世界を揺るがした大災害 | 阿波の梟のブログ

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1755年リスボン地震: 世界を揺るがした大災害

1755年11月1日午前9時40分、ポルトガルのリスボンを大地震が襲い、西ヨーロッパ全域に大きな被害をもたらしました。

地震のマグニチュードは8.5から9.0と推定され、津波による1万人を含む5万5千人から6万2千人が死亡しました。震源はサンビセンテ岬の南南西200キロに位置し、イベリア半島のプレート(tectonic plate)の沈み込みによって引き起こされました。

歴史的背景とポルトガルへの影響

当時、世界は大航海時代(Age of Exploration)にあり、ポルトガルはスペインとともに広大な植民地帝国を持つ最も豊かで強力な国の一つでした。しかし、この災害とそれへの対応の悪さは、ポルトガルの世界的な影響力を大きく削ぎました。その結果、ポルトガルは英国など他の欧州諸国に植民地拡大競争で後れを取り、長期間にわたる経済的困難が続きました。一部の歴史家は、ポルトガルの現在の経済問題、特にユーロ圏危機の一因をこの歴史的な出来事に求めています。

宗教的・哲学的な影響

地震はカトリックの重要な祝日である万聖節(All Saints' Day)にミサが行われている最中に発生し、多くの教会が破壊されました。これにより、多くの人々が神の報いと感じ、哲学者イマヌエル・カント(Immanuel Kant)さえも「神のたたり」と考えました。カントはこの出来事に大きな衝撃を受け、ゴットフリート・ウィルヘルム・ライプニッツ(Gottfried Wilhelm Leibniz)の楽天主義(optimism)、すなわち「我々の最善の可能世界(the best of all possible worlds)」という哲学を直接的に攻撃しました。

カントは慈悲深い神の存在と地震による甚大な苦しみの共存が矛盾していると考え、この知的危機が彼の批判哲学(critical philosophy)の発展に寄与しました。

地震学の誕生とカントの影響

カントのリスボン地震への反応は、地震学(seismology)の分野の基礎を築いたとも言われています。彼は後に「判断力批判(Critique of Judgment)」において崇高(sublime)という概念を探求し、自然災害のような現象がいかに崇高な感覚を引き起こすかを論じました。崇高とは、美の概念と対立し、人間の経験と理解を超えた広大で圧倒的なものと対峙する際に生じる感覚です。

崇高と人間の知覚

カントの崇高の概念は、恐怖と美の間に存在するパラドックス的な関係を含んでいます。山や雲、大きな滝などの広大な自然現象に直面する時、人々は従来の美的快楽とは異なる畏怖を感じます。この感覚は、安全な場所から自然の力と壮大さを理解しようとする心の試みから生じるものです。

崇高を感じることと恐怖を感じることの違いは、観察者が安全であるかどうかに大きく依存します。ドイツにいたカントのように、災害の現場から遠く離れた安全な場所からリスボン地震を観察していた者は、崇高な感覚を抱く一方、直接的な恐怖を経験することはありませんでした。

教育への示唆

教育の分野でも、崇高の概念は重要です。自然、芸術、文学などを通じて学生が崇高な経験をすることは、精神の浄化に繋がると考えられています。ただし、カントが示唆したように、これらの経験はトラウマを引き起こさないよう、安全な文脈で行われる必要があります。特に地震を経験した日本の学生にとっては、歴史の教訓から学び、レジリエンス(resilience)と理解を深めるために重要です。

結論

1755年のリスボン地震は単なる自然災害ではなく、哲学的思考を再形成し、地震学の誕生に貢献し、教育理論における崇高の概念に影響を与えた転換点でした。このような歴史的な災害を振り返ることで、社会や知的伝統に与える長期的な影響を考慮し、将来の課題に備えるための教訓を学ぶことが重要です。

 

The earthquake, estimated to have a magnitude between 8.5 and 9.0, resulted in the deaths of between 55,000 and 62,000 people, including 10,000 who perished in the ensuing tsunami. The epicenter was located 200 kilometers south-southwest of Cape St. Vincent, triggered by the subduction of the Iberian Peninsula's tectonic plate.

Historical Context and Impact on Portugal

At the time, the world was in the midst of the Age of Exploration, and Portugal, alongside Spain, was one of the wealthiest and most powerful nations due to its vast colonial empire. However, the disaster and the poor response to it significantly weakened Portugal's global influence. As a result, the country lagged behind other European powers like Britain in colonial expansion, leading to a prolonged period of economic hardship that extends to this day. Some historians suggest that Portugal's current economic struggles, including the Eurozone crisis, can be traced back to this pivotal event.

Religious and Philosophical Repercussions

The earthquake struck on All Saints' Day, a major Catholic feast, during mass, leading to the destruction of many churches and causing widespread theological and philosophical distress. Many people, including the philosopher Immanuel Kant, saw the catastrophe as an act of divine retribution. Kant was deeply troubled by the event, viewing it as a direct challenge to the optimistic philosophy of Gottfried Wilhelm Leibniz, who had posited that we live in the "best of all possible worlds" under a benevolent God.

Kant's skepticism towards Leibniz's theodicy marked a significant shift in his thinking. He believed that the coexistence of a compassionate deity and the immense suffering caused by the earthquake was irreconcilable. This intellectual crisis contributed to the development of Kant's critical philosophy, as he sought to reconcile the certainty of Cartesian philosophy with the harsh realities of the world.

The Birth of Seismology and Kant's Influence

Kant's reaction to the Lisbon earthquake also laid the groundwork for the field of seismology. He is often credited with some of the earliest systematic reflections on earthquakes, leading to his later work, "Critique of Judgment," where he explored the concept of the sublime. He argued that natural disasters like earthquakes could evoke a sense of the sublime, contrasting sharply with the aesthetic concept of beauty. The sublime, according to Kant, is an experience that arises when the mind grapples with something vast and overwhelming, such as a natural catastrophe, which transcends ordinary human experience and comprehension.

The Sublime and Human Perception

Kant's notion of the sublime involves a paradoxical relationship between fear and beauty. When confronted with vast natural phenomena like mountains, clouds, or waterfalls, humans experience a sense of awe that is distinct from traditional aesthetic pleasure. This feeling, which Kant termed the sublime, arises from the mind's attempt to comprehend the vastness and power of nature while maintaining a sense of safety.

The distinction between experiencing the sublime and feeling fear depends largely on the observer's sense of security. Those safely distant from the danger, like Kant in Germany, could contemplate the Lisbon earthquake with a detached sense of awe, while those directly affected by the disaster experienced sheer terror.

Educational Implications

In the realm of education, the concept of the sublime is also significant. It is believed that exposing students to sublime experiences, whether through nature, art, or literature, can lead to a form of spiritual purification. However, as Kant suggested, these experiences must occur within a context of safety to avoid inducing trauma. This principle can be particularly relevant for Japanese students, who, having faced natural disasters like earthquakes, can draw lessons from history to foster resilience and understanding.

Conclusion

The Lisbon Earthquake of 1755 was more than a natural disaster; it was a transformative event that reshaped philosophical thought, contributed to the birth of seismology, and influenced educational theories on the sublime. As we reflect on such historical catastrophes, it is crucial to consider their long-lasting impacts on societies and intellectual traditions, learning from these events to better prepare for and respond to future challenges.