4月のテーマ
「英文法の柱」

 

 

 TODAY'S
 
LESSON

 

<Week 1>

英語は「配置の言葉」

ー主語の位置にあればそれは主語①

英語は「配置の言葉」

ー主語の位置にあればそれは主語②

基本文型 他動型

基本文型 自動型

<Week 2>

基本文型 説明型

基本文型 授与型

基本文型 目的語説明型

説明ルール 時・場所の説明

<Week 3>

説明ルール リポート文

指定ルール 話し手の発言態度を表す副詞

指定ルール 程度を表す副詞の前置き

指定ルール 助動詞

<Week 4>

指定ルール 否定の not

配置転換 疑問文基礎

空所ハンドリング wh疑問文

空所ハンドリング 関係代名詞節による修飾

 

 

 

Opening Talk

 

 

番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです

 

番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますしね^^)

 

もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!

(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆

 

 

大西先生☞O

Rozaさん☞R

Davidさん☞D

 

 

O:いやー、親戚のちーちゃんがね、先生になったんだよ。くっ。

 

R:何がおかしい?

 

O:Chichan became a teacher.

ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。

 

R:何とも言えないね。

Hey, everyone. This is Akino Roza.

 

D:And I'm David Evans. Ah, you're at it again, sensei.

 

O:それでは今週もがんばっていきましょう。

 

 

Today's Dialogue

 

Ryan and Cynthia

 

R: Cynthia, hi! Fancy meeting you here.

C: Ryan! Wow, what a surprise! What are you doing here?

R: I like to read a good book now and then.

C: That's news to me.

R: Anyway, I heard that you quit as manager of the band.

C: Yes, that was quite a while ago.

R: What are you doing now?

C: I'm teaching English at a high school.

R: You're a teacher?

C: Yes, it was a long-time dream of mine.

R: That's really great, Cynthia.

 

 

Lesson Notes

 

Fancy meeting you here.

(まさか、ここで君に会うなんて)

fancy + 動詞-ing:(驚きを表して)おや~するなんて

 

 

I like to read a good book now and then.

(たまには、よい本を読みたくてね)

now and then:ときどき、たまには

If you say that something happens now and then or every now and again, you mean that it happens sometimes but not very often or regularly. (CCAD)

 

 

That's news to me.

(それは初耳だわ)

If you say that something is news to you, you mean that you did not previously know what you have just been told, especially when you are surprised or annoyed about it. (CCAD)

 

 

It was a long-time dream of mine.

of のイメージ

 

 

 

Target Forms

 

Key Sentence

 

I heard that you quit as manager of the band.

 

➫「リポート文」の例

➫ 主語の思考・発言・知識などを述べる

➫「説明ルール:説明は後ろに置く」が生み出す形

動詞(句)の内容を後続の節が説明

 

ラジオ英会話

 

 

Practice

 

 

茶色は David さんと Roza さんの説明部分です

 

D: OK, everyone, today's pracitice is about verb plus explanation. Verb plus explanation, OK? Let's jump into it.

 

R: Let's go.

 

I heard

 

I heard

 

I heard that you like roses.

 

I heard that you like roses.

 

 

D: All right. Here's our next.

 

I think

 

I think

 

I think that we're lost.

 

I think that we're lost.

 

 

R: Keep going. 

 

I know

 

I know

 

I know that you lied.

 

I know that you lied.

 

 

D: All right, and one more.

 

He told me

 

He told me

 

He told me that you need help.

 

He told me that you need help.

 

 

D: Unlock your potential.

 

R: Repetition is the key.

 

D & R: Great work.

 

 

 

Grammar in Action

 

 

(1) I heard that you bought a car. Congratulations!

 

 

(2) I think that we need two hotel rooms. I snore at night.

 

 

(3) He said that the restaurant is full. Let's go somewhere else.

 

 

 

 

Ending Talk

 

 

O:Hey, David. Do you snore?

 

D:I don't think I do, but I used a sleep appli on my phone to test it. It turns out I snore a little. 

 

R:So, sensei, basically, the answer is yes.

 

O:All right. というわけで今日はこのへんで。

 

O, R, and D:Bye.

 

 

 

■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□

 

 

今日の音読・暗唱

 

Lesson 8    100回め

Lesson 9    90回め

Lesson 10  80回め

Lesson 11  50回め

 

 

今日は David さんのオープニング

 

たぶん

 

You're at it again, sensei.

 

と言っている部分

 

be at it again は辞書にこうありました:

 

to be doing something that you have done before, often something annoying

 

「先生、またやってるね」という感じでしょうか

 

それと最後の

 

a sleeping appli

 

を重ねて聞きました

 

アプリは英語では app あるいは略さなければ application と言うでしょうから、ここは日本語で「アプリ」ということだったのかなと思いました

 

違っていたらぜひ教えてください!

 

 

Have a good day!