ThomasCook European Timetable 1974年6月21日〜7月11日号のNEWSLINE のまとめです。

ブログ筆者の研究用のデータベースの公開という位置づけです。ご興味あればご参照ください。原文は英語のため、書き起こしから機械翻訳とその後のブログ筆者による加筆と、その後も適宜修正を加えていきます。

 

・英語原文をブログ下部に貼り付けております。

・カテゴリーごとにまとめるため、本文の掲載順から変えています。また、時刻表販売、マーケティングに関する記事はブログ趣旨ではありませんので、外しました。

・ブログ内の地名ですが、邦訳があったり、なかったりしますが、機械翻訳の結果となります。必要に応じて追って補足をいれていきますが、邦訳された地名のつづりを知りたいかたはブログ下部の原文を参照ください。

 


 

【今月の内容について】

1. 1974年1月から2月にかけて、英国政府により「3日間の労働週(the 3-day working week)」が導入され、1974年に発行された時刻表の発行日を変更する必要が生じました。この版は6月21日から7月11日までの期間をカバーし、それ以降の版の日付は1ページに記載されています。

 

2. この版には、1974年5月26日から9月28日にかけて大陸の鉄道で実施されるすべての夏季運行が含まれています。ただし、ソビエト連邦とポーランドの一部の国内列車を除きます。

ソビエト連邦とポーランドの一部の国内列車の詳細は、本誌発行時点では判明していない。

 

4. スペインとポルトガルの時刻表をご覧になる方は、255ページの下にある、スペインで最近導入された東ヨーロッパ時間とその列車運行への影響に関する特別なお知らせをお読みになるようお願いします。この時刻表は、すべての優等列車に適用され、本号にも掲載されていますが、バルセロナ〜ポルト・ボウ間、バルセロナ〜ラ・トゥール・ド・カロル間、サラゴサ - カンフラン間のローカル列車や、バルセロナ〜ヴァレンシア間の一部の途中停車駅での時刻変更については、まだ詳細が判明しておりませんので、ご了承ください。

 

 

【カートレイン】

8. パリ〜アヴィニョン間の寝台列車は、将来的には夏ダイヤのみ運行予定です(Table  1、サービスE2参照)。冬期には、週一回程度の夜行の車両運搬専用列車が運行されます。

(※ブログ筆者補足:カートレインの代わりに、車両専用の貨物列車で自動車を運搬し、乗客は同じ区間の旅客列車で移動する、というものです)

 

 

【アイルランド/北アイルランド】

5. アイルランド鉄道(Coras lompair Eireann、CIE)の夏季ダイヤは6月10日に施行され、Table  592からTable  599に示すとおり。1973年4月2日に導入された拡大時刻表は、ダブリンからコーク、リムリック、ロスレア、スライゴへの路線で一部時刻が変更され、ウォーターフォード発着の日曜列車が追加されたが、概ね維持されています。ダブリン〜コーク間のノンストップ運転は、現在、平日の18:30発のダブリン〜コーク間と、日曜日の18:00発のコーク - ダブリン間に限定されています。

 

6. 北アイルランド鉄道では、7月1日から夏ダイヤが施行され、Table  592および593に示されています。

 

 

【フランス】

7. ジュネーブからグルノーブルを経由してディーニュに向かう旅客は、数年間、途中で乗り換えが必要でしたが、フランス国鉄は今年、Table  185に示すように、夏季限定のジュネーブ〜ディーニュ間の(直通)列車を再導入しました。この列車は、423ページに掲載されているパノラマ型(ビスタドーム型)ディーゼルカーで運行されます。

(ブログ筆者補足:ビスタドーム形ディーゼルカーは下記のX4200型となります。紙面にも写真が掲載されていました)

 

9. フランス国鉄は、ナンシー〜ベルフォール間(エピナル経由)を1往復新設(ナンシー発14:10、ベルフォール発13:16(Table 178)。この列車は9月28日まで運行予定。

 

 

【イタリア】

10. エスプレッソ・デル・レヴァンテ(the Espresso del Levante)号とミラノ発レッチェ/ターラント行き514/515列車の寝台車は、これまでの隔日運行から、通年で毎日連結に変更されました(Table 393参照)。

 

11. ヴェネツィア〜パレルモ/カターニア間の新しい直通列車、1588/1589列車は、先月示した座席車とクシェット車に加え、カターニアまで寝台車を連結しています(Table  389、392参照)。

 

 

