audio research D-90B のバイアス調整及び使用方法 | 禁断のKRELL

禁断のKRELL

ハイエンドオーディオやヴィンテージオーディオを語っていきます。

 

 

 

audio research D-90B バイアス調整 及び使用方法

 

 

 

 

D-90Bはパラレルプッシュプルアンプの為VHT Tube Tester2が2台あると調整が早い

 

 

 

 

 

 

 

 

中央にある8本の灰色大型ブロックコンデンサーは経年でリークを通り越して

確実にショート(破局)状態で、必ず交換しないと、いずれハムノイズが出っ放しに

なるだろうし、低音も腰砕けになる。ただしコンデンサー交換後ブーンという

ハムを抑え込む調整は技術者泣かせで難しいと思います。

このハム音はD90Bのボリュームを絞ることであまり目立たなくなります。

メンテに出すには熟考を要します。元のコンデンサーは金属の熱の仕切り板

ほどもある大きなサイズでしたが、現在では同じ容量で遥かに

小型化・高性能化されています。電解コンデンサーは日本の大手メーカーでは

廃版になったり、ラインナップが大きく縮小されたり、

これから電解コンデンサーを使わないオーディオ製品に切り替わって

いくので、今後消えていく方向にあるようです

交換するなら今が最後のチャンスかも知れません。黄色(白もある)の

フィルムコンデンサーは「ワンダーキャップ」と名付けられたもので

1980年代にアメリカのハイエンドオーディオメーカー数社が合同で開発した

特別製で現在では貴重なキャップです。フィルムコンは劣化しないので

そのままで、電解コンデンサーは劣化しているものは全部交換して

もらいましょう。2千円くらいの日本製Nichikonのオーディオグレードの

電解コンデンサーに交換しましたが、オリジナルの音は決して損ないません。

ただオーディオ的には大型のブロックコンデンサーを使い、

ゆったりと電解液を循環させている方が音に余裕が出るそうです。

ドイツ製のコンデンサーなどに交換できるものがあるようですが

1本で1万くらいするので部品代だけで10万近くと大変高価です。

青色のポットの調整項目はAC/バランスやDC/バランスなどで

アンプを安定させるもの。間違って弄ってもそんなに大きな問題には

ならないかも知れないが、素人では手出しできないので

できれば紙テープで覆い誤操作防止対策をするといいです。

 

 

 

 

 

 

メーカー推奨値は60mAですが、真空管の寿命(ライフ)を考慮して50mAに合わせます。

出力管のバイアス調整は写真の白色のポット4つです。操作後にラグで遅れて

電流値が変動するので少しずつ動かすのと両方のメーターを見るのが調整のコツです

 

 

ちなみにこのD-90Bは日本の100V仕様のトランスだったようで、測定値でいうと

117Vに電源を昇圧すると出力管の灰色のプレートが真っ赤になったので即中止になりました

 

 

 

 

 

 

パワー管はGE 6L6GCが一般的に推奨されています。

やはりアメリカ製アンプですから、アメリカ球が良いでしょう。

 

 

 

 

 

 

6L6GC系の最高峰は「もっとも美しい音のビーム管」と云われた

傑作イギリス GEC KT-66ですが、GEC KT-66は不安定な球としても有名です

後期型になると初期不良率は10本中3本にも達しました

GEC KT-88が異例の長寿命で非常に堅牢な球だったのとは対照的です

 

 

 

 

 

イギリス OSRAM KT-66はGECの前身です。GECと同格かそれ以上の球であるらしい

 

 

 

 

