限界集落の現状と再生への取り組み | 阿波の梟のブログ

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限界集落の現状と再生への取り組み

高知大学の社会学者・大野晃は1991年に「限界集落」という概念を提案しました。彼はもともと林業の衰退と再建をテーマとしていましたが、この概念は高齢化と過疎化が進行する日本の地方集落の実態を的確に表現しています。以下に、大野晃による集落の分類とその定義を示します。

  1. 存続集落: 55歳未満の人口が50%以上。次世代への継承が可能な状態。
  2. 準限界集落: 55歳以上の人口が50%以上。現状維持は可能だが、跡継ぎが不足している状態。
  3. 限界集落: 65歳以上の人口が50%以上。共同体機能の維持が限界に達している状態。
  4. 危機的集落: 65歳以上の人口が70%以上で、9軒以下。共同体機能の維持が極限に達している状態。
  5. 超限界集落: 明確な定義はないが、約5軒以下で、消滅集落への移行が始まっている状態。
  6. 廃村集落: 1軒2名以下。集落機能が完全に消滅した状態。
  7. 消滅集落: 人口0。完全に無住の地となり、集落が消滅した状態。

近年、これらの現象は過疎地以外の大都市圏のベッドタウンや新興住宅地においても見られるようになりました。核家族世帯の子どもが独立し、高齢化した親世帯が生活困窮や孤独死に直面することで、共同体としての機能が崩壊しつつあります。かつては「ニュータウン」と呼ばれたこれらの地域が「オールドタウン」、さらには「ゴーストタウン」化する現象も発生しています。

現在、各地で限界集落の再生に向けた取り組みが進められています。TBSテレビの『ナポレオン野村』では、行政、民間企業、地域住民が協力し、空き家や古民家を改修して事業化することで、集落の活性化を目指す事例が紹介されました。具体的には、宿泊施設、カフェ、地域食材を活かしたレストラン、コミュニティ施設の充実による伝統文化・伝統産業の再生などが考えられます。特に、徳島県勝浦郡上勝町の「彩り」における高齢者の取り組みは、成功例として広く知られています。

共同体の意義と現代社会

地域共同体の概念は、ドイツの社会学者フェルディナント・テンニースによって「ゲマインシャフト(Gemeinschaft)」として定義されました。彼は、共同体を地縁、血縁、友情などにより自然発生した有機的な社会集団とし、これに対する近代社会を「ゲゼルシャフト(Gesellschaft)」としました。戦後の日本は、テンニースが述べるように伝統的な共同体から脱却し、近代国家を目指してきました。しかし、共同体が消滅しそうになると、「コミュニティの大切さ」が再び強調されるようになりました。

震災以降、特に「絆」の重要性が強調されるようになりました。絆という言葉は、もともと家畜を繋ぐ綱を意味していましたが、現在では人間関係の中での支え合いや助け合いを示すようになっています。しかし、共同体に再び縛られることへの懸念も存在します。近代国家や大都市の機能重視の社会では、感情共有が欠如し、人間性が失われがちです。共同体の重要性は再認識されつつありますが、それは単なる過去への回帰ではなく、現代に適応した新しい形での再構築が求められています。

地方創生とスマートコミュニティ

地方創生や地域活性化が近年強調され、地方分権も進められています。例えば、「自治体の国政参加」を提唱する松下圭一や、「地方分権の失敗 道州制の不都合」を指摘する伊藤敏明など、多くの学者が地方自治のあり方を論じています。これらの議論は、地域社会がエネルギーを消費するだけでなく、作り、蓄え、賢く使うことを前提とした「スマートコミュニティ」の実現を目指しています。スマートコミュニティは、地域単位でエネルギーの最適な活用を図る次世代送配線網(スマートグリッド)を基盤とし、環境負荷が少ない暮らし方を実現することを目指しています。

しかし、地域が賢くあるためには、住民の文化や慣習、自律的精神を共有することが必要です。地域社会の中で共感や人情を育みながら、技術的進歩と地域の伝統を両立させることが重要です。これにより、単なる技術主義的な平板化を避け、地域共同体としての豊かさを保つことができます。

