岡山県 Vintage Audio 訪問記 | 禁断のKRELL

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ハイエンドオーディオやヴィンテージオーディオを語っていきます。

 

 

 

 

2020年8月2日 岡山県玉野市八浜町。Vintage Audio 店を訪れました。

 

 


 

 

 

 

 

 

 


店内は広く約25畳でクラシックのレコードも膨大な数の展示があります。

 

 

 

 

 

 


 


ALTEC 604B mono mix 再生。透明なサウンドでCなど後継機の持っている

明るく輝かしいアルティックトーンは控えめ、落ち着いた地味な印象で

渋さもよく出てくる。検聴用モニターともいえる性質を持っており、Cタイプよりも

普遍的な音、味わい深く、極上の旨味もある。604Aはランシングの作品。
604Bはジム・ランシングはタッチしていないが音質は同質のもので彼の作品と言える。
システムはNASがFidataでSoulnote D2、オーナーの大塚さんの自作プリアンプと
Leak TL/25plusで鳴らして頂きました。

 

 

空気録音

 

 

 

 

 

 

 

オーナーの大塚さんの自作プリアンプ。モノラルフェーダータイプではなく左上の黒いつまみがボリューム。

 

 

 

 

 

 


Leak TL/25plus "point one" 英国の高級ハイファイは透明で癖が少なくなって

くるのが特徴で、最初のインパクトは米国製の骨董アンプの
銘機と比べるとそんなに強烈な印象ではないが、あとからじんわりと
良さが分かって来る。エレガントで音楽を魅惑的に、上手に聴かせる表現力がある。
飽きはまずない。これでも英国も全盛時代のレベルだと中の上だという。

 

 

 

 


 

 


Leak TL/50plus 同社はKT66のアンプが人気があるが50はKT88で駆動力があるので
振動版の重い現代スピーカーも余裕で駆動できるとの事だ。
 

 

 


ALTEC 604AB の音の値打ちの内訳は、ユニットとネットワークで50%、

箱が50%。つまり箱が適当では駄目ですよという話でした。

 


ALTEC 604 B C E 8G を実際に聴いたけど、自分が持ってる604Cが
もっともエンターテイニングな音。Eはハイファイ・トーンでアルティックらしさも
しっかり残ってて現代物ソースのみならこちらの方が良いかも知れない。
Bは普遍的でモニター的だが同系の最高峰である。8Gは振動版が重く地味な印象。

 

 

ALTEC 604C は軽薄かもですがエンターテイニングな演出感は強烈。

次がだいぶ薄くなってEだと思う。眩しいまでの明るさや輝かしさは

ABと比べても際立って多いのです。自分は即物的なのでCで良いかなあ。

ABはキリッとした端麗辛口といった感じで大吟醸の味わいとスッキリしたコクがあるが、

もっと普遍的でモニターライク。ALTEC 604はA〜Eまで。

 

 

 


 


Goodmans maxim BBCが卓上モニターとして使っていたので有名になった。
アルニコVマグネットの異例の強力な磁気回路を搭載。
精密感が凄いが冷たくならず軽快で柔らかく広がりのあるサウンドで
ウォームな雰囲気。英国スピーカーだが明るい陽気な音色。
甘い口で贅沢な酒に酔うような心地よさがある。
maxim は大変すばらしいですね。こんなインティメートな
雰囲気と味わい深さは現代のスピーカーでは得られないでしょう。
暖かく情緒があって繊細にして優美な音色が素晴らしい。

 

 

空気録音



Goodmans maxim のような音は他の Goodmans では出ないそうだ。
すごくちっさいスピーカーだから大きなので同じ音が出るやつない?
と質問しても 「ない」 との事で残念です。

「復刻のaxiom80持ってたんですが、音が全然違います!」

 

「それは箱がオリジナルじゃないでしょ?」


「確かにそうでした」

「でしょ?」


Goodmansは現在のFostexのような立ち位置のメーカーで、
事業はスピーカーユニットの供給が主だった。
完成品としてのスピーカーシステムはあまり残っていないのが惜しまれるところです。

 

 

 

 

 

 

 

 


