audio research SP-3 真空管プリアンプ | 禁断のKRELL

禁断のKRELL

ハイエンドオーディオやヴィンテージオーディオを語っていきます。

 

audio research SP-3 真空管プリアンプ 1972年 アメリカ合衆国 ¥340,000

 

 

 

 

 

 

 

1960年代の終わりになると、より低コストで高い汎用性を持つトランジスターが

台頭しはじめ、真空管はオーディオ機器から次第に消えていきました。

一部の音楽愛好家達は業界が間違った方向に向かっている事を憂いていました。

トランジスターはサイズの面と熱放熱の点で真空管よりも優れていましたが、

音楽的なパフォーマンスは真空管に遠く及びませんでした。

トランジスターの懐疑論者にはウィリアム・ゼーン・ジョンソンという男もいました。

ビルは1926年生まれで、23歳の時に初めての真空管アンプを設計し、

24歳からの10年間に、1950年代の輝かしい米国管球黄金時代を生きた人でした。

ビルはアメリカ ミネソタ州 ミネアポリス南部でオーディオ専門店を経営しており、

1952年にエレクトロニック・インダストリーズという自らのショップを始めました。

TVの修理やHi-Fiの販売と修理を手掛け、以来、ビルは周囲の人々の為に

洗練されたカスタムアンプの設計を手掛けていました。アンプのデザイナーを

手掛けた後、いよいよ彼は1970年に元Marantzの真空管技術者たちを

引き連れて自らの会社、Audio Research Corporation (ARC)を設立します。

audio research 成功は、「The Absolute Sound」や「Stereophile」など、

当時最も影響力のあるオーディオ雑誌のいくつかによって、

それがサウンドの公式ベンチマークであると宣言されたという事実によっても

支援されました。Audio Research は現在、ハイエンド・オーディオ製品を製造する、

現存する最古のメーカーであり、まさにハイエンド・オーディオという概念を

生み出したと考えられています。同社の 最初の製品である SP-3 High-Definition 

プリアンプは何千台も販売され、長年にわたって市場で最高のプリアンプと言われてきました。

 

 

 

 

 

 

 

 

ARCのサウンドポリシーは芸術と科学の融合、再生芸術の極限を目指して設計された。
SP-3の音は荘厳な天国世界を表現したものであり、豪華な響き、強い輝きや煌びやかな

光の乱舞を音に散りばめている。暖かみがあり安定感のあるサウンド。

audio research は、濃い聴き味のチューブテイストの強い真空管アンプの

カテゴリーの中では、群を抜いている。一言でいって「次元の違う音」である。

まさに一等星、ひときわ高く輝く孤高の星。ゴージャスな輝きや煌びやかさに

溢れる夢のような豪華絢爛なARCの世界に埋没していくと、思わず時の経つのを忘れる。

SP-3の音はやや平面的で、音楽を大づかみに捉えてズバッと描くというところがあり、
聴きこんでいくとやや音の粒立ちが粗いといったところも感じられるが、
こうしたラフなタッチも割合思い切りのよさとして感じられ、組み合わせるべき
スピーカーを十分吟味すると、ネガティブな印象にはならない。

SP-3は歴代ARCプリアンプで最も個性と色付けの強いプリアンプであることは

明らかであり、管球らしさを満喫されてくれる柔らかい音であり、この年式としては

十分な解像力を持ち、ソフトフォーカスではあるが、肝心の音の輪郭は

しっかりと太い線で描かれ、小音量に限った話ではあるが、耳辺りがよくて
刺激的な音を出さないという感じで、管球アンプが好きな方には

こうした音を好まれる方はかなり多いので、多くの人に歓迎される音がする。
音質傾向としては
後年のSP-6やSP-8とほぼ同じ音だが、SP-3は年式が10年古くなるので、
解像度では落ちるのだが、比較すると音の勢いがあり、張り倒されそうな音の強さを感じる。
音量をかなり上げていくと、先ほどの話と矛盾めいて聞こえるかもしれないが、

ALTECのホーン型をニアで聴いたりなどすると、高域がSP-8よりキツくなるようだ。

図太いアメリカンサウンドの粗削り音の魅力といえる長所としてはアンプの

パワーをどんどんあげていって大きな音を出しても破綻せず、よくあるのがアンプの

電流の供給力不足による音像崩壊の状態に陥って、やかましい音、歪っぽい感じにならず、

気持ちの良い音で聴けるように設計・デザインされている。

まさに大音量で鳴らすアメリカ人向けのアンプだと言える。SP-8は特性的に

正常進化しており、音の実体感、リアリティが向上し、より洗練されているので、

音を聴いて好きなモデルを選べばいいだろう。ただ猛烈なパワー感とARCサウンドの

強烈な魅力という点では、SP-3がベストだろう。組み合わせるパワーアンプは

当然 audio researchがベストで、つぎにALTEC、そしてスピーカーは

ALTECやJBLとの相性が抜群に良かった。やはりALTECやJBLのスピーカーが、

TANNOYや Electro-Voice よりも、このアンプにふさわしく溢れ出るような

エネルギーをがっちりと受け止めてくれるところがあります。

ボリュームのゲインは高くなく使いやすい。またイコライザー類は

このアンプの場合は音質が悪くなるので使わない方が良いだろう。


 

