学校英文法の学習では word class あるいは parts of speech、所謂「品詞」のことから始まりますがHuddleston の英文法では日常語彙の word class や parts of speech は意図的に使わずアカデミックな語彙のlexical categories という用語を使います。Huddleston は parts of speech という日常語的な言葉を敢えて避け科学的に妥当な用語である lexical categories を用いることで英文法を言語学として確立することを目指したのです。
私たちが学校で習ってきた旧来のTraditional English Grammarは科学からは程遠い初等、中等レベルの学生向けの簡易英文法なので大学生以上に求められる高度なレベルの英文を理解する上では役に立たないどころか障害になってしまうのです。典型的な例がS+Catenative Verb+to doの文型です。学校英文法ではOn cold mornings the car always refuses to start.あるいはMy ear infection is refusing to heal.の文の構造と意味を理論的に説明できないのです。
No. | Lexeme Categories |
Sub-categories | Syntactic Properties | Examples |
1 | Nouns | Pronouns | Head of a noun phrase, can function as subject, object, or complement. | cat, happiness, he, they, what |
2 | Verbs | Auxiliaries (including Modals) | Head of a verb phrase, forms the core of the predicate. | run, eat, is, decide, have, can, may |
3 | Adjectives | Modify a noun or function as a predicative complement. | red, happy, beautiful, intelligent | |
4 | Adverbs | Modify verbs, adjectives, other adverbs, or an entire clause. | quickly, very, here, always | |
5 | Determinatives | Occur at the beginning of a noun phrase to determine reference. | a, the, this, some, many | |
6 | Prepositions | Take a complement (usually a noun phrase) to form a prepositional phrase. | in, on, at, with, from | |
7 | Coordinators | Link elements of equal grammatical status (e.g., nouns, clauses). | and, or, but | |
8 | Subordinators | Introduce a subordinate clause and link it to a matrix clause. | if, when, because, that | |
9 | Interjections | Stand alone as an independent utterance expressing emotion. | Oh!, Wow!, Ouch! |