Stephens Tru-sonic 416?ジム・ランシングと同僚だった、スティーブンス・トゥルーソニックの
ダブルウーハー3way構成。大変珍しいスピーカー。聴かせてもらった中では最も明瞭度感が高く、
クッキリハッキリした音。低域が速いのが特徴だ。駆動したアンプは
BROOKの2A3、1950年代の直熱三極管アンプ。鮮烈な音質はジャズが得意。

 

 

 

 

 

 

 

 


米国 BROOK HIGH QUALITY AUDIO AMPLEFIER 直熱三極管2A3を出力管に使ったパワーアンプ。
 


 

 

TANNOY Monitor Silver 上品で流麗な美しさ。Monitor Redと比べると

アメリカのようなパリッとした乾いた感じがある。適度に重厚で少しこもった感じ。
 

 

 

 

 

 


B.B.C Monitor LS 3/1 シャビ―な外観で、鉄仮面風の厳めしい風貌。

威風堂々で肺活量がある獅子のように吠える。賑やかで伸びやかな高域にアクセントがあり、

怪鳥音のような戦慄の凄音を轟かせる。トランペットやホルンのファンファーレが

とくに印象的。色彩はモノトーンで英国のしっとり落ちいた音色だが、

ズバッと鮮烈に鳴らしてくる。おどろおどろしい雰囲気やメリハリがあり、

強弱のダイナミックレンジの広大さに優れる。38cmウーハーの密閉型で

高域ユニットはGEC製ツィーター2個並列搭載だが、
開口部は板で塞がれており音が出るのは外周部分の僅かな部分だけ。
音の拡がりやエネルギー感も見事な堂々たる凄烈な鳴りっぷりで度肝を抜かれる。

木製キャビネットにシルバーの塗装を施した銀箱仕様で精悍な面構えだ。

同じユニット構成の上位モデルであるLS 5/1は瀬川冬樹氏の最愛のスピーカーだった。


空気録音

 

 







BEAM-ECHO - DL7-35 MULLARD EL34 を搭載したビーム管パワーアンプ。
BBC LS 3/1を駆動している。AUDIO!AUDIO!の表紙になっている。
90年代に復刻モデルが出ているのは銘機の証拠であろう。

 

 

 

 

 

 

 

「私はあまり米国製は認めていないのですが、アメリカ西海岸でしたら

ジムラン、ALTEC、Tru-sonicの三羽ガラスですね、ALTECなら604AとBまで、

ここまではランシングが在籍していた頃ですから」

 

 

「ウィリアムソンアンプなど英国製のヴィンテージアンプの方がハイファイで細部まで描き切る

分解能がある。音質は女性的で綺麗。アメリカの方が個性があり重厚で厚みがある。

その分ディティールは曖昧になり音は緩さが気になるような気もします」

 

 

 

 

 


DS Audioの光カートリッジも凄かった。最新鋭のデジタルのような鮮度感の高さで。
値段は20万から70万くらい。 Technics SP10 レコードプレーヤーが2台並んでいます。

DS光カートリッジとの組み合わせが重要だそうです。



『僕はモニターサウンドが好きなんですよ』

 

 

検聴用のモニターサウンドがオーナーの好みの店だけど、本当に説得力がありました。


アンティークオーディオも古ければなんでもいいわけじゃなくて、
よい物はホンの一握りと、筆者とおんなじ事言っておられました。
 

 


大塚さんがオーディオを始められたのは 20歳くらい。TANNOY Rectangular York や
Marantz 8Bで聴いていた。GRF SILVER なども経て、やっぱり古ければ古いほど良いので、
どんどん遡って蓄音機まで行った。VOIGT DOMESTIC HORN もやったけど、

蓄音機はやっぱり違うよなあと40年代後半から50年代のオーディオにまた戻って来た。

 

 

 


 

 

 


オーナーの大塚さんはまだ49歳なのに凄い知識と経験年数とサービスエンジニアの
力量をお持ちだった。英国系アンティークに傾倒されている方だけど、
店に置いてある 別冊 Stereo Sound ヴィンテージスピーカー Vol.2 イギリス篇
書籍がボロボロで何回も読まれたのだろう。熱心に学ばれているのが伝わって来た。

 

 

 

 


 

