ブロードウェイ・ミュージカル「DEAREVANHANSEN」が映画化され、日本で上映されてから数日立ちました。

僕自身はまだ2回観に行ったきりなので、感想はもう少し観てからにしようかと思っています。

 

さて、ブログやツイッターには多数の感想が投稿されおり、そのほとんどは一般の方の感想だと思います。

もちろん映画や演劇は僕たち一般人のためのものなので一般人から感想がたくさん出るのは喜ばしいことです。

ただ、演劇を観るプロという方々もいらっしゃいます。

英語でいうとCritic クリティック。 評論家の方はこのお芝居をどのように評したのでしょうか。

 

基本的にクリエイターは評論家を嫌います。

気持ちはわからないでもないですよね。自分たちの作品に勝手に文句をつけてくる連中です。

ただ、我々観客からすると、どのように作品を見るのかの水先案内をしてくれる人々でもあります。

評論家の意見に影響されすぎず、でも手がかりにすれば観劇はより深いものとなるでしょう。

 

なので今記事では、ブロードウェイ版「DEAREVANHANSEN」のシナリオブックより、

最初に4ページ分掲載されている様々な評論文を(機械翻訳を駆使して)訳したいと思います。

これがあなたの観劇に少しばかり役立つことを願って。

 

以下、引用

 

"Thrillingly modern and moving. Dear Evan Hansen takes on challenging subjects-death, grief, class, mental illness, social media, social anxiety-with unapologetic trust in the power of contemporary pop music to tell complex stories onstage. It must be seen to be believed."

-ADAM FELDMAN, TIME OUT NEW YORK

「スリル満点、モダンで感動的。ディア・エヴァン・ハンセンは、死、悲しみ、階級、精神疾患、ソーシャルメディア、社交不安などの困難なテーマに挑み、舞台上で複雑な物語を語る現代ポップミュージックの力を臆することなく信頼している。信頼するためには見なければならない」

—アダム・フェルドマン、タイム・アウト・ニューヨーク

 

"Extraordinary. A fresh, intricately plotted book by Steven Levenson, and a banquet of ballads of anguish and confusion, which somehow avoid sentimental exploitation, by Pasek and Paul. It is the heart of a superbly crafted and performed show that is unafraid of complexity and ambiguity. Dear Evan Hansen is the first great American musical about social media-a democratizer, comforter, amoral facilitator of witch hunts and general pox Americana that has upended everything from family mealtime to who gets to occupy the Oval Office. It is a show that seems to understand in a way that others do not, have not, might not soon again."

-CHRIS JONES, CHICAGO TRIBUNE

「非凡だ。スティーブン・レヴェンソンによる新鮮で複雑なプロットの脚本と、パセックとポールによる楽曲は、複雑さと曖昧さを恐れず、見事に練り上げられ演じられたショーの中核である。ディア・エヴァン・ハンセンはソーシャルメディア――民主化、なぐさめ、魔女狩りの不道徳な進行役であり、家族の食事時間から大統領府の占領まですべてを覆した一般的なアメリカの病――をテーマにしたアメリカ初の偉大なミュージカルだ」

—クリス・ジョーンズ、シカゴ・トリビューン

 

"Dear Even Hansen is a heart-scorching musical. It is cathartic and real and very funny. This musical reaches a generation that can seem jaded or desensitized, having come of age with access to the entire world's pain and tribulations in the palm of their hand."

-SUSANNA SCHROBSDORFF, TIME MAGAZINE

「ディア・エヴァン・ハンセンは、心を揺さぶるミュージカルです。それはカタルシスであり、現実であり、非常に笑えます。このミュージカルは、世界中の痛みや苦難を手のひらに乗せながらこの年齢になった世代に届くでしょう」

―スザンナ・シュロブスドルフ、タイム・マガジン


"A dazzlingly reminder of the power of live theater."

-JOE DZIEMIANOWICZ, DAILY NEWS

「ライブシアターの力を見事に思い出させる」

―ジョー・ジエミアノヴィッチ、デイリー・ニュース

 

"A modern masterwork. Dear Evan Hansen is absorbing, wrenching. heartbreaking, and at the same time exhilarating. This is a show that captures your attention immediately, enchants you with its characters and songs, pulls you through emotional turbulence, and leaves you cheering and wanting to go back for more."

