6月のテーマ
「基本文型②」

 

 

 TODAY'S
 
LESSON

 

 

【Week 1】基本文型

説明型

|ー過去分詞を説明語句に

|ーthat 節を説明語句に

|ーif / whether 節を説明語句に

|ーwh 節を説明語句に

 

 

【Week 2】基本文型

説明型

|-オーバーラッピング(感覚印象)

|-オーバーラッピング(さまざまな動詞)

|ーオーバーラッピング(come と go)

|ーオーバーラッピング(get)

 

 

【Week 3】基本文型

授与型

|ー基礎

|ーマイナスの授与

|ー授与を表すそのほかの形

目的語説明型

|ー基礎

 

 

【Week 4】基本文型

目的語説明型

|ー動詞 -ing形・動詞原型

|ー過去分詞

|ーto 不定詞①

|ーto 不定詞②

 

 

 

Opening Talk

 

 

番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです

 

番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)

 

もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!

(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆

 

 

大西先生☞O

Rozaさん☞R

Davidさん☞D

 

 

O:んー、絵画教室かぁ。ま~た絵を描いてみたいな。

 

R:先生、絵画教室行ったことあるの?

 

O:ない。ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。

 

R:くいぎみで来たね。

 

O:ん。

 

R:Hey, everyone. This is Akino Roza.

 

D:And I'm David Evans.

 

O:さあ、それでは今週もがんばっていきましょ。

 

 

 

Today's Dialogue

 

 

Frankie and Jeannie

 

F: Jeannie, I saw you walking fast on the street yesterday.

J: Oh, did you? Where was that?

F: It was near the art studio. Were you late for your art class?

J: No, I made it just on time.

F: Later, I saw you talking to a man with a beard.

J: Oh, yes, that's Bob, my art teacher.

F: Is he a handsome man?

J: Frankie, what a strange question to ask! Are you jealous?

F: Illogical. I am merely curious.

J: Bob is like Dr. Stein.

F: I see.

 

 

Lesson Notes

 

 

on time:時間どおりに

in time:間に合って

 

 

 

Target Forms

 

Key Sentence

 

I saw you walking fast.

(私は、あなたが足早に歩いているところを見ました)

 

➫目的語説明型(動詞目的語説明語句)の説明語句に動詞-ing形が使われている文

➫動詞-ing形は生き生きとした行為を表す

 

I saw you walking fast.

(あなたが足早に歩いているところを見ました)

I saw you walk fast.

(あなたが足早に歩くのを見ました)←動詞-ing形の瞬間をとらえたニュアンスはなくなる

 

ラジオ英会話

 

 

 

Practice

 

 

茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です

 

D: All right, everyone, it's time for today's practice. Let's keep the 目的語 and 説明語句 together in a pair today as we practice.

 

R: Let's begin.

 

them ... laughing

them ... laughing

 

I heard them laughing.

Once again. 

I heard them laughing.

 

 

D: Good work. Let's continue.

 

the boat ... rocking

the boat ... rocking

 

We felt the boat rocking.

We felt the boat rocking.

 

 

R: OK. One more.

 

the man ... stand up

the man ... stand up

 

I helped the man stand up.

I helped the man stand up.

 

 

D: Unlock your potential.

 

R: Repetition is the key.

 

D & R: Great work.

 

 

 

Grammar in Action

 

 

(1) My teacher caught me eating in class. He gave me a big lecture afterward.

 

 

 

(2) Ken! I can hear you playing video games! Are you done with your homework?

 

 

 

(3) Mike's not here? I didn't see him leave. I wonder where he went.

 

 

 

 

Dive Deeper

 

 

Grammar in Action に出てきた can hear についての記事です

 

 

 

 

 

 

Ending Talk

 

 

D:こら、先生! I can hear you playing video games. Did you finish next month's text yet?

 

O:Nope.

 

R:あーあ。またまた怒られちゃった。

 

O:ごめん。というわけで今日はこのへんで。

 

O, R, and D:Bye.

 

 

■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□

 

 

 

boat と言えば

 

miss the boat:チャンスを逃す

rock the boat:波風を立てる

 

なんかもさらりと使ってみたいものです

 

 

Have an amazing day!