 


1940〜1950年代のアンプばかり並んでいるのにどれもノーノイズ、ノーハムです。
拙宅の骨董アンプも電源投入時はブーンというハムが取り切れない。
アンプは殆どが英国製ですけど、サービスエンジニアとしての力量も確かだなと思いました。

骨董オーディオ店はしっかりとリペアして商品化するところは本当に少ないんですよ。

最低限度しか直さない所が多いのです。

 

 

アナログ再生でパチパチと焚火のようなスクラッチノイズがあるのは当然ですが。

 

 

「真空管アンプは7割トランスで決まると聞きます」

 

 

『その通りです。日本で作られた最高峰のトランスはTAMURAがオリンピックの時に

作ったものなのです。それをアメリカに持って行くとアメリカの中級グレードなんです。

アメリカの最高級トランスをイギリスに持って行くと、大体イギリスの中級クレードなんです。』

 

 

 

 

 

 

 

JBL C31 D31050 (130B/175B)

 


 

 

1952年発売、コーナー型 38cmダブルウーハー。当時JBLの最も高価なスピーカーで
一本882.5ドル。有名なハーツフィールドが735ドルだった。駆動アンプはBROOKの2A3で、
レンジは狭いが中域がぶ厚く、低音が出ていないためか、そこそこ抜けの良い音。
 
 
「ヴィンテージスピーカーは現代高性能アンプの広帯域や制動力を要求していないものがある。
スピーカーユニットとキャビネットとパワーアンプでほぼ音が決まる。
JBLの要求ダンピングファクターは1、ALTECは5。600とかのアンプ持ってくると音が詰まる。
スピーカーとアンプどっちも制動してしまうから」
 
 
 
 
 
 
 
JBL D31050 1952年発売。ジムランシングて書いてあるでしょう?
1950年代以後のJBLをジムランと呼ぶのは間違い。ただのJBLね。
 
 
 
 
 
 

 
 
 
PYE Records HF-20
 
英国パイ社が1950年代にGoodmansのユニットを使って開発した3wayスピーカーシステム。
華やかな高域寄りの音で手放しで好ましい出音だった。これも店頭用で販売用ではないものです。
 
 
 

 

 

 

 

 

英国の至宝 Parmeko LS/1 初代 BBC monitor


 

 

幻の銘品で世界最高のスピーカーとの呼び声も名高い。

 

1949〜1950年に開発された英国パルメコ社製のBBCスタジオモニター。

同社製38cm同軸2ウェイユニット LS/1 を他社製キャビネットにマウントしたもの。

ロレンツ社製 LPH65トゥイーターをLS/1の前面に搭載して3ウェイ構成となった。

スピーカーシステム名はLSU/10。エンクロージャー内部には英国リーク社製

LSM/8アンプが内蔵されている。クロスオーバー周波数は1,200Hz

 

 

最後に市場に出てきたのはBBCの大量廃棄に伴う1990年代で、それ以降は出ていない。

 

 

空気録音

 

 

GEC KT-88がクリアーケースの中に無造作に大量に転がってたりして、眼を丸くしました。

 

 

すべてが興味深い体験でした。

 

 

 

一日で英国高級ハイファイの精髄を体験できる貴重な機会をいただき大変感謝です_(._.)_

 



I visited the Vintage Audio store in Hahama-cho, Tamano City, Okayama Prefecture on August 2, 2020.

There is a huge number of classic records on display in the store with a large area of about 25 tatami mats.


It plays ALTEC 604B mono mix. It is a transparent sound, and the sound of the successor machine such as C is very clear.

The bright, glorious altic tones are subdued and subdued, with a calm, sober look.

The astringency comes out well. It has the characteristics of being a listening monitor and is more than a C-type.

Universal sound, tasty and superbly tasty. 604A is the work of Lansing.
604B is not Jim Lansing's work, but the sound quality is the same as his work.
The system was a NAS with Fidata and Soulnote D2, and the owner Mr. Otsuka's own preamp and a preamp.
We had it sounded by Leak TL/25plus.

 
This is Mr. Otsuka's homemade preamp. It's not a monaural fader type, but a black knob at the top left is the volume.

