを出発し、6:33にヴィリニュスに到着するように変更された(Table 1950)。

 

ベラルーシ

  • 週2便のヴィリニュス〜フロドナ間の815/816列車は廃止された。ミンスク〜ヴィリニュス間の一部便のダイヤが変更され、ミンスク〜フロドナ間の列車がTable 1950に追加された。

 

 


 

WELCOME

Welcome to this year's December edition of the European Rail Timetable which includes new winter schedules for most European countries valid from December 13. For schedules before this date please refer to our November edition. We have been able to include new timings for the majority of trains but only partial information was available for certain countries as we went to press and readers are advised to check individual country headings to confirm validity of the timings in each section. In many cases, particularly in France and Germany, tables have been compiled using advance data which is sometimes liable to change and passengers are advised to confirm timings before travelling, especially during holiday periods. All our tables will be rechecked over the coming weeks as schedules are confirmed. 

 

CAR TRAINS

It would appear that DB Autozug has withdrawn its international car carrying trains as initial information received shows operational dates only for its routes from Hamburg to München and Basel (Lörrach). Confirmation of this is awaited (Tables 1 and 2).

 

INTERNATIONAL

Table 9-As Christmas Day falls on a Friday this year, the first overnight departure from London to Bourg St Maurice will not be until January 1.

 

Table 10- Eurostar timings for services from London to Paris and Brussels are now available until May 28. Engineering work in the Channel Tunnel will affect services on January 16, 17,30 and 31, but timings on these dates are still to be confirmed. Work on the line between Calais and Paris from February 1 to March 26 will also affect services; during this period trains will depart Paris 10 minutes earlier and arrive 10 minutes later than usual. Please note that no services will call at Ashford International on February 21. 

 

Table 11- TGV 9860 Toulon - Brussels now starts from Nice at 0602. This replaces the existing 0905 departure from Nice which only ran as far as Lille.

 

Table 13-There have been a number of alterations to the Paris - Barcelona TGV service. Train 9713 (1007 from Paris) now runs daily, but 9711 (0715 from Paris) will only run in the summer. In the opposite direction 9704 (1320 from Barcelona) runs daily, but 9706 (1620 from Barcelona) becomes a summer only train. In addition, the Barcelona to Toulouse AVE trains 9726/9729 will not run from January 5 to April 2.

 

Table 17-The Eurostar service from London to Marseille continues to run once a week, on most Saturdays, until March 19. From March 25 the number of departures will increase to three times a week, running addditionaly on Mondays and Fridays. The London to Marne la Vallée service continues to run four days a week, increasing to six during holiday periods (except for a five week break from January 3).

 

Table 20-A number of Thalys services were due to be extended to caused by the Mülheim signal box fire (see German news), these serve Dortmund from the timetable change but, due to restrictions trains 9412 and 9473 will run from/to Essen, 9401 will terminate at changes are not now expected until at least late March. In the meantime will not run beyond Köln. When services return to normal the three Duisburg and 9484 will start from Düsseldorf. All other Thalys services services that currently run between Paris and Essen will be extended to Dortmund and another train pair between Paris and Köln will be extended to and from Essen meaning the Ruhr city will have four daily through services from and to Paris.

 

Table 24-Train 24/23 Paris - Moskva now runs 3 times a week and has been retimed. 

 

Tables 30 and 32 - These tables are only valid until April 2 as there will be major changes following the opening of the TGV Est high-speed line extension to Strasbourg on April 3. However, advance summaries of the proposed Paris to Frankfurt (Table 30) and Paris to Frankfurt (Table 32) timetables, which will be introduced following the opening of the extended high-speed line, are shown on pages 570 and 571 respectively. As well as faster journey times, there will be an additional service provided between Paris and both Frankfurt and Stuttgart with two Frankfurt services in each direction operating via Strasbourg. Please note that all timings are subject to confirmation.

 

Table 31 The Lille to Genève service operated by Lyria has been discontinued.

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Table 43- Trains 91/90 Vauban and 97/96 Iris between Brussels and Basel will be withdrawn from April 3 following the opening of the TGV Est high-speed line.