-STEVEN SUSKIN, HUFFINGTON POST

「現代の傑作。ディア・エヴァン・ハンセンは、心を奪われ、心を痛め、そして同時に爽快な気分にさせてくれる。この作品はすぐにあなたを惹きつけ、そのキャラクターと歌であなたを魅了し、感情の激動の中であなたを引っ張り、応援してリピートしたくなるような気分にさせる」

―スティーブン・サスキン、ハフィントン・ポスト

 

"Watching Dear Evan Hansen is like falling down a rabbit hole that leads back to high school. Steven Levenson's book for this bittersweet musical captures both the humor and the pathos of a hopeless misfit who achieves popularity through no fault of his own. And the introspective, gentle score by Benj Pasek and Justin Paul becomes the language of Evan's troubled thoughts and unspoken yearnings. The lyrics and score seamlessly merge with the dialogue of Levenson's book. In song after song, the lyrics go beyond the spoken thought and reach for the unspoken feelings hiding behind the words without a hint of sentimentality."

-MARILYN STASIO, VARIETY

「ディア・エヴァン・ハンセンを観ていると、兎の穴から落ちて高校時代に戻ったような気分になります。スティーブン・レヴェンソンが書いたこのほろ苦いミュージカルは、自分のせいではないのに人気者になってしまった絶望的な違和感のユーモアと哀愁の両方を捉えています。ベンジ・パセックとジャスティン・ポールによる内省的で優しい音楽は、エヴァンの悩める思いと言葉にならない憧れを表現しています。歌詞と音楽はレヴェンソンの脚本の台詞とシームレスに融合している。次々と歌われる曲では、歌詞は口語的な思考を超えて、言葉の裏に隠された言葉にならない感情を、感傷に浸ることなく手に取るように感じます」

—マリリン・スタシオ、バラエティ

 

"Stunning and original and profound. Songwriters Pasek and Paul have written one of Broadway's most exciting and catchy new scores. Each tune sounds fresh and authentic to its character. Steven Levenson has done wonders crafting a story filled with characters and dialogue that expertly avoid the cliché. Levenson finds surprises along the way while never failing to explore his characters' often conflicting emotions. Bravol"

-DAVE QUINN, NBC4

「驚異的で独創的、そして奥深い。作曲のパセックとポールは、ブロードウェイで最もエキサイティングでキャッチーな新譜を書きました。どの曲も新鮮でそれぞれのキャラクターに合った本格的なサウンドです。スティーブン・レヴェンソンは、登場人物と台詞で満たされたストーリーを、決まり文句を巧みに避けて見事に作り上げています。登場人物たちの矛盾した感情を探りながらも、その道中には驚きの発見があります。ブラボー」

―デイブ・クイン、NBC4


"The cacophonous echo chamber of social media, with all its attendant rewards and perils of instant recognition or scathing judgment, is given forceful shape in the original Dear Evan Hansen, a musical of piercing intimacy. It is a smart, soulful depiction of teen solitude graced by both gentle humor and raw feeling. The score beautifully captures the peaks and valleys of adolescence, in the thoughtful lyrics and in the music, and Steven Levenson matches the musical components beat for beat in his terrific book." 

-DAVID ROONEY, HOLLYWOOD REPORTER

「ソーシャルメディアの不協和音が響く反響室では、すぐに認知されたり、批判されたりすることがありますが、「ディア・エヴァン・ハンセン」では、それを力強く形にしています。優しいユーモアと生の感情が織り成す10代の孤独を、スマートで魂のこもった描写で表現しています。曲は思慮深い歌詞と音楽の中に青春の山と谷を見事に捉えており、スティーブン・レヴェンソンは彼の素晴らしい脚本をもって、音楽の構成要素に一致させています」

—デビッド・ルーニー、ハリウッド・リポーター

 

"Dear Evan Hansen is an important (and seriously delightful) addition to the twenty-first-century musical. It is superb-original, sensitive, provocative, endearing. Everyone is a fully developed person in Steven Levenson's smart book, and the clever, sympathetic songs by Benj Pasek and Justin Paul have a singer/songwriter pop intimacy that challenges expansive vocal ranges without seeming to show off."

