機能的固着(Functional Fixedness) | 阿波の梟のブログ

阿波の梟のブログ

ブログの説明を入力します。

機能的固着(Functional Fixedness)は、特定の概念や方法に固執し、新しい情報やアプローチを受け入れることが難しくなる傾向を指します。この概念は、問題解決や創造性において障害となることがあります。通常、人々は物事を特定の方法で使用することに慣れ親しんでおり、その物や方法の本来の目的から外れた使い方を想像することが難しいという特徴があります。

詳しい解説:

機能的固着は、以下のような状況で現れることがあります:

  1. 道具の使い方: 特定の道具や物品の使用方法に慣れ親しんでいる場合、その道具を他の目的に使用することに抵抗が生じることがあります。たとえば、ハンマーは通常、釘を打つために使用されますが、機能的固着があると、他の目的に使用することに思い至らないかもしれません。

  2. 問題解決: 問題解決の際に、特定のアプローチに固執して新しい視点や戦略を受け入れることが難しくなることがあります。過去の経験や成功した方法に依存し、新しい解決策を模索することが抑制される可能性があります。

  3. 創造性の障害: 創造性のプロセスにおいても、機能的固着は障害となり得ます。特定のアイデアや概念に固執して、その枠組みを超えた新しいアイデアを生み出すことが難しくなります。

具体事例:

  1. キャンプでの例: キャンプ中に、テントのポールが壊れた場合、機能的固着があると他の目的のために使える素材を見逃すかもしれません。ポールが修理に使える素材であるという概念に固執してしまい、他の可能性を検討しない可能性があります。

  2. オフィスでの例: オフィスの新しいコンピュータープログラムが導入された場合、従来の方法に慣れ親しんでいる従業員は、新しいプログラムを受け入れるのに抵抗を感じるかもしれません。彼らは従来の方法に機能的に固執し、新しいプログラムを採用することに躊躇する可能性があります。

人物紹介:

機能的固着の概念は、心理学者であるカール・ダンツィガー(Karl Duncker)によって1935年に提唱されました。彼は、問題解決における固定概念の影響を研究し、この概念を提唱しました。

機能的固着を克服するためのアプローチには、以下のようなものがあります:

  1. 柔軟な思考: 物事を異なる視点から見ることを習慣づけ、新しいアプローチを模索することが重要です。
  2. トレーニングと練習: 問題解決や創造性を向上させるためのトレーニングや練習を行い、機能的固着を軽減します。
  3. 情報共有: アイデアや視点の共有を促進し、異なるアプローチを模索するための環境を整えます。

機能的固着は創造性や問題解決能力を妨げる可能性があるため、その影響を認識し、克服するための努力が重要です。

Functional Fixedness refers to the tendency to become fixated on specific concepts or methods, making it difficult to accept new information or approaches. This bias can hinder problem-solving and creativity. Typically, people become accustomed to using objects or methods in particular ways, making it challenging to imagine using them for purposes other than their intended ones.

Detailed Explanation:

Functional Fixedness may manifest in various situations:

  1. Use of Tools: Individuals may struggle to use a tool or object for purposes other than its intended one if they are accustomed to its typical usage. For example, a hammer is typically used for driving nails, but individuals with functional fixedness may have difficulty imagining using it for other purposes.

  2. Problem-Solving: Individuals may have difficulty accepting new perspectives or strategies in problem-solving if they are fixated on specific approaches. They may rely on past experiences or successful methods, inhibiting the exploration of new solutions.

  3. Creative Impairment: Functional fixedness can also hinder the creative process. Individuals may struggle to generate new ideas beyond specific concepts or frameworks they are fixated on.

Specific Examples:

  1. Example from Camping: When camping, if a tent pole breaks, individuals with functional fixedness may overlook other materials that could be repurposed for the repair. They may be fixated on the concept of the pole being used for repair and fail to consider alternative options.

  2. Example in an Office Setting: In an office environment, employees accustomed to traditional methods may resist adopting new computer programs. They may be functionally fixed on existing methods and hesitate to embrace new programs.

Theorist:

The concept of Functional Fixedness was first proposed by psychologist Karl Duncker in 1935. He studied the influence of fixed concepts on problem-solving and introduced this concept.

Approaches to overcoming Functional Fixedness include:

  1. Flexible Thinking: Cultivate the habit of considering things from different perspectives and exploring new approaches.
  2. Training and Practice: Engage in training and practice to enhance problem-solving skills and creativity, reducing functional fixedness.
  3. Information Sharing: Encourage the sharing of ideas and perspectives to foster an environment for exploring different approaches.

Recognizing and overcoming Functional Fixedness is crucial as it can hinder creativity and problem-solving abilities.