 

真空管 12AX7×8 W397×H1140×D318mm 6.3kg 50Hz/60Hz 消費電力60W

 

 


 

 

 

 

SP-3の8本の真空管は全て12AX7 / ECC83である。フロントパネル側からみて、
5本並んでいるMT管の左側の3本がラインの球、右側の2本はフォノの球
そして仕切り板を挟んで右側の3本はイコライザー用の真空管である。

 

 

古い時代のARCのプリアンプはかなり特殊で真空管との相性が非常に敏感で、
12AX7(増幅率80%)の高信頼管である5751(増幅率60%) 

Murrardの復刻のロシア製12AX7では音が出なかった。

私は Amperex RCA GE SILVANIA TELEFUNKEN SIEMENS
などの12AX7でSP-3の正常な動作を確認している。

 

 

 

audio research SP-3は世界的なアーティストである、

エリック・クラプトンが特別な偏愛を傾けて長年愛用していた 事でも広く知られている。

 

 

 

 

ARC総合サイト

 

 

 

試聴で組み合わせた機器 ALTEC LANSING  604C Milestone 604 ALTEC 1520T audio research D-90B D-115

 

 

 

感想 試聴 レビュー インプレッション review impression

 

 

 

 

 

 

 

 

 

audio research SP-3 について詳細な解説を行っている動画。

Youtubeの設定ボタンから字幕設定を押し、日本語字幕に設定してご視聴ください。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

audio research SP-3 リペアでは、電流供給能力とスピードを両立させるために

容量の小さなコンデンサーをエキポシで固めて多数並列で使っています。

コンデンサーは電気を蓄えて出すのが仕事ですから、スピードアップするには

容量を小さくすればいい。すぐに電気が溜まりますから。

ところが大きな信号も余裕で受け止める大容量コンデンサーを使うと、

電気を貯めるのに時間がかかってスピードが遅くなる。

そこで容量の小さなコンデンサーを並列に繋ぐとスピードが速くて容量も稼げる。

加えてローノイズタイプの新品整流ダイオードに13本全て交換したことで

S/N比が向上した。リサーチのアンプは婉曲極まりない複雑な回路で

音を作っているので、かなり大胆に部品を換えてもオリジナルの音は変わりません。 

 

 

こちらの 整備済み audio research SP-3 真空管プリアンプ 27万5000円で売ります

こちらのメールアドレスからご連絡ください。メンテナンス証明書付き

予備のメタルキャンタイプレギュレータートランジスター新品2個付き

大変お買い得です。機器が増えすぎてしまい、断捨離の為泣く泣く惜譲します。

 

※売約になりました。

 

 

 

audio research SP-9MK2 ハイブリッド真空管プリアンプ

 

 

 

audio research SP-8 真空管プリアンプ

 

 

 

 

 

 

 

GM-DELCO DTS-410 電源電圧調整用のレギュレータートランジスター、

このパーツさえ入手すれば、SP-3は電源トランスの故障以外は100%修理できます。

 

 

 

 

 

audio research SP-3 vacuum tube preamplifier 1973 United States $500??



Towards the end of the 1960s, transistors, with their lower cost and higher versatility

began to emerge and vacuum tubes gradually disappeared from audio equipment.

Some music lovers were concerned that the industry was heading in the wrong direction.

Transistors were superior to tubes in terms of size and thermal dissipation, though,

musical performance was not far behind that of vacuum tubes.

Another transistor sceptic was a man named William Zane Johnson.

Bill was born in 1926 and designed his first tube amplifier at the age of 23,

In the decade from the age of 24, he was a living example of the glorious US tube golden age of the 1950s.

Bill owned and operated an audio specialty shop in south Minneapolis, Minnesota, USA,

He started his own shop, Electronic Industries, in 1952.

He sold and repaired TV's and hi-fi's, and since then Bill has been selling and repairing them for the people around him.

designed sophisticated custom amplifiers for the people around him. Amplifier designer.

After working as an amplifier designer, he finally started his own company, Audio Research Corporation, in 1970 with a group of former Marantz tube technicians.

He founded his own company, Audio Research Corporation (ARC), in 1970 with a group of former Marantz tube engineers.

audio research Successes include 'The Absolute Sound' and 'Stereophile',

by some of the most influential audio magazines of the time,

by the fact that it was declared the official benchmark for sound.

Audio Research now produces high-end audio products,

Audio Research is now the oldest surviving manufacturer of high-end audio products and is credited with giving birth to the very concept of high-end audio.

Audio Research is now considered to be the oldest surviving manufacturer of high-end audio products and is credited with giving birth to the very concept of high-end audio. Its first product, the SP-3 High-Definition

preamplifier, has sold thousands of units and has long been considered the best preamplifier on the market.


ARC's sound policy is a fusion of art and science, designed to take the art of reproduction to the extreme.
The sound of the SP-3 is an expression of a majestic heavenly world, with gorgeous echoes, strong brilliance and shimmering

The sound is scattered with an orgy of light. The sound is warm and stable.

