OLYMPUS OM10 | 1m71

1m71

札幌出身。日本各地、デンマーク、米国、印度、豪州、現在京都と専門職資格を手に生き抜く。欧州一周鉄道旅行、Amishとの異文化生活と千ドル中古車で北米大陸二度横断、マザーテレサの家ボランティアと世界を探検中。インスタグラムはonlyzeiss。

オリンパスOM10。

 

進学祝いに買ってもらった初めてのフィルム一眼レフだ。買ってもらった個体はデンマーク留学中に盗難にあい、昨年中古を手に入れた。…しかも2台。絶望

 

 

OM10は1979年発売で、それまでOM-1、OM-2と一眼レフでは上級機種しかなかったオリンパス光学工業(当時)の初めての初級(いわゆるコンシューマー向け)の一眼レフだ。

 

性能と使い勝手をみてみよう。

 

最大の特徴は、TTLダイレクト測光である。実際にフィルム面に当たる光を計測する方式である。シャッター幕が白黒の乱数模様になっていてカビが生えていると勘違いしてびっくりするかも。

 

露出モードは絞り優先AEのみ。しかし翌年発売された同じ初級者向けのニコンEMも絞り優先AEのみだったので他社の初級機より劣るわけではない。

 

別売のマニュアルアダプター(定価3500円)を装着すればマニュアル露出も可能になる。そのためシャッタースピード優先AEではないものの、シャッタースピードを優先したマニュアル撮影もできた。

 

ただし、当時のオリンパス最大の特徴であったTTLダイレクト測光によるストロボ撮影がOM-2ではできたのに対し、OM10ではできなかったのでOM10ではTTLダイレクト測光の最大の恩恵を受けられなかった。

 

多重露出はできないのは他社の初級カメラとは同じだが、レンズには被写界深度確認レバーが付いているので便利だ。

 

OM-1とOM-2用のモータードライブは装着できなかったが、ワインダー2が装着でき最大2.5コマ/秒の連続撮影と一コマ撮影ができた。

 

発売当時の定価は40000円。初級機だが、マニュアルアダプターを装着することでストロボ撮影以外は上級機種OM-2と同等の撮影ができたことから魅力があった。本体価格を4万円に抑えたのは、当時の物品税対策のためだったと言われている。

 

最高シャッター速度も1/1000秒、ストロボ使用時のシンクロ速度は横走り布幕シャッターで1/60とOM-1、OM-2と同じだったのでストロボ撮影以外上級機種と埋めがたい性能差はなかった。つまり、自分の努力次第で上級機種を超える作品作りができる期待が持てた。

 

視野率ではOM-1とOM-2の97%には劣るが、OM10は93%で初級フィルムカメラとしては高い方だと言える。ファインダー倍率は0.92倍でOM-1とOM-2と同じであるが、他社より高い。ただし眼鏡使用を考慮したハイアイポイントではないようだ。

 

オリンパスOMシステム初号機のOM-1を当時肥大化しつつあったフィルムカメラをバルナックライカと同じサイズに収めた(ペンタプリズム部は除く)。当初はM-1(設計者の米谷美久氏のイニシャル)の名を模して命名されたと思うが、すでにライカM1の名を持つカメラがあった(M3のあとに発売だが)のでライツ社からクレームが来てOM-1に改名したという話だ。ライカM3のファインダー倍率は0.91倍でたいへん見やすい。右目でファインダーを覗いて左目で実風景を見てもそれほど違和感がないがそれを超える視野率0.92倍は、米谷氏自身がライカを使っていてカメラの理想形はライカⅢgだとしていたことに由来するライカへのリスペクトがあったのではないかと思われる。OM-10のピント合わせはマイクロ/スプリット式と相まって楽しい。

 

速射性に関しても優れている。なんとOM10はメインスイッチをOFFにしていてもシャッターが切れるのだ。35年前に使っていた時はマニュアルをろくに読んでいなくてわからず、このカメラ壊れているんじゃないかと思ったが、撮れていたのでまぁいいかと使い続けていた。「OFFになって電流は切れていても、シャッターの開いている間だけ電流が流れ、適正露光で写る安全節電設計ですから、適正な写真が撮れています。」と使用説明書の45ページに書かれている通りだ。フィルムを巻き上げてさえおけばライカ、コンタックスのリアルタイムシステム同等の素早い撮影ができるのだ。

 

