古伝空手の突きは、現代空手の突きとはまったく異なるものです。それは、力強い突きにはみえないが、大きなエネルギーを内包した突きです。相手に軽く触れるだけで相手の体内に浸透し、相手を崩します。古伝空手の突きは背骨の連動や手首の返しによって力を相手に伝えるものではなく、わずかな拳の接触でも相手の身体内に浸透し、相手を倒すような突きなのです。

 

この古伝空手の突きを行う際に重要なのが拳の握り方です。拳をギュッと握り締めるのではなく、柔らかく握ります。柔らかく握ってもそれは決して弱い握りではありません。むしろ、指一本一本に「気」を込めるような感覚になります。これを俗に「生きた指」と呼びます。特に親指は力を込めると肩に影響を及ぼすので、注意が必要です。しかし、親指を緩めると拳全体が無力になります。この力を込めるでもなく緩めるでもない親指の感覚は単に握る練習だけでは身につきません。残りの指も同様です。それを養うには、サンチンの型の稽古が最適です。サンチンの型の厳密な稽古を通じて、拳の形成に関わる指が生命力を帯びるのです。なぜなら、拳を形成する指が生き生きとしているためには、身体全体が生き生きとしている必要があるからです。この身体の活性化こそが型の究極の目的なのです。

 

型の稽古には大きく分けて二つの考え方があります。一つは鍛錬型の稽古で、これは身体を引き締めたり、力を込めたり、背骨に張りを持たせたりします。この方法で確かに強力な突きができるようになりますが、私たちはサンチンの型を生命力を秘めたものとして捉えます。つまり、型自体に生命力があり、その形態そのものにエネルギーが宿っているということです。そのため、型の稽古では決して力を込めません。型の形状や動きにはすでに力が宿っているため、意識的な力の追加はむしろ型の力を削ぎ落とすことになります。力は必要ありません。型の形を正確に、厳密に模倣します。動きも同様です。型そのものにエネルギーがあると考えるからこそ、正確な型の模倣が求められるのです。

 

サンチンの型の形態と動きを一定のリズムで繰り返し稽古することで、私たちの骨は生命力を持ち始めます。骨が生命力を持ち始めると、一つの骨の動きが他の骨全体に影響を与え、全体としての協調された動きが生まれます。この状態を「一動全不不動の状態」と呼びます。この状態に至ると、拳に身体全体の骨が関与し、一般的な筋力とは異なる力が生まれます。それが律動力です。この力は静かでありながらダイナミックです。軽く触れるだけで相手に浸透し、相手の軸を崩しますが、相手は痛みを感じることはほとんどありません。そのため、なぜ倒されたのか理解できません。律動力はそのような神秘的な力なのです。拳の突きにこの律動力をもたらすために、サンチンの型稽古があると言ってよいでしょう。

 

"The Essence of Traditional Karate: Secrets of Fist Techniques and the Allure of Kata Practice"

 

The thrust in traditional Karate is completely different from that of modern Karate. It is not a forceful thrust, but rather one that encapsulates significant energy. With just a light touch, it permeates through the opponent's body, destabilizing them. Traditional Karate's thrust doesn't transmit power through the coordination of the spine or the snap of the wrist; instead, it penetrates the opponent's body with just a slight contact of the fist, effectively bringing them down. Crucial to executing this traditional Karate thrust is the grip of the fist. Rather than tightly clenching the fist, it should be held softly, yet not weakly. Each finger imbues a sense of "ki" or energy, commonly referred to as the sensation of "living fingers." Paying particular attention to the thumb is essential, as exerting too much force can affect the shoulder. However, loosening the thumb results in the entire fist becoming powerless. Cultivating the sensation of the thumb, neither too tense nor too lax, cannot be achieved through mere fist-clenching practice alone. This applies to the rest of the fingers as well. To develop this, rigorous practice of Sanchin kata is optimal. Through strict training of Sanchin kata, the fingers involved in forming the fist acquire vitality. This is because for the fingers forming the fist to be lively, the entire body must be lively. This bodily activation is the ultimate goal of kata practice.

There are broadly two approaches to kata practice. One is the training-centric approach, where the body is tightened, and force is applied, emphasizing tension in the spine. While this method undoubtedly enables powerful thrusts, we perceive Sanchin kata as possessing inherent vitality. In other words, the kata itself carries vitality, and energy resides within its form. Therefore, no deliberate force is applied during kata practice. Since there is already inherent energy in the shape and movement of the kata, intentional exertion of force would diminish the kata's power. Strength is unnecessary; instead, precise and meticulous replication of the kata's form is crucial. The same applies to movement. It is precisely because we consider the kata itself to contain energy that accurate kata practice is demanded.

By repeatedly practicing the form and movement of Sanchin kata at a steady rhythm, the bones that shape our form begin to acquire vitality. When the bones gain vitality, the movement of one bone affects the entire skeletal structure, leading to coordinated movement as a whole. This state is referred to as the "unmoving movement of one motion." When this state is reached, the bones of the entire body engage in the fist, generating a force different from conventional muscle strength. This force is called rhythmic power. It is quiet yet dynamic. Just a light touch is enough to penetrate the opponent, destabilizing their axis. However, the opponent rarely feels pain. Therefore, they cannot understand why they have been defeated. Rhythmic power is such a mysterious force. To bring this rhythmic power to the fist's thrust, Sanchin kata practice is indispensable.