-LINDA WINER, NEWSDAY

「親愛なるエヴァン・ハンセンは、21世紀のミュージカルにとって重要な(そして真剣に愉快な)一ページです。独創的で、繊細で、挑発的で、愛らしい、素晴らしい作品です。スティーブン・レヴェンソンのスマートな脚本の中では、誰もが完全に成長した人間であり、ベンジ・パセックとジャスティン・ポールによる巧妙で共感を呼ぶ歌は、シンガーソングライターらしいポップな親密さを持っており、目立たないが、広いヴォーカルレンジに挑戦しています。

―リンダ・ウィナー、ニューズデイ

 

"That rare show that connects and enlightens all of us. Pasek and Paul's score, so seamlessly woven into the story line, captures character nuances with the emotional eloquence of our finest dramatic plays, inducing tears and laughter in equal measure."

-ROMA TORRE, NYT

「私たち全員を繋ぎ、啓発してくれる稀有なショー。パセックとポールの楽曲は、物語の筋に自然に織り込まれていて、最高の演劇の感情的な雄弁さで登場人物のニュアンスを捉え、涙と笑いを誘う」

―ローマ・トレ、NY1

 

"Devastatingly powerful. The musical boasts a darkly textured and deeply nuanced book by Steven Levenson and provocative songs by Benj Pasek and Justin Paul that are drenched in feeling and fearless commitment. It never sentimentalizes its subject, but feels constantly truthful."

-MARK SHENTON, STAGE (LONDON)

「壊滅的にパワフル。このミュージカルは、スティーブン・レヴェンソンによる暗い質感と深いニュアンスのある脚本と、ベンジ・パセックとジャスティン・ポールによる挑発的な歌が特徴で、感情と恐れ知らずなこだわりに満ちている。このミュージカルはその主題を決して感傷的にすることなく、常に真実を感じさせる」

―マーク・シェントン、ステージ(ロンドン)

 

"Leaving a new musical with a great song or two running through your head is a rare but exciting thing. Leaving with about ten great songs running through your head is pretty much unheard of. But that's the power of Dear Evan Hansen. It's not simply that the songs are tuneful. It's that they have a way of instantly piercing your heart and burrowing into your consciousness, while also illuminating character and propelling the plot (no small achievementl). Credit librettist Steven Levenson for creating such a believable young character in Evan, from the anxiety meds to the self-deprecating dialogue. And don't be surprised if, to one degree or another, you see yourself in Evan. "On the outside always lookin' in / Will I ever be more than I've always been?" he sings in the show-stopping "Waving Through a Window." It's Evan's confessional, but it might as well be an anthem for outcasts, loners, and misfits everywhere." 

-MELISSA ROSE BERNARDO, ENTERTAINMENT WEEKLY

「新しいミュージカルを観て、素晴らしい曲が頭の中を駆け巡るというのは、稀なことですが刺激的なことです。10曲ほどの素晴らしい曲が頭の中に入ったまま帰るというのは、前代未聞のことです。しかしそれが「ディア・エヴァン・ハンセン」の力なのです。単純に曲調が良いだけではありません。瞬時に心に突き刺さり、意識の中に潜り込み、同時にキャラクターを照らし出し、プロットを推し進める力を持っています(小手先の器用貧乏でなく)。抗不安薬の服用から自虐的な台詞まで、エヴァンの中にこれほどまでに信頼できる若いキャラクターを作り上げた作者のスティーブン・レヴェンソンを称賛したい。そして、あなたがエヴァンの中に自分の姿を見ても驚かないでください。「いつだって見つめ続けた。いつかは混ざりたい」と彼はショー・ストップの 「窓越しの手」で歌っています。これはエヴァンの告白ですが、はみ出しもの、一匹狼、社会からあぶれた人のための賛歌でもあるかもしれません」

―メリッサ・ローズ・ベルナード、エンターテイメント・ウィークリー

 

大変な文字量になってしまった……。

目が滑りますよね、すみません。

すでに映画を観た方、あるいはこれから観る方、

笑えて泣けるだけでないディアエヴァンハンセンの作品世界を、

あなたの言葉で語ってみませんか?