結論

限界集落の問題は、単なる地方の問題に留まらず、日本全体の社会構造の変化を反映しています。地域共同体の再生には、行政、民間企業、地域住民が一体となり、過去の伝統を尊重しつつ、現代のニーズに応じた新しい形のコミュニティを構築することが求められます。近代化と共同体の二重構造を理解し、両者のバランスを保つことで、持続可能な地域社会の発展が可能となるでしょう。

The Current State and Revitalization Efforts of Marginal Villages

In 1991, Akira Ohno, a sociologist from Kochi University, proposed the concept of "marginal villages." Originally focused on the decline and reconstruction of the forestry industry, Ohno's concept effectively captures the realities of aging and depopulation in Japan's rural communities. The following are the classifications and definitions of villages according to Ohno:

  1. Sustaining Villages: More than 50% of the population is under 55 years old. These villages can pass on their communal functions to the next generation.
  2. Quasi-Marginal Villages: More than 50% of the population is over 55 years old. While they can currently maintain communal functions, securing successors is challenging.
  3. Marginal Villages: More than 50% of the population is over 65 years old. These villages are at the brink of losing their communal functions.
  4. Crisis Villages: More than 70% of the population is over 65 years old, with fewer than nine households. The ability to maintain communal functions is at an extreme limit.
  5. Ultra-Marginal Villages: No specific definition, but typically fewer than five households. These villages are transitioning towards extinction.
  6. Abandoned Villages: Fewer than two people in one household. These villages have lost all communal functions.
  7. Extinct Villages: Population is zero. These areas have become completely uninhabited.

Recently, similar phenomena have appeared in urban areas, such as bedtowns and former new residential areas. As children in nuclear families become independent, the remaining elderly parents face difficulties, leading to the collapse of community functions. Areas once known as "new towns" are now becoming "old towns" and even "ghost towns."

Efforts to revitalize marginal villages are underway across Japan. The TBS TV show "Napoleon Nomura" highlighted successful cases where local governments, private companies, and residents collaborated to renovate vacant houses and traditional buildings, transforming them into businesses. These projects often include accommodations, cafes, restaurants using local ingredients, and community facilities to revive traditional culture and industries. A notable example is the elderly engagement in the "Irodori" project in Kamikatsu, Tokushima Prefecture.

The Significance of Community in Modern Society

The concept of community, referred to as "Gemeinschaft" by German sociologist Ferdinand Tönnies, denotes an organic social group formed naturally through ties of kinship, locality, and friendship. In contrast, "Gesellschaft" represents modern society based on functional and economic relationships. Post-war Japan has moved away from traditional communities towards a modern state. However, the imminent disappearance of these communities has reignited the importance of "community."

Following natural disasters, the emphasis on "kizuna" (bonds) has increased. Originally meaning a tether for animals, "kizuna" now signifies human connections and mutual support within communities. While there is concern about being bound by traditional community ties again, the lack of emotional connection in modern, function-focused societies has led to an awareness of the need for communities.

Regional Revitalization and Smart Communities

Regional revitalization and decentralization have become prominent themes, with scholars like Keiichi Matsushita advocating for local government participation in national politics and Toshiaki Ito discussing the failures of decentralization and the challenges of the Doshusei system. These discussions aim to realize "smart communities," where local societies not only consume but also produce and efficiently use energy, integrating it with IT for optimal energy utilization.

However, for a community to be truly "smart," residents need to share culture, customs, and a spirit of autonomy. A community rich in empathy and humanity can balance technological advancement and traditional values, avoiding a hollowed-out society driven solely by technology.

Conclusion

The issue of marginal villages reflects broader changes in Japan's social structure. Revitalizing these communities requires a collective effort from governments, private enterprises, and local residents. By respecting traditional values while adapting to modern needs, it is possible to build a new form of community. Understanding the dual structure of modernization and community, and maintaining a balance between them, can lead to the sustainable development of regional societies.