 

Table 44 - On Fridays, Saturdays and Sundays Milano to Paris train 9250 departs 90 minutes earlier, at 1440, and is renumbered 9248. The overnight Paris - Milano - Venezia Thello services 221/220 have had their journey times extended in France and thus depart earlier and arrive later in Paris. 

 

Table 50-ICE 38/35 København - Hamburg - Berlin no longer runs between Hamburg and Berlin.

 

Table 51 A new international service, operated by Arriva, has commenced between Berlin and Torun Gl. via Kostrzyn and Bydgoszcz.

 

Table 54 - Overnight services EN 447/446 Jan Kiepura and CNL 457/456 Kopernikus no longer run between Oberhausen and Köln.

 

Table 56 The twice weekly train 116BJ/115BJ Warszawa - Minsk has been withdrawn.

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Table 60 Significant changes have been implemented on the Hamburg Berlin - Praha - Budapest axis with all daytime services from Germany only running as far as Praha hlavní (except for train EC 173/172 Hungaria which will continue to provide a through service to and from Budapest). Good connections are available at Praha for journeys to and from Bratislava and Budapest. The number of direct services between Hamburg and Praha has increased to four in each direction. Please note that some train names have been switched. 

 

Table 61 - Train 383/382 Bulgaria Express Bucureşti - Sofia has been withdrawn. Train 481/480 Serdica Budapest - Vidin - Sofia has been retimed in both directions. IC 343 Ivo Andric Budapest - Beograd departs Budapest Keleti two hours earlier at 0805.

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Table 75 Certain EuroCity services between München and Zürich have been extended to and from Basel.

 

Table 91-EC 246 Citadella Budapest - Ljubljana is retimed to run five hours earlier and the return train, EC 247, runs 90 minutes earlier from Ljubljana.

 

Table 95- Russian Railways has restored a daily Moskva to Budapest service running via Warszawa. The train also conveys daily through sleeping cars to Sofia and our friends at hidden europe magazine noted that the Sofia cars - which travel over 3,333 kilometres serve seven European capital cities en route; they suggest this is a record unequalled in railway history. Also re-introduced are twice weekly cars between Moskva and Cheb, conveyed in train 22/21 Vitava.

 

Table 99 A number of changes have been implemented on the Warszawa to Praha and Wien routes. Warszawa to Praha gains an additional EuroCity service, although the current EC110/111 has been retimed considerably as a result. A new Warszawa to Ostrava EuroCity service has also been introduced. Please note that Wien services now start from/terminate at Wien Hbf and no longer serve Westbahnhof. Another new service is EC131/130 Varsovia which runs between Warszawa and Budapest via Katowice and Břeclav. This connects at Břeclav with the Praha to Wien service RJ 77/74. 

 

GREAT BRITAIN

Owing to engineering work, most Great Western operated weekend services in our tables are valid from January 9 (Tables 131 to 140). A number of services in Table 113 now also serve Yeovil Pen Mill station by using the chord from Yeovil Junction.

 

FRANCE

The most significant rail event in France in 2016 is due to take place on April 3 with the opening of the TGV Est high-speed line extension to Strasbourg. This will result in some significant alterations to many long- distance and local services and, for that reason, most tables in the French section are only valid until April 2. Please note, however, that following the tragic accident on November 14 when a test train derailed at high speed, it has been reported that the opening may be delayed. We will obviously be monitoring the situation closely so we can provide the correct schedules from April 3. The section of line between Langeac and Langogne was damaged by a landslide earlier this year and bus replacement services have been in place to allow repair work to be carried out. The good news is that through services will start running again from December 18 (Table 333).

 

BELGIUM

The new Schuman-Josaphat tunnel in Brussels was to have opened with the December timetable change, but we understand this has been delayed until April. This will enable direct services between Brussels Airport and Brussels Luxembourg station in the European Quarter, home to the European Parliament. The new service will run every 30 minutes on Mondays to Fridays (Table 401). Trains will continue beyond Brussels Luxembourg to either Charleroi (a slow service not shown in our tables) or to Namur and Dinant by extending existing trains (Table 440). 

