第2章 人 4.2 出生による奴隷身分の獲得 性交権原が婚姻の場合

 

イスラーム法(シャリーア)における奴隷身分の子供の父性に関する推定に関する詳細な解説です。具体的には、女奴隷が妊娠した場合、その子供の父が誰であるとみなされるかについて、異なる法学派(ハナフィー派、マーリク派、シャーフィイー派、ハンバル派)の規定を比較しています。

主なポイントは以下の通りです:

  1. 父性の推定

    • 女奴隷が結婚しているか、または以前に結婚していた場合、その子供の父は通常、夫と推定されます。特に、出産日から過去に遡って結婚していた場合、この推定は成立します。
    • ハナフィー派では、6ヶ月以上の期間が経過していれば夫が父であると推定される規則があり、待婚期間 ('idda) についても同様です。
  2. 待婚期間と妊娠期間

    • 待婚期間は、前夫の子供を妊娠していないことを確認するための期間であり、女奴隷の場合には2回の月経を待つか、月経がない場合には非妊娠判定 (istibrā') が適用されます。
    • マーリク派では、妊娠の最長期間を4年とする説があり、シャーフィイー派とハンバル派は4年と定めています。
  3. 父性の否認

    • ハナフィー派では、父性の推定が覆されることはありませんが、他の学派では、呪詛の審判 (li'ān) により、夫が父性を否認することが可能です。
    • 呪詛の審判は、クルアーン第24章第6-9節に基づく手続きで、主に子供の父性を否認するための方法です。
  4. 例外と特別な状況

    • 妊娠が夫婦の性交と時間的に一致しない場合でも、ハナフィー派は父性の推定を維持しますが、他の学派ではそのような状況では推定が成立しないとされています。

 

ر والد الطفل في حالة حمل الأمة بين المذاهب الفقهية المختلفة (الحنفي، المالكي، الشافعي، والحنبلي).

النقاط الرئيسية هي كما يلي:

افتراضات الأبوة:

  • إذا كانت الأمة متزوجة أو كانت متزوجة سابقاً، يُفترض عادةً أن والد الطفل هو الزوج. خاصةً إذا كانت الأمة متزوجة قبل الولادة بفترة معينة، فإن هذا الافتراض يصبح ساريًا.
  • في المذهب الحنفي، إذا كانت الفترة تتجاوز ستة أشهر، يُفترض أن الزوج هو الوالد، ويطبق نفس القاعدة على فترة العدة.

فترة العدة وفترة الحمل:

  • العدة هي فترة تُستخدم للتأكد من أن الأمة ليست حاملاً من الزوج السابق. في حالة الأمة، تتضمن العدة الانتظار لفترتين من الحيض، أو إذا لم تكن تحيض، يتم تطبيق حكم الاستبراء (istibrā’).
  • في المذهب المالكي، أقصى مدة للحمل تصل إلى أربع سنوات، ويتفق الشافعية والحنابلة على نفس المدة.

نفي الأبوة:

  • في المذهب الحنفي، لا يمكن الطعن في افتراض الأبوة، ولكن في المذاهب الأخرى يمكن للزوج نفي الأبوة من خلال اللعان.
  • اللعان هو إجراء يعتمد على الآيات 6-9 من سورة النور في القرآن الكريم، ويُستخدم بشكل رئيسي لنفي الأبوة.

الاستثناءات والحالات الخاصة:

  • حتى إذا لم تتزامن فترة الحمل مع الجماع بين الزوجين، يحتفظ المذهب الحنفي بافتراض الأبوة، ولكن في المذاهب الأخرى، لا يُعترف بهذا الافتراض في مثل هذه الحالات.

English Translation:

A detailed explanation regarding the presumptions of paternity for the children of slaves in Islamic law (Sharia). Specifically, it compares the regulations of different schools of jurisprudence (Hanafi, Maliki, Shafi'i, and Hanbali) regarding who is considered the father when a female slave becomes pregnant.

The main points are as follows:

Presumption of Paternity:

  • If the female slave is married or was previously married, the father of the child is generally presumed to be the husband, especially if she was married within a certain time before the birth. This presumption applies if the marriage took place before the delivery.
  • In the Hanafi school, the rule is that if more than six months have passed, the husband is presumed to be the father, and the same applies during the waiting period ('idda).

Waiting Period and Pregnancy Duration:

  • The waiting period ('idda) is used to ensure that the female slave is not pregnant by her previous husband. In the case of a female slave, it involves waiting for two menstrual cycles or, if she does not menstruate, applying a non-pregnancy judgment (istibrā’).
  • In the Maliki school, the maximum duration of pregnancy is considered to be four years, while both the Shafi'i and Hanbali schools also stipulate four years.

Denial of Paternity:

  • In the Hanafi school, the presumption of paternity cannot be challenged, but in other schools, the husband can deny paternity through the process of li'ān (mutual cursing).
  • Li'ān is a procedure based on verses 6-9 of Surah Al-Nur in the Qur'an, primarily used to deny paternity.

Exceptions and Special Cases:

  • Even if the timing of the pregnancy does not coincide with marital intercourse, the Hanafi school maintains the presumption of paternity, but in other schools, such a presumption does not hold in these cases.