「原爆の父」と呼ばれるロバート・オッペンハイマーの生涯を取り上げたビデオをご紹介します。今年公開のオッペンハイマーの映画(Oppenheimer)を宣伝しているようなところが大きいビデオなのですが、けっこう勉強になります。ちなみに、この映画をすでに観た何人かの友人は、揃っていい映画だと言っていました。
Robert Oppenheimer and John von Neumann had argued the year before that any efficient system of information seeking could be characterized by a ‘strategy’ that specified … not only what information would be taken up, but how that information would be searched for. This was the germ of the idea that started us off on the experiments that went into A Study of Thinking [1956].(Autobiography 1980, p.112)
この引用で「戦略」(strategy)と言っているのが、刺激に対する単なる反応ではない部分です。ただ刺激(情報)を「受け取る」だけではなく、どういう情報が欲しいのかを元に積極的に「探す」ところが重要です。ブルーナーはこの考え方を学習理論に応用しました。つまり、子どもであっても、ただ単に情報(知識)を受け取るだけではなく、もちろんレベルの差はあるだろうけれども、科学者と同じように「仮説」(hypothesis:別の、もっと普通の言い方をすれば「勘」 hunch、ブルーナーの言葉では「直観」intuition)を立てて、それを確かめるように学ぶもので、そういう学びこそが好奇心を刺激し、学習意欲を掻き立てるのだと言います。それで、彼は「発見学習」(discovery learning)という理論を打ち立てました。
Now, to most of us even today, and certainly to almost everyone in the mid-twentieth century, hypothesis testing was something that scientists did; the rest of us just learned stuff. But that was why Bruner’s idea was revolutionary. He suggested that everyone, even young children, did not just respond to the stimuli presented to them but were already in fact busy trying to make sense of the world and to bring it under control. Not just ‘seeing’ but actually ‘looking’. (David Olson, Jerome Bruner: The Cognitive Revolution in Educational Theory. New York: Continuumpp, 2007, pp.5-6)
ブルーナーはハーヴァード大学で学位を取得(1941年)してすぐ、ローズヴェルト大統領率いる戦時中の政府に対する世論の調査分析の仕事をしていました。毎週ワシントンに行って、そこでリチャード・トルマン(Richard Tolman, 1881-1948)夫妻の家に泊まっていたそうです。当時ブルーナーは知らなかったそうですが、トルマンはやはり物理学者でマンハッタン計画に加わっていました。そのつながりでオッペンハイマーも同じ晩によくトルマン宅を訪れていて、ブルーナーはそこでオッペンハイマーと出会い、意気投合したようです。ブルーナーはオッペンハイマーについて、こう言っています:
...brilliant, discursive in his interests, lavishly intolerant, ready to pursue any topic anywhere, extraordinarily lovable. We remained friends until his death… (Autobiography 1980, p.96)