『ダボと私』 Davo & Soho | 神即〈いのち〉、〈いのち〉即感謝 

神即〈いのち〉、〈いのち〉即感謝 

神とは〈いのち〉であり、それへの感謝が信仰だ。あらゆる違いがあっても、それは闘争の理由とはならない。我々は等しく〈いのち〉を生きているからだ。その理解こそが、新しい文明の思想軸となる。


マウイ島の前衛画家・ダボ氏がSOHO禅に参加され、「ありがとう」の朗唱に痛く感動されたようです。早速、彼の画廊に招かれ、ジョン・レノンのアクリル画をプレゼントしてもらいました。私が『人類は宗教に勝てるか』(NHKブックス)でジョン・レノンの思想について語っているので、不思議な巡り合わせでした。ダボ氏と私は同い年で、共に34歳の時に、彼はサーファーからNYの画家に、私は禅坊主からハーバードの学生に転向したことが判明しました。互いにベトナム戦争時代に逆境の青春を過ごした人間として、大いに共感するものがありました。


日々新た


A well-known avant-garde painter, Davo, joined Soho Zen at Maui. He really liked it and gave me his painting of John Lenon. It was a sort of synchronicity because I wrote about him in one of my books, “Can Mankind Overcome Religion?” It turned out that we are the same age, and at the age of 34, Dave shifted his career from a surfer to a painter, me from a Zen monk to a Harvard student. We shared many things because we spent our adolescence in adversity during the era of Vietnam War.