契約の体系  2 法学書に現れる契約とその分類 ー2

 

イスラーム法における契約の分類や体系に関する重要な概念をまとめたものです。法学書において、合法な契約は特定の典型的な契約に限られるという点が強調されています。イスラーム法の歴史の中で新しい契約が合法化された事例は少ないですが、いくつかの例外(売渡担保やワクフ物件に関する永代賃貸借など)が存在します。

また、マルギーナーニーの『ヒダーヤ』に基づき、列挙された契約の種類が詳述されています。これらの契約は、売買、賃貸、保証、委任、遺贈、贈与など多岐にわたり、法学書によってその順序や扱いは異なることが記されています。

契約の分類には、有償契約(mu'āwada)と無償行為(tabarru')の区別があり、前者には売買や賃貸などが含まれ、後者には贈与やワクフ設定が含まれます。さらに、契約の拘束力に基づく分類もあり、両当事者にとって拘束力がある契約、一方当事者にとって拘束力がない契約、そして一方にとって拘束力があるが他方にとっては拘束力がない契約が挙げられています。

これに基づき、契約がどのように法的拘束力を持つか、そして特定の契約(例えば贈与)が有効となるために必要な条件(目的物の引渡しなど)についても言及されています。このような契約の体系は、イスラーム法における契約の法的構造とその適用における重要な側面を反映しています。

 

هذا ملخص للمفاهيم الهامة المتعلقة بتصنيف العقود ونظامها في الفقه الإسلامي. في الكتب الفقهية، يتم التأكيد على أن العقود القانونية تقتصر على عقود نموذجية محددة. خلال تاريخ الفقه الإسلامي، نادرًا ما تم تقنين عقود جديدة، ولكن هناك بعض الاستثناءات مثل الرهن الحيازي والتأجير الدائم للأوقاف.

بالإضافة إلى ذلك، تم شرح أنواع العقود المستمدة من كتاب "الهداية" للمرغيناني بالتفصيل. تشمل هذه العقود البيع، الإيجار، الكفالة، الوكالة، الوصية، والهبة. كما يُشار إلى أن ترتيب هذه العقود وطريقة التعامل معها تختلف من كتاب فقه إلى آخر.

يشمل تصنيف العقود التمييز بين العقود المعاوضة (mu'āwada) والأعمال التبرعية (tabarru’). العقود المعاوضة تشمل البيع والإيجار، بينما تشمل الأعمال التبرعية الهبة وإنشاء الوقف. بالإضافة إلى ذلك، هناك تصنيف يستند إلى إلزامية العقود، حيث توجد عقود ملزمة للطرفين، عقود غير ملزمة لأحد الطرفين، وعقود ملزمة لطرف وغير ملزمة للطرف الآخر.

واستنادًا إلى هذا، يتم التطرق إلى كيفية التزام العقود بالقوة القانونية، وما هي الشروط الضرورية (مثل تسليم الشيء موضوع الهبة) التي تجعل عقدًا معينًا (كالهدية) نافذًا. يعكس هذا النظام القانوني للعقود الجوانب الهامة للبنية القانونية للعقود وتطبيقها في الفقه الإسلامي.


英語訳

This is a summary of important concepts related to the classification and systematization of contracts in Islamic law. In legal texts, it is emphasized that lawful contracts are limited to specific typical contracts. Throughout the history of Islamic law, the legalization of new contracts has been rare, though there are some exceptions, such as pledges and long-term leases on waqf properties.

Additionally, the types of contracts listed in Al-Hidayah by al-Marghinani are detailed. These contracts include sale, lease, guarantee, agency, will, and gift, among others. It is noted that the order and treatment of these contracts vary across legal texts.

Contract classification includes a distinction between commutative contracts (mu'āwada) and gratuitous acts (tabarru’). The former includes sales and leases, while the latter includes gifts and the establishment of waqf. Furthermore, there is a classification based on the binding nature of the contract: contracts that are binding on both parties, those that are not binding on one party, and those that are binding on one party but not the other.

Based on this, the legal force of contracts is discussed, as well as the conditions required for specific contracts (such as delivery of the subject matter for a gift) to be valid. This system of contracts reflects important aspects of the legal structure of contracts and their application in Islamic law.