 
Leak TL/25plus "point one" British hi-fi is transparent and has less habit.

The first impact is that it comes, and the first impact is that of an American-made antique amplifier.
It's not that strong an impression compared to the famous machine, but it's a bit more impressive afterwards.
The goodness of the music comes through. It's elegant and expressive, making the music seductive and well listened to.
It's unlikely you'll ever get tired of it. This is still said to be in the middle of the pack in the UK at the level of its heyday.

 

Leak TL/50plus The company's KT66 amps are popular, but the 50 is the KT88 and has more driving power.
The company says it can drive even modern speakers with heavy vibrating plates with plenty of room to spare.
 


The ALTEC 604AB's sound value breakdown is 50% for the unit and network, and 50% for the

The box is 50%. In other words, I was told that the box can't be adequate.

 
I've actually listened to the ALTEC 604 B C E 8G and I've got my own 604C.
Most entertaining sounding, the E has a high-fidelity tone and a touch of Altic.
This one might be better if it's only the original source that remains solidly intact.
The B is universal, monitor-like and the best of its kind, while the 8G is heavy on the vibration version and gives a subdued impression.

 


The ALTEC 604C may be frivolous, but its entertaining presentation is strong.

I think that the next one is much thinner and is E. The brightness and brilliance are not as bright as the

It's noticeably more than AB. I'd prefer C because it's more immediate.

The AB is crisp and clean and dry, with a taste of Daiginjo and a full-bodied taste.

More universal and monitor-like; ALTEC 604 is from A to E.


Goodmans maxim BBC used it as a tabletop monitor, which made it famous.
It has an exceptionally strong magnetic circuit with Alnico V magnet.
The sound was precise but not cold, light, soft and spacious.
Warm atmosphere. English speakers but with a bright and cheerful tone.
There is a sweet-smelling, sumptuous, booze-induced comfort.
The maxim is very good. Such an intimate
You won't get the atmosphere and depth of taste you get from modern speakers.
The tone is wonderfully warm, emotional, delicate and graceful.


I've heard that other Goodmans don't have the same sound as the Goodmans maxim.
It's a very small speaker, so do you have a big one that makes the same sound?
I asked him what he thought about it, but he said "no", which is a shame.

I had a reissued axiom 80, but the sound is totally different!

 

That's not an original box, is it?


It was, indeed.

Right?


Goodmans is a manufacturer that stands in a similar position to Fostex today.
The business was mostly about supplying speaker units.
It's a shame that there aren't many speaker systems left as complete products.



Stephens Tru-sonic 416?Jim Lansing and his colleague, the Stephens Tru-sonic
Double woofer 3-way configuration. This is a very rare speaker. This is the clearest speaker I've ever heard.
Clear and crisp sound. The low frequency range is fast. The amplifier driven by
BROOK's 2A3, 1950s direct heat triode amplifier. The vivid sound quality is good at jazz.

 
USA BROOK HIGH QUALITY AUDIO AMPLEFIER Power amplifier using a direct-heating triode 2A3 as the output tube.
 

TANNOY Monitor Silver Elegant and flowing beauty, compared to Monitor Red.

It's crisp and dry, like an American. It is appropriately massive and a little stagnant.
 

B.B.C Monitor LS 3/1 Shabby appearance, with a stern, iron-masked look.

Barking like a lion with a dignified and lunging appearance. It has a lively and extended high frequency accent.

A terrific sound of shivering, monstrous bird sounds is roared. A fanfare of trumpets and horns.

Particularly impressive. The colors are monotone and the tone is gentle and calm in England.

It rings loudly and vividly. It has a frightening atmosphere, crispness, and

Excellent dynamic range, with a wide dynamic range of power and weaknesses, in a 38cm sealed woofer.

Two GEC tweeters are installed in parallel to the high frequency unit.
The opening is blocked up with a board and only a few parts of the periphery can produce sound.
The breadth and energy of the sound was astonishingly impressive.

The wooden cabinet with a silver painted silver box has a bold appearance.

The LS 5/1, a top model with the same unit configuration, was a beloved speaker for Fuyuki Segawa.




BEAM-ECHO - Beam tube power amplifier with DL7-35 MULLARD EL34.
This model was featured on the cover of "AUDIO!
It was the cover of AUDIO!

