51点。

 

極限状態の中で浮き彫りになる人間の本性とは?そんな葛藤を描く異色のSFパニック映画。「マタンゴ」もそうだったけど、解り難い方の反戦映画っぽい。

 

 

〜あらすじ〜

羽田を飛び立ったジェット機は、空中でまばゆい光を放つ謎の飛行体と遭遇し、見知らぬ山中に不時着した。奇跡的に生き残った乗客の中には、暗殺者・寺岡の姿があった。寺岡は、生き残りの乗客を隠し持った銃で脅し逃走するが、岩陰に着陸しているオレンジに輝くUFOを発見、吸い込まれるように中に入っていく。寺岡の身体に憑依する恐るべき宇宙生物ゴケミドロ・・・。

(※Filmarks映画より抜粋。)

 

 

以下、ネタバレ。って言うか、感想。

 

 

□この系統の顔立ちって、いつの時代にも需要があるの?

 

 

お顔は頭に浮かんでるんだけど、お名前をド忘れして、何の役を演じてらっしゃるか思い付かない場合ってどう調べたら良いの。手詰まりじゃん?…ぽくぽくチ~ン♪

 

沢村一樹 じゃないや。もっと何と言うか、オネエ寄りの顔してて(ファンの皆様ごペンなさい)その、沢村一樹が「カズキとイッキ、念願の2ショット!!」と題してインスタに上げた写真に何とご尊顔が。北村一輝 ですって。大分惜しいじゃん。そんでもって、オネエって存外的を得ていた様で「トリック劇場版 ラストステージ」ではオネエ役を演じているそうな。ほーん。あ、当映画は高英男さんですって。

 

 

□精神分析医って、催眠術を当たり前のように使わないからね?

 

 

私、このシーンだけでご飯三杯はイケそうですが、精神科医の教育課程では催眠療法(ヒプノセラピー)は履修しません。催眠療法は心理療法の一環として専門的な訓練が必要な技術で、精神科医が日常的に用いるものではありません。こんなのばかりと思われたら敵わんよ。って言うか、最初にヤラれるフラグですよね?

 

 

□ゴケミドロなんかよりも、極限の人間ドラマにR指定を入れるべき。

一番解り易いのは政治家の真野で、自己保身のために他者を平然と切り捨てる人物であるけど、周りを固める人物も、詳細を描いてないにしろ、背景設定がどろっどろ。当時の子供たちが心に傷を負っていないかお姉さん心配だわ。

 

 

一見、解り難いのはニール。結局のところ、自己の感情や生存を最優先して、他者を顧みない行動を取ります。戦争未亡人としての怒りや苦しみを周囲にぶつけ、他人の状況や立場を無視する。個人の内的な傷や感情に由来する感情的な自己中心性を示すもので、これもまた周囲を犠牲にする選択を伴っているからね。ここに共通するのは自己保存と他者への共感の欠如。つまり、外的な状況(真野の権力、ニールの感情の傷)こそ異なるけど、自己中心的なエゴイズムという本質では一致するものだよ。

 

 

~総評~

真野は合理性を優先し過ぎて人間らしさを失い、ニールは感情を優先し過ぎて冷静な判断力を失ってしまっている。パニック映画においてはこれ、死亡フラグです。

 

 

死んだら終わりなのは間違い無いけど、例え死んだとしても人間として生きることに重きを置きたいと考えるのは甘い考えかも知れませんが。極限状態の中で、生き延びることだけが重要なのか、それとも人間としての尊厳を守るべきなのか。

 

当映画で視聴者が恐怖を感じるべきなのは、ゴケミドロそのものではなく、それに翻弄される人間の醜さなのかもしれませんね。

 

 

そんな深い映画でしたかね…。

 
サムネイル

 

 

51/100

What is human nature when pushed to the edge? This unconventional sci-fi panic film delves into that very question. Similar to Matango, it feels like one of those war-protest films that's not exactly easy to grasp.


---
A jet plane taking off from Haneda encounters a mysterious flying object emitting a dazzling light midair and crash-lands in an unfamiliar mountainous region. Miraculously, some passengers survive, including the assassin Teraoka. He threatens the remaining survivors with a hidden gun and escapes, only to discover an orange-glowing UFO landed among the rocks. Compelled, he enters the craft, only to become host to a horrifying extraterrestrial organism, the parasitic Gokemidoro.

(Excerpt from Filmarks)


---
Spoilers ahead. Or rather, my thoughts.


---
□ Are faces like this always in demand, no matter the era?

You know when you can clearly picture someone’s face but completely forget their name and what roles they’ve played? You’re left stuck, right? Ding-dong... dang!

It’s not Kazuki Sawamura, no. The actor I’m thinking of has a somewhat... how should I say... more effeminate look (apologies to the fans). Then, lo and behold, Kazuki Sawamura posted a photo on Instagram titled, "Kazuki and Ikki: Dream Two-Shot!" featuring the face in question. Turns out it’s Ikki Kitamura. Close enough! And speaking of the effeminate vibe, I wasn’t completely off the mark — apparently, he played an LGBTQ+ role in Trick: The Movie – Last Stage. Interesting. Oh, but the actor in this film? That’s Ei-O Haku.


---
□ Psychiatrists don’t casually use hypnosis, you know?

I could watch this scene on repeat and still enjoy it, but here’s a heads-up: hypnosis therapy (hypnotherapy) isn’t typically part of a psychiatrist’s curriculum. It’s a specialized technique used within certain psychological therapies, requiring specific training, and is not something psychiatrists casually whip out. Don’t lump them all together because of scenes like this. Also, let’s be honest—this is an obvious "first victim" flag, right?


---
□ The R-rating should apply to the human drama more than the Gokemidoro.

The most obvious character is politician Mano, who coldly discards others for self-preservation. But even the supporting characters, while their details aren’t fleshed out, come with murky, sordid backstories. It makes me wonder if children at the time suffered emotional scars watching this.

Then there’s Neil, who might seem more ambiguous at first glance. Ultimately, he prioritizes his own emotions and survival, ignoring the plights of others. As a war widow, her anger and suffering are thrust onto those around her, disregarding their circumstances. This emotional selfishness, stemming from her internal pain, also leads her to make choices that sacrifice others.

Both Mano and Neil share a common thread of self-preservation and a lack of empathy for others. While the external causes differ — Mano’s pursuit of power versus Neil’s emotional wounds — their core essence of self-centered egotism remains the same.


---
Mano loses his humanity by prioritizing cold logic, while Neil sacrifices sound judgment by succumbing to emotion. In a panic film, these traits are classic death flags.

It’s true that death is the end of it all, but even so, isn’t it sweetly naïve to think that living as a human being, with dignity, is worth striving for? In extreme situations, is mere survival the only thing that matters, or should we also uphold our humanity?

What viewers should truly fear in this film isn’t the Gokemidoro itself, but the ugliness of humanity that it brings to the surface.


---
Was it really such a profound film, though…?