重さでは450グラムと圧倒的に軽い。コンタックスARIAの460グラムより軽いのだ。先日手に入れたZUIKO35-70㎜ F3.5-4.5 は190グラム。レンズを装着してもたったの640グラムだ。電源であるボタン型電池を入れても大差ない。650グラムの麦茶のペットボトルの変わらない重さだ。首からかけて一日中歩いても苦にならない。フィルムカメラも使ってみたいけど軽い方が良いという人たちには特にお勧めだ。

 

フィルム巻き上げのスムーズさはニコンEMにはかなわないが気にならない。

 

フィルム感度設定、露出補正、撮影モード設定を一つのダイヤルにまとめたのは評価できるが動きが渋く設定が面倒だ。新品時ではどうだったのか思い出せないが、撮影モードが変わってしまうことがあるので注意が必要だ。

 

ミラーの裏も植毛されており、そのおかげで内面反射を抑えることができる。ちなみに、1990年発売の史上最高額のフィルム一眼レフで定価35万円だったコンタックスRTSⅢにはこのような植毛はない。4万円のOM10には施されているのに35万円のRTSⅢにないのは不思議だ。

 

カタログには表れない感覚的なものをみていこう。

 

トップカバー(軍艦部)と底カバーは樹脂製だ。底カバーは十分の厚さがあり安っぽさはない。電池室の蓋も金属製で高級感がある。性能面ではプロ用OM-1とOM-2に近いとはいっても、OM10 の外装はプラスチックだ。初級者向けで価格に制約があるので外装にしわ寄せがくる。しかし、ブラックモデルでは外装が擦れると金色の下地が出てきて金属だと思ってしまうほど高級感がある。同じ1979年発売で定価66800円だったCONTAX139Quartzと同じ工夫がなされている。しかもOM10は139Qの三分の二の定価である。手間暇かけて良いものを作ろうという作り手の思い出が伝わってきて、日本人の昭和のモノづくりの心意気をこの廉価なOM10にも感じることができる。

 

巻き上げレバーを下から見たときには塗装がされてなく金属の地金が見えるが仕方ないか。

 

レリーズボタンはタイムラグが感じられる。OM10は節電設計で、スイッチをONモードにして何もせずに90秒経つと電源が切れる設計になっている。その際レリーズボタンの周囲のレリーズボタン座に触れると電源が復帰してLEDが発光を再開する設計だが、この個体の生産年はわからないものの発売から45年経つせいか、ちょっと復帰が鈍い。

 

シャッター音は大きくはないが、「ドカン」という感じだ。ヤシカFX-3スーパー2000ほど撮影意欲がそがれる気はしない。

 

このブラックボディはシグマのレンズ35-70㎜ F2.8-4つきで三千円だった。当初4800円だと言ったが電池室が開かなかった。店主が開けようとしても開かず、電池室内部が腐食していて使い物にならないと店主が判断したようで即座に値を下げた。購入後中を開けてみたら無傷だった。ストラップ取付部の上が擦れて金色の地金を模した色が露出していたが、それ以外は問題なく底カバーのシールもついて三脚アナも使用した形跡が認められずミラー内部もフィルム室もきれいだった。ただしモルトは交換が必要だった。シルバーボディは東京のカメラ店から本体2800円で購入した。この個体もモルトの交換が必要だった。モルトプレーンを別途購入しブラックモデルのモルト交換を先に済ませて使っている。一本目を撮り終えたばかりでまだ現像はしていない。

 

OM10はあまり人気がない。現在は中古OM-1のプリズム腐食交換のためのドナーに使われることが多いようで可哀そうな扱いだ。カメラチェーン店では難あり品が三千円ほどで売られている。できれば程度の良いものを買いたい。

 

中古購入時の注意:検品時、空シャッターチェックをする際にフィルムを入れずにチェックするとシャッター速度が露出計の表示よりかなり遅くなる場合がある(特に周囲が暗い場合)。知らないと故障していると勘違いしてしまうので注意が必要だ。

 

 M-1登場で一番影響を受けたのはペンタックスだ。スクリューマウントからバヨネットマウントのK型マウントを採用したKシリーズを売り出したばかりのペンタックスはKシリーズをたった1年でひっこめて小型ボディのMシリーズに変更し世界最小の称号をOMシリーズから奪った。たしかカメラの横幅だけわずかに小さくしたと記憶している。ただし、オリンパスは小型化のためにシャッターダイヤルをマウント部に備えているが、ペンタックスMシリーズは一般的な位置にシャッターダイヤルがあるのでそれはペンタックスのモノづくりの意地が感じられる。そしてAE-1を開発中だったキヤノンもOM-1対抗のため開発タスクフォースチーム全員合宿をしたことを何かで読んだことがある。それほどOMシステムは他のカメラメーカーに影響を与えたのだ。

 

 

OLYMPUS OM10

撮影モード:絞り優先 (別売のマニュアルアダプターの装着によりマニュアル撮影可能)

測光方式:TTLダイレクト測光

シャッター:電子制御式横走り布幕シャッター 1~1/1000秒、B(バルブ)

ストロボ同調:1/60で同調

モータードライブ:ワインダー2

視野率:93%

ファインダー倍率:0.92倍(50㎜レンズ)

質量:450グラム

電源:SR44またはLR44

その他:別売りのマニュアルアダプター装着によりマニュアル撮影可能

販売価格:40000円

 

Olympus OM10.

