※English below Japanese
音楽を創り演奏する中で、「誰も聴いたことのない新しい音楽を作る」「これまでにない音楽を作る」「最先端の音楽を」というようなことを考えていたことがあった。
どこにもないオリジナルな音楽を作ること、それが自分の野心であり目標であった。
過去形で言ったが、創作の意欲や野心が過去のものになってしまったということではない。そのことについて考えてみたい。
僕は、とにかく作品や作家への敬意のカケラもないようなパクリの音楽が大嫌いだったし、そんな音楽や作品に触れるたびに怒りを感じている。日本のそうした酷い作品や状況にばかりつい目がいってしまうが、海外の事情はわからない。アメリカで2年暮らしている間には、日本のようにテレビや街角から暴力的に聴きたくもない音楽を押し付けられるような体験はなかった。もしかしたら僕の知らないディープな日常世界では、そんな酷い音楽や作品が海外にもたくさんあるのかもしれないが。
自分が抱く怒りや音楽的野心は、僕自身にいろいろな問いを突きつける。
日本の誠意のない音楽が嫌いだと考えは、僕が自分の音楽を誠意のある日本の音楽として成り立たせているかどうかを自分に問いかける。
最先端の音楽を作る、という野心は、作ったそばから最先端ではなくなるという矛盾を抱えていて、その結果「今どきの流行りな感じ」という陳腐なものになる。
形式の破壊やノイズも同じだ。前回考えたように、型の破壊を試みるような前衛的なスタイルは、その方法がすぐに一般的なものになって次に壊されるべき型そのものになる。
創作のモチベーションになるような怒りや野心は、取り扱いに気をつけないと自己矛盾を増殖させながら自分自身を攻撃する。
そして結局混乱の中で病んでしまったり、何も作れなくなってしまう。
自分が音を追求すること、創作を追求するというのはどういうことなのか。小銭稼ぎや生活費稼ぎで作る音楽とは別の話の、自分の魂の問題として音楽を作る時、その追求の姿勢が向かうべき方向はよくよく考えねばならない。新しいもの。聴いたことのないもの。そこに創作の情熱や魂を賭けることは、その意味をよく自覚していないと危険だ。
自分の音を、音楽を、創作を追求する時、どこに向かうことが正しいのか。最先端や前衛やオリジナルになることだけに囚われることなく、創作を追求するというのはどういうことなのか。
この問いはとても難しいが、考えていくと結局自分自身という存在しかない。
自分がぶっ飛べるものであること。
自分が震えるようなものであること。
自分が高揚するものであること。
自分の体が躍動するものであること。
つまり、自分の感覚と価値観が作品の基準になるということ。
それが答えなのか?
これは単純なようだが簡単ではない。
自分が高揚する、ワクワクするものが創作の基準になるなら、その自分の感覚と価値観は常に磨かれていなくてはならない。
自分はどんな風に世界や人や世の中を見ているのか。
自分の作品を判断するに値するような価値観をもっているのか。
そんな生き方をしているのか。
自分の創作の判断の基準を自分自身に求めるということは、
自分自身の感覚と価値観を磨き続けることには成立しない。
自分の感覚が錆びついたものになってしまえば、作品を判断する感覚もその程度のものになる。
自分の作品を磨いていくには、自分自身が磨かれていなければいけない、というぐるっと回って当たり前のような話に帰ってくる。
そんな風にぐるぐる回りながら、自分を磨き鍛えていくだけ。
そして音楽を創るだけ。
それだけ。
In the course of creating and performing music, I once had such thoughts as "making new music that no one has ever heard before," "making music that has never been done before," and "cutting-edge music."
To create original music that could not be found anywhere else, that was my ambition and goal.
I say this in the past tense, but it does not mean that my creative drive and ambition have become a thing of the past. I would like to think about that.
I have always hated music that is a crack-up and has not a shred of respect for the work or the artist, and I feel angry whenever I come into contact with such music or works. I am always focused on such terrible works and situations in Japan, but I don't know what is going on overseas. During the two years I lived in the U.S., I never had the same experience as in Japan, where I was violently forced to listen to music I did not want to hear on TV or on street corners. Maybe there is a lot of such terrible music and works abroad in the deep everyday world I do not know about, but I am not sure.
The anger and musical ambition that I harbor poses a number of questions for me.
The idea that I dislike Japanese music without sincerity makes me ask myself if I am making music that is sincere and Japanese.
The ambition to create cutting-edge music has the contradiction that the music is no longer cutting-edge as soon as it is created, and as a result, it becomes clichéd and "trendy" as of today.
The same is true of formal destruction and noise. As I considered last time, an avant-garde style that attempts to break the mold quickly becomes the very mold that is to be broken next as its methods become commonplace.
The anger and ambition that motivate one to create will attack oneself, multiplying self-contradictions if not handled with care.
And in the end, one becomes sick in confusion or unable to create anything.
What does it mean for me to pursue sound and creation? When making music as a matter of one's soul, one must carefully consider the direction one's pursuit should take. Something new. Something that has never been heard before. To bet one's creative passion and soul on it is dangerous unless one is well aware of its meaning.
When we pursue our own sound, music, and creation, where is the right direction to go? What does it mean to pursue creativity without being limited to being cutting-edge, avant-garde, or original?
This question is very difficult to answer, but when you think about it, there is only one person who can answer it: yourself.
It must be something that makes me fly away.
It must be something that makes me tremble.
It must be something that uplifts me.
It has to be something that makes my body move.
In other words, my own senses and values are the criteria for my work.
Is that the answer?
This sounds simple, but it is not easy.
If what uplifts and excites me is the criterion for my creation, then my senses and values must be constantly refined.
How do I see the world and people?
Do I have values that are worthy of judging my work?
Do I live my life in such a way?
To look to oneself as the standard by which one judges one's own creations is not possible without continually refining one's own senses and sense of values.
If your own senses become rusty, your sense of judging your own work will also become rusty.
It boils down to the obvious statement that in order to polish one's own work, one must be polished oneself.
While going around in circles like that, I just have to polish and train myself.
And I just create music.
That's all.