争点
① 外国人に人権は保障されるか。外国人に基本的人権が保障されるとして、どの範囲で保障されるか。
② 外国人に政治活動の自由は保障されるか。
③ 外国人に入国の自由、または、引き続き在留する自由は保障されるか。
判旨
① 外国人に対する人権の保障範囲
日本国憲法第3章に規定される基本的人権の保障は、権利の性質上日本国民のみを対象とすると解されるものを除き、外国人にも及ぶものとされる。したがって、外国人も基本的人権の保護対象となるが、その適用範囲は日本国民と同様ではなく、権利の性質によって異なると解される。
実際の判例においても、「マクリーン事件」(最判昭和53年10月4日判決)において、外国人にも憲法上の基本的人権の保障が及ぶとされるが、その保障範囲は一定の制約を受けるものであると認められている。特に、外国人の地位やわが国の政策、国益などが関わる場合、その保障は限定的に解釈される。
② 外国人の政治活動の自由
政治活動の自由については、外国人に対しても原則として保障される。ただし、わが国の政治的意思決定やその実施に影響を与えるような政治活動については、外国人の地位を考慮し、制限されることが適当であるとされている。
「マクリーン事件」では、外国人が日本国内で政治活動を行う場合、その活動が国家の政治的意思決定や政策に直接的な影響を与える場合、保障される範囲が限定されるとの判断が示された。具体的には、わが国の政治的な安定や国益に影響を与える場合には、外国人の政治活動に対して一定の制限が加えられることが適当であるとされた。
③ 入国および在留の自由
入国および在留の自由については、外国人には憲法上保障されないとされている。わが国の入国管理制度において、外国人の入国や在留の許可は、国の裁量に委ねられており、憲法上の権利として保障されるものではない。したがって、外国人には自由に入国する権利や在留する権利が認められているわけではなく、入国管理法に基づく行政的な判断に委ねられている。
「マクリーン事件」でも、外国人の在留の自由は、法務大臣の裁量によって決定されるとされており、憲法上の権利として認められるものではないと判断された。このため、外国人が憲法上の基本的人権を享受するためには、法的な在留地位が与えられていることが前提となる。
ポイントのまとめ
-
基本的人権の保障の範囲
外国人にも基本的人権が及ぶが、権利の性質や日本の政策に応じてその範囲は制限される。外国人には、日本国民と同じ範囲での権利は保障されない場合があり、特に政治や国益に関わる事項については制限が加えられる可能性が高い。 -
政治活動の自由
外国人の政治活動も原則として保障されるが、日本の政治的意思決定や政策に影響を及ぼすような活動については、外国人の地位に基づき制限されることがある。これは、国家の安全保障や政治的安定を考慮するための必要な制約とされている。 -
入国および在留の自由
入国や在留の自由は外国人に対しては憲法上保障されず、国の裁量に基づいて判断される。外国人には、日本国への入国や在留の権利が認められるわけではなく、法的な在留地位がない場合にはその権利も制限される。
Rationale of the Judgment
1. Scope of Human Rights Protection for Foreign Nationals
The protection of basic human rights as stipulated in Chapter 3 of the Constitution extends to foreign nationals residing in Japan, except for rights that, by their nature, are understood to apply only to Japanese citizens. Therefore, foreign nationals are also protected by basic human rights, though the scope of this protection differs based on the nature of the right in question.
In the actual case of McLean v. Japan (Supreme Court, October 4, 1978), the court recognized that foreign nationals are entitled to constitutional protection of basic human rights, but this protection is subject to certain limitations. Particularly, in cases involving the status of foreign nationals or issues of national policy and interests, the scope of protection may be interpreted more narrowly.
2. Freedom of Political Activity for Foreign Nationals
As for the freedom of political activity, foreign nationals are generally guaranteed this right. However, in cases where the political activity may influence Japan's political decision-making or implementation of policies, restrictions based on the status of foreign nationals are considered appropriate.
In McLean v. Japan, the court held that while foreign nationals may engage in political activities in Japan, the protection of such activities is limited when they have a direct impact on Japan's political decision-making or policies. Specifically, when the political stability or national interest is affected, it is deemed appropriate to impose certain restrictions on the political activities of foreign nationals.
3. Freedom of Entry and the Right to Reside
Foreign nationals are not guaranteed the right to enter or remain in Japan under the Constitution. Japan's immigration system leaves the granting of entry and residency to the discretion of the state, and these rights are not constitutionally guaranteed. Therefore, foreign nationals do not possess a constitutional right to freely enter or remain in Japan; their status is determined through administrative decisions under immigration law.
In McLean v. Japan, it was also determined that the freedom to reside in Japan is subject to the discretion of the Minister of Justice, and this right is not constitutionally guaranteed. Thus, the enjoyment of basic human rights for foreign nationals depends on their legal residency status, which is granted at the discretion of the state.
Key Points
-
Scope of Human Rights Protection
Foreign nationals are afforded basic human rights protection, but the extent of this protection is limited depending on the nature of the rights and Japan's policies. Foreign nationals are not always guaranteed the same scope of rights as Japanese citizens, particularly in matters concerning politics or national interests. -
Freedom of Political Activity
Foreign nationals are generally guaranteed the freedom of political activity; however, when such activities influence Japan’s political decision-making or policies, restrictions based on the status of foreign nationals are considered necessary to ensure national security and political stability. -
Freedom of Entry and Right to Reside
Foreign nationals are not constitutionally guaranteed the right to enter or remain in Japan. These rights are subject to the discretion of the state, and without legal residency status, foreign nationals cannot claim constitutional rights within Japan.