 

SWITZERLAND

The most significant timetable change for some years has resulted in a restructuring of services. Some routes show an increase in frequency and many trains that previously operated Mondays to Fridays now also run on Saturdays. In addition, there are earlier starts and later finishes to service patterns. With the opening of a new flyover giving access to the underground platforms at Zürich HB, there are considerable changes to the stopping patterns of services in Tables 510 and 530. Basel - Zürich HB IR trains are extended to St Gallen, Basel - Zürich Flughafen (via Baden) IR's call additionally at Zürich HB and Genève - St Gallen IC services now run non-stop between Winterthur and St Gallen reducing the journey time by approximately eighteen minutes. Elsewhere, services between Biel/Bienne and Delle continue running three hours later than previously (Table 515), Basel - Biel/Bienne - Lausanne ICN trains will operate only on the northern section from Basel to Biel/Bienne (new Table 505a), and Biel/Bienne - Zürich - Konstanz IR's are restricted to Zürich - Konstanz (Table 535). 

 

ITALY

Only partial information for the new timetable was available from Trenitalia as we went to press, although it does include all Frecciarossa and Frecciargento services, along with most Frecciabianca, InterCity and night trains. Consequently, all services shown with a train number within the Italian section have been checked but passengers are advised to recheck timings locally. However, new schedules have not been received for the Italo services of Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV) shown in Table 600. 

 

SPAIN

Two of the three Incaexprés services between Palma and Inca, on the island of Mallorca, have been retimed (Table 674).

 

GERMANY

The fire damaged signal box at Mülheim continues to affect services between Duisburg and Dortmund and various alterations are expected to continue until late March. We are only able to show the normal timings in our tables but have included a panel on page 367 with a summary of the latest known alterations. Private operator Hamburg-Köln-Express has introduced an amended timetable running just four times a week in each direction Thursdays to Sundays. However, the northbound train on Thursdays and Saturdays together with the southbound service on Fridays and Sundays will be extended to serve Bonn, Koblenz and Frankfurt. Previously shown in Table 800a, these trains have now been incorporated into the main Table 800. 

 

There have been alterations to some of the Regional Express routes that operate via Berlin. Services from Rostock in Table 835 now run to Elsterwerda. In Table 845 the revised routings are Stralsund to Falkenberg and Schwedt to Lutherstadt Wittenberg. Due to space constraints, it is no longer possible to show services between Angermünde and Szczecin in Table 845 and these trains will now be found in a new Table 949 at the end of the German section. The most eye-catching change in Germany is the opening of a new section of high-speed line between Erfurt and Leipzig/Halle which has reduced journey times between these cities by approximately 30 minutes (Table 850). As well as offering faster jouneys on the hourly services between Frankfurt and Leipzig / Dresden, it has also resulted in some faster journeys between Frankfurt and Berlin (compared to the route via Braunschweig). These new ICE services between Frankfurt and Berlin call only at Erfurt and Halle and complete the journey in under four hours. Please note that the service via Braunschweig in Table 902 continues to run as normal, including the limited stop ICE Sprinter trains. With the re-routing of ICE services via the new line, Weimar is served by far fewer long distance trains. However, a new fast regional service, operated by Abellio Rail Mitteldeutschland, has been introduced between Leipzig and Erfurt via Weimar and details of this will be found in Table 849.

 

The line between Bamberg and Lichtenfels will be closed from January 11 to September 3 which will result in some major alterations to both local and long-distance services that use this stretch of line. Services between Berlin and München in Table 851 will run every two hours and are diverted via Erfurt and Fulda. Alternative train/bus connections are available via the Saalfeld route and these are shown in Table 851. All regional services will be replaced by bus over the affected section resulting in extended journey times. Tables 851 and 875 show the amended timings valid from January 11, although versions of these tables valid until January 10 will be found on page 572. There will be at knock-on effect to services in many other tables and, where this occurs, the service from January 11 is shown. Unfortunately it is not possible for us to show all variations until January 10 but services that may have amended timings or train numbers are clearly indicated. Please note that, due to their complexity, we have not been able to show any variations to days of running during the Christmas and New Year period in the German section. Instead we have included a panel on page 367 which outlines how services are affected. This panel is only intended as a general guide and readers travelling during this period are strongly advised to check their travel plans locally.

