『お説教』 Sunday Sermon | 神即〈いのち〉、〈いのち〉即感謝 

神即〈いのち〉、〈いのち〉即感謝 

神とは〈いのち〉であり、それへの感謝が信仰だ。あらゆる違いがあっても、それは闘争の理由とはならない。我々は等しく〈いのち〉を生きているからだ。その理解こそが、新しい文明の思想軸となる。


 マウイ島ラハイナにある浄土真宗の本願寺からの依頼を受けて、日曜法話をさせて頂きました。檀信徒は日系二世、三世の方たちですから、英語でのお説教でした。お説教と言えば、私が三十代半ばでボストン郊外に暮らし始めた頃も、やたらとあちこちのキリスト教会からの説教の依頼があり、禅坊主の私がクリスチャンに(ひどい英語で)お説教していた記憶があります。しかし、つらつら思うに、いちばん深刻なお説教が必要なのは、ほかならぬ、この私なのです。


日々新た
日々新た


I gave a Sunday sermon at a temple of Jodo Shin school of Lahanina, Maui. Because most audience were the second or third generation of Japanese-American, I gave a talk in English. This reminds me of my experience that I gave sermons at various Christian churches when I started living in Massachusetts about 30 years ago.  Wasn’t it really funny that I as a young Zen monk gave sermons to Christians with my miserably poor English at that time.?
After all, I admit that the one who really needs to be most seriously sermoned is nobody but ME.