ジプシー | 笑顔満開!ベリーダンス、ピラティス、エアリアルヨガ.栃木、群馬

笑顔満開!ベリーダンス、ピラティス、エアリアルヨガ.栃木、群馬

栃木県足利市 エアリアルヨガ、ピラティス、ダンスのスタジオマリカ。足利、佐野、小山、太田、館林、邑楽、大泉、伊勢崎からの生徒様がいらっしゃいます。
楽しく効果的なレッスンで自由自在に動く身体、健康に輝く毎日のお手伝いをしています。

私の大好きなMaxi先生のブログから了承を得て転載させて頂きます。

……………………………………………

Aj, Rromale!というサイトに、1人のロマ女性の声が載っています
私なりに要約してみました

「“ジプシー”はファッションやダンスやライフスタイルではない。
“ジプシー”は、殺され、家を焼かれ、レイプされ、顔につばを吐かれる私達民族のことです。
ジプシーになりたいなら、この苦しみ、辱め、恐怖、祈りも共有しなさい。」


以下原文です:
photo:01


(Aj, Rromale! http://aj-rromale.tumblr.com/ より転載)

Dear World,

Can you please just stop it with all your “gypsy” fashion, “gypsy” dance, and “gypsy” everything?
I would appreciate it if for once in my life I did not have to feel ashamed of who I am and the culture into which I was born. I am tired of having to constantly shout over the stereotypes that drown me & my people.

It does not flatter us. That is not “appreciating” “gypsy” culture. In reality, it is tantamount to spitting in the face of our entire ethnicity; you are defecating on our culture. You are sexualizing our women, painting us as chlidren or savages. We have become invisible against the backdrop of misinformation, bigotry & hatred.

My ethnicity is not a lifestyle. My culture is not a type of fashion.

That word, “gypsy”, it’s a slur. I don’t want that word, but you can’t have it either. It is screamed as people spit in our faces, beat us in public, rape our women & burn down our houses. It was tattooed on the arms of my ancestors. It is used as a means to make people fear us, so we can be further ostracized an oppressed.

I am no victim. No one can hurt me without my permission.

I just want my culture back. I want my dikhlo and my skirts and my braids and I don’t want to feel ashamed for wearing them. I don’t want to be feel afraid to wear them. I want people to stop giving me dirty looks or spitting at me because of who I am.

You can’t have even the pretty bits.
If you want to be a “gypsy”, you must take the “rules”, the heavy pain in my heart for the relatives who perished in genocide. You must burn candles with me. Take the insults, take the words of “dirty gypsy” and “gypsy scum”. Take being called a “slut” simply for being a Romani woman. Take being called a “monkey” & “European n*gger”. Take the fear of speaking out for your rights, the death threats.

Take the shame of just existing.


I want my culture back.
I want my dignity back.
It was never yours to take in the first place.

— Sincerely,
Me
Proud Lovari Machvaya Romani woman (via biggadjeworld)


(Google 翻訳)

世界の皆様、

あなたは "ジプシー"ダンス、そして "ジプシー"すべてのものは、すべてあなたの "ジプシー"ファッションでそれを停止だけしてくださいできますか?
かつて私の人生において、私は私が誰を恥じと私が生まれた文化に感じるように持っていなかった場合、私はそれをお願い申し上げます。私は常に私と私の人々を溺れさせる観念をオーバー叫ぶことにうんざりしています。

それは、私たちに媚びていない。それは "ジプシー"文化 "鑑賞"されていません。実際には、それは私達の全体の民族の顔に唾するようなものである、あなたは私たちの文化に排便されています。あなたはchlidrenまたは野蛮人として私たちを描き、私たちの女性をsexualizingされています。我々は誤報、偏見&憎悪を背景に不可視となっています。

私の民族性は、ライフスタイルではありません。私の文化はファッションのタイプではありません。

その言葉は、 "ジプシー"は、それが中傷だ。私はその言葉を望んでいないが、あなたはどちらかそれを持つことはできません。人々が私たちの顔に唾を吐くように、それが悲鳴を上げており、公の場で私たちを打ち負かす、私達の女性をレイプ&私たちの家を燃やす。それは、私の先祖の腕に入れ墨された。それは、我々はさらに虐げられて仲間外れにされることができるように、人々が私たちを恐れるようにする手段として用いられる。

私は被害者などしていない。誰も私の許可なしに私を傷つけることはできません。

私はちょうど私の文化を返してほしい。私はdikhloと私のスカートと私の三つ編みをしたいと私はそれらを身に着けているせいで肩身の狭い思いをする必要はありません。私はそれらを身に着けることを恐れて感じることはしたくない。私は人々が私に汚いルックスを与えるため、または誰が私はの私に唾を停止したい。

あなたもかなりのビットを持つことはできません。
あなたは "ジプシー"になりたい場合は、 "ルール"、ジェノサイドで死んだ親類のための私の心に重い痛みを取る必要があります。あなたは私と一緒にろうそく​​を燃やす必要があります。侮辱を取る、 "ダーティジプシー"と "ジプシーかす"の言葉がかかる。単にロマーニ女性であるための "ふしだらな女"と呼ばれとる。 "猿"& "欧​​州のn*gger"と呼ばれて取る。あなたの権利のために発言の恐怖、死の脅迫を取る。

単に既存の恥を取る。


私は自分の文化を返してほしい。
私は自分の尊厳を返してほしい。
それは最初の場所で取ることがマーケットではなかった。

- 誠意をこめて、
私に
プラウドLovari Machvayaロマーニ女性(biggadjeworld経由)
……………………………………………

ジプシーダンスを踊ると言う事はジプシーを知ると言う事。

ジプシーミュージックやジプシーダンスが好きな人みんなで考えたいです。
photo:02

photo:03