この audio research D-90B は実力が高く、D-115mk2と比べても同等レベルの製品です

ただし、あえてここで優劣を付けるとなると、即座に D-115mkⅡに軍配が上がりますが

また音質傾向は少し違いがあり、D-115やD-70と比べると

D-90Bは良い意味でソフトなチューブサウンド傾向で柔らかい聴き味です

D-90Bを既に持っている人なら、あえてD-115に買い換えるほどではないとは思いました

D-70やD-115の方が新型広帯域トランスを搭載しており音質がクリアですが、

D-90Bには豊潤な真空管の音色の豊かさがあります。D-90Bもやはり

ソリッドステートのアンプのような低域のドライバビリティに特徴があります

たとえば、きちんとした知見があれば ALTEC 604 同軸ユニットは真空管アンプで鳴らします

604は真空管アンプでしか鳴らないスピーカーだけれど、604の特に初期の方では

巨大なマグネットを使っており、能率は100~103dBあっても真空管アンプでは

かなりドライブ力がないと大きな磁石がビクともせず低音が全然出ませんので、

小型直熱管シングルアンプは不向き、このD-90Bは打ってつけだと思います。

しかし、604C(1953年)くらいの古い製品になってくると、

なんだか「新しい音」になってしまうので微妙に合わないと思います。

いわゆるミスマッチですね。D-90BはALTEC 604E~Kには最適なアンプだと思います。

ただしヴィンテージの真空管アンプと較べると遥かに高解像度でワイドレンジで

ローノイズになっているので、音はクール傾向で少し冷たい。レンジが広がると

温度感は下がるのです。古いスピーカーの性能的な欠点を高性能で暴いてしまう

ところもあるので難しい所です

 

 

このアンプはMC275やMC240と同じで電源スイッチがないので

電源のオン・オフはコンセントを抜き差しで行います

D-115mk2はスイッチが付いています。外部スイッチでソフトスタートスイッチを使うと

異常動作を起こしてアンプから甲高い異音を発します。電源オフにすると直ります

D-90Bは外部ソフトスタートスイッチを使っても大丈夫だったと思います。

真空管への突入電流はVHTのメーターを振り切ってしまうほど大きいので

使用してもいいかも知れません。通常1回の電源オン/オフで3時間ほど

真空管の寿命は縮むと言われています。

 

 

D-90Bはお気に入りのアンプで、大変良いアンプです。そして出力管のコストも安いし、

D-70が日本では市場に出回らず、入手が絶望的なのと較べると、このD-90Bは日本市場でも

入手性は良好なのですが、その理由としては「ブーン」というハム音の発生に悩まされることが

モデルだけ多いので、思い悩んで手放す人も多いのです。D-115も比較的に入手は

容易ですけど、市場に出回る理由は6550を9本も使っていて維持コストがネックだからです

D-90Bのハム音の発生原因はエアコンのインバーターの劣化による電源の汚染が

殆んどです。対策としてはエアコンの電源にノイズフィルタータップを挟むと解決します

それと、この時代のARCアンプは真空管に非常に繊細な反応を示すので、選別された

良質なMT管を使う事が大切です

 

 

 

 

 

こちらの画像はハイファイ堂さんなどネットから借用しました

 

 

シルバーのARC D-79や、初期のシャンパンゴールドのD-76などの

パワーアンプは同じARCの音ですが、比較するとかなり暴れてドスが効いています。

温度感が高くて迫力満点ですが、音の品位、クオリティではD-90B D-70 D-115が上回ります

 





audio research D-90B bias adjustment and use





The D-90B is a parallel push-pull amplifier, so two VHT Tube Tester2 units are required for fast adjustment.









The eight large grey block capacitors in the centre of the D-90B have become leaky over time and are definitely short-circuiting (catastrophic).

If they are not replaced, the hum will eventually leave the room.

If they are not replaced, the hum will eventually leave the system and the bass will be shattered. However, the adjustment to suppress the hum after the condenser is replaced is difficult for a technician to do.

However, the adjustment to suppress hum after the condenser is replaced is difficult and makes engineers weep. The original condenser was as big as a metal heat shield.

The original condenser was as large as a metal heat shield, but nowadays it is much smaller and more powerful with the same capacity.

The electrolytic capacitors are made by major Japanese manufacturers. Electrolytic capacitors have been discontinued by major Japanese manufacturers

The line-up of electrolytic capacitors has been greatly reduced and is being replaced by audio products that do not use electrolytic capacitors.

They will be replaced by audio products that do not use electrolytic capacitors, so they are likely to disappear in the future.

If you want to replace them, now may be your last chance. Yellow film capacitors are

The yellow film capacitor is a special product developed jointly by several high-end audio manufacturers in the USA in the 1980s, called WonderCap.

These caps were developed jointly by several high-end audio manufacturers in the 1980s and are now very rare. The film capacitor is

Electrolytic capacitors should be replaced if they are missing.

I replaced them with Nichikon audio grade electrolytic capacitors made in Japan for about 2,000 yen.

The original ARC sound is not damaged.

However, from an audio point of view, use a large block capacitor,

It is said that the sound is more relaxed if a large block capacitor is used and the electrolyte is circulated in a relaxed manner.