It was the first film SLR camera that my parents bought as a gift for me for going to school. The one I got was stolen while I was studying in Denmark, and I got these two as used ones.

It was the first beginner (so-called "consumer") SLR camera of Olympus Optical Industries (at that time), which had only high-end SLR cameras such as OM-1 and OM-2 until 1979.

Let's take a look at its performance and usability.

The most distinctive feature of this SLR is TTL direct metering. This is a method that measures the light actually hitting the film surface. The shutter curtain has a black-and-white random number pattern, which may surprise you if you mistake it for mold.

The only exposure mode available was aperture priority AE. However, the Nikon EM, which was also released the following year for beginner-level photographers, also had only aperture priority AE, so it was not inferior to the beginner-level models of other companies.

The optional manual adapter (retail price: 3,500 yen) allows manual exposure. Therefore, although it did not have shutter priority AE, manual photography with priority on shutter speed was possible.

However, while the OM-2 could use TTL direct strobe metering, which was Olympus' greatest feature at the time, the OM10 could not, so the OM10 did not benefit from the greatest advantages of TTL direct metering.

Multiple exposure functioning is not equipped, as is the case with other beginner-level cameras from other manufacturers, but each Olympus zuiko lens had a depth-of-field confirmation lever, which is convenient.

The motor drive for the OM-1 and OM-2 could not be installed, but the Winder 2 could be installed, allowing continuous shooting at a maximum of 2.5 frames per second and single-frame shooting.

At the time of its release, it was priced at 40,000 Japanese yen. Although it was a beginner-level camera, it was appealing because it could shoot as well as the advanced OM-2 except for strobe photography by attaching a manual adapter. It is said that the reason why the price was kept at 40,000 yen was to avoid the excise tax at that time.

The maximum shutter speed was 1/1000 second, and the synchronization speed when using a strobe was 1/60 with the horizontal running cloth curtain shutter, the same as the OM-1 and OM-2, so except for strobe photography, there was no hard-to-fill performance gap with the advanced models. In other words, I could expect to create works that exceeded those of the advanced models, depending on my efforts.

The field of view was not as good as the 97% of the OM-1 and OM-2, but the OM10's field of view was 93%, which is high for a beginner film camera. The viewfinder magnification is 0.92x, the same as that of OM-1 and OM-2, but higher than other companies. However, it does not seem to have a high-eyepoint viewfinder that takes into account the use of glasses.

The OM-1, the first model of the Olympus OM system, was made the same size as a Barnack Leica film camera (except for the pentaprism part), which was becoming bloated at the time. I believe that the camera was initially named after the M-1 (initials of the designer, Yoshihisa Maitani), but there was already a camera with the name Leica M1 (though it was released after the M3), so Leitz complained and Olymous renamed it the OM-1. The viewfinder magnification of the Leica M3 is 0.91x, which is very easy to read. The 0.92x magnification of OM series was probably due to Maitani's respect for Leica, as he himself had used Leica camera and considered the Leica IIIg to be the ideal camera. The focusing of the OM-10 is enjoyable, coupled with the micro/split system.
 

It is also excellent in terms of quick shooting. When I was using OM10 35 years ago, I did not read the manual thoroughly and thought the camera was broken, but it was taking pictures, so I thought it was OK and kept using it. The manual says on page 45 of the manual, "Even though the camera is turned off to save power, while the shutter is open, the camera takes proper pictures." This is exactly what it says on page 45 of the instruction manual. As long as the film is wound up, the camera can take pictures as quickly as the Leica and CONTAX real-time systems.

The camera weighs an overwhelmingly light 450 grams. It is lighter than the Contax ARIA at 460 grams. The ZUIKO 35-70㎜ F3.5-4.5 that I recently acquired weighs 190 grams. It weighs only 640 grams with the lens attached. Even with the button cell battery, which is the power source, it weighs about the same as a 650-gram PET bottle of barley tea. You can walk around all day without feeling tired. I especially recommend this camera to those who prefer a lightweight film camera.