【スペイン】

12.バルセロナとマドリッドを結ぶ1日6本の列車のうち、3本はサン・ヴィセンテとリェイダを経由するルートとなりました(Table429参照)。残り3本は、引き続きタラゴナとモラ・ラ・ヌエバを経由します。

 

 

【フィンランド】

13.トゥルク発オウル行きは、Table  492 - 5のように、ロヴァニエミ発着に延長されました。5月26日に導入されたヘルシンキ〜オウル間の朝の速達列車はポラリア(Polaria)号と命名されました。

 

 

【ブルガリア】

15.ソフィア中央駅の改築工事中、1974年夏の間、東西方向の列車はソフィア・Poduene駅に、ルーマニア行きの列車はソフィア北駅に、南方向の列車はソフィア・Zaharna Fabrika駅に停まることになりました。これらの郊外駅は、それぞれ市街地から3キロほど離れた場所にあります。この工事のため、寝台列車モスクワ〜ソフィア〜イスタンブール間は通常ルートを通れず、Table88に示すように、現在ベオグラード経由で迂回運転されています。

 

 

【フェリー】

14.第一ドナウ蒸気船会社とチェコスロバキア・ドナウ・ラインの取り決めにより、ブラチスラバ、ウィーン、デュルンシュタイン、メルク間のドナウ川で水中翼船の貫通サービスが開始されました。- Table  772を参照。

 

16.Townsend - ThoresenLineはプレストンとベルファスト間のフェリーサービスを終了し、1隻の船をケアンリャンとラーン間の追加運航に振り替えました(Table  1017を参照)。

 

17.DFDSのNewcastle - Esbjergサービスは、9月30日ではなく、9月16日に終了します(Table  1103参照)。

 

18.英国の港とスヘーベニンゲンを結ぶノーフォークラインのフェリーサービスを示すため、Table  1106aが新たに追加されました。この会社のサービスは、これまで商用車向けに運航されていましたが、新しい船舶をチャーターし、既存のグレートヤーマスからスヘーベニンゲンへのサービスとミドルズブラからスヘーベニンゲンへの新しいサービスの両方が、乗客と自動車向けに開放されています。

 

19.SouthernFerriesは、SouthamptonとSanSebastian(Pasajes)を結ぶm.v.Pantherの航行時間を最大5時間延長し、燃料節約のためにエンジン回転数を下げました(Table  1308を参照)。

 

20.スペインの東ヨーロッパ時間導入に伴い、Algeciras - Tangier間のTrasmediterraneaLineとTranstourの時刻が調整されました。新しい時刻はTable  4411とTable  1415に示されています。

 

21.マルタのZammitLines(マルタ - ゴゾ間のフェリーを運航)は、マルタとシラクーサ間の新しいサービスに従事するため、Jylland号を移籍させました(Table  1420を参照)。

 

22.ZimLinesの地中海航路はまだ休止中ですが、KavounidesLineのs.s.Adonisによるピレウスとハイファ間の追加航路が就航しています。これらはTable  1442に示されています。

 

23.TransTirrenoLineのAncona - Corinth - Crete航路は、6月からではなく、6月29日から開始します。同社はまた、Table  1437に示すように、リヴォルノ - オルビア間の新サービスを導入します。

 


 

(INCLUDING ADDITIONS AND ALTERATIONS SINCE MAY 26 EDITION)

1. Owing to the 3-day working week imposed in January and February 1974 by the then British Government, it has been necessary to change the publication dates of the twelve editions of Cooks Continental Timetable to appear in 1974. This edition covers the period from June 21 to July 11, and the dates of the subsequent editions are set out on page 1.

 

2. This edition contains the full summer services in force on the Continental railways from May 26 to September 28, 1974, except for internal services in the U.S.S.R. and for certain internal trains in Poland,

for which full details were still not to hand at the date of going to press.

 

3. The timetable publishing office for Cooks Continental Timetable will be transferred on August 5, 1974 from 45 Berkeley Street, London WIA IEB to Broadway Court, Peterborough PEI IRU, as shown on page 1. The sections to be transferred are those handling the editorial and subscription work and bulk orders; the trade counter and single copy sales will remain part of Cooks Publicity Department at 45 Berkeley Street, London WIA IEB.

