6月のテーマ
「基本文型②」
![TODAY'S](https://stat100.ameba.jp/ameblo/entry_designs/v1/sources/assets/limited023_heading.png)
LESSON
【Week 1】基本文型
説明型
|ー過去分詞を説明語句に
|ーthat 節を説明語句に
|ーif / whether 節を説明語句に
|ーwh 節を説明語句に
【Week 2】基本文型
説明型
|-オーバーラッピング(感覚印象)
|-オーバーラッピング(さまざまな動詞)
|ーオーバーラッピング(come と go)
|ーオーバーラッピング(get)
【Week 3】基本文型
授与型
|ー基礎
|ーマイナスの授与
|ー授与を表すそのほかの形
目的語説明型
|ー基礎
【Week 4】基本文型
目的語説明型
|ー動詞 -ing形・動詞原型
|ー過去分詞
|ーto 不定詞①
|ーto 不定詞②
Opening Talk
番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです
番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)
もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!
(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆)
大西先生☞O
Rozaさん☞R
Davidさん☞D
O:んー、絵画教室かぁ。ま~た絵を描いてみたいな。
R:先生、絵画教室行ったことあるの?
O:ない。ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。
R:くいぎみで来たね。
O:ん。
R:Hey, everyone. This is Akino Roza.
D:And I'm David Evans.
O:さあ、それでは今週もがんばっていきましょ。
Today's Dialogue
Frankie and Jeannie
F: Jeannie, I saw you walking fast on the street yesterday.
J: Oh, did you? Where was that?
F: It was near the art studio. Were you late for your art class?
J: No, I made it just on time.
F: Later, I saw you talking to a man with a beard.
J: Oh, yes, that's Bob, my art teacher.
F: Is he a handsome man?
J: Frankie, what a strange question to ask! Are you jealous?
F: Illogical. I am merely curious.
J: Bob is like Dr. Stein.
F: I see.
Lesson Notes
on time:時間どおりに
in time:間に合って
Target Forms
Key Sentence
I saw you walking fast.
(私は、あなたが足早に歩いているところを見ました)
➫目的語説明型(動詞+目的語+説明語句)の説明語句に動詞-ing形が使われている文
➫動詞-ing形は生き生きとした行為を表す
I saw you walking fast.
(あなたが足早に歩いているところを見ました)
I saw you walk fast.
(あなたが足早に歩くのを見ました)←動詞-ing形の瞬間をとらえたニュアンスはなくなる
Practice
*茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です
D: All right, everyone, it's time for today's practice. Let's keep the 目的語 and 説明語句 together in a pair today as we practice.
R: Let's begin.
them ... laughing
them ... laughing
I heard them laughing.
Once again.
I heard them laughing.
D: Good work. Let's continue.
the boat ... rocking
the boat ... rocking
We felt the boat rocking.
We felt the boat rocking.
R: OK. One more.
the man ... stand up
the man ... stand up
I helped the man stand up.
I helped the man stand up.
D: Unlock your potential.
R: Repetition is the key.
D & R: Great work.
Grammar in Action
(1) My teacher caught me eating in class. He gave me a big lecture afterward.
(2) Ken! I can hear you playing video games! Are you done with your homework?
(3) Mike's not here? I didn't see him leave. I wonder where he went.
Dive Deeper
Grammar in Action に出てきた can hear についての記事です
Ending Talk
D:こら、先生! I can hear you playing video games. Did you finish next month's text yet?
O:Nope.
R:あーあ。またまた怒られちゃった。
O:ごめん。というわけで今日はこのへんで。
O, R, and D:Bye.
■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□
boat と言えば
miss the boat:チャンスを逃す
rock the boat:波風を立てる
なんかもさらりと使ってみたいものです
Have an amazing day!