The smoothness of film winding is not as good as that of the Nikon EM, but it does not bother me.

The combination of film sensitivity setting, exposure compensation, and shooting mode setting on a single dial is commendable, but it is cumbersome to set because of its reluctance to move. I can't remember how it worked when the camera was new, but you need to be careful because the shooting mode can change.

The back of the mirror is also planted, which helps to reduce internal reflection. Incidentally, the Contax RTS III, the most expensive film SLR camera ever released in 1990 with a list price of 350,000 Japanese yen, does not have this kind of hair planting, which is strange because the 40,000 japanese yen OM10 has it but the 350,000 yen RTS III does not.

Let's take a look at the sensory aspects that are not shown in the catalog.

The top and bottom covers are made of plastic. The bottom cover is thick enough not to look cheap. The battery compartment lid is also made of metal, giving it a high-end feel. Even though the performance of the OM10 is similar to that of the professional OM-1 and OM-2, the exterior of the OM10 is plastic. This is a limitation on the price for beginners, so the exterior of the camera has to be designed with this in mind. However, the black model has such a luxurious feel that when the exterior is rubbed, a golden undercoat appears, making you think it is metal. This is the same ingenuity as the CONTAX 139Quartz, which was also released in 1979 and had a list price of 66800 Japanese yen. Moreover, the price of OM10 is two thirds of 139Q. The manufacturer's memory of taking time and effort to make a good product can be felt, and the spirit of Japanese craftsmanship of the Showa period can also be felt in this inexpensive OM10.

When looking at the winding lever from below, it is not painted and the metal metal is visible, but it can't be helped.

The release button has a time lag, and the OM10 is designed to turn off after 90 seconds of inactivity with the switch set to ON mode. The release button is designed to turn off after 90 seconds of inactivity with the switch in the ON mode. At that time, touching the release button seat around the release button restores the power and the LED resumes emitting light.

The shutter sound is not loud, but it is like a thump. I don't find it as distracting to shoot with as the Yashica FX-3 Super 2000.

 

This black body with Sigma lens 35-70㎜ F2.8-4 was 3,000 Japanese yen. I tried to open it, but the battery compartment would not open. The shop owner tried to open it too, but it wouldn't open. The owner seemed to judge that the inside of the battery compartment was corroded and unusable, so he immediately lowered the price. After purchasing it, I opened it up and found it intact. The top of the strap attachment area was scratched, exposing a color that mimicked gold bullion, but other than that, it was fine, the bottom cover was sealed, the tripod anatomy showed no signs of use, and the inside of the mirror and film chamber were both clean. However, the moltplane needed to be replaced. The silver body was purchased from a camera store in Tokyo for 2,800 yen. The moltplane also needed to be replaced. I bought a moltplane separately and finished replacing the moltplane of the black model first. I just finished the first shot and have not developed the film yet.

The OM10 is not very popular. It seems that it is often used as a donor to replace the prism corrosion on used OM-1s, which is a pity. At a camera chain store, OM10 with minor problem is sold for about 3,000 Japanese yen. If possible, I would recommend you to buy one in good condition.

Caution when buying a used OM10: During inspection, if you check the shutter speed without inserting the film, the shutter speed may be much slower than indicated by the exposure meter (especially when the surroundings are dark). If you don't know this, you may mistake it for a malfunction, so be careful.

Pentax was most affected by the appearance of the OM-1. Pentax, which had just launched the K series with the K-type bayonet mount instead of the screw mount, dropped the K series after only one year and replaced it with the M series with its compact body, taking the title of the world's smallest camera away from the OM series. I remember that the width of the camera was slightly reduced. However, while Olympus had a shutter dial on the mount to reduce size, the Pentax M series has a shutter dial in a common position, which is a sign of Pentax's craftsmanship. And I have read somewhere that Canon, which was developing the AE-1, had its entire development task force team camped out to compete with the OM-1. The OM system had such an impact on other camera makers.

OLYMPUS OM10

Shooting mode: Aperture priority (manual shooting possible with optional manual adapter)
Metering: TTL direct metering
Shutter: Electronically controlled horizontal running cloth curtain shutter, 1/1000 sec. to 1/1000 sec.
Strobe synchronization: Synchronized at 1/60
Motor drive: Winder 2
Field of view: 93%
Viewfinder magnification: 0.92x (50 mm lens)
Weight: 450 grams
Power source: SR44 or LR44
Other: Manual shooting possible with optional manual adapter
Retail price: 40000 Japanese yen