 

AUSTRIA

Wien Hauptbahnhof has become fully operational from the timetable change and most long-distance trains that previously ran to Wien Westbahnhof now serve the new rail hub instead. A feature of the revised schedules is the extension of two RJ/IC trains an hour from the Hauptbahnhof to serve Wien Flughafen. This means that many cities, including Linz, Salzburg and Innsbruck, now enjoy regular through services to and from Austria's principal airport (Table 950). The only trains that now use Wien Westbahnhof are regional services and Westbahn trains to and from Salzburg. Westbahn have added a morning limited stop service in each direction with the eastbound train taking just 2 hours 16 minutes to complete the journey between Salzburg and Wien with just two intermediate stops.

 

POLAND

Polish Railways' schedules have been updated and are now valid until March 12. Many TLK services are rebranded as IC, including some Gdynia to Poznań (Table 1020) and Katowice (Table 1060) trains. Travel into Lithuania is now possible, once again, with the extension of the Warszawa - Suwałki train (Hańcza) to the border town of Mockava. The train also starts back at Kraków (Table 1042).

 

CZECH REPUBLIC

The Praha - Ostrava service in Table 1160 has once again been recast and includes a new early morning IC train from Přerov to Praha, returning just after midnight. In order to expand this table, the section between Olomouc and Žilina via Vsetin and Horní Lideč has been split off into separate Table 1158. The Polish village of Szklarska Poreba Góra is now served by through trains from Liberec (Table 1141).

 

SLOVAKIA

The two-hourly Bratislava - Zvolen trains now all continue to Banská Bystrica (Table 1170); Zvolen to Banská Bystrica trains are therefore now shown in this table rather than 1185. Trains from Žilina to Banská Bystrica no longer run through to Zvolen, with one exception. Table 1172 Nové Zamky to Nitra has been combined with Table 1187 Nitra to Topol'čany, as most trains run through. Private operator Regiojet has increased its daytime offering on the Bratislava to Košice route from three trains each way to five, whilst its Praha to Košice overnight service now runs daily. Leo Express has diverted its afternoon train from Praha to run to Prešov, reversing there and continuing to Košice (Table 1180); the train returns to Praha overnight, again diverting to serve Prešov. Regiojet's Praha - Žilina - Martin train has been extended to and from Zvolen (Table 1185).

 

HUNGARY

The Budapest-Györ service (Table 1250) has been completely recast with more frequent IC trains continuing either to Sopron or Szombathely rather than splitting at Csorna for both destinations. Hortobágy, the Wien - Debrecen train, has been extended to Nyíregyháza and now runs via Budapest Keleti rather than skirting the southern suburbs. Similarly, Avala, the Wien - Beograd train, now also serves Budapest Keleti rather than Ferencváros.

 

SERBIA

The new timetable brings a welcome return of a daytime service between Beograd and Sofia. Train 490/1 Balkan will depart Beograd at 0735 (combined with train 337 as far as Niš) and arrive in Sofia at 1815. The opposite direction sees an 1130 departure from Sofia and 1935 arrival in Beograd (Table 1380).

 

ESTONIA

The Tallinn to Moskva sleeper service (34/33) has been accelerated in both directions and no longer calls at Rakvere (Table 1870).

 

RUSSIA

Train 6/5 Vilnius - Moskva is withdrawn but train 29 Moskva - Vilnius - Kaliningrad is retimed to depart Moskva three hours later at 1720, arriving Vilnius at 0633 (Table 1950).

 

BELARUS

The twice weekly train 815/816 Vilnius - Hrodna has been withdrawn. Some services between Minsk and Vilnius have been retimed and additional trains between Minsk and Hronda have been added to Table 1950.