 

4. Users of the timetable who refer to the sections on Spain and Portugal are asked to read the special notice at the foot of page 255 concerning the recent adoption of Eastern European Time in Spain and its effect on the train services. The new times are available for all fast trains, and are shown in this edition, but we have not yet received details of the revised local services on the lines Barcelona-Port Bou, Barcelona-La Tour de Carol and Zaragoza-Canfranc, or the revised timings at certain intermediate stations between Barcelona and Valencia.

 

5. Summer services of Coras lompair Eireann came into force on June 10, and are shown in Tables 592 to 599. The expanded timetable introduced on April 2, 1973 is generally retained, with some retiming on the lines from Dublin to Cork, Limerick, Rosslare and Sligo and an additional Sunday train to and from Waterford. Non-stop running between Dublin and Cork is now confined to the 18.30 Dublin-Cork on weekdays and the 18.00 Cork-Dublin on Sundays.

 

6. Summer timings will come into force on Northern Ireland Railways on July 1, and are shown in Tables 592 and 593.

 

7. After several years during which through passengers from Genève to Digne via Grenoble have had to change en route, French Railways have this year reintroduced the summer-only through train Genève-Digne, as shown in Table 185. This service is worked by a panoramic (vista-dome) diesel railcar of the type illustrated on page 423.

 

8. The Paris-Avignon car-sleeper train will in future run only during the period of the summer timetable-see Table I, service E2. An equivalent once-weekly service will be provided in winter by a fast overnight freight train, as shown at the foot of page 60.

 

9. French Railways have introduced a new service at 14.10 from Nancy to Belfort via Epinal, returning at 13.16-see Table 178. These trains will run until September 28.

 

10. The sleeping cars in the Espresso del Levante and trains 514/515 from Milano to Lecce and Taranto, which have hitherto run on alternate days, have been revised to run daily throughout the year-see Table 393.

 

11. The new through train 1588/1589 between Venezia, Palermo and Catania has a sleeping car to Catania, in addition to the seat and couchette cars shown last month-see Tables 389 and 392.

 

12. Three of the six daily trains between Barcelona and Madrid now take the route via San Vicente and Lerida -see Table 429. The other three continue to run via Tarragona and Mora la Nueva.

 

13. The from Turku to Oulu has been extended to and from Rovaniemi, as shown in Tables 492-5. The fast morning train Helsinki-Oulu introduced on May 26 is named Polaria, not Poriala as shown in our previous edition.

 

14. By arrangement between the First Danube Steamship Company and the Czechoslovak Danube Line, a through hydrofoil service has been introduced on the Danube between Bratislava, Wien, Dürnstein and

Melk-see Table 772.

 

15. During the reconstruction of Sofia main station, throughout the summer of 1974, the east-west trains will stop at Sofia-Poduene, the trains to Romania at Sofia-Nord and those to the south at Sofia Zaharna Fabrika. These suburban stations are each about 3km from the city centre. Because of this work the Sleeping car Moscow-Sofia-Istanbul cannot take its usual route and is currently diverted via Belgrade, as shown in Table 88.

 

16. Townsend-Thoresen Line have withdrawn their ferry service between Preston and Belfast, and have transferred one of the ships to operate additional sailings between Cairnryan and Larne-see Table 1017.

 

17. The Newcastle-Esbjerg service of DFDS will terminate on September 16, instead of September 30-see Table 1103.

 

18. A new table 1106a has been added to show the ferry services of Norfolk Line between U.K. ports and Scheveningen. This company's service was previously operated for commercial vehicles, but new ships have been chartered and both the existing service from Great Yarmouth to Scheveningen and a new service from Middlesbrough to Scheveningen are now open to passengers and cars.

 

19. Southern Ferries have retimed the sailings of the m.v.Panther between Southampton and San Sebastian (Pasajes) to take up to five hours longer, with reduced engine speeds so as to economise in fuel-see Table 1308.

 

20. Timings of Trasmediterranea Line and Transtour between Algeciras and Tangier have been adjusted in line with Spain's adoption of Eastern European Time. The new times are shown in Tables 4411 and 1415.

 

21. Zammit Lines of Malta (operators of the Malta-Gozo ferry) have transferred the m.v. Jylland to work a new service between Malta and Siracusa-see Table 1420.

 

22. The Mediterranean services of Zim Lines are still suspended, but additional sailings between Piraeus and Haifa are now available by the s.s. Adonis of Kavounides Line. These are shown in Table 1442.

 

23. The Ancona-Corinth-Crete service of Trans Tirreno Line will commence on June 29 instead of June This company is also introducing a new service between Livorno and Olbia, as shown in Table 1437.