ジョセフ・ナイのソフト・パワー | Je Veux Vivre

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ソフト・パワーとはハーバードのジョセフ・ナイが提唱した概念。

 

"国際政治において軍事力や経済力によって他国をその意に反して動かす力が「ハード・パワー」であるのに対し、良い理念や文化によって相手を敬服させ、魅了することによって自分の望む方向に動かす力が「ソフト・パワー」"

 

外務省ホームページより引用

1 国際文化交流の促進 (mofa.go.jp)

 

 

 

米・シンクタンクのCSISのセミナーで、ナイは韓国をソフト・パワーのスーパー・パワー(超大国)と呼んでいる。

 

We are here today to discuss soft power, specifically South Korean soft power, aspects of Korean power that we don’t really get to discuss too often in Washington, D.C. South Korea is not as large as China and the U.S., of course, and not even as Japan. But it has in many ways become not only an economic powerhouse but what we might consider a soft power superpower. The Korean wave, Hallyu, has swept the planet, literally, with pop music, film, TV, dramas, gaming industry, food, education, sports. BTS has become the most popular boy band, loved by the people around the world. They just spoke at the start of the U.N. General Assembly. And over 1 million people tuned in to watch the band speak.

 

 

 

 

 

 

ワシントンD.C.においては韓国のパワーについて議論することは少ないが、ポップ・ミュジーック、映画、テレビ、ドラマなどの韓流(Hallyu)・韓国文化が世界を席巻しているとナイは主張。国連総会でスピーチしたBTSについても「最も人気の高いボーイバンド」として言及。

 

 

日本のアイドルたちがいかに世界進出において後れを取ったか、日本がエンターテインメント産業においてプレゼンスを示すことができていないか、いかに衰退傾向にあるか、参考になるディスカッション。