AUDIO RESEARCH is a tube amp with a strong tube taste in the deep listening

category, it stands out from the crowd. In a word, it is "a sound of a different dimension".

It is truly a star of the first magnitude, a lone star that shines extraordinarily high. Gorgeous brilliance and sparkle.

As you immerse yourself in the dreamy, luxurious and gorgeous world of the ARC, you will unintentionally lose track of time.

The SP-3's sound is a little flat, with a tendency to capture music in broad strokes,
The SP-3's sound is a little flat, and it can be perceived as taking a broad view of the music and painting it in a straightforward manner, although the sound grain is a little coarse when you listen to it carefully,
However, this rough touch can also be felt as a proportionate boldness, and if the speakers to be paired with are examined carefully, negative impressions can be made.
If the speakers to be paired with are carefully considered, the impression will not be negative.

It is clear that the SP-3 is the most individual and strongly coloured preamplifier in the ARC preamplifiers of the past.

It has a soft sound that lets you fully enjoy its tube character, and for its age, it has sufficient resolution and softness.

The sound is soft and tube-like, with sufficient resolution and soft focus, but the essential sound contours are well-defined and thick.

It has a soft focus, but the essential sound contour is drawn with a firm, thick line, and although it is limited to low volume, it is pleasant to the ear and does not produce an irritating sound.
It has a feeling of not producing an irritating sound, and is a good choice for those who like tube amplifiers.

The sound is welcomed by many people who like tube amplifiers, as there are many who prefer this kind of sound.
The sound quality tendency is almost the same as that of the later SP-6 and SP-8, but the SP-3 is 10 years older,
The SP-3 is ten years older, so the resolution is lower, but the sound is more powerful and you can feel the strength of the sound as if you are being overpowered.
If you turn up the volume considerably, well, it may sound contradictory to what I have just said,

If you listen to ALTECs at near the volume as I do, the high frequencies seem to become harsher than those of the SP-8s.

This is the charm of the thick American sound of the rough-hewn sound. Pros of the SP-8 are that it can be used as an amplifier.

The advantage is that the sound does not break down even when the power of the amplifier is increased and louder, which is often the case.

The sound image does not collapse due to insufficient current supply, which is often the case with amplifiers, and the sound does not become noisy or distorted,

It is designed and engineered so that the sound is pleasant to listen to.

It is truly an amplifier for Americans who play loud.
The SP-8 is a normal evolution in terms of characteristics, with improved reality and more refinement,

You can choose the model you like after listening to the sound. Just a fierce sense of power and ARC sound.

The SP-3 is probably the best in terms of intense power and the strong appeal of the ARC sound. As for the power amplifier to be used with the SP-3, audio research is naturally the best choice.

Naturally, audio research is the best choice, followed by ALTEC, and for speakers, ALTEC or JBL.

The compatibility with ALTEC and JBL speakers was outstanding. After all, ALTEC and JBL speakers are the best,

TANNOY and Electro-Voice, but the ALTEC and JBL speakers were more suited to this amplifier, and could catch the overflowing energy.

The volume gain is not too high and it is easy to use.

The volume gain is not high and easy to use. The equaliser is also

It would be better not to use it on this amp, as the sound quality would deteriorate.


 

 

Vacuum tube 12AX7 x 8 W397 x H1140 x D318mm 6.3kg 50Hz/60Hz Power consumption 60W
 

 

All tubes in SP-3 are 12AX7/ECC83. Looking from the front panel side.
Three of the five MT tubes on the left are line tubes, two on the right are phono tubes.
The three tubes on the right across the divider are the equaliser tubes.

 

 

The old ARC preamplifiers were quite special and very sensitive to the vacuum tubes,
5751 (60% amplification), a highly reliable tube for the 12AX7 (80% amplification)

The Russian 12AX7 in the Murrard reissue did not produce any sound.

The author used Amperex RCA GE SILVANIA TELEFUNKEN SIEMENS
and other 12AX7s to confirm the normal operation of the SP-3.

 

All SP-3 tubes are 12AX7/ECC83. Looking from the front panel side.
The three MT tubes on the left side of the line of five are line tubes, the two on the right side are phono tubes
The three tubes on the right across the divider are the equaliser tubes.

 

 

The old ARC preamplifiers were quite special and very sensitive to the vacuum tubes,
5751 (60% amplification), a highly reliable tube for the 12AX7 (80% amplification)

The Russian 12AX7 in the Murrard reissue did not produce any sound.

The author used Amperex RCA GE SILVANIA TELEFUNKEN SIEMENS
and other 12AX7s, and confirmed the normal operation of the SP-3.

 

 

 

AUDIO RESEARCH The SP-3 is a world-class artist,

The SP-3 is also widely known as the favourite of world-renowned artist Eric Clapton, who used it for many years with a special fondness for it.

 

 

 

 

Equipment combined in listening ALTEC LANSING 604C Milestone 604 ALTEC 1520 audio research D-90B D-115

 

 

 

Impression Listening review review impression