The other day, I received this package of ramen noodles as a gift from a friend. Apparently, these ramen noodles are very special! These noodles are made by a company located in Hyogo Prefecture called Ibonoito (ibo-no-ito), which is famous across Japan for making hand-stretched somen noodles. Somen noodles are usually stretched out by hand, but it is very rare to find ramen noodles made with the same hand-stretching technique!
先日、友達からラーメンをプレゼントとしていただきました。これはとても特別なラーメンらしいです!このラーメンを作ったのは、兵庫県にある揖保乃糸という会社です。揖保乃糸は全国で手延べそうめんで有名です。普段はそうめんを作る時に手で長く伸ばすのですが、手延べラーメンは非常に珍しいそうです!

 

 

These noodles are special for another reason! When my friend gave me the noodles, she said that she had a special request for me. She asked me to make a dish using these noodles, take a photo, then send the photo to her for her collection. In fact, she has given a package of these ramen noodles not only to me, but to many of her friends, who all sent her delicious-looking pictures of the dishes they created using the noodles! 
このラーメンはもう一つの理由で特別ですよ!ラーメンを貰った時に、友達は「特別なリクエストがあります!」と言いました。 そのリクエストは、ラーメンを使って料理を作り、それから料理の写真を撮って、送ってくださいとのことでした。実は、私だけではなく、彼女は多くの友達にラーメンをあげて、そして友達がラーメンで作った美味しそうな料理の写真を送ってくれたそうです!

 


Today I decided to make lunch with the hand-stretched ramen noodles and other ingredients I had in the fridge. I found a recipe called "Chilled Ramen with Eggplant, Chikuwa Fish Cake and Soy Milk Sesame Dressing" on a cooking website I really like called "Lettuce Club". I had chikuwa fish cake and daikon radish sprouts in the fridge, and I still have a lot of eggplants from the garden, so I didn't have to go to the grocery store for ingredients. However, this recipe called for pre-made soy sauce noodle dressing, which I don't have, so I made my own dressing from scratch using a recipe called "Banbanji Soy Milk Chilled Noodles" for reference. 
今日は冷蔵庫にある材料で手延べラーメンを使って昼食を作ろうと決めました。レタスクラブという私が好きな料理のサイトで「ちくわとなすのごま豆乳冷やし中華」というレシピを見つけました。冷蔵庫にちくわと貝割れ菜があるし、庭から採ったなすもまだいっぱいあるので、スーパーに行かなくても大丈夫でした。しかし、このレシピのたれを作るには既製品のしょうゆだれが必要でしたが、それはなかったので、「バンバンジー豆乳冷麺」というレシピを参考にしてたれを作りました。

 

 

I peeled the eggplants and steamed them in the microwave, then coated the chikuwa fish cake slices in a batter mixed with aonori (dried green seaweed flakes), and panfried them until golden brown. To make the dressing, I mixed together two tablespoons each of sesame seed paste and soy sauce; one and a half tablespoons of rice vinegar; one tablespoon each of ground sesame seeds, sugar, Japanese hot mustard paste, and finally, 250 ml of plain soy milk. It turned out pretty spicy with one tablespoon of hot mustard paste! By adding another two teaspoons of sugar, and one and a half teaspoons of seasoned soy sauce (dashijouyu), I was able to calm down the spiciness a little bit. 
なすを剥いてレンジで蒸しました。それから、青のりが入ったころもにちくわをくぐらせて、ごま油で焼き色がつくまで炒めました。たれを作るには、白絞りごま、醤油(各大さじ2)、酢(大さじ1 1/2)、白すりごま、砂糖、絞りがらし、ごま油(各大さじ1)を混ぜてから、豆乳(250ml)を入れて混ぜ合わせました。絞りがらしの大さじ1が入ったので結構辛かったです!砂糖小さじ2と、だし醤油小さじ1 1/2をプラスにすることで、辛さを少し和らげました。

 

 

Smooth and chewy, Ibonoito's hand-stretched ramen noodles are truly delicious! I still have four servings of ramen left, so I'm already wondering what I should make next!
揖保乃糸の手延べラーメンは、つるつるとした食感もあり、しっかりとしたこしもあるので、非常に美味しい麺です!まだラーメンの4個が残っているので、次に何を作ろうかなと、もう考え始めました!