 

I don't often buy American models, but if you are on the west coast of USA, you can find this model on the cover of "AUDIO!

It's a three feathered glass of Zimran, ALTEC, and Tru-sonic, up to 604A and B if you're ALTEC.

So far, because that was when Lansing was enrolled.

 

'Vintage English amps, such as Williamson amps, are more high-fidelity and detail-oriented.

Resolution. Sound quality is feminine and clean. The sound quality is feminine and clean, and the American version has more character, depth and substance.

The details are vague and the sound is loose.

 

DS Audio's optical cartridges were also awesome. It was as fresh as a state-of-the-art digital.
Prices range from 200,000 to 700,000. There are two Technics SP10 record players lined up.

He said the combination with the DS optical cartridge is important.



'I like the monitor sound,'

 
The owner's preference for monitor sound for listening inspection was really compelling, though.


Antique audio isn't just about anything old, either.
He said the same thing as I did, "There are only a handful of good ones.
 

Mr. Otsuka was about 20 years old when he started to play audio equipment.
I used to listen to it with a Marantz 8B, and after going through GRF SILVER and others, I realized that the older the better.
I went all the way back to the gramophone, and I did VOIGT DOMESTIC HORN, but
I'm back to the late 40's and 50's, when gramophones were different.


The owner, Mr. Otsuka, is only 49 years old, but he has a lot of knowledge and years of experience as a service engineer.
He was a force to be reckoned with. You have a penchant for English antiques.
I have a copy of the separate volume Stereo Sound Vintage Speakers Vol. 2, UK Edition, in the store.
The books were in tatters and must have been read many times. I could tell that he was eager to learn.

 
All the amplifiers are from the 1940s and 1950s, but they all have no noise and no hum.
Even my antique amps can't get rid of the hum when they are turned on.
Most of the amplifiers are made in England, but I thought he has great ability as a service engineer.

There are very few antique audio shops that do thorough repairs and commercialize their products.

Most of them only fix the minimum amount.



It's no surprise, though, that there's a crackling, bonfire-like scratchy noise in analog playback.



I've heard that a tube amplifier is 70% determined by the transformer.


That's right. The best transformers made in Japan were made by TAMURA at the Olympics.

It's what we made. When you take that to the US, it's an American intermediate grade.

If you take a top-of-the-line American transformer and bring it to the UK, it's usually a mid-grade British clade.



JBL C31 D31050 (130B/175B)

 
Corner-type 38cm double woofer, released in 1952. It was JBL's most expensive speaker at the time.
882.5 dollars a bottle. The famous Hartsfield was $735. The drive amp was a BROOK 2A3.
The range is narrow, but the midrange is thick and the sound is reasonably clear, perhaps because of the lack of bass.
 
 
Some vintage speakers don't demand the wide bandwidth and braking power of modern high-performance amplifiers.
The sound is almost entirely determined by the speaker unit, cabinet and power amplifier.
JBL's damping factor is 1, Altec's is 5. 600 amps will choke the sound.
Because both the speakers and the amplifier will be braked.
 
JBL D31050, released in 1952. You know what it says, Jim Lansing?
It's wrong to call JBL after the 1950s a gym run. It's just JBL.
 
PYE Records HF-20
 
A 3-way speaker system developed by Pai in the UK in the 1950s using Goodmans units.
It had a gorgeous high frequency sound, and the sound was desirable to let go of. This is another one for shop use and not for sale.
 

The British treasure, Parmeko LS/1, the first BBC monitor
 

It is also known as the best speaker in the world.


The BBC studio monitors were developed in 1949-1950 by the British company Palmecho.

The LS/1 38cm coaxial two-way unit was mounted on a non-British cabinet.

A Lorenz LPH65 tweeter was mounted on the front of the LS/1 to create a 3-way configuration.

The name of the speaker system is LSU/10.

An LSM/8 amplifier is built in. Crossover frequency is 1,200 Hz.


The last time it came to market was in the 1990s following the BBC's mass disposal of it, and it hasn't been available since.



There's a lot of GEC KT-88's lying around in a clear case, randomly, and a lot of them.