2003年頃にニュージーランドのダニーデンで合気道の稽古をした動画です | 田舎の鍵師(キーセンターくわな)・Wikipedia(不可思議探偵団の鍵師欄に)

田舎の鍵師(キーセンターくわな)・Wikipedia(不可思議探偵団の鍵師欄に)

不可思議探偵団開かずの金庫
2010年開始・4回連続出演 以後現在に至る金庫シリーズの始まり

世界の金庫技師の教育プログラムで授業をしている写真
ALOA本部理事(国際地域代表)として活動(2008-2010)

(財)合気会支部道場(うたづ合気道倶楽部希の会・道場長)

 

 

私は合気道をアメリカに行き始めた翌年から始めました。私が43才の時です。私には運動の経験は特にありませんが懸命に稽古を続けた結果、現在は自分の道場で生徒に教えるようになったのですから続けることはとても大事だと思います。

 

実は一週間前に懐かしい動画を発見しました。

その動画は、NZ初訪問の記録でした。とても懐かしく編集をしながら色々と思い出していました。

 

それは2003年頃だったと思うのですが、日本で一緒に合気道をしていた友人(NZ出身のRoger Bell)から一度ニュージランドに来ないかとお誘いを受けて訪ねることにしました。

この動画はそのときの撮影記録から合気道の部分だけを抜き出してYouTubeに投稿しましたのでそれを皆さんにご紹介をします。

 

ただただ合気道をしているだけですが、私が現地の道場で片言の英語を話しながら指導をしているシーがあります。今見ると私の話している英語がひどいもので恥ずかしい限りで、皆さんにお見せできるようなものではありませんが、興味があったら見ていただけるとありがたいです。

色々苦労しながらその後一生懸命に独学を続けてそれなりに英語を使えるようになりましたが、思い返すとこういう記録をしていて良かったと思います。

 

NZの友人は日本の高校で英語の先生をしながら合気道に通っていましたから、日本語はとても堪能でした。その彼の助けを借りたので私のつたない英語が通じたのだと彼に感謝をしています。

もしも彼が日本語を話さなかったら、私はきっと必死で英語だけで話そうと努力したと思いますが、その場合はとんでもない状況になった可能性もあります。

 

動画を見て、私はとても若くてはつらつとしていることに驚きました。

動画は19分ほど有りますので気楽に見て下さい。

 

田舎の鍵師 うたづ合氣道倶楽部希の会主宰 合気会五段 桑名隆

 

I started Aikido the year after I started going to the US. I was 43 years old. I don't have any athletic experience, but I continued to practice hard and now teach students at my dojo, so I think it is very important to continue.
 

As a matter of fact, a week ago, I found a video that I had missed. The video was a record of my first visit to NZ. It was very nostalgic and I remembered many things while editing it.

I think it was around 2003, when a friend of mine (Roger Bell from NZ), who I used to do Aikido with in Japan, asked me to come to New Zealand once and I decided to visit.
This video is an excerpt of the aikido part from the recording and posted on YouTube.

It is just me doing aikido, but there is a scene where I am teaching at a local dojo, speaking only a little English. I am ashamed to say that my English is terrible, and I can't show it to you, but if you are interested, I would appreciate it if you could watch it. I'm glad I kept this kind of record.

A friend of mine in NZ was an English teacher at a Japanese high school and also studied Aikido, so he was very fluent in Japanese. I am grateful to him for his help in getting through to me in English in the dojo.
If he hadn't spoken Japanese, I would have tried my best to speak only in English, but that could have led to a terrible situation.

Watching the video, I was amazed at how young and vivacious I was. The video is about 19 minutes long, so please feel free to watch it.

Takashi Kuwana, 5-dan Aikikai, leader of Utazu Aikido Club Ki no Kai,

(I used DeepL to translate for my Japanese sentences.)