There are some capacitors that can be replaced with German-made capacitors.

They are very expensive, costing around 20,000 per unit. The adjustment items in the blue pots are

Amateurs cannot touch them, so if possible, cover them with paper tape to prevent accidental operation.

If it is moved incorrectly, it can be a big problem!







The manufacturer's recommended value is 65 mA, but considering the life of the vacuum tube, set it to 50 mA.

The output tube bias adjustment is done with the four white pots in the picture. After operation, there is a delay due to lag.

The current value fluctuates, so the trick is to move the pots little by little and watch both meters.



Incidentally, this D-90B seems to have been a transformer of 100V specification, and when the power supply is boosted to 117V

The output tube plate turned bright red, so I immediately stopped.







GE 6L6GC is generally recommended as a power tube.

After all, this is an American-made amplifier, so American bulbs are the way to go.



The best of these tubes is the GEC KT-66, which is said to be ‘the most beautiful sounding beam tube’,

(It is hard to say whether British tubes are suitable for American amplifiers.

The GEC KT-66 is also known as an unstable tube.

In the later models, the initial failure rate reached 3 out of 10.




The audio research D-90B is a highly competent product and is on the same level as the D-115mk2.

However, if I were to dare to give a superiority or inferiority here, the D-115mkII would immediately take precedence,

In addition, there is a little difference in sound quality tendency, and compared with D-115 and D-70, D-90B is soft in a good sense.

The D-90B is soft in the good sense of the word, with a soft tube sound tendency and a soft listening experience.

If you already have a D-90B, I wouldn't dare to buy a D-115.

The D-115 has a wider bandwidth transformer and clearer sound quality,

The D-90B has a rich tube tonal richness.

characterised by its low-frequency drivability, like a solid-state amplifier.

For example, with solid knowledge, the ALTEC 604 coaxial unit will sound with a tube amp

The 604 is a speaker that can only be played with a tube amplifier, but the 604's, especially the early ones

The 604s use a huge magnet and even though the efficiency is 100-103dB, a tube amp will not be able to drive the speaker.

The large magnets need a lot of drive power to move, so there is no bass at all,

The D-90B is a perfect match. However, when it comes to products as old as the 604C (1953)

If it is an old product like the 604C (1953), I don't think it would be a good match because it would sound somewhat new.

The D-90B is the perfect amp for the ALTEC 604E-K.

However, compared to vintage tube amps, it's far higher resolution, wider range and

low noise, so the sound has a cool tendency and is a little cold. As the range increases.

The temperature sensation goes down. The performance shortcomings of older speakers are exposed by high performance

It's a difficult place to be, as some of the performance shortcomings of older speakers are exposed by the high performance.



This amplifier, like the MC275 and MC240, has no power switch.

Power on/off is done by plugging and unplugging.

The D-115mk2 has a switch. If you use a soft start switch with an external switch

abnormal operation and the amplifier emits a high-pitched noise. Turning the power off will fix the problem.

I think the D-90B was fine with an external soft start switch.

The inrush current to the tubes is so large that it swings through the VHT meter.

It may be possible to use it. Usually one power on/off for about three hours.

The life of the vacuum tubes is said to be reduced.



The D-90B is my favourite amp and a very good amp. And the cost of output tubes is cheap,

Compared to the D-70, which is not available in the Japanese market and is hopelessly unavailable.

The reason for this is that the D-90B is often plagued by a ‘booming’ hum.

The D-115 is also relatively easy to obtain, but the reason for this is that the D-115 is not as easy to obtain as the D-65B.

The D-115 is also relatively easy to obtain, but the reason is that it uses nine 6550s and is expensive to maintain.

The cause of the D-90B's hum is mostly due to contamination of the power supply caused by the deterioration of the air-conditioner inverter.

The cause of the hum in the D-90B is the contamination of the power supply due to the deterioration of the air-conditioner inverter. As a countermeasure, using a noise filter tap for the power supply of the air-conditioner solves the problem.






(The image was borrowed from the internet, such as Hi-Fi-do.



The power amp of the age of champagne gold a little before such as silver ARC D-79 and D-76 is the same ARC sound.

The same ARC sound, but much more rampant and dossier in comparison.

The temperature is high and powerful, but the D-90B D-70 D-115 outperforms it in terms of sound integrity and quality!