第2章 人 

3 浅慮 
3.1 意義と浅慮宣告 

 

イスラーム法における「浅慮(safah)」の概念について、このテキストでは浅慮と熟慮の対比を中心に説明されています。

1. 浅慮の意義

浅慮(safah)は「熟慮(hilm)」の反対概念であり、特に財産を管理・運用する能力に欠ける者を指します。ブハーリーの定義では、「その行為が悪であり破滅に至ることを理解していながら、理性に反して財産を浪費する者」を浅慮者(safih)としています。ただし、未成年者がこのような性向を持っていても、未成年に対する行為制限は浅慮に基づく制限を包含するため、未成年に対して浅慮という概念を適用する実益はないとされています。

2. 浪費と浅慮

浪費(tabdhir)も浅慮に関連する概念であり、無駄遣いをする者を指します。カーサーニーによれば、浅慮は財産の使途自体が不適切であることを意味し、浪費は使途は適切であるが支出の仕方が不適切であることを示すとされます。しかし、実務上はこの区別はあまり意味を持たないとされています。

3. 浅慮者への対応手続き

浅慮者に対する法的対応は、成年に達しても後見が解除されないケースと、一度後見が解除された後に浅慮者として再び扱われるケースに分けられます。ハナフィー派のアブー・ハニーファは、浅慮に基づく行為制限を認めませんが、シャイバーニーやアブー・ユースフは財産行為の時点で浅慮者とみなされる場合、カーディーによる処分禁止宣告が必要であるとしています。

最終的に、浅慮者が再び熟慮を備えた場合、アブー・ユースフはカーディーによる宣告を経て処分禁止が解除されるとし、シャイバーニーは自動的に解除されると述べています。

このように、浅慮の概念はイスラーム法の財産管理において重要な役割を果たし、各学派による解釈や手続きには微妙な違いがあります。

 

  1. معنى السفاهة السفاهة هي المفهوم المضاد للحلم، وتشير بشكل خاص إلى الشخص الذي يفتقر إلى القدرة على إدارة الأموال. يعرّف البخاري "السفيه" بأنه الشخص الذي ينفق المال بسفه رغم علمه أن أفعاله تؤدي إلى الشر والهلاك. ومع ذلك، إذا كان القاصر يحمل هذه الصفة، فلا فائدة من تطبيق مفهوم السفاهة عليه، لأن القيود المفروضة على القاصرين تشمل أيضًا القيود التي تستند إلى السفاهة.

  2. الإسراف والسفاهة الإسراف هو مفهوم مرتبط بالسفاهة، ويشير إلى الشخص الذي ينفق المال بغير حكمة. ووفقاً للكاساني، فإن السفاهة تعني أن طريقة استخدام المال بحد ذاتها غير مناسبة، بينما الإسراف يعني أن طريقة الإنفاق غير مناسبة رغم أن الاستخدام مناسب. ومع ذلك، في الممارسة العملية، لا تحمل هذه التفرقة أهمية كبيرة.

  3. الإجراءات المتعلقة بالسفيه تنقسم الإجراءات القانونية المتعلقة بالسفيه إلى حالتين: الحالة التي لا تُرفع فيها الوصاية عن الشخص حتى بعد بلوغه، والحالة التي يُعاد فيها الشخص إلى وضع السفيه بعد رفع الوصاية. أبو حنيفة لا يعترف بالقيود على الأفعال بناءً على السفاهة، لكن الشيباني وأبو يوسف يريان أن إعلان القاضي بمنع التصرف مطلوب إذا كان الشخص يُعتبر سفيهًا عند التصرف بالأموال.

في النهاية، إذا استعاد السفيه قدرته على الحلم، يرى أبو يوسف أنه يجب رفع المنع بتصريح من القاضي، بينما يقول الشيباني إنه يتم رفعه تلقائيًا.

英語訳:

  1. Meaning of Safah Safah is the opposite concept of Hilm (prudence), and it specifically refers to a person who lacks the ability to manage and utilize property. In Bukhari’s definition, a Safih (person of safah) is someone who, despite understanding that their actions are harmful and destructive, acts against reason and wastes wealth. However, even if a minor possesses such tendencies, there is no practical benefit in applying the concept of safah to minors, as the restrictions placed on minors encompass those based on safah.

  2. Wastefulness and Safah Tabdhir (wastefulness) is another concept related to safah, referring to someone who spends wastefully. According to Al-Kasani, safah implies that the purpose of using the wealth itself is inappropriate, while tabdhir indicates that the expenditure is inappropriate, even if the purpose is suitable. Nevertheless, in practice, this distinction holds little significance.

  3. Procedures for Dealing with a Safih The legal procedures for dealing with a Safih are divided into two cases: one where guardianship is not lifted even upon reaching adulthood, and another where someone is treated as a Safih after guardianship has been lifted. Abu Hanifa does not recognize restrictions on actions based on safah, but Al-Shaybani and Abu Yusuf argue that if a person is deemed a Safih at the time of property transactions, a judicial declaration by the Qadi (judge) prohibiting the transaction is necessary.

Ultimately, if a Safih regains prudence, Abu Yusuf believes that the prohibition is lifted through a judicial declaration, while Al-Shaybani states that it is automatically lifted.

Thus, the concept of safah plays an important role in the management of property in Islamic law, with subtle differences in